דוד זיקליקובסקי, ארכיון ליובאוויטש | יום כ"ב טבת ה׳תש״פ 19.01.2020

כשהרבי נכנס לחדר אחר רק כדי שהמשב"ק יוכל לאכול בשלווה

הוא נרשם בדרכון הפולני המזוייף כ'בנה' של הרבנית חנה שניאורסון נ"ע - אמו של הרבי, וכך החל הקשר המיוחד של הרב בערל יוניק עם בית הרבי • ומה קרה כשהרבי הבחין שהמשב"ק רוצה לאכול? • מאת דוד זיקליקובסקי, ארכיון ליובאוויטש
כשהרבי נכנס לחדר אחר רק כדי שהמשב
משמש-בקודש. הרב בערל יוניק אצל הרבי (ארכיון COL)

בשנת 1946 למניינם, הרשו הסובייטים לפליטים פולנים שברחו למדינה בזמן המלחמה לחזור לביתם בפולין, כחלק מהסכם בין המדינות.

מהלך זה עורר 'תעשייה' של דרכונים פולניים מזויפים בקרב רבים שרצו להימלט מהמשטר הקומוניסטי המדכא, ובהם רבים מאנ"ש. הדרכונים אפשרו לאנשים להוסיף שמות של מספר מסוים של ילדים, וכך לאנשים שהיו להם אשרות מזוייפות אלו, היו לעתים קרובות "ילדים" חדשים, וזאת בכדי להציל ככל הניתן.

בערל יוניק הצעיר, בן 16, נבחר להיות 'בנה' של הרבנית חנה שניאורסון ע"ה בדרכונה המזויף, ומאז ואילך התפתח קשר בין שתי המשפחות. הרב יוניק הפך לעוזר מהימן בבית הרבנית חנה ובנה הרבי.

בשנותיו הראשונות של שירותו של הרב יוניק, סיפר לו הרבי על המשמש בקודש ר' מנדל, שהיה עוזר בביתו של הרבי הרש"ב נ"ע. בכל פעם שמישהו שאל את ר' מנדל מה אירע בבית הרבי, הוא היה משיב, "אני לא יודע".

"אם מישהו שואל אותך על עבודתך, השב שאתה לא יודע", אמר לו הרבי. "אם היית יכול לשכוח את כל מה שראית, זה אפילו טוב יותר." וכך היה. הרב יוניק מעולם לא גילה את מה שראה בבית הרבי, והאמון הועבר גם לילדיו, שהשתתפו גם הם בחיי הבית של הרבי.

הרבי והרבנית חיה מושקא העריכו את מסירותו וניסו להפוך את תפקידו לנעים ככל האפשר. כשהגיע הרב יוניק לבית הרבי לאחר שסיים את עבודתו ברובע היהלומים בניו יורק, הרבנית הייתה מציעה לו לאכול.

בדרך כלל נענה הרב יוניק להצעה, אך אם הרבי היה במקרה בבית, הוא היה מסרב, שכן הרגיש שזה לא מכובד לאכול כאשר הרבי היה בבית.

פעם אחת, לפני שנכנס הרב יוניק, הבין הרבי שהוא בפתח. הרבי פנה אל הרבנית ואמר שהוא ייכנס לחדר אחר כדי שהרב יוניק לא יראה אותו וכך יוכל לאכול בשלווה.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מאהבת ישראל של הרבי כל אחד מאיתנו צריך ל...
כ"ב טבת ה׳תש״פ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.