צבי סופר | יום א' אדר ה׳תש״פ 26.02.2020

כך נעלמו 'חבורות רחוב' מהנוף של כפר חב"ד | ראיון מיוחד

זה החל כיוזמה פרטית של שני אברכים בכפר חב"ד, כדי למלא את ה'שעות הקריטיות' של הילדים אחר הצהריים, ו'להחליף הנאה – בתענוג' אמיתי, של לימוד תורה מתוך חווייה ופעילות חברתית •  היוזם והמנהל הרב שניאור פרקש, בראיון ל-COL: "האווירה השתנתה ללא הכר"
כך נעלמו 'חבורות רחוב' מהנוף של כפר חב

אם תזדמנו למרכז כפר-חב"ד באחר צהרים של סתם יום חול ותראו ילדים נחפזים ומבע ממוקד על פניהם, תדעו שהם בדרך ל'מתענגים'. כך קוראים למיזם ששינה ומשנה את פניהן של שעות הפנאי בחיי הילדים.

מדובר ב'ישיבת ערב' שהחלה כיוזמה פרטית של הרב שניאור פרקש, היוזם והמנהל של 'המתענגים', והפכה מזה שלוש שנים לפעילות סוחפת שמשנה את אווירת הפנאי בכפר חב"ד, במיוחד בשעות אחר הצהריים, לאחר סיום הלימודים.

שלוש פעמים בשבוע, מתכנסת ישיבת ערב 'המתענגים' לשעה וחצי של פעילות מרתקת, בשעות השיא של אחה"צ - בין 5 ל-7 וחצי במרכז כפר חב"ד. הישיבה מיועדת לכיתות ד', ה', ו'.

בין חברי ההנהלה החינוכית, נמנים הרב אליעזר קרוגליאק - מוותיקי המחנכים בחיידר יידיש, הרב שניאור קוביטשעק - משפיע בחיידר יידיש, הרב מאיר בוסטומצקי - מנהל מוסדות חב"ד בפתח תקווה ומוותיקי המחנכים באה"ק והרב מנחם פרלשטיין - יו"ר מרכז את"ה באה"ק.

הרב שניאור פרקש, בעבר מחנך בכפר חב"ד, ופעיל חינוכי של וועדת החינוך בכפר חב"ד במשך כשש שנים, מגולל על התפתחות 'המתענגים' בראיון מיוחד ל-COL.

איך הקמתם את הארגון הזה? שאלנו את הרב פרקש.

"כאיש חינוך בכפר חב"ד, הייתי ער לתופעה של 'שעות מתות' לילדים, לאחר סיום הלימודים, בין השעות 16:00 ל-19:00, עת הילדים מסתובבים לעיתים בחוסר מעש. הבנתי שאלו שעות קריטיות, עם כל הפיתויים שיש היום, והשיעמום המכלה כל חלקה טובה. חשבתי שכדאי לצוות איש בעל נסיון חינוכי עשיר ובעל הבנה בנפש הילד.

"חברי הטוב באותה עת לספסל ה'כולל' היה הרב שאול לידר – כיום הוא שליח מצליח בשכונת גני אביב לוד – וסיפרתי לו על החלום שלי. הוא התגייס למשימה להקים 'ישיבת ערב'. התחלנו בבית הכנסת 'נחום יצחק' בשיכונים, עם 30-40 ילדים. כך הכל החל.

איך ומדוע בחרתם את השם 'המתענגים'?  

הרב פרקש: "המוטו היה המתענגים – מחליפים הנאה בתענוג של קדושה. רוצים לתת את התענוג בדברים של קדושה מול כל הפיתויים והבטלה, המביאה כידוע לידי שיעמום, ומשם הדרך קצרה".


'מחליפים הנאה - בתענוג': המוטו של הארגון הנפלא

מנסיונו העשיר בשדה החינוך וטיפול בילדים מתקשים, משתף הרב פרקש בהכרות של מקרי נשירה, שחיזקו אצלו את החשיבות בפעילות הזו: "הכרתי בחור חסידי בישיבה קטנה, שהיה נחשב לחסידי ונשר מהדרך. שאלתי אותו מה הביא אותו למצב הזה, והוא ענה לי שלא הצליח 'להתחבר' לענייני לימוד וקדושה. הבנתי שזו המשימה העיקרית, 'לחבר' את הילדים".

'מתחברים' ללימוד ולקדושה: 'המתענגים' בפעולה. צפו:


האם נתקלת באופן אישי במקרה שאמרת לעצמך – בדיוק בגלל זה הארגון קיים?

"פנו אלי הורים רבים שסיפרו שהאווירה ברחוב ממש השתנתה. במקום שילדים יסתובבו חסרי מעש ויחפשו עיסוקים מפוקפקים, כגון ריבים מיותרים, הצקות, וכדומה, יש להם מסגרת חווייתית, חברתית, מאתגרת ונושאת פרסים, ופעילויות חברתיות. הכל נראה לגמרי אחרת. הילדים פשוט לא מוכנים לוותר על זה, 'חבורות רחוב' נעלמו מהנוף".

הוא משתף במקרה מיוחד: "יום אחד ניגש אלי אחד הילדים וסיפר לי בסוד: "אף אחד לא יודע, אבל אני לא יודע לקרוא..." זה 'תפס' אותי, שדווקא במסגרת הזאת הוא פתח את סגור ליבו, ויכלנו ב"ה לעזור לו".

"כאיש חינוך אני מבין עקרון חשוב: הכי קריטי בחינוך – לחבר את הילדים להנאה שבלימוד. במסגרת הלימודית הרגילה לא תמיד אפשר להשיג מה שאפשר במסגרת רשותית, עם חוויות לימודיות, טיולים, פרסים, ואווירה. כאן בדיוק מגיע ארגון 'המתענגים', שמחליף הנאה – בתענוג אמיתי, של עיסוק בקדושה ובלימוד התורה. זוהי פעילות שגם מונעת נשירה. מניסיון".

 

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
כל הכבוד
ב' אדר ה׳תש״פ
2.
שי רפאל המדהים
ג' אדר ה׳תש״פ
יישר כח לר' שי רפאל המשקיען והחרוץ על גישתו המעולה לילדים ועל מסירותו למטרה.
3.
שאפו!
ז' אדר ה׳תש״פ
יוזמה מדהימה. יישר כח
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.