לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו: בעקבות המצב • הרב משה צבי הלפרין
האפשרות לומר 'דבר שבקדושה' כמו קדיש וקדושה היא רק בציבור, כלומר צירוף של עשרה יהודים, מצב הגורם להשראת השכינה, כמובא בזוהר הקדוש.
צירוף זה יכול להיעשות בשני אופנים:
א. היות עשרה יהודים בתוך 'רשות אחת' (רשות - לפי ההגדרות ההלכתיות של רשות). זאת, גם אם אין רואים כולם את כולם, כמו לדוגמה מצב בו אחד או יותר מבין העשרה עומדים בזווית נסתרת, בה אין הם נראים לשאר.
ב. מצב בו עשרה יהודים 'רואים אלו את אלו' גם אם אינם ברשות אחת.
(הגדרות אלו הם כמובן בסיסיות, וכמו בכל נושא הלכתי ישנם, סיטואציות שונות היוצרים מצבים הלכתיים מורכבים וכל מקרה לגופו).
התפילה בציבור המסורתית, מאז ומתמיד, מתקיימת בדרך כלל על בסיס העיקרון של 'רשות אחת'. יהודים מתכנסים בבית הכנסת ומתפללים. אפשרות זו היא גם ה'לכתחילה'.
במצב העכשווי כולנו עדים לתפילות המתקיימות בכל העולם כולו מהחלונות והמרפסות, תפילות המתקיימות על הבסיס ההלכתי של 'רואים אלו את אלו'.
האפשרות הרגילה והמקובלת נמנעת.
כולנו מאמינים שהכל מתנהל בהשגחה עליונה והכל מכוון לפרטי פרטים, הבעל שם טוב הקדוש גם לימד שמכל דבר שמתרחש בעולם יש ללמוד מסר והוראה, בוודאי ובוודאי, כאשר מדובר באירוע מטלטל עולם, שבין יתר השלכותיו גורם לשינוי (נכון לימים אלו) המבנה המסורתי והמקובל מאז ומקדם להשראת השכינה ולתפילה בציבור.
כמדומה שהמסר שקוף לחלוטין, מסתבר שהקב"ה רוצה להשרות את שכינתו עלינו מתוך מצב בו אנו 'רואים אלו את אלו' רואים אחד את השני, רואים אחת את השנייה.
דומה שגם המצב הכפוי בו אנו נאלצים לשהות זמן רב בבית עם בני משפחתנו טומן בחובו מסר דומה. ש'נראה' יותר את הילדים, שנראה את הרעייה, את הבעל. נראה גם את השכנים, נראה איש את אחיו.
במכת חושך נאמר (שמות י' כ"ב) 'לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו'. מצב בו 'איש לא רואה את אחיו' הוא מצב של חושך.
את החושך שהשתרר עלינו בשנה האחרונה. דומה שגם 'עיוורים' ראו.
נפנים את המסרים נשקיע בלראות את האחים ונקווה שבקרוב מאד יהיה לכל בני ישראל 'אור במושבותם'.
אור חדש על ציון תאיר.
שבת שלום, קיץ בריא ושמח.
הרב משה צבי הלפרין