צבי סופר | יום כ"ה חשוון ה׳תשפ״א 12.11.2020

ערוץ 7: בעקבות הפסיקה רוסיה עשויה לפצות במיליונים

 פסיקה תקדימית שניתנה השבוע בארה''ב על ידי השופט המחוזי רויס למברט נגד רוסיה ובעד השבת ספרי רבותינו נשיאנו שנותרו במדינה, עשויה להביא את רוסיה לפיצוי של מליוני דולרים, כך מפרסם 'ערוץ 7' 
ערוץ 7: בעקבות הפסיקה רוסיה עשויה לפצות במיליונים
'ספריית שניאורסון' במוסקבה (ארכיון COL)

חב''ד תקבל מרוסיה 180 מליון דולר? ב'ערוץ 7' טוענים שיש לכך הסתברות, כך לפחות על פי פסיקה תקדימית.

כפי שדיווחנו כאן ב-COL, שופט המחוז האמריקני רויס ​​למברט אישרר שוב את הזכות של חב"ד בארה"ב "לזהות ולתפוס נכסים של ממשלת רוסיה", זאת לאחר שנדחה ערעורה של ממשלת רוסיה על ההחלטה שהתקבלה בשנת 2010, בעקבות סירובה של רוסיה לשחרר את הספרים השייכים לרבותינו נשיאנו.

ערוץ 7

הפסיקה התקדימית של השופט המחוזי רויס למברט נגד רוסיה ובעד השבת הספרים, עשויה להביא את רוסיה לפיצוי של כ-180 מליון דולר, כך מתפרסם ב'ערוץ 7'.

פסק הדין הנפרש על פני 51 עמודים אותו כתב השופט למברט בסוף השבוע האחרון, קובע כי רוסיה ומחזיקי נכסיה בארה"ב אינם יכולים לערער על פסיקתו בעבר וכי עבור כל יום שבו המעצמה הרוסית לא תשיב את ''אוסף שניאורסאהן'' המכיל את ספרי אדמורי חב''ד לתנועת חב''ד, תחויב רוסיה בסכום של 50 אלף דולר בכל יום.

השופט התיר לתנועת חב''ד לתפוס את נכסי רוסיה הקיימים בטריטוריה של ארה''ב לשם גביית קנס בסך כ-180 מליון דולר שיועבר לתנועת חב''ד מנכסים אלה.

הרוסים מצידם וכך גם תאגידי הענק בארה''ב המחזיקים בנכסים רוסיים, ומיוצגים על ידי משרדי העו''ד הטובים בעולם התקוממו על הפסיקה התקדימית וביקשו לערער על כך, אך כאמור השופט סירב בסוף השבוע האחרון לתת להם זכות עירעור ולמרות שלא היה צורך שינמק את פסיקתו, חרג ופירט את נימוקיו על פני 51 עמודים.

השופט בפסיקתו אומר כי חלפו הימים של התנהלות דיפלומטית בתיק זה וכי הפיתרון העומד לנגד עיניו בשלב הזה הוא רק במישור של הטלת הסנקציות.

במרכזה של הפרשה עומדת ספרייתו של הרבי 'ספריית אגודת חסידי חב''ד' השוכנת בבניין הסמוך למרכז חב"ד העולמי בניו יורק 770, היא מונה כיום כמיליון ספרים כתבי יד נדירים וחפצים מגדולי החסידות בכל הדורות והיא נחשבת לאחת הספריות היהודיות החשובות ביותר בעולם.

כידוע, הרבי היה מעורב בכל פרט הקשור בספרייתו.

חלק נוסף של הספריה הנקרא 'אוסף שניאורסון' ובו נמצאים למעלה מ-12 אלף ספרים שהינם אוסף ספריו הקדושים של האדמו"ר החמישי לבית חב"ד - הרבי הרש"ב, נמצא עדיין בשבי בידי שלטונות רוסיה ומאוכסן ברובו בספריית לנין במוסקבה, במשך השנים הצליחו סוחרי עתיקות להבריח מתוך ספריית לנין ספרים מתוך האוסף הזה ולנסות לסחור בו, מה שמעמיד בסכנה גדולה את האוסף היקר.

הרבי שיגר במשך השנים שתי משלחות מיוחדות במטרה לפדות את הספרים מידי הרוסים ולהשיבם לספרייתו, המשלחת האחרונה שיצאה בשנת תשנ''א פועלת עד היום ללא לאות להצלת הספרים.

המשלחת מונה ארבעה חברים שגויסו על ידי הרבי. השליח הראשי לקליפורניה הרב שלמה קונין, "הצדיק מלניגרד" הרב יצחק קוגן, יו"ר צעירי חב"ד הרב יוסף אהרונוב, ומנהל הספריה של הרבי הרב שלום בער לוין.

במשך השנים התערבו בפרשה זו גם ראשי המדינה בישראל, ראשי הממשלה שמיר נתניהו ואולמרט ואף הנשיאים הרצוג קצב ופרס ניהלו שיחות עם הרוסים, הם גויסו על ידי חבר המשלחת הרב יוסף יצחק אהרונוב, זאת למרות מחאות אנשי משרד החוץ שהנושא אומנם יהודי אך אינו קשור למדינת ישראל.

בארה''ב מעריכים כי מדובר בהליך מורכב. "תפיסת הכספים לא תהיה רק על סכום של 180 מיליון דולר אלא על כל הנכסים של רוסיה בכלל, וזאת עד שבית המשפט יפריש את הסכום הדמיוני הזה לתנועת חב"ד מתוך נכסי רוסיה, פעולה כזו יכולה ליצור משבר לא פשוט של תפיסת חשבונות בנק וסחורות יקרות ערך וליצור משבר מתגלגל", אמרו גורמים מקומיים המעורבים בפרשה.

יחד עם זאת, הבהירו, על פי חוקי ארה''ב גם אם הרוסים ישיבו את הספרים לחב''ד, רוסיה עדיין תהיה מחויבת להעביר את מלוא סכום הקנס לתנועת חב''ד.

גורמים המעורבים בנושא הוסיפו ואמרו השבוע לערוץ 7 כי "יש אינטרס משותף של שתי המעצמות שלא להגיע למשבר, והפתרון יגיע במוקדם ובמאוחר".

"חב"ד איננה מעוניינת בכסף ובוודאי איננה מעוניינת במשבר מול רוסיה, אך בשל התנהלות של גורמים רוסיים שונים עם תפיסות סובייטיות ישנות שלא נותנים לממשל להגיע לפתרון פשוט, נדחקו כל הצדדים למציאות הלא נוחה הזו, אנחנו בטוחים שהפתרון נמצא בהישג יד והשליחות שהטיל הרבי על חברי המשלחת, להוציא את הספרים מהשבי אל מקומם הטבעי בספריית הרבי, תקוים במלואה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.