בצלאל שיף | יום כ' אב ה׳תש״פ 10.08.2020

אחוות חסידים: כששלשת החסידים רקדו עד שהשולחן נשבר

שלושת החסידים שישבו מסביב לשולחן בבית הכנסת "צמח צדק" בעיר העתיקה של ירושלים בפארברענגען של שמחת תורה, והיו רוקדים – עד שהשולחן נשבר: עדין שטיינזלץ, ירמיהו ברנובר, ופיטר קלמס •  ר' בצלאל שיף נפרד מהרב עדין אבן ישראל ע"ה עם טור מרתק
אחוות חסידים: כששלשת החסידים רקדו עד שהשולחן נשבר
משמאל: הרב עדין אבן ישראל ע"ה, עם יבדלח"ט כותב השורות, ר' בצאלאל שיף שיחי'

ביום ששי האחרון נפרדנו מהרה"ג הצדיק ר' עדין שטיינזלץ זצ"ל. 

טיירע ברידער
וועלן מיר זיך ווייטער זעהן
אז דער אייבערשטער וועט געבן
געזונט און לעבן
וועלן מיר פארן צוב רבי'ן
וועלן מיר זיך ווייטער זעהן

לפי מסורת חב"ד ביום האחרון בשמחת תורה לאחר תפילת שחרית עושים הפסקה. מזמינים את כולם לפארברענגען. אין הרבה זמן, צריך לסיים את הפארברענגען כך שאנשים יספיקו להגיע לקריאת התורה, יזכור, מוסף, תפילת הגשם ומנחה, ואח"כ להגיע הביתה לסעודת החג.

במשך שנים רבות הלכתי להתפלל לבית הכנסת "צמח צדק" בעיר העתיקה של ירושלים. בין היושבים, ישבו סביב השלחן שלושה אישים גדולים: הרב עדין שטיינזלץ, פרופ' ירמיהו ברנובר ופיטר קלמס, שלושה חברים שכל אחד מהם נהיה לחסיד בדרך משלו.

 • 

הרב עדין שטיינזלץ נולד במשפחה מתבוללת רוסית-יהודית. בשנות ה-30 המשפחה נקלעה לישראל. אבל בבית שררה רוח של "בונד", סוציאליסטים, דמוקרטים, בולשביקים. אכלו בורשט, שצ'י, אוקרושקה ולחם שחור. קראו ספרים של טשרניחובסקי, דוסטוייבסקי ופושקין. כשהיה נער ר' עדין נמשך ללימודים בישיבה. הוא הגיע לישיבת חב"ד בלוד בתקופה הכי בוערת. מרוסיה באו בחורי ישיבה והמלמדים הטובים ביותר. הישיבה השתכנה בבית ערבי נטוש באמצע פרדס. הנער השקדן שאף לתוכו את כל הסיפורים, היסטוריה, נוהלי התנהגות, וצורת הלימוד של חסידות ותלמוד. כשהתבגר, התחתן עם בחורה מפריס,  חיה שרה אזימוב.

משפחת אזימוב גם היא מוצאה מרוסיה. אחיה של הכלה, מולע, עשה מהפכה מושלמת בין יהודי צרפת. מעניין שמוליה ואשתו נולדו בסמרקנד. אביהם, ר' הלל אזימוב, היה יתום וגדל בבית של סבא של אשתי, ר' דוד קייבמן (הורודוקר). אני שמעתי מר' עדין הרבה סיפורים על הסבא.

השני היה פרופ' ירמיהו ברנובר, יהודי מריגה. כאשר במשפחה של הרמן (ירמיהו) ופאניה נולד בן, הוא, למרות סיכון גדול, הלך לבית הכנסת של ריגה לחפש מוהל. שם פגש בחב"דניקים שעזרו לו לעשות ברית מילה, וכך התחילה חזרתו של פרופ' ברנובר ליהדות. כאשר עלה ארצה הוא כבר היה חב"דניק במלוא מובן המילה. שה' ישלח לו בריאות ושנות חיים ארוכים.

פרופ' ר' ירמיהו ברנובר שיחי'

 

השלישי היה פיטר קלמס, בעל עסקים מאנגליה. היו לו ידידים חב"דניקים בלונדון, והוא נסע לני יורק לרבי. בפגישה עם הרבי, הרבי סיפר לו שהוא, פיטר, שייך למשפחה חב"דית מפורסמת, ושהרב של כפר חב"ד, הרב אשכנזי, הוא קרוב משפחה שלו. כל זה שינה את השקפת העולם של פיטר והוא החל מקיים מצוות ותרם סכומים גדולים לחב"ד.

פיטר קלמס, אצל הרבי

 

שלושת האנשים הללו ישבו סביב השלחן בפארברענגען בבית הכנסת "צמח צדק". כולם אמרו "לחיים". כולם נשאו דברים על מה ששמעו מפי רבי, על חסידות, על תורה ומדע. בנאומיהם הם עלו מעלה-מעלה. העלו גם אותנו, את אלה שהקשיבו להם. "לחיים", שירה, אווירת התרוממות הרוח – כל זה צריך היה לראות.

בשיא הפארברענגען שלושתם עלו על השלחן, התחבקו, ורקדו עד שהשלחן נשבר, והם ירדו על הרצפה. בירכנו ברכת המזון ורצנו לבית הכנסת לקריאת התורה וסיום התפילה. 

 • 

כך נמשך הדבר במשך שנים. כאשר הגיעו זמנים אחרים ופרופ' ברנובר חלה ועבר לגור לבנו בניו יורק, הוא היה מתקשר אלי ומבקש להחליף אותו בריקודים. הלכתי להתפלל ל"צמח צדק". בזמן הפארברענגען עליתי  לשלחן יחד עם הרב שטיינזלץ ופיטר קלמס, וכאשר פיטר נפטר – עלינו עם אדלמן, בעל עסקים מארגנטינה. אנו שלושתנו רקדנו, אך לשבור את השלחן היה מעל לכוחותינו.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
נהנתי מאוד
כ' אב ה׳תש״פ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.