הרב שמואל רסקין | יום כ' טבת ה׳תש״פ 17.01.2020

איך ניצל דף גמרא מול עיניו המרושעות של השומר הנאצי

התרגשות גדולה אחזה בי. "וכי ייתכן שדווקא פה, בתוך התופת, מבין ערימות דפים, אמצא דף גמרא?!". "אני חייב לקחת אותו" אמרתי בליבי, "אבל איך?" • הטור השבועי במגזין שישי של COL: הרב שמואל רסקין, שליח הרבי בבית חב"ד קרן אור בבודפשט, על פרשת שמות
איך ניצל דף גמרא מול עיניו המרושעות של השומר הנאצי

השבוע חגגנו בבודפשט אירוע חשוב מאוד והיסטורי. לראשונה מאז השואה הנוראה, התקיים סיום הש"ס בבירת הונגריה.

פרט מיוחד באירוע זה, שלחלק מהלומדים, חברי הקהילה הישראלית שלנו בבודפשט, לא הייתה כלל היסטוריה של לימודים תורניים, ובשנים האחרונות התחזקו בשמירת תורה ומצוות. בשבע השנים האחרונות קמו בכל יום ללימוד משותף בשעה שבע בבוקר יחד עם הגאון אב בית הדין והרב הראשי של קהילת חב"ד בבודפשט, הרב ברוך אוברלנדר.

במהלך סעודת המצווה המרגשת שהתקיימה בבית חב"ד קרן אור, העלה הרב אוברלנדר בהתרגשות זכרונות מימי ילדותו בצל ניצולי השואה הנוראה, על יהודים שבתוך כל התופת האיומה קיבלו חיזוק לנפשם מכך שמצאו דף גמרא.

בהקשר לזה, ארצה לחלוק אתכם סיפור מיוחד, אותו סיפר ר' ישראל יצחק קיהן זצ"ל:

"אני צריך עשרה יהודים!" קרא באחד הבקרים השומר הנאצי לעברנו. יחד עם עוד כמה יהודים הלכנו אחרי השומר הנאצי. לאחר הליכה של כשעה נעצרנו אל מול בית חרושת גדול, נטוש והרוס. נראה היה שהופצץ לפני זמן רב ואיש לא ביקר בו מאז. תפקידנו היה לנקות את בית החרושת מכל הלכלוך והבלאגן ששרר בו.

העבודה היתה אמנם מרובה, אך עדיפה היתה עשרות מונים על פני חפירה בהר בתוך הבוץ הדביק או סחיבת מסילות הברזל הכבדות שסכנת החיים ריחפה שם בכל עת. התחלנו לנקות את הרצפה ולזרוק את כל הזבל שהיה שם לעבר החצר אשר מחוץ למבנה.

לפתע, תוך כדי זריקת חלקי ספרים ישנים וקרעי דפים אל החצר, קלטו עיניי דף נייר זרוק הנראה לי מוכר. התקרבתי בזהירות אל הדף ואכן לא טעיתי, היה זה הדף הראשון של מסכת 'בבא מציעא' מתוך התלמוד הבבלי. התרגשות גדולה אחזה בי. "וכי ייתכן שדווקא פה, בתוך התופת, מבין ערימות דפים, אמצא דף גמרא?!" תהיתי לעצמי.

 "אני חייב לקחת אותו" אמרתי בליבי, "אבל איך?" זאת לא ידעתי. חשתי כי השומר הנאצי רואה שעבודתי הואטה והחלטתי לחזור מיד לעבודת פינוי הפסולת אל החצר, תוך שדאגתי להשאיר את דף הגמרא בולט מעל הררי הפסולת.

תוך כדי המשך העבודה צדה עיני חתיכת לחם שצבעה הפך ירוק עקב העובש הרב שהיה בה, ואז עלה במוחי רעיון. לקחתי את הלחם המעובש בידי וניגשתי אל השומר הנאצי. "אני יכול לשמור את חתיכת הלחם הזו?" שאלתי אותו בתחינה. השומר הסתכל עלי בזלזול: "תשמור לך את הלחם המקולקל הזה", אמר בצחוק מתגלגל. "אני רק צריך לעטוף אותו במשהו," הוספתי. "לך קח לך נייר מכאן", אמר הנאצי.

רצתי מיד לקחת את דף הגמרא המיוחד לעטוף בו את הלחם הקלוקל. שמחה כפולה אחזה בי בעת ההיא, גם על שהצלחתי להציל בדרכי עורמה דף גמרא בתוככי מחנות העבודה, וגם על עצם היכולת ללמוד תורה מתוך הכתוב בתקופה קשה זו.

מתוך דף גמרא זה למדתי בכל עת שרק התאפשר לי, הרחק מעיניהם של הנאצים. שמרתי אותו קרוב לליבי במשך כל שנות המלחמה והוא היווה בשבילי אחיזה ממשית בלימוד התורה בזמנים הכי קשים.

בפרשתנו מלך מצרים מצווה את המילדות העבריות: "כל הבן הילוד היאורה תשליכהו וכל הבת תחיון".

במבט ראשון נראה שהגזרה היא רק בחלק הראשון של הציווי, אך האמת היא שהחלק השני קשה אף יותר: את הבנים בקש פרעה להמית מוות גשמי, את הבנות רצה להמית מוות רוחני - "וכל הבת תחיון", תחיו אותן כמו במצרים.

אך האימהות העבריות לא יראו מפרעה, אלא מה' יתברך: לא רק שלא עשו כדבריו, הן במסירות נפש החיו את הילדים ברוחניות, העניקו להם חיים אמיתיים, חיים של ערכים, חיים של תורה ומעשים טובים. בזכותן הוקם רובו ככולו של דור יוצאי מצרים, שממנו יצא עם ישראל כולו עד סוף כל הדורות.

האמהות היהודיות במשך כל הדורות ידעו את מה שהחל כבר במצרים - דווקא כשהתחילו רגעי הגלות הקשים, למרות כל האיומים והסיכונים, הן ידעו: עתיד קיומו של העם תלוי בקשר האיתן שלו עם היהדות. ליהודי לא מספיק לנשום אוויר, הוא צריך לחיות תורה ומעשים טובים, חיים יהודיים אמיתיים.

סוד הנצח של עם ישראל היה בכח שתמיד, למרות הכל, שמר על התורה, והיא שמרה עליו והחייתה אותו. כעת, ברגעי הגלות האחרונים, זה הזמן להוסיף שיעור תורה, לקבוע עיתים ללמוד וללמד מתורת ה', המחיה את הנפש, ובעזרת ה' מתוך זה נצא לגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

שבת שלום
 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.