בצלאל שיף | יום י"ב אב ה׳תש״פ 02.08.2020

בעת המגיפה: כשהרבי משטפנשט 'החיה מתים' עם תה

כשהתפשטה מגיפה ובחצר הרבי משטפנשט התמוטט ר' חיים זאנוויל מריבניצה ונחשב כמת, והרבי משטפנשט הקים אותו לתחייה באמצעות... כוס תה • פרק נוסף ומרתק מאת ר' בצאצל שיף, בסדרה הייחודית 'חיי החסידים מאחורי מסך הברזל'
בעת המגיפה: כשהרבי משטפנשט 'החיה מתים' עם תה
האדמו"ר מריבניץ זצ"ל

בפרק הקודם בסדרה: מה ששמעתי בטשקנט ובני ברק מצאצאיו של ה'שפאלער זיידע'

 

 

אני למדתי אצל ר' חיים זלמן קוזלינר (חז"ק). לפני שהוא הגיע לסמרקנד, חיים זלמן גר בצ'רנוביץ. הרבי מריבניצה היה מגיע לעיתים קרובות לצ'רנוביץ לבקר אצל חבריו. הרבי מריבניצה לקח על עצמו תפקיד להיות מוהל ושוחט בכל האזור הזה. הוא היה נוסע לעיירות, עושה ברית מילה, שחיטה, והעמיד חופות. לא אמר "לא" לאף אחד.

מה שסיפר ר' חיים זלמן היה כל כך מעניין, שאנחנו - הבחורים מטשקנט – אפילו החלטנו לנסוע לריבניצה כדי לראות את הצדיק. בערל וילנקין, אברהם פרסמן, לוזיק גורליק ועוד. הם חזרו עם רושם גדול כיצד הוא קיבל אנשים, התפלל, הלך למקווה (לנהר), ואיך הוא ערך תיקון חצות כאשר ישב על הרצפה ושם על ראשו עפר.

כאשר הרבי מריבניצה הגיע לירושלים, הוא התיישב בשכונת סנהדריה באותו בנין שבו התגורר ר' יצחק זילבר. שניהם למדו בחברותא. בסנהדריה גר אחי אריה לייב, ואני ביקרתי לעיתים קרובות אצל הרבי. פעם הסעתי אותו לבערל רובינסון. הרבי מריבניצה התארח אצל משפחת רובינסון בצ'רנוביץ.

בלוד ישבנו סביב השלחן עם הרבי מריבניצה. ראינו את הניסים שהוא עשה, ובלילה בלאט ראינו איך הוא ערך תיקון חצות. מראה מופלא!

הרבי מריבניצה עבר לגור באמריקה. הוא גר במונסי שליד ניו יורק. הבחורים שלנו הביאו אותו לרבי מליובאוויטש. אח"כ הוא טלפן בעצמו וביקש להיכנס ביחידות עם הרבי.

בזמנו הרבי מריבניצה גר בקרפטורוס, בסלייש (וינוגרדובו). שם נמצא קברו של אביו של אלטער רבי ר' ברוך. יהודי המקום בנו שם מקווה. הייתי שם.

כאשר הייתי מסיע את הרבי מריבניצה ללוד לפני נסיעתו, היה עושה שבע הקפות סביב המכונית שלי. לאחר מכן, כאשר הגיע הזמן למכור את המכונית, אני פשוט תרמתי אותה לצורכי ציבור.

ר' מענדל פוטרפס התגורר בצ'רנוביץ והיה מספר הרבה על הרבי מריבניצה. ר' מענדל הלך איתו לטבול במקווה, למד איתו, התפלל, ונתלווה אליו כאשר הלך לערוך חופה וכו'.

תמונה של האדמו"ר מריבניץ זצ"ל

 

כאשר רוזה פטרבורסקי, עובדת ב"שמי"ר", היתה בת 10-11, בחתונה בצ'רנוביץ ניגש אליה הרבי מריבניצה ושאל מספר פעמים בת כמה היא. ואח"כ, באמצעות המטפחת, רקד איתה זמן רב.

*

היה זה באחת השנים התפשטה מגפת מחלה מדבקת ר"ל שהפילה חללים רבים, ולפי הוראת הרופאים נאסר לערוך כינוסים ואסיפות ציבור, בכדי למנוע את התפשטות המחלה. כמובן שבחצר הקודש בשטפנשט עולם כמנהגו נוהג, וקהל גדול הגיע להסתופף בצל הרבי, ביניהם הרה"ח ר' חיים זאנוויל, זקנו של הרה"ק מריבניץ זצ"ל.

לפני תפלת מוסף התעלף ר' חיים זאנוויל ואיבד את הכרתו. ניסו להקיצו ללא הועיל. הרופא שהוזעק למקום בדק אותו וקבע מיד את מותו, ומשנוכח בריבוי המתאספים הודיע שהחליט למסור לשלטונות על ההתאספות האסורה על פי חוק.

לשמע דבריו השתררה בקרב החסידים חרדה עמוקה מהבאות. נכנסו לחדר התפלה המיוחד של הרבי בצד בית המדרש, וספרו לו על כל המתרחש והמצב הנורא. אך הרבי לא הראה שום סימני פחד ודאגה, אדרבה הוא נענה להם: "לא חסר לו מאומה, עליו רק לשתות קצת תה". אמנם כאשר ניסו להשקותו תה לא הראה שום סימני חיות כלל, החסידים חזרו וסיפרו  לרבי  את כל הנעשה. מיד יצא מחדרו,  ניגש אליו ושאל אותו: "חיים זאנוויל דו ווילסט טרינקען", [-האם רצונך לשתות?] וכאשר לא ענה, הוסיף הרבי בפקודה: "חיים זאנוויל, איך הייס דיר טרינקען" [אני מצווה עליך לשתות], ומיד פתח ר' חיים זאנוויל את עיניו והגביה ראשו לשתות כפקודת רבו.

מיד הוסיף הרבי  ואמר לו: "חיים זאנוויל, שטעל דיך אויף, ס'איז שפעט, מ'דארף גיין דאווענען מוסף", [קום ממקומך. השעה מתאחרת צריך לגשת להתפלל "מוסף"]. וכאילו לא קרה דבר, קם ר' חיים זאנוויל על רגליו ויהיה כאחד האדם.

אמנם על פי מסירתו של הרופא, הגיעו ממחרת יוה"כ רופאים מומחים מטעם הממשלה לבדוק את הצבור אם נדבקו במחלה, אולם כשר' חיים זאנוויל עצמו הופיע לפניהם בריא ושלם, ראו שדברי הרופא אין להם בסיס, ואז התנצל הרופא מרוב בושה, והתבטא ואמר: כי אצל "צאדיק" זה, אף אם יחתכו אדם אברים אברים, בכחו להחיותו. ואכן ר' חיים זאנוויל חי עוד כעשרים שנה אחר עובדה זו.  

לחסיד הזה היה בן, קראו לו משה. ובאותה שנה שאביו מת "באמת", נולד למשה בן שנקרא על שם אביו חיים זאנוויל. כשהיה בן שנתיים, אביו ר' משה גם נפטר, והצדיק ר' אברהם מתתיהו לקח את היתום לביתו וגידל אותו כאילו היה בנו (ילדים משלו לא היו לו).

כעבור זמן לא רב, מסר אותו לישיבת קישינב של הרב צירלסון. שם היה לאחד התלמידים המצטיינים. בהיותו בן שמונה עשרה ידע את כל הגמרא עם רש"י בעל פה.

פעם, בנוכחות החסידים, ר' אברהם מתתיהו פתח כרך תלמוד שבא לו לידו, במקום מקרי, וביקש מחיים זאנוויל רק להביט במספר הדף ולומר איזה חידוש לגבי סוגיה שנידונה באותו דף. חיים זאנוויל עשה זאת, והחסידים התפלאו מגאונותו. אבל חיים זאנוויל אמר" "רבי, אמרתי חידוש כמו שביקשתם. עכשיו אני מבקש גם מכם לומר איזה חידוש בנושא." הצדיק חייך ואמר: "דו ביסט מיין חידוש (אתה הוא החידוש שלי)."

לאחר זמן ר' חיים זאנוויל נהיה לצדיק המפורסם מריבניצה.

כותב השורות, אוחז ברצועת שעון שקיבל מה'ריבניצער', כסגולה לרפואה

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.