מענדי קורטס | יום ט' חשוון ה׳תשפ״א 27.10.2020

יוזמה אחת מקורית שפרצה דרך: כך כבשה חב"ד את קריית גת

זכתה קריית גת להיות העיר הראשונה שמסרה את מפתח עירה לרבי. ראש העיר אף הזמין את הרבי בטקס מיוחד לבוא לביקור במוסדות • לקראת מעמד אבן הפינה לבניין החדש של ישיבת תומכי תמימים בעיר, שיתקיים בקרוב, סוקר מרכז התקשורת החב"די COL את התפתחות מוסדות חב"ד בקריית גת, לצד מסמכים היסטוריים וצילומים נדירים
יוזמה אחת מקורית שפרצה דרך: כך כבשה חב
ברקע: היכל הישיבה בקריית גת בשנים הראשונות. עיבוד: COL

במרוצת שנות הנשיאות קיבל הרבי עשרות רבות של 'מפתחות' משורה של ערים, מוסדות וטנקי מצוות ברחבי העולם.

במסירת אותם מפתחות, לצד רחישת הכבוד שבעצם המעשה, ראה הרבי עניין רוחני חשוב. "על פי ההלכה", אמר הרבי לאחד מראשי הערים בישראל, בשעה שהגיש את מפתח עירו, "בנתינת מפתח מעניקים את הבעלות על העיר ועל העניין שזה המפתח שלו".

המפתחות כולן שנמסרו אל הרבי מאופסנים בספריית אגו"ח, במבנה הסמוך ל-770. לפני שנים אחדות הוצגו חלק מן המפתחות לציבור, בתערוכה הייעודית שמציבה אגו"ח בכל שנה.

זכתה העיר קריית גת להיות הראשונה שמסרה לרבי מפתח לעיר. זה קרה בערב ראש השנה של שנת תשכ"ג. הרב יעקב פלס ז"ל מכפר חב"ד, עסקן חסידי ורב פעלים, שעסק רבות באותן שנים בענייני הישיבה בקריית גת שאך נפתחה זמן לא רב קודם לכן - העניק לרבי בעיצומה של ההתוועדות את המפתח.

הרבי הגיב בקורת רוח מרובה ואף הקדיש לכך שיחה מיוחדת. הרבי הסביר שבגשמיות ישנם שני עניינים במפתח. עניין ראשון, שעל ידו נקנים כל העניינים הקשורים עם המפתח (אלא שעניין זה תלוי במנהג הסוחרים או במנהג המקום), ועניין נוסף שהוא לכל הדעות - שפותח וסוגר דלתות.



הרב פלס מעניק את המפתח לרבי בהתוועדות ער"ה תשכ"ג. (מתוך צילום ששוגר אל הרבי, באדיבות ספריית אגו"ח). למטה: הרבי יוצא מההתוועדות כשמפתח העיר בידו
 


הרבי הסביר, כי ברוחניות העניינים, מפתח עניינו בעבור השער והדלת שבחומת העיר - "עיר אלוקינו - העולם הזה שבו נמצא יהודי לאחר ירידתו למטה. מטרתו לשמור מפני כניסות של עניינים בלתי רצויים אל הנשמה, ומאידך אפשרות כניסה לעיר גם לעומדים בחוץ.

כשיצא מהרבי מההתוועדות, אחז באופן בולט את המפתח בידו.

לקראת מעמד 'הנחת אבן הפינה' להיכל החדש של ישיבת 'תומכי תמימים' בקריית גת, שיתקיים בתקופה הקרובה, במתכונת קורונה, חושף COL שורה של מסמכים היסטוריים הקשורים לימי הבראשית של הישיבה, והתפתחות מוסדות חב"ד בעיר.

"עיר עולים טיפוסית, על בעיותיה ולבטיה - זוהי קריית גת במבט ראשון. 20 אלף תושבים, בני עדות שונות, רקע שונה ומאווים שונים. קשיי קליטה והסתגלות, בעיות יום יום אפורות. זוהי קריית גת במבט ראשון. מבט שני אולם, יסודי יותר, מגלה את פרצופו הרוחני והמיוחד במינו של ישוב עולים זה, שבאופן פורמלי עדיין אין לו מעמד של עיר, אולם מבחינת המקום שהוא תופס על מפת הדרום ומבחינת יחסה לערכי רוח מקודשים, הוא מטרופולין המאיר בשממה החילונית הסובבת אותו".

במילים אלה, שהיום, למעלה מיובל שנים אחרי, נשמעות כמו לקוחות מעיר אחרת בשם זהה - נפתחה כתבת ענק, מרכזית, בגיליון 'חדשות חב"ד' שיצא לאור בחודש ניסן תשכ"ג, שסיקרה את מעמד מסירת מפתח העיר קריית גת אל הרבי.


שער גיליון 'חדשות חב"ד' שיצא לאור בניסן תשכ"ג (באדיבות הספרייה הלאומית). במרכז: דיווח על תנופת מוסדות חב"ד בקריית גת


"אלה הוראים בקריית גת עיר חב"דית מובהקת", הסביר הכותב האנונימי, "מסתמכים על יחסה המלבב של המועצה המקומית לתנועת חב"ד - יחס שבא לידי ביטוי מוחשי במסירת מפתח העיר לשליח, כדי למוסרו לרבי מליובאוויטש".

על הרקע שהוביל למסירת המפתח, פירט העיתון: "מה עשו אנשי חב"ד בקריית גת, שכה הצליח לעורר את התפעלותו של ראש המועצה המקומית? [וגרם לו למסור המפתח]. התשובה נעוצה באלף תלמידי בית הספר החב"די המשתייך לרשת אוהלי יוסף יצחק ובתלמידי הישיבה החב"דית בעיר המסונפת לישיבת תו"ת לוד".

ארבע שנים קודם לכן, בשנת תשי"ט, נפתחה לראשונה פעילות חינוכית חב"דית בישוב המרוחק בדרום הארץ, קריית גת. הסנונית הראשונה הייתה - כך נכתב בעיתון - הרב יעקב פלס ז"ל, "מצעירי חב"ד ומהעסקנים הדינמיים, שקודם לכן הצטיין בפעילות שהביאה להקמת ישיבת 'אחי תמימים' בראשון לציון.

"בהיענות לקריאת הרבי להחדיר אור תורה וחסידות אף למקומות המרוחקים ביותר, ירד ר' יעקב פלס לקריית גת, כדי לייסד בה ישיבה חב"דית. מחמת קשיי מימון ובכדי לעניין חוגים רחבים יותר היכולים לשאת בעול הכספי הכבד, הצליח לרתום את חוג יוצאי קישינוב בישראל, שהיו מעוניינים להנציח את קדושי עירם במפעל חינוכי-רוחני, ממדריגה ראשונה. כך הונחו היסודות לישיבת 'קישינוב קריית גת' המסונפת לישיבת תומכי תמימים בלוד ומתנהלת ברוח חב"דית טהורה".



מבנה הישיבה בקריית גת בשנת תשכ"ט. למטה: תמונת מחזור של תלמידי בית ספר חב"ד בקריית גת באותן שנים (צילומים: באדיבות ספריית אגו"ח)
 


בשלהי תשכ"ב, עם ביסוסה של הישיבה ומוסדות חב"ד בעיר, ולקראת נסיעתו לחצרות קודשנו, שכנע הרב פלס את ראש העיר דאז מר גדעון נאור שיעניק מפתח של העיר לרבי. בח"י באלול תשכ"ב התקיים טקס בעיר, במהלכו הגיש ראש העיר נאור את המפתח לרב פלס, בכדי שיעביר אותו אל הרבי.

במהלך האירוע, אמר ראש העיר בין היתר: "הערב הזה הוא חוליה נוספת בשרשרת הקשרים שיש לנו עם גדול הרוח בדורנו ועם חב"ד בכלל. כבוד לנו ואנו גאים על כך שהרבי שליט"א הוא ידיד עירנו וכאן הוקמו ישיבה ובי"ס של חב"ד.


דברי ראש העיר המלאים, במהלך חגיגת מסירת המפתח


"אני מוסר את מפתח העיר לרבי, בידי הרב פלס המסור לפיתוח ולחינוך הנוער של קריית גת, כדרישת שלום חיה לאישיות הגדולה מאת עירנו. בביקורו בארצנו בוודאי לא יפסח על עירנו אשר בידו המפתח של שעריה".

עם שובו מחצרות קודשנו, ערך הרב פלס התוועדות המונית בקריית גת, בה השתתפו למעלה משלושת אלפים תושבים, שבאו לשמוע פרישת שלום מהרבי. הרב פלס תיאר בפני הקהל את הקורות באותה התוועדות של ערב ראש השנה, במהלכה מסר את המפתח, וביחס המיוחד שהעניק הרבי כתגובה לכך.

"בינתיים נבנית הישיבה והולכת על מגרש בן חמישה דונם, במרכז העיר", דיווח העיתון זמן קצר לאחר מכן. "עד כה הושקעו מיסוד ובקומה הראשונה למעלה משבעים אלף לירות. בעוד שהבניין כולו (3 קומות, 120 חדרים) צריך לעלות 800 אלף לירות".

העיתון אף פירט את הצעדים הבאים המתוכננים בעיר: "הקמת שיכון חב"ד במקום; פיתוח פעולות חברתיות על ידי ארגון נשי ובנות חב"ד, הרחבת פעילות צא"ח והידוק נוסף של הקשר עם מרכזי חב"ד בכפר חב"ד ולוד - רק יחזקו את הקיים זה כבר ויטביעו על עיר העולים קריית גת חותם של עיר ואם בישראל, לתורה ולתעודה ולחסידות חב"ד".


ראש העיר מוסר לרב פלס את מפתח העיר (מתוך צילום שנשלח אל הרבי. באדיבות ספריית אגו"ח)


מעט יותר מחמישים שנה לאחר מכן. בעיר קיימת קהילה חב"ד גדולה ומפוארת המונה כמעט שלוש מאות משפחות המפוזרים בכמה בתי כנסת חב"דים. בעיר פועלים מוסדות חינוך מגיל הרך ועד לישיבה גדולה. על הכל מנצח רב העיר, חבר בי"ד רבני חב"ד הרב משה הבלין.

בימים אלה, כאמור, מתרחבת הישיבה. העבודות לקראת בניית הבניין החדש כבר החלו, ובקרוב יתקיים מעמד הנחת אבן הפינה.

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
ר' משה סגל
י' חשוון ה׳תשפ״א
מהתמונה נראה שר' משה סגל (אז - בכפר חב"ד) פעל אף הוא מאחורי הקלעים להביא את ראש המועצה מר גדעון נאור להחלטה זו.
2.
יפה
י' חשוון ה׳תשפ״א
יפה מאוד. יש''כ על הכתבה!!
3.
היכל הישיבה...תשכ"ט
י' חשוון ה׳תשפ״א
תיקון: צריך להיות תשל"ט
4.
כנראה צ"ל אייזנבך שהיה אז ראש הישיבה
י' חשוון ה׳תשפ״א
5.
התמונה של הרב וולפא שיחי' עם הרב ליוי
י' חשוון ה׳תשפ״א
זה לא מכ''ט זה מהממים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.