צבי סופר | יום ג' טבת ה׳תשפ״א 18.12.2020

מסר נפשו על חיזוק היהדות: זכרונות ר' שניאור זלמן בוטמן

ספר זכרונותיו של הרב החסיד ר' שניאור זלמן בוטמן ע"ה, היוצא לאור עולם לקראת ה' טבת, הוא בשורה לכל החפץ לטעום מקורותיו של חסיד בעל מסירות נפש, המקושר בכל נימי נפשו לרבותינו נשיאנו, תחילה לרבי הריי"צ ובהמשך לרבי נשיא דורנו • הספר אותו כתב ר' זלמן עצמו, פורש בפני הקורא יריעה היסטורית רחבה, אשר ראשיתה ביחידות אצל הרבי הריי"צ שהתקיימה בשנת תרפ"ז, וסיומה בהקמתו של בית כנסת "נחום יצחק" שבכפר חב"ד על ידי המחבר
מסר נפשו על חיזוק היהדות: זכרונות ר' שניאור זלמן בוטמן
איש מסירות הנפש: הרה"ח הרב שניאור זלמן בוטמאן ע"ה

הספר היוצא לאור לקראת ה' טבת באמצעות 'חזק הוצאה לאור' מגולל את תולדות חייו של החסיד ר' זלמן בוטמן אותו כינה הרבי בהזדמנויות שונות "איש טוב וחסד", חסיד שמסר נפשו על חיזוק היהדות תחת השלטון הקומוניסטי, נכלא ועונה בידי הק.ג.ב. הוגלה אחר כך לעיירה סיבירית, הקים בית כנסת, מקווה וחיידר בפרונזה, שבקירגיזטן, סוכה "פלאית" מיוחדת במינה בלמברג שבאוקיינה, חיידר בשטייער שבאוסטריה, ניהל בית כנסת ומוסדות חינוך בפאריז, שבצרפת, ממקימי ה"בית רבקה" ומנהלה הראשון במאנטרעאל, שבקנדה, היה פעיל בהרחבת בית הכנסת שבבית חיינו 770 בשנת תש"כ, ושהרבי אמר שאם לא ר' זלמן בוטמן ועוד יהודי "לא היה לנו את בית הכנסת עד היום".

כמו גם ייסד בערוב שנותיו את 'בית נחום יצחק' שבכפר חב"ד. המחבר קיים קשר רציף עם הורי הרבי וזכה לארח בביתו את הרבי עת הגיע לפריז לפגוש את אימו.  חסיד שעל אף ששכל שלושה מילדיו ל"ע, לא איבד את השמחה והאמונה. חסיד ששילב רגישות ופקחות והיה מסור כולו לעשיית טוב כבהקימו את גמ"ח הכספים- "גמ"ח לוי יצחק". הקורא יפגוש לאורך הספר דמויות מופת חסידיות המשתרגות בסיפור חייו, וייהנה מאותנטיות חסידית הצצה ועולה מהמסופר בספר.                                                                                                           

"איש טוב וחסד"

ספר זכרונותיו של הרב החסיד ר' שניאור זלמן בוטמן ע"ה, היוצא לאור עולם לקראת ה' טבת, הוא בשורה לכל החפץ לטעום מקורותיו של חסיד בעל מסירות נפש, המקושר בכל נימי נפשו לרבותינו נשיאנו, תחילה לרבי הריי"צ ובהמשך לרבי נשיא דורנו.

הספר אותו כתב ר' זלמן עצמו, פורש בפני הקורא יריעה היסטורית רחבה, אשר ראשיתה ביחידות אצל הרבי הריי"צ שהתקיימה בשנת תרפ"ז, וסיומה בהקמתו של בית כנסת "נחום יצחק" שבכפר חב"ד על ידי המחבר, כשבין אלה, יסופר על תלאותיו הרבות תחת השלטון הקומוניסטי, מאסרו והגלייתו לסיביר, השכול שפקד אותו ומשפחתו, פעילותו למען הפצת היהדות בכל מקום אליו הגיע ועוד.

מתוך הסיפורים השונים עולה דמותה של אישיות מיוחדת אשר מיזגה בתוכה רגישות ונחישות, סבלה צרות רבות, אך שמרה תמיד על שמחה והארת פנים לכל, אישיות בעלת פקחות רבה שטוב ליבה איננו יורד מפקחותה. אדרבה, אצלו התמזגו פיקחותו וטוב ליבו, היו לאחדים בידו והיוו את אישיותו המיוחדת. סיפורים רבים לאורך הספר ממחישים היטב את טוב ליבו, ומראים שלא בכדי התבטא עליו הרבי בכמה הזדמנויות: "ר' זלמן בוטמאן, א איש טוב וחסד"...

ר' זלמן פעל לחיזוק היהדות ועשיית טוב בכל הצמתים של חייו, פעל פעולות גדולות רבות, וזאת מלבד פעולות חסד "קטנות" כהשכנת שלום בין איש לרעהו, לדאוג ליהודי לפרנסתו, שהיו חלק משגרת חייו.

על אף שזהו ספר זכרונות אוטוביוגרפי, מובן שאין הוא מצומצם לקורותיו של איש אחד, והקורא יפגוש לאורך הספר סיפורים אודות דמויות רבות  מספור של חסידים נודעים כדוגמת ר' ניסן נמנוב, ר' מענדל פוטרפס, ר' שמחה גורודרצקי, ר' ישראל נח בליניצקי ("הגדול") ואחרים.

קשר מיוחד היה למחבר עם הרה"ג החסיד המקובל ר' לוי יצחק וזוגתו הרבנית חנה שניאורסאהן, נשמתם עדן, הורי הרבי, וכפי שמתאר המחבר: "במשך שנות הגלות, הייתי מקבל מר' לוי יצחק נ"ע מכתבים כמעט מדי חודש. את המכתב הראשון שלח אלי לאחר שנה ממאסרו, בסביבות פורים ת"ש, וכשנודע לי מקום גלותו התחלתי לשלוח לו מדי חודש תמיכה כספית. על כל תמיכה היה משיב לי במכתב תודה, וכך הייתי מקבל ממנו מכתבים כל חודש".

עם פטירתו של ר' לוי יצחק שלחה הרבנית חנה מכתב לר' שניאור זלמן ובו מבשרת לו את הבשורה המרה. הרבנית גם ביקשה ממנו להגיד קדיש כי לא ידעה אם הידיעה התקבלה לבנה הרבי.

בשנת תש"ז יצאו ר' זלמן ומשפחתו את גבולותיה של רוסיה ב'יציאה הגדולה', או אז החל הפרק השני בתולדות חייו של ר' זלמן - בפאריז, שם הוא זכה לארח את הרבנית חנה, ואת הרבי בשבתות וחג הפסח וחג השבועות בביתו, וזכה שההתוועדות "צאתכם לשלום" של הרבי ואימו בטרם נסעו לארצות הברית, היו בביתו. על זאת ועוד רבות, בספר רב הכמות והאיכות המתאר את מסע חייו של ר' זלמן ברוסיה, צרפת, ארצות הברית וארץ הקודש.

התמונה המפורסמת של ביקור הרבי אצל אימו הרבנית חנה, בביתו של ר' זלמן בוטמן

 

הספר הוא אוצר בלום של סיפורים אודות חסידים בעלי מסירות נפש, עובדי ה' בכל נפשם ומאודם. סגנון כתיבתו של ר' זלמן הוא בעל ניחוח עז של אותנטיות חסידית, וללא ספק לצד ההנאה שבקריאתו, הוא גם יעורר את הקורא להוסיף בחיים של יראת שמים ועבודת ה'.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.