הרב ישראל ברוד | יום א' ניסן ה׳תש״פ 26.03.2020

לחץ כספי: התרומות מופסקות, הפגישות נעצרות. כך נתמודד

בזמן שבו שלוחים ומנהלי מוסדות מתמודדים (בנוסף) גם עם לחץ כספי הנובע מתרומות שפסקו ופגישות שהתבטלו, פנינו אל הרב ישראל ברוד, מומחה ויועץ בתחום של גיוס כספים, לבקש עצה והדרכה בעת הזו
לחץ כספי: התרומות מופסקות, הפגישות נעצרות. כך נתמודד
בקטן: כותב השורות (צילומים: collive)

בעוד וירוס הקורונה מתפשט במהירות מדאיגה בארץ הקודש ובארצות רבות, בלי תאריך יעד לסיומו, שלוחים רבים פונים לשאול... מה עכשיו? כיצד נצליח לצוף מעל המים ולשמר את המוסדות שלנו?

אנו ממשיכים להיות אופטימיים - 'טראכט גוט וועט זיין גוט' ('חשוב טוב, יהיה טוב'), למרות תחזיות של מקצוענים המנבאים שפל כלכלי, חס ושלום, שנראה איכשהו בעיניהם גרוע יותר מהנפילה הכלכלית העולמית בשנים 2008-2009. כרגע, אנשים רבים מודאגים בנוגע לבריאותם, בנוסף לאתגר הכלכלי שהדבר גורם.

ברוך ה', נראה (אם ניתן להאמין לסין) שסין וקוריאה הדרומית מתחילות לחזור ל'נורמאליות' או לפחות מתחילות להתקדם בכיוון הזה. בעודנו מקווים ומתפללים שסיום המחלות יפסק בעולם כולו, וויליאם סטורטוונט, יועץ לגיוס כספים לחברה המוכרת והאיכותית 'ג'רלד פנס' אומר "עלינו לזכור שחוסר הוודאות ו'אפקט העושר' (דהיינו: הבורסה) הם משפיעים עיקריים בנוגע לתרומות גדולות".

אם מצטיירת לך תמונה עגומה למדיי, אני רוצה לעודד שאולי  בסופו של דבר, תהיה במצב טוב יותר ממה שאתה חושב. לפי דברי היועץ ג'רלד פנס:

"בארצות הברית, כשהמצב הכלכלי עולה, התרומות עולות גם הן, אבל רק לעיתים רחוקות באותה מהירות שבה עולה הכלכלה. מה שמעניין זה שכאשר הכלכלה בשפל, התמיכות ממשיכות להעפיל, אבל בקצב איטי יותר. תרומות ממשיכות לגדול אפילו בשעות שפל כלכליות. כך היה מאז שהתחלנו לעקוב אחרי הדבר. אולי זה יפתיע אותך, בזמני גאות, אמריקנים תורמים אחוזים נמוכים יותר מהכנסותיהם, אבל בזמני שפל, הם תורמים יותר. נכון. תורמים יותר!"

אז שוב... מה עכשיו?

היות ואנו רוצים לסיים בטוב, אתחיל קודם עם ה'לא תעשה', ואז נפנה את כל האנרגיות לפעולה חיובית, פוזיטיבית.

'לא תעשה' - עכשיו לא הזמן ל:

  • לא להתקדם עם כל קמפיין פורמלי, אם זה קמפיין בנייה או רכישת קרקע, צ'רידי וכדו'. אפילו אם אתה מצוי באמצעו של קמפיין, כרגע מומלץ להקפיא אותו.
  • לא לפנות אל התורמים הגדולים שלך לבקשת תרומה שנתית.
  • לא ליזום תרומות גדולות חדשות.
  • לא לקיים אירועים (דינר, קונצרט וכדו'), גם מהסיבה הכלכלית וגם עקב החיוב לשמור על נפשותינו, בהתאם לכללים שנקבעו.

כל הנ"ל, בנוסף לכך שכנראה שום קמפיין לא יביא לתוצאות מקסימליות רצויות בעת הזו, עלול גם לגרום לך להיראות נאיבי במקרה הטוב וחסר רגישות טוטלי במקרה גרוע יותר.

אז מה כן אפשר לעשות?

'עשה' - עכשיו הזמן לעשות...

  • להיות שקול וזהיר בהוצאות ולהיות יצירתי מאוד בהפעלת הפעולות בתקציב מינימאלי.
  • להתקשר באופן אישי לתורמים הגדולים, לקרובים אליך, לאלו שמאמינים מאוד ומזדהים עם החזון, המטרות והיעדים שלך.

אחרי התעניינות כנה במצבם האישי והמשפחתי, חלוק אתם את מחשבותיך, סַפֵּר עד כמה התרומות שלהם חשובות בתקופה לא-פשוטה זו, כשרבים משהים את תרומותיהם.

פרט שהתרומה שלהם עכשיו תאפשר לך להמשיך בעבודת הקודש שבה הם מאמינים כל כך.

בקש מאותם יחידים להגדיל במידה משמעותית את תרומתם, לעזור לך לצלוח את התקופה המאתגרת הזו.

  • התמקד ברשימה של כל התורמים הפוטנציאליים שלך (חברים קרובים ומסורים ובעלי-בתים תורמים) שנמצאים ברשימה נמוכה יותר מבחינת גובה התרומה, אלו שאתה סבור שהם מזדהים עם החזון והפעילות שלך, ואף משתתפים לעיתים בפעילות. בקש מהם להצטרף לתורמים חודשיים ע"י הו"ק. תוכל להכליל בהם: אנשים בקהילה, הורים לסטודנטים שלומדים באוניברסיטאות, אנשים שקיבלו ממך שירות, הורים לבני מצווה שלימדת, הורים לחניכים במוסדות שלך וכדו'.

כשהרשימה החדשה הזו תושלם, אתה – ולא מתנדבים – תתחיל להתקשר אחד-אחד לכל תורם פוטנציאלי. קודם תוודא שיש להם כמה דקות עבורך, לאחר מכן התעניין בכנות בהם באופן אישי ובבני המשפחה. רק אז עבור לשוחח על הנקודות הבאות בסגנון חמים הייחודי לך (הסדר לא משמעותי):

  • כל מה שקורה בעולם, קורה בהשגחה פרטית, עם תוכנית אלוקית שלא תמיד ידועה וברורה לנו.
  • חכמינו ז"ל מלמדים אותנו שכאשר יש כאב או צרה, על האדם לפשפש במעשיו (ברכות, ה', א).
  • בהגיענו מחג הפורים, תוכל להסביר את דברי הרבי אודות הנהגתה של אסתר, שצמה שלושה ימים לפני שהלכה למלך אחשוורוש, למרות שהדבר גרם לה להיראות פחות טוב. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאסתר ידעה שהכל בידי ה'. קודם כל היא נתנה את עצמה לקב"ה, ורק אז פעלה בדרכי הטבע.
  • שלושה העמודים שבהם עלינו להתחזק במיוחד בזמנים מאתגרים (ולמעשה בכל עת) הם תורה, תפילה וּצדקה. תוכל להציע כמה דרכים פרקטיות להתחזקות בלימוד תורה ותפילה, ואז תוכל לעבור לנושא השלישי: צדקה.
  • שתף את המאזין במצב העדכני, שבו קשה לחֵלֶק מהתורמים הגדולים לסייע בגלל הקורונה, וכיצד אתה חייב להסתמך עליהם ועל רבים נוספים להצטרף להוראות קבע, ולתרום סכום חודשי, אולי קטן יחסית, אבל משמעותי מאוד לבית חב"ד/למוסד. אפשר להציע כמה אופציות:
  1. 150 ₪ לחודש, המצטרפים לסכום של 1,800 ₪ לשנה.
  2. 100 ₪ לחודש, המצטרפים לסכום של 1,200 ₪ לשנה.
  3. 75 ₪ לחודש, המצטרפים לסכום של 900 ₪ לשנה.
  4. 50 ₪ לחודש, המצטרפים לסכום של 600 ₪ לשנה.
  5. כל סכום אפשרי, העיקר שיצטרפו לנותני הוראות קבע.

הכי חשוב הוא שיבינו  את ההשפעה שתהיה להם על הקהילה ע"י השתתפותם בתרומה עכשיו – זהו פרויקט משתף ומאחד שמסוגל להעניק יציבות כלכלית למוסד/לארגון בתקופה הסוערת הזו, ומאפשר לך זמינות עבור הקהילה ואנשים שזקוקים לך.

כל הנ"ל, כמובן, אקטואלי רק לאלה שלא איבדו את מקור פרנסתם!

לפני שתתחיל להתקשר בפועל, יש כמה דברים שחייבים להיות מסודרים, על מנת שתצליח ביוזמה הזו, שיח של אחד-על-אחד:

  • רשימה של אנשים שאתה באמת מאמין שהם מועמדים ריאליים להצטרפות לתורמי הוראת קבע.
  • התחייבות שלך לעצמך לעבוד באופן שיטתי ועקבי, עם יעדים ספציפיים יומיים, ובהם פירוט כמה שעות תקדיש לעניין או לכמה אנשים תתקשר מדי יום.
  • התחייבות שלך לעצמך לבצע זאת באופן מקצועי, כשאתה מנהל  רישום של כל צעד מייד, מתקשר שוב לפי הסיכום, מתנהל בהתאם לצורך בעקבות כל שיחה ע"י משלוח מכתב, מייל וכדו'.
  • הכנת תשתית יעילה של מכתבים, מילות תודה, רישום מהלכים, רישום תרומה וכו', לשימוש מידי.

לכל מי שאינו משוכנע שעליו להצטרף לתורמי הקבע עכשיו, פשוט משום שהוא לא מעוניין לקחת על עצמו התחייבות עד שהמצב יתייצב, תוכל תמיד לומר: "בוא נסכם שתצטרף בע"ה מייד כאשר דברים ישתנו לטובה". מירב הסיכויים שהוא יסכים. ואז, במכתב המעקב שתשלח בתום השיחה, תודה לו על נכונותו להצטרף כאשר המצב יתייצב. למרות שלא קיבלת בפועל עכשיו תמיכה כספית מאותם אנשים, אתה בונה תמיכה עתידית.

חייבים לציין שהמטרה שלך היא לשרת את קהילתך כרב, כמנהיג, כדמות רוחנית, מדריך, משפיע, ועוד. אולי אתה לא רואה את עצמך כך, או בגלל ענווה או שפשוט אתה לא חושב שהתארים האלו מגיעים לך, אבל כך חברי הקהילה רואים אותך – "הכתובת לכל עניין יהודי", אם יש זמן מתאים להתאמן במנהיגות - הזמן הוא עכשיו.

והכי חשוב, חברי הקהילה זקוקים לך. אם הדבר גם עוזר לך בגיוס כספים, זה כמובן לא מזיק... לפי סטורטוונט, "בדרגה רמה של חשיבות בזמנים מאתגרים, יש לשמור על קשר עם תורמים בפועל ותורמים פוטנציאליים, לחלוק מחשבות ורגשות אודות אתגרים ולהעביר מסרים שבהם הדגש הוא על קשר ולא על כסף". וכחסידיו של הרבי, יש לנו מסר הרבה יותר עמוק ומהותי להעביר, שאלה הם הרגעים האחרונים של הגלות וברגע אחד מדלגים מהגלות ונכנסים לתקופת הגאולה.

תכל'ס: עכשיו הזמן ל...

  • להושיט יד תומכת לכל התורמים הגדולים ולהתעניין בהם ובמשפחותיהם, התעניינות חמה וכנה.
  • לחלוק עם התורמים ובני הקהילה מילות עידוד. מסרים חיוביים של עתיד גאולתי וודאי.
  • להיות סבלני ורגיש כשאנשים יוצרים אתך קשר. האזן להם, היה עמם והגב באופן חיובי ומעצים.
  • להגדיל את 'מבצע מצה' באופן מאסיבי (במידת האפשר) ולהעביר את המסר של חג הפסח, חג החירות.
  • להעביר את המסר של גאולה ומשיח. לספר על ההבטחה שמשיח מגיע מייד ושכל מה שקורה עכשיו זו קריאת התעוררות לעולם, ובמיוחד עבורנו, העם היהודי: לשוב למקורות. לשוב למקום ולמצב שאליו אנו שייכים.
  • להשקיע  זמן רב יותר בבית עם בני המשפחה, האישה והילדים. לא רק שהדבר ייטיב עם המשפחה, אלא שמשפחה איתנה מסייעת לבניית קהילה איתנה.

כידוע, גם בזמנים טובים, גיוס תרומות אינו מדע אלא אומנות. קל וחומר עכשיו, עלינו לגייס חשיבה יצירתית לחזק את העבודה שאנו עושים ולהמשיך להיות אור לעולם כולו, ובמיוחד לעם ישראל.

כתמיד, אשמח לשמוע מכם תגובות וכן לענות על שאלות שיתעוררו. ניתן ליצור אתי קשר באימייל [email protected]  בכל עת.

הצלחה רבה וברכות לפסח כשר ושמח, בגאולה האמיתית והשלימה, כשמלכנו בראשנו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.