צבי סופר | יום כ"ב תמוז ה׳תש״פ 14.07.2020

מנהל ה'קבוצה' מגיב על הטענות: "השכ"ל נמוך יותר מאשר בארץ"

מכתב שפרסמה הנהלת ה'קבוצה' אודות העלאת שכר הלימוד לשנת תשפ"א, אותו פרסמנו כאן ב-COL לראשונה, עורר סערה • מנהל הישיבה הרב משה מאיר גלוכובסקי, 'עושה סדר' ומדבר על הכל: תקופת המשבר, ההתאוששות והבנייה מחדש, ומדוע הועלה שכר הלימוד בצורה כה חדה ומשמעותית? ובכלל: האם תפתח שנת ה'קבוצה' במצב הנוכחי?
מנהל ה'קבוצה' מגיב על הטענות:
מנהל הישיבה הרב משה מאיר גלוכובסקי, על רקע בניין הפנימייה 1414

 

כפי שפרסמנו מוקדם יותר היום לראשונה כאן ב-COL, הנהלת הישיבה המרכזית ב-770 הודיעה לתמימים בוגרי ישיבות ארה"ק המועמדים לשנת הלימודים ב'קבוצה' לשנת תשפ"א, על עלייה חדה במחירי שכר הלימוד: עלות שנתית של 22,750 ש"ח, לצד הפקדון על סך 1500 ש"ח.

נושא חשוב נוסף, הוא עלות שכ"ל לתלמיד שיש לו אזרחות אמריקאית. "גם אלו שיש להם אזרחות אמריקאית צריכים לשלם הסכום המלא של 22,750 ש"ח", כותבת ההנהלה במכתב.

כפי שעקבנו ודיווחנו כאן ב-COL, במהלך השנים היו משברים בישיבה, והשיא היה סגירת חדר האוכל לאחר חג הפסח תשע"ט לאחר ביקורת של משרד הבריאות האמריקני, למשך מספר חודשים.

מצד ההנהלה נעשו מאמצים כבירים לשדרג את המצב הגשמי, וחדר האוכל נפתח מחדש. במהלך משבר קורונה נסגר שוב חדר האוכל והפנימייה 1414, ומרבית הבחורים נסעו חזרה ארצה.

*

בשיחה בלעדית ל-COL הערב, הרב משה מאיר גלוכובסקי, מנהלה הגשמי של הישיבה, עושה סדר בדברים:

ראשית הוא מקדים ומציין כי המכתב להורי התמימים נשלח מבלי לציין הסתייגות מרכזית ועיקרית: "היה חסר במכתב דבר מהותי, ולצערי המכתב כבר נשלח. הנהלת הישיבה בקשר מתמיד עם רבני השכונה והבד"ץ וכן עם ה'רופא ידיד' של השכונה, ד"ר אלי רוזן, שאומר על ה'קבוצה' לשנה הבאה ש'בנתיים אין על מה לדבר'. וזאת בשל חשש מהתפרצות שנייה בשכונה של הקורונה, ומצב שבו מגיעים מכל קצווי תבל כ-450 בחורים בריאים שלא חלו בקורונה - משמעותה מסוכנת עבורם ועבור השכונה."

ממשיך הרב גלוכובסקי: "הרי ראינו שבחורים שהיו כאן, מרביתם נדבקו בנגיף. להביא לכאן כמות כזאת של 'פנים חדשות', זה לא פחות מחוסר אחריות".

לגבי העלאת המחיר לסכום 22,750 לשנה לקראת שנת תשפ"א, מסביר הרב גלוכובסקי כי "מדובר בהתארגנות מחודשת מצד הישיבה, שהחלה כבר השנה תש"פ, ליצירת תנאים ראויים למאות הבחורים. הרי אם נקח לדוגמא את השכ"ל של ישיבות אפילו בארץ, כגון ישיבת תות"ל כפר חב"ד ולוד בהן שכר הלימוד הוא 18,000 שקל בשנה. כמה חודשים לומדים בארץ? ברובו של חודש אב לא לומדים בישיבה, וכן בחודשי תשרי וניסן. סה"כ 9 חודשים. וכאן הבחורים מגיעים כבר מח"י אלול, ונשארים עד לשנה הבאה בחודש חשוון. מדובר ב-13 וחצי חודשים! 

"כשהורים רוצים לשלוח ילד ל'אהלי תורה' והם מתבקשים לשלם כ- 20,000 דולר לשנה, האם הם ח"ו 'גונבים' את ההורים? תראו מה עלות השכ"ל בכל מקום בארה"ב, בבולטימור, בשיקאגו, ניו הייבן, ובכן במקומות נוספים בארה"ב. ב-300 דולר לחודש לא נוכל לתת לבחורים את המינימום הנדרש, אפילו אם נשקלל את המלגות שהבחורים האמריקאים זכאים להן", הוא מסביר.

"300 דולר לחודש זה לא מספיק": קטע ממכתב ההנהלה להורים שפורסם הבוקר ועורר סערה

 

הרב משה מאיר גלוכובסקי ממשיך ומתאר את המהפך שעברה הישיבה בתקופה האחרונה, וההשלכות הכלכליות:

"לאחר שנסגר חדר האוכל בישיבה, הוחלט בהנהלת הישיבה לשקם ולשנות את המצב מן הקצה אל הקצה, הבאנו אנשי צוות מקצועיים שינהלו את המטבח, לצידם עובדים, וכשישה עובדים גויים שיתחזקו את המקום כראוי. 

"התוצאות לא אחרו לבוא: במקום כ-60 בחורים שהיו מגיעים לארוחת צהריים, הגיעו כ-450 בחורים. האוכל שודרג פלאים, והכל עבד יפה מאוד, אבל העלויות הן בהתאם! הוכנו 3 ארוחות ביום למאות בחורים, ממש כמו במסעדה. ערכנו מאזנים, הבנו שאין לנו ברירה, וחייבים להעלות את שכר הלימוד בכדי שנוכל לשלם ל-15 אנשי הצוות הרוחני, ולתת לבחורים את המגיע להם גם מבחינה גשמית."

*

דרכה של ההנהלה לא היתה סוגה בשושנים, טוען הרב גלוכובסקי. "ככל שרצינו לשנות ולהיטיב, גם רבו המכשולים מאלו שלא ראו בעין יפה את השינוי. היה אולי נוח להם במצב הזה, ונקטו בשיטה של 'שב ואל תעשה עדיף'. "כשהמצב לא תקין אז הדרישות מהם גם פוחתות", אומר הרב גלוכובסקי בנימה כאובה. "המצב מאוד כאב לי. כל אחד אוהב להיות 'שפיץ חב"ד' על חשבון השני. אני לא יכול לומר שהכל טוב. יש גורמים שעושים חילול שם ליובאוויטש, דבר שמפריע מאוד לגיוס כספים עבור הישיבה. מי שמעוניין לעזור לישיבה בהתרמה - הוא מוזמן בשמחה."

על התקופה הקשה שעברה הישיבה, הוא אומר: "תמיד הסתפקנו במועט, המשכורות לא היו גבוהות, ואפילו לא בסיסיות. השאלה שצריכה להשאל כעת היא למה עד עכשיו היה כזה ביזיון וחיינו על ניסים, ולא למה אנחנו רוצים לעשות שינוי".

לגבי המכתב שפורסם, ממנו עולה שהורי הבחורים בעלי אזרחות אמריקאית לא יקבלו החזר שכ"ל, הרב גלוכובסקי מתקן שיקבלו החזר שכ"ל כשיגיע, אך לא מתחייב על החזר מלא: "מה שלא כתבו במכתב, שברור לגמרי שכשישולמו המילגות מהממשלה, אז חלק מהכסף יוחזר להורים. רק שמראש הם מתבקשים לשלם את כל השכ"ל, עד שיתקבלו המלגות".

לסיכום, לגבי השנה הבאה, אומר הרב גלוכובסקי: "כרגע יש אי בהירות גדולה בקשר למצב ולהגדרות ה'הרחקה החברתית', ולא ידוע מה ילד יום והאם הרשויות יאשרו 'אישורי אפי דיוויד' (ויזת תלמיד). הצוות הגשמי והרוחני כולנו כמהים לימים שנוכל לחזור לסדרים הרגילים, ושהתמימים ישבו על לימודם בהתמדה ושקידה. ושנזכה כבר לראות את הרבי נשיא דורנו בגאולה האמתית והשלימה".

 

 

 

 

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
11 תגובות
1.
ohlei torah
כ"ב תמוז ה׳תש״פ
אהלי תורה מתחילים ב20.000 אבל בפועל זה 9.000
9000 *דולר* חבר..
כ"ב תמוז ה׳תש״פ
2.
יוסי
כ"ב תמוז ה׳תש״פ
אני יודע שכל תפרסמו...

אבל למה מתחילים בהעלאת מחיר, לפני שהתחילו לבדוק מה הבחורים מקבלים?

מי מכל ה15 אנשי צוות רוחני יכול להעיד שהוא בקשר עם הבחורים???

בנתיים ראינו שמרוב אהבה של ההנהלה לבחורים היא סגרה את החדר אוכל ללא שהיה להם מנין לאכול...

מאשימים שרוב הבחורים של הקבוצה נדבקו, ומשפחות אנ"ש לא...

האם הבחורים הם כלי שיהיה משכורות לאנשי הצוות , או שהצוות הוא כדי שהבחורים יוכלו לשבת ולשקוד על התורה?????
3.
שערוריה
כ"ב תמוז ה׳תש״פ
ברור לכולם שהדרישה לכזה מחיר היא לא נורמאלית מעטים מאוד ההורים שביכולתם לשלם כזה סכום
מלבד זאת הרב גלוכובסקי מתעלם מהעובדה הפשוטה שגם שכר הלימוד הרשמי בישיבות בארץ הוא מלכתחילה עם אפשרות להנחה והסכום המלא מיועד אך ורק לכאלה שביכולתם לשלם אותו בקלות
מלבד זאת הטענה על שיפור כ"כ מדהים בחדר האוכל היא מוגזמת ממש
4.
בבית חנה צפת.
כ"ב תמוז ה׳תש״פ
בבית חנה צפת זה אלפי דולרים לנו, ועוד יש להם עזרה ממסע בערך 8000 דולר. אז אל תתלוננו כשכאן לוקחים הרבה פחות, ובלי עזרה לישראלים.
מני
כ"ב תמוז ה׳תש״פ
מה את מכניסה מסגרות של בנות למסגרות של בנים זה לא קשור
5.
לוי
כ"ב תמוז ה׳תש״פ
בישיבה בכפר משלמים 18,000 לשנה"? שטויות והבלים. הסדר הוא שמבקשים שכ"ל גבוה אבל נותנים אופציה להנחה. בפועל משלמים בסביבות 12,000 ש"ח. לפי החשבון הזה צריכים לשלם לישיבה ב770 לא יותר מ17,000.
6.
ישראלים אמריקאים
כ"ג תמוז ה׳תש״פ
יש הבדל בין היכולת הכספית והמעמד הכלכלי של תושבי השכונה לבין תושבי א"י, שברובם אינם יכולים לשלם סכומים אסטרונומיים כגון אלו. וכל זה בשביל אוכל כמו של קבוצה.. ומיטה עם פשפשים לרוב.....
7.
בושה ומחאה
כ"ג תמוז ה׳תש״פ
הבעיה שאין מה לאכול ב 1414 !!!
ועוד עושים העלאה ?
ועוד צרידי ?
בהחלט נכון
כ"ג תמוז ה׳תש״פ
המצב היום הוא בדיוק אותו דבר כמו שהיה לפני שנה ושנתיים. למה הם צריכים יותר כסף?? ובמיוחד שכאמור עשו צ'ארידי גדול בלי עין הרע....
בקיצור, זו הגזמה מטורפת. צריך להוריד את ההנהלה מהעץ הזה, לפני שקבוצה יהיה דבר למיליארדרים בלבד
8.
ברוכים הבאים לחיים האמיתים
כ"ג תמוז ה׳תש״פ
חינוך= כסף. והרבה כסף.
שכ"ל ילד בבית ספר יסודי/ בגן עולה כ80000. דולר לשנה ( 9 חודשים).
בחור בישיבה יעלה כ160000 לשנה (9 חודשים)
יש הנחות? מעט מאוד למשפחות במצב כלכלי דחוק ביותר אבל גם לזה יש גבול, עוד לא שמעתי על מישהו שהצליח לרדת מתחת ל10 אלף דולר ( שזה כשלושים וחמש אלף שקל)
ואנחנו משלמים. נאנקים תחת המחירים ומשלמים. אנחנו רוצים לתת לילדים שלנו חינוך טוב וחינוך טוב עולה כסף.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.