מערכת COL | יום א' כסלו ה׳תשפ״א 17.11.2020

מי יטפל במשבר הצהרונים? ובינתיים: ההורים זועמים

משבר הצהרונים נמשך, וההורים שנאלצים למהר ולהוציא את ילדיהם בצהרי היום מהגנים, זועמים • ובינתיים, הח"כים החרדים לוחמים על הקרדיט, בטרם הושגה פריצת דרך משמעותית
מי יטפל במשבר הצהרונים? ובינתיים: ההורים זועמים
גן ילדים חב"די. אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL

מ"מ מנכ"ל משרד האוצר ומנהל רשות המיסים מר ערן יעקב הודיע כי הפיצוי למשפחתונים יהיה כדוגמת הגל הראשון. לדבריו, רשות המיסים תפצה משפחתונים שהיו סגורים בעקבות הסגר. כך הודיעו היום יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וחבר הועדה ח"כ ינון אזולאי.

ומה לגבי משבר הצהרונים בציבור החרדי?

למרבה צערם של ההורים במגזר החרדי, טרם נמצא מענה לסוגיית מימון הצהרונים. הורים נאלצים להגיע באמצע יום עבודה או לימודים ולהוציא את ילדיהם מהגן, כי הנושא תקוע וטרם נמצא לו פתרון. בשבוע שעבר התכנסה וועדה בכנסת לדון בנושא, אך שום דבר לא התקדם.

מעט רקע: במשך עשרות שנים קיבלו סייעות בגני הילדים משכורת זעומה, אך נדרשו לעבוד עד השעה 14:00.

כאשר נפתחו בעבר הצהרונים בתוך גני הילדים, הסייעות שנשארו עם הילדים בגנים, אחרי עבודתן בבוקר, קיבלו שכר בנפרד על הצהרון. אלא שמסיבה שאינה ברורה, שעות העבודה שלהן נרשמו עד 16:00.

במקביל, משרד החינוך תקצב בשבע השנים האחרונות צהרונים, בעיקר ברשויות חרדיות הנמצאות במעמד סוציו-אקונומי נמוך, וסבסד שכר עבור שני תקנים לאנשי צוות.

כעת, לאחר שנפתחו הגנים, הודיע משרד החינוך כי הוא מפסיק לתקצב תקן אחד בצהרונים, ודורש מהסייעות שמרוויחות שכר זעום בבוקר להמשיך בכל זאת לעבוד עד לשעה 16:00, ללא תוספת בשכרן כמו שהיה עד היום. לטענת פקידים במשרד החינוך והאוצר, מדובר ב'כפל תקציבים' שהעמותות משלשלות לכיסן.

העמותות מצידן טוענות בדיוק להיפך: שמשרדי הממשלה לא תקצבו עד היום את מלוא התמורה, וכי חלק מהמימון הושת על המפעילות.

עמותת 'פתחיה' היא הזכיינית במכרז משרד החינוך להפעלת הצהרונים במגזר החרדי, ומי שנפגע מהמאבק התקציבי בפועל, הם ההורים.

*

COL שוחח עם מספר עסקנים בריכוזי אנ"ש ושמע את הרקע מאחורי הקלעים. בחלק מריכוזי אנ"ש, כגון בכפר חב"ד, בקריית מלאכי, לוד ובמקומות נוספים המועצה או העירייה הן אלו שמפעילות את הצהרונים ואצלם הבעיה אינה קיימת. בעמנואל, ביתר, בית שמש ובריכוזים חרדיים נוספים בהם פועלים בין היתר גנים של חב"ד, המפעיל הזכיין הוא עמותת 'פתחיה' והבעיה קיימת במלוא חריפותה.

אחד ממנהלי המוסדות אומר הבוקר ל-COL, כי מדובר בקיצוץ של סכומי עתק והמוסד לא יוכל לקחת את זה על עצמו. "הבעיה מורכבת יותר משום שהעמותה המפעילה את הצהרונים היא זכיינית של מכרז משרד החינוך, ולא ניתן להפעיל צהרון באופן ישיר ועצמאי. אם לא תהיה ברירה והבעיה לא תבוא על פתרונה בקרוב נאלץ לסבסד חלק מההוצאות ולהטיל חלק נכבד על ההורים".

עוד נודע ל-COL כי במקומות מסויימים מנהלי הגנים בחרו להשליך את הבעיה התקציבית כולה לכיוון ההורים ולדרוש מימון מלא של הסייעות בסדר גודל של כ-400 שקל בחודש. במקרים כאלו הרישום לצהרונים נותר אפסי, ורק הורים מעטים נרשמו לצהרונים - מחוסר ברירה.

הורים שפנו במכתב למערכת COL, קובלים על המצב: "אותנו ההורים לא מעניינים הוויכוחים בין העמותות למשרדי הממשלה, והאם יש כפל משכורות או לא, ומי אמור לכסות את ההוצאה החדשה. בשורה התחתונה אנו ההורים נפגעים, ולא יכולים לצאת לעבודה או ללימודים כשילדי הגן מסיימים ללמוד בשעה 1 בצהריים. עברה כבר תקופה ארוכה מתחילת השנה, ואת אף אחד כנראה זה לא מעניין".

הורים בציבור החרדי החלו לאחרונה בהחתמה על עצומה אינטרנטית בכדי ללחוץ לפתרון המצוקה.

מלשכתו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני נמסר, כי הנושא בטיפולו.

COL ימשיך לעקוב אחר הנושא.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
פתחיה כבר גבו לנו את הכסף מראש לכל השנה
ב' כסלו ה׳תשפ״א
העמותה פתחיה כבר גבתה מראש את התשלום ואיימו שמי שלא ישלם לא יפתח הצהרון . בפועל הצהרון לא היה פתוח השנה אפילו יום אחד
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.