שלמה מן | יום ט"ו חשוון ה׳תשפ״א 02.11.2020

מאבק מתגלגל על עשרות אלפי לירות בעבור הישיבה בקריית גת

סכומי עתק הושקעו בבניית הקמפוס של ישיבת תומכי תמימים בקריית גת בתחילת שנות הכ"ף, אלא שבשלב מסוים הכל נעצר בשל חוסר תקציב • הרב יעקב פלס עירב את נשיא המדינה, הפציר ביו"ר המועצה. איך זה נגמר? • פרק שני בהשתשלות דברי ימיה של הישיבה בקריית גת, לקראת הנחת אבן הפינה לקמפוס החדש שיתקיים בקרוב
מאבק מתגלגל על עשרות אלפי לירות בעבור הישיבה בקריית גת
למעלה: הרב יעקב פלס ז"ל בפגישה עם נשיא המדינה שז"ר

מנחם אב תשכ"ג, שנים אחדות לאחר פתיחת ישיבת 'תומכי תמימים' בקריית גת. בעיר העולים המתפתחת בדרום הארץ מואצת הבנייה של הקמפוס החדש של הישיבה החב"דית, בשטח במרכז העיר.

העסקן החסידי הרב יעקב פלס ז"ל, שהיה הרוח החיה בביסוס ובהרחבת מוסדות חב"ד בקריית גת באותן שנים, משגר מכתב מפורט אל נשיא המדינה דאז, זלמן שז"ר, הידוע בקרבתו אל חסידות חב"ד ואל הרבי, בבקשה שיתמוך ויסייע בעליות הבנייה.


>>> יוזמה אחת מקורית שפרצה דרך: כך 'כבשה' חב"ד את העיר קריית גת


בפתיחת מכתבו, אותו ביקש מהנשיא "לקרוא מתוך תשומת לב", מגולל הרב פלס את שנות ילדותו. "יליד עיירה קטנה בבסרביה הנני, חונכתי בתלמוד תורה שם והמשכתי בישיבת קישינוב עד לפני כניסת הסובייטים לבסרביה. בפרוץ מלחמת העולם השנייה התגלגלתי לאוקראינה, קווקז וגם סיביר הרחוקה...

"בסיביר, כשאנשים נפלו כזבובים מרעב ולא ראיתי שום אפשרות לצאת ממנה, נדרתי נדר: אם הקב"ה יעזרני לצאת ולהגיע אל ארץ הקודש - אעשה כל שביכולתי למען אחינו בני ישראל. וכאשר ההשגחה העליונה הביאני עם סיום המלחמה לארצנו - הספקתי ללמוד שנה בישיבת 'תומכי תמימים' בתל אביב ולהתקשר עם כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש.

"אחרי זה עברתי לשמש כמורה בבי"ס בת"א, ואת השעות הפנויות וימי החופש הקדשתי והנני מקדיש לטובת אחינו בני ישראל. הפעולה הראשונה הייתה הקמת ישיבת חב"ד בראשון לציון, בשנת תשי"ב, ואחרון אחרון הקמת ישיבת 'קישינוב' הידועה לשם ולתהילה בקרית גת (מה שלימים הפך לישיבת 'תומכי תמימים') וכן בית ספר חב"ד במקום".

בהמשך המכתב מפרט הרב פלס את השתשלות הבניה בקריית גת, מתאר את בוא העולים אל הישוב המפותח בדרום הארץ, מספר על הענקת מפתח העיר אל הרבי ועל ההתוועדות הגדולה שערך בעיר, מיד עם חזרתו מחצרות קודשנו (ראה הרחבה כאן).

בסיום המכתב, מבקש: "קיבלנו מגרש במרכז העיר של 5 דונם, והשקענו בבנייה קרוב למאה אלף לירות, ונבחר ועד קרן הבניין המורכב מאנשי ציבור. כל תושבי ארה"ק מעריכים ומעריצים את המפעל מאחר שזה לא בבני ברק ולא בירושלים אלא בחבל לכיש, עיר פיתוח והתושבים כולם הם עולים חדשים.


מכתבו של הרב פלס לנשיא שז"ר


"והיות אשר אין לנו אפשרויות כספיות להתקדם בבנייה שהתחלנו מכבר, והבנייה הופסקה כבר שנה שלימה, הנני מתכבד בזה לפנות אל כבודו נשיא המדינה, שנא ונא יעשה הכל כמיטב אפשרותו למען הצלחת מפעל כביר וקדוש זה, למכן נוכל לנהל את המוסד ללא הפרעות ובאופן תקין וסדיר. תודתנו נתונה לו בזה מראש".

כעבור חודשים אחדים, במוצאי שבת קודש פרשת ויצא תשכ"ד, שולח הרב פלס מכתב נוסף לנשיא שז"ר, בו מבקש להיפגש עמו. הפגישה אכן התקיימה בתוך זמן קצר. אל הרב פלס התלווה ראש המועצה האזורית בקריית גת מר ג. נאור.


הרב פלס וראש המועצה בפגישה עם שז"ר


נוסף על כך, באותו מוצאי שבת משגר הרב פלס מכתב אל ראש המועצה, ובו מתייחס לשמועה ששמע באשר להתחייבות הפיננסית מצד המועצה לבניית הישיבה.

"השתוממתי לשמוע כי מעמיד הנהו תנאי לנתינת הסכום שהוא הבטיח", כותב הרב פלס לנאור, "כי ינתן סכום שווה שכנגד (חמישים אלף לירות). דבר זה לא היה מדובר כלל וכלל ואין זה נאה כי מעמיד הוא לפנינו עתה קושי רב שעקב זה אין אפשרות של התקדמות בבנייה".


מכתבו של הרב פלס לראש המועצה


כתגובה לכך, כתב נאור לרב פלס בי"ד כסלו תשכ"ד: "התפלאתי מאד למקרא  מכתבך. לא העמדתי תנאי של העמדת סכום שכנגד, זו אי הבנה.

"אמרתי, כי בפגישתנו עם כבוד נשיא המדינה, שדובר על כך שאם יהיה נחוץ להשלמת הישיבה סכום של 50,000 לירות אדאג שהמועצה תתחייה לקחתו במלואה בתנאי פתוח. בסיכום זה הנני מוכן לעמוד גם כעת".


מכתב התגובה של ראש המועצה


למעלה מיובל שנים חלפו מאז אותם ימי בראשית, בהם עוצבו בעשר אצבעות מוסדות חב"ד בקריית גת, שהתפתחו מאז לשם ולתפארת. בתקופה הקרובה, ככל שיתאפשר בצל מגבלות נגיף הקורונה, יניחו בישיבה אבן הפינה לבניית קמפוס חדש ומפואר.

עד אז, COL חושף את המסמכים ההיסטוריים שהובילו את האימפרייה החסידית הזו למה שהיא.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.