שלמה מן | יום כ"ב אדר ה׳תש״פ 18.03.2020

"זו כמות ענקית של חומר נדיר ונפלא שלא שזפתו עין מעולם"

רגע לפני שארכיונו רב האיכות והכמות של שמואל בן צבי - רואה אור ומונגש באופן מסודר לציבור הרחב, הסופר הרב יוסף אשכנזי, שהתעסק בעריכת הארכיון ובתיוקו - בראיון מיוחד ל-COL | "כמות בלתי נתפסת של חומרים נפלאים שמעולם לא שזפתם עין", הוא אומר. "קטעי אודיו ווידאו - מאירועי חב"ד המרכזיים בישראל, הקלטות מהתוועדויות של משפיעים ז"ל שנפטרו לפני שנים רבות" | והוא גם דולה וממליץ על כמה פנינים
בעיגול: הרב אשכנזי | צילום: חיים טויטו, ארכיון COL

מדובר בהיסטוריה במושגים חב"דים.

שישים שנה של תולדות חב"ד, בישראל - בעיקר בכפר חב"ד אבל ממש לא רק - ובחצרות קודשנו, מקופלים בארכיון אחד מקיף, גדוש בחומר ורווי בקטעי וידאו והקלטות נדירות שמעולם לא שזפתם עין, יוצאים לאור בתום עבודת עריכה ותיוק ממושכת.

הקטעים הרבים שנחשפים, לראשונה, כאן באתר COL, הינם רק חלק קטן מן הארכיון המלא. במהלך הימים הקרובים נציג כאן בשורה של כתבות, לצד אפשרות הכניסה והדפדוף בארכיון כולו - קטעים נבחרים מהארכיון, מלווים בקטעי הסבר ורקע. ככל שינקפו הימים יגדל הארכיון בחומרים נוספים שעליהם עובדים, עד שיושלם כולו.

"חלפו כל כך הרבה שנים מאז ג' תמוז", אומר ל-COL הסופר הרב יוסי אשכנזי שהתעסק בעריכת הארכיון, במיונו, בתיוקו. "למעשה היום בארץ גדל דור חדש. כאן זכינו שישנה דרך מצוינת, ויזואלית, מוחשית ביותר - לספר את כל השנים ההן.

"הרי זה שמים וארץ אז ועכשיו", הוא מוסיף. "ופתאום ביום בהיר קם כך מן האדמה ארכיון שלם, גדוש בחומר, עם כמות עצומה שלא תסולא בפז של קטעי אודיו ווידאו - מאירועי חב"ד המרכזיים בישראל, הקלטות מהתוועדויות של משפיעים ז"ל שנפטרו לפני שנים רבות. למעשה הארכיון שופע, רווי. ארכיון שיכול 'לרומם' כל אחד שצופה בו ולהכניס אותו אל הימים ההם".

תן לנו טעימה קטנה מהארכיון בבקשה, ה'קטעים' שנתקלת בהם שלדעתך המעניינים ביותר

הרב אשכנזי לא משיב על אתר. "האמת היא", הוא אומר לבסוף, "שיש בלי סוף כאלו. אין ספור ממש".



אבל בכל זאת הוא מנדב לנו כמה דוגמאות. "למשל יש בארכיון חצי שעה רצופה מהתוועדות של המשפיע ר' שלמה חיים קסלמן ז"ל. הקלטה ברורה ואיכותית שהוא נשמע מדבר בקולו. אני זוכר שבתשס"ז קיימו אירוע בכפר חב"ד ו'חשפו' כמה רגעים בודדים מהתוועדות שלו, וכאן - כמדומני לראשונה ממש - ניתן לשמוע התוועדות שלו במשך חצי שעה.

"ודוגמאות כמו כך ישנן רבות. בכלל, ישנם סיפורים רבים מדברי ימי הימים של חסידות חב"ד שמקבלים בהקלטות המתפרסמות בארכיון צבע חדש. והכוונה להקלטות מהרדיו המפורסם 'קול מבשר' שפעל במשך כמה שנים והביא את זיכרונותיהם של גדולי החסידים מאותה תקופה שראו ושמעו. ההקלטות המלאות מהרדיו מעולם לא פורסמו שוב.

"כך לדוגמה ישנו בארכיון גם הקלטה מקורית של ר' נחום גורלניק, שלמד בליובאוויטש שבליובאוויטש, שמספר על המעבר של הישיבה מליובאוויטש לרוסטוב ועל ימי תחילת הנשיאות של הרבי הריי"צ. כך לדוגמה ישנו בארכיון גם הקלטה של ר' זלמן ברונשטיין, שביום הבהיר י"ב תמוז תרפ"ז שהה בעיירה נעוול ומשחזר כיצד הגיעה לשם הבשורה.

"הקלטה מעניינת נוספת היא של החסיד ר' אברהם גודין שזכה להיות נוכח בחתונת הרבי והוא מספר עליה ממה שראה במו עיניו. אגב, חתונת הרבי כידוע התקיימה בוורשא אולם שבת השבע ברכות התקיימה בריגא. והרב גודין היה נוכח בשניהם. אחת האפיזודות המעניינות שהוא מספר, שבזמן השבוע ברכות בריגא התגורר החסיד ר' נוח לולב, אביו של 'לולב' מהמאסר של הרבי הקודם. הוא מספר שר' נוח התבייש להגיע אולם הרבי הריי"צ הזמין אותו במיוחד שיבוא.



"עוד קטע לדוגמה מהארכיון: בב' באלול של שנת תשכ"ו התקיים אירוע היסטורי בהשתתפות הנשיא שז"ר ושר האוצר פנחס ספיר, במסגרת הפסטיבל הישראלי. בארכיון גיליתי הקלטה מזה. עד היום בכלל לא ידעו שיש משהו כזה. לאחר שגיליתי את ההקלטה, התקשרתי לר' עמרם בלוי ז"ל, שהיה המנחה באותו המעמד, בשביל לברר אצלו פרטים. בדיעבד התברר ששוחחתי עמו בלילה האחרון לחייו. למחרת הוא נפטר..."

הרב אשכנזי מוסיף ומציין שמעלת הארכיון, מלבד הכמות העצומה של החומרים הנפלאים שבו - היא העובדה שהכל מתויק באופן מסודר ביותר כך שניתן להקיש ולהגיע לא רק לסליל האודיו או לקטע הוידאו עצמו, אלא אף לחפש לפי שמות. גם כאשר בכותרת לא מופיע בפרטי פרטים כל מה שרואים ושומעים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.