צבי סופר | יום כ"ד חשוון ה׳תשפ״א 11.11.2020

צמא גדול לשגרה: "למידה מרחוק זה כמו לדבר למלבן שחור"

לאור מתווה משרד החינוך החדש לחזרה צפויה של כיתות ד' וה' ללימודים בבתי הספר, שוחח COL עם איש החינוך הרב שחר שאער ושמע ממנו על מה שקורה בשטח: הצמא הגדול של ההורים, התלמידים וצוותי החינוך לשוב לבתי הספר, התמודדות עם נושאים רגשיים, ומה ההבדל בין למידה מרחוק לפרונטלית? • "אפילו כשילד יכול להפריע בשיעור, עבורו זה הישג גדול"
צמא גדול לשגרה:
אילוסטרציה (צילום: COL)

כפי שדיווחנו הבוקר כאן ב-COL, מתווה משרד החינוך החדש ממליץ להחזיר את הכיתות הגבוהות ללימודים בבתי הספר.

זו השנה השנייה שמערך הלימודים בבתי הספר ותלמודי התורה אינו סדיר, וכבר בפתיחת השנה חווינו שוב, לאחר שנה מבולבלת ולא סדירה בעקבות התפרצות הקורונה, מעבר ללמידה מרחוק, על כל השלכותיה. בתחילת החודש הותרה חזרת כיתות הגן וכיתות א' עד ד', ושאר הכיתות הגבוהות נותרו ללמוד מהבית, באמצעות הלמידה מרחוק, הטלפון או ה'זום'.

איך מגיבים ההורים, התלמידים וצוותי החינוך? האם יש לחץ מצידם לחזור ללמידה סדירה? ומה ההשלכות של הלמידה מרחוק?

"כולם רוצים לחזור, יש צמא גדול"

איש החינוך הרב שחר שאער, שוחח בנושא עם COL:

"יש פניות רבות מצד הורים וגם צמא גדול של תלמידים, הורים ועובדי הוראה. כולם רוצים לחזור לשגרה, מחכים לרגע הזה למרות הקושי שיש ביום יום בעבודת החינוך.

"פתאום אתה מגלה שאנשים מגיעים עם כל הרצון והחשק, והצורך הזה להיפגש ולהעביר את המסרים אחד מול השני.

לכאורה מה רע בלשבת בבית, ולהיפגש עם המורה והחברים בכיתה, על המסך?

"למרות שנעשות פעולות גדולות בלמידה מרחוק, בסוף אין תחליף ללמידה פנים אל פנים. זה שהילד רואה את 'הארת הפנים' של המורה שלו, יכול לשחק עם החבר שלו ואפילו לקיים אינטראקציה לא חיובית. ואני אתן דוגמא:

נניח סיטואציה שילד חזר ללימודים, וכבר הוא מפריע. יכולים לומר לילד: "מה, בשביל זה חזרת ללימודים, רק כדי להפריע?!" צריך להבין: הילד, יש לו את ההזדמנות כעת אפילו להפריע בשיעור, בשבילו זה הישג גדול. סוף סוף הוא יכול לדבר לקיים קשר עם מישהו אחר, לחוש אינטראקציה עם הסביבה, לוב או למוטב. לכן יש חשיבות גדולה מאוד שכמה שיותר שילדים וצוותי החינוך יחזרו למפגשים פנים אל פנים.

איך ילדים מגיבים רגשית בתקופה כל כך מורכבת?

"יש תלמידים שבתקופה הזו הנושא הרגשי בלט אצלם מאוד גם בגלל חוסר וודאות וגם בגלל שהם לא משחקים עם חברים ולא מקבלים חיזוקים וזה חסר להם. ברגע שיש לליד הזדמנות אפילו פעם בשבוע, נניח גם אם הוא מגיע למפגש של שעתיים עם המורה ועם החברים והמורה מחזק אותם. אין לזה תחליף.

המורה נפגש עם הילדים ומעיר: "ראיתי את המייל ששלחת לי, כל הכבוד על התשובה שענית, וכל כל כך שמחתי לראות אותך משתתף. מפגש כזה, וכאמור אפילו אם הוא קצר, יכול לשנות את כל החשיבה של הילד".

"נקודה נוספת: ב'זום' עצמו יש תהליכי למידה ויש כאלו שיושבים עם מצלמות סגורות. מה ההבדל בין מצלמה סגורה לפתוחה? אתה יכול לראות אם התלמיד מחייך, עצוב או רדום וגם את המורה זה ממקד בשיעור כשהוא מקבל פידבק מהתלמידים, האם הבינו, הקשיבו. יש כאלו שמשאירים מצלמה כבויה, ואתה רואה מלבנים שחורים. זה לא הכי מלבב לדבר מול מלבנים שחורים.

"כך בדיוק הוא ההבדל בין מפגש למידה מרחוק, למפגש פרונטלי. כמו ההבדל בין לראות את התלמיד, או לראות מלבן שחור".

לסיכום אומר הרב שאער: "כמה שיותר לפגוש את הילדים, זה בזה תועלת עצומה".

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
כל מילה נכונה!!
כ"ד חשוון ה׳תשפ״א
2.
צודק
כ"ד חשוון ה׳תשפ״א
3.
צודק במאה אחוז
כ"ה חשוון ה׳תשפ״א
אני בתור תלמיד כיתה ח' - לא מבין כלום בזום! פשוט כלום וכדי להצליח במבחנים אני צריך להתאמץ פי 10 ועדיין התוצאות... בנוסף רציתי להעיר למורי כיתה ח': בבקשה אל תחשיבו את המבחנים האלה כמו שאר המבחנים במיוחד שזה משפיע לישיבות!, אשמח בשם כולם שתקלו קצת. תודה מראש וכל מילה בכתבה נכונה!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.