מנדי ברגר | יום י"ט אדר ה׳תש״פ 15.03.2020

"אֵלֶּה בַסּוּסִים": נסיעת מבחן על סוס אמיתי - חזרנו מופתעים

בכל חודש אנו מגישים כאן את מבחן הרכב "אלה ברכב". החודש, לשם שינוי, בגלל חג הפורים שבתוכו כלול הסוס אשר רכב עליו מרדכי, הפכנו את שם המדור ל"אלה בסוסים" ויצאנו לבדוק את יכולותיו של סוס אמתי: כמה הוא עולה, אילו מערכות בטיחות יש לו, לכמה אנשים הוא מתאים, כמה סוגי סוסים יש בעולם, כמה "דלק" הוא צורך ולאיזו מהירות מרבית הוא מגיע?
ר' שרון הרשקו מדגים רכיבה על סוס בחווה

יבואנית הרכב שממנה הוצאנו הפעם את הסוס היא "חוות רגש" בצפריה, ומי שעשה עבורנו את ההדגמה וסיפר לנו על יכולות הסוס היה ר' שרון הרשקו – הרוכב החרדי הטוב ביותר בארץ שרק לאחרונה זכה בשער של שבועון 'כפר חב"ד' בעקבות השיטה שהמציא 'ס֥וּס וְרֹכְב֖וֹ - העצמה ברכיבה על פי תורת החסידות'.

הסוס מתברר היה הרכב הראשון בהיסטוריה. "סוס ורוכבו" כפי שהדבר מוזכר בתורתנו. במקבילה להיום, מדובר ברכב אמין, משהו בסגנון של טויוטה ששורד לאורך זמן.

המראה החיצוני שלו היה ונותר מרהיב. אורכו הממוצע של הסוס קטן מרוב הרכבים המצויים בשוק ועומד על 2.5 מטרים. רוחבו לעומת זאת מגיע לכדי 80 סנטימטרים בממוצע. מדובר בחיה במשקל שנע בין 500 ל-700 קילוגרם (לזן הסוסים המצוי בארץ שעוד מעט נרחיב עליו) ולכן מדובר במשהו ענק שלא ניתן להתעלם ממנו. גם אם רוחבו ואורכו של רכב ממוצע גדולים מזה של הסוס, הגובה המרשים עם למעלה משני מטרים והמראה האצילי, תופסים מקום הרבה יותר נכבד. גם היום, אחרי קרוב ל-6,000 שנות פעילות המראה החיצוני לא השתנה. אין כאן שינויי או שדרוגי גרסאות...



המונח "סוחרי סוסים" היה פעם כינוי גנאי אבל היום הוא מושג של כבוד. אם תרצו לקנות סוס, תוכלו לעשות זאת מול חווה מסוימת (שלרוב תסרב) או שתפנו לסוחר סוסים שיקשר ביניכם לבין מי שמוכר סוסים. הוא גם יעזור לכם למצוא את הסוס המדויק שתרצו.

המחיר של הסוס, אם תהיתם נע בין 5,000 שקל לבין 100,000 דולר, אבל סוס מאולף, טוב ונורמלי, כמו זה בחווה עולה סביב ה-20,000 שקל.

בעולם יש כ-40 סוגי סוסים, אך זה הרווח הן בארץ והן בחו"ל הוא הקווטר. מדובר בסוס שהיה סוס בוקרים בארה"ב ומשם התפשט לכל העולם. הפלוס הבולט שלו נעוץ בכך שהוא מאיץ במהירות כדי שיוכל להקל על הבוקרים ללכוד את הבקר. במקביל מדובר גם בזן של סוס קשוב ובטל לרוכב - מה שעוזר הן ללימודים, הן לטיפולים רגשיים והן לרוכב מנוסה שרוצה סוס שיחנה בחניה האחורית.

מבחינת האצה, לסוס יש רק כוח סוס אחד. זה אומר שהנתונים הטכניים שלו חלשים. בהליכה הוא עושה 6 קמ"ש, ב'טרוט' – דהירה איטית – הוא מגיע ל-13 קמ"ש, ואילו ב'קאנטר' – רכיבה מהירה – הוא מגיע למהירות שנעה בין 40 ל-50 קמ"ש. הבעיה היא שהסוס לא יכול לרוץ הרבה. הוא מתעייף במהירות ורוב הסוסים פשוט יצנחו באפיסת כוחות אחרי ריצה של שעה מהירה. את שיא הגינס של הסוסים אגב, שבר סוס שרץ במהירות של 89 קמ"ש.

סוס יכול לעיתים לסחוב גם בנאדם נוסף, אבל זה יכול להכביד עליו. אם תרצו להעמיס עליו גם כמה משאות, תוכלו להביא אתכם עוד כ-50 קילוגרמים, שכן הסוסים יכולים לסחוב רק עד רבע ממשקל גופם, אחרת הם יפצעו.

מבחינת "צריכת דלק", הסוס אוכל בין 7 ל-11 קילוגרם של מספוא מוכן ומיוחד מידי יום ושותה כ-40 ליטרים של מים שמסתכמים בעלות ממוצעת של 350 שקלים לחודש. זה אומר שאם תצעדו עם הסוס כ-15 קילומטרים ביום ותכפילו זאת ב-22 ימי עבודה, הוא יעשה עבורכם מרחק של 330 קילומטרים בעלות של 350 שקל. זו עלות גבוהה המצביעה על ממוצע של 5/6 קילומטר לליטר דלק.



באשר לטכנולוגיית בטיחותיות תתפלאו לדעת שלסוס יש אזהרת סטייה אקטיבית ובקרת שיוט אדפטיבית. כיוון שמדובר בחיה נטרפת, חושיו חדים ומחודדים ואישוני העיניים שלה אינם עגולים וממוקדים כמו אצל בני האדם אלא מגיעים בצורת פס לרוחב העין. זה גורם לסוס לראות 360 מעלות, וזה אומר שאם משהו יכנס במסלול שלו – לפניו או בצדיו, הוא יעצור מיד ויזהר. באשר לנסיעה לאחור, הסוס מסוגל לעשות זאת על ידי רוכב מיומן, אבל מצלמת הרוורס שלו תהיה הרוכב עצמו.

פלוס נוסף זה הגג הנפתח שיש כאן. זה מקנה אוויר טוב בהליכה ובריזה נעימה ברכיבה מהירה, אבל יחד עם זאת בגשם לא תוכלו לנהוג בו ללא ביגוד מיוחד ותאלצו לברוח מדרכים בוציות כי הוא ישקע בהן, ובכלל, אין גלגל ספר לפנצ'רים.

סוס מזן קווטר חי בממוצע עד גיל 30-25 שנה, וניתן לרכב עליו החל מגיל 3 ועד גיל 20. זה אומר שעבור 20,000 שקל תוכלו לקנות רכב שישרוד בצורה יפה כ-17 שנים בממוצע.

הסוס, אגב, הוא חיה עצלנית. במשך כ-17 שעות ביום הוא נמצא במרעה, אבל לבעליו יש עדיפות להביא לו אוכל במספוא – אוכל מזין שיש בתוכו גרעינים ומינרלים חשובים – מאשר שיאכל "סתם" עשב. ככלל, הסוס אוכל במספוא שלש ארוחות ביום בצורה מסודרת.



את הסעיף האחרון לקחנו מ'ויקיפדיה': בשלד הסוס יש כ-205 עצמות. לעצמות הרגל יש פרופורציות שונות מאלה של אדם. החשיבות הקריטית של כפות הרגליים ורגליו של הסוס סוכמה באמרה האמריקנית, "אין רגל, אין סוס".

בניגוד לכתבות אחרות שבהן לא נוכל לגרום לכם לנהוג על הרכב הנבחן כיוון שחברות הרכב לא מאפשרות זאת, רכיבה על הסוס היא משהו נגיש יותר. אם תרצו ליצור קשר עם ר' שרון הרשקו תוכלו לעשות זאת בטלפון 054-6698770.

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
רבי
כ' אדר ה׳תש״פ
מושלם!!!
יפה מאוד!!!☺☺☺
2.
מ-ד-ה-י-ם-!-!-!
ט' כסלו ה׳תשפ״א
אין מילים!!!!!!!!!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.