COL בשיתוף הפנסאים | יום כ"ז כסלו ה׳תש״פ 25.12.2019

שיח לא הולם? שפה לא נקייה? צריך להראות שהבחירה בידינו

חנוכה, חג החינוך, ב-COL: כמדי לילה אנו מגישים במיוחד עבור הגולשים, בשיתוף עם ארגון 'הפנסאים', טיפ מיוחד לחינוך הילדים בהשראת ימי החג • והלילה: כך נגרום לילד לדבר בשפה נקיים וחיובית • המדור נכתב על פי תובנות מחכימות שנאספו בידי הורים ומחנכים. אם יש לכם רעיון או הערה על הנושאים שמועלים כאן - נשמח מאד לשמוע ולשתף את כולם
שיח לא הולם? שפה לא נקייה? צריך להראות שהבחירה בידינו

בעקבות הטורים הקודמים הגיע אלינו מכתב אנונימי. התוכן שלו מזעזע כל מי שאכפת לו מחינוך. המכתב הגיע מהורים שגילו שבכיתה של הילד שלהם יש חבר שמטיל אימה על החברים. הוא לא משתמש באלימות פיזית, ודווקא לכן קשה יותר להתמודד אתו. אף אחד לא רוצה להתעסק אתו, כדי לא ליפול לו לפה. אין לו גבולות ללשון. הוא יכול להשתמש בביטויים מעליבים וקללות ובביטויים לא הולמים. וזה מאיים מאד על הילדים.

הסיפור הזה הוא לא העניין שלנו. העניין הוא ההבנה שלנו איך להתייחס לשימוש בשפה. ובצורה חיובית: איך להעביר לילדים שלנו את המסר של דיבור נקי ומכבד שמתאים לילד חסידי.

התשובה הכי טובה היא שבסוף זה תמיד חוזר לדוגמה חיה. ילדים הם חקיינים. ואם אנחנו המודל שלהם בכל דבר, אז גם בצורת הדיבור הם יחקו אותנו. זה יכול להיות בצורה מודעת, אבל לרוב זה קורה בלי שנשים לב. לכן, לפני כל ההרצאות, מה שחשוב באמת זה שאנחנו נאמץ סגנון דיבור עדין וחיובי.

ואת הלימון אפשר להפוך ללימונדה. לצורך העניין, אם שמענו את אחד הילדים פולט קללה או מילה לא יפה, ש"אנחנו לא מכירים מהבית", מה שנקרא, אנחנו בעצמנו צריכים להראות להם שאנחנו עוצרים וחושבים ולא מוציאים מהפה מיד את המילה הראשונה שעולה על הלשון.

יש כמה מסרים שצריך להעביר לילדים, וכמובן בדרכים יצירתיות שידברו להם ללב.

דבר אחד זה - "חכם מהו? אומר"

מה שאנחנו אומרים, אומר עלינו יותר מאשר על כל דבר אחר. הדיבור שלנו מעיד קודם כל עלינו בעצמנו. על מה שיש לנו בתוך הראש ובתוך הלב. לכן, אם תדבר בכבוד, יכבדו אותך. אם תדבר בצורה נקייה, כנראה שמבפנים אתה נקי.

הדבר השני זה הכוח של המילה. אי אפשר להשתמש במילים שליליות ולחשוב שזה בסדר כי אלה רק מילים. כי למילים, כמו שהרבי לימד אותנו לא פעם, יש כוח עצום. זה פשוט בדיוק כמו שזה נשמע. ילד שמשתדל לשמור על הלשון שלו, ולדבר בשפה נקייה שהולמת ילד חסידי – בסוף היום הוא גם מסגל חשיבה שמתאימה לילד שגדל בחינוך חסידי, ובהתאם הוא גם מתנהג בצורה שהולמת ילד חסידי וירא שמים.

נקודה נוספת היא איך להגיב בזמן אמת במקרה שבו ילד מדבר בשפה לא נקייה. כאן צריך להבין משהו: דיבור בלשון חצופה או מתריסה או משתלחת, לפעמים נותן לילד תחושה של כוח ושחרור. כאילו "אני יכול לעשות כל מה שאני רוצה". לכן, הדבר הכי לא נכון לעשות זה להיגרר לפרובוקציה. מה כן? אפשר לומר בתקיפות אבל בקול מאופק, ופעם אחת בלבד: "המילים שבחרת לומר לא מתאימות. לא מתאים לך לדבר כך. דיברת בצורה שלא מקובלת עליי". לשים נקודה וזהו.

טיפ קטן לסיום: אפשר להמחיש לילדים שלכל מילה יש תחליף. שהבחירה היא בידיים שלנו איך להתנסח. למשל, לקחת משפט כמו "היום היה לי יום כל כך דפוק", ולשבת עם הילדים ולנסות למצוא משפט שיבטא את אותה תחושה רק במילים חיוביות יותר. זה ממש ממחיש את הפלא: אם משתמשים במילים עדינות יותר, גם התחושה עצמה נהיית חיובית יותר.


בעיתון "פנסאים צעירים", חיים קורץ ממיתר העלה את הנושא החשוב הזה של לשון נקייה. הוא סיפר איך הוא מראה דוגמה לחברים שלו מהיישוב, שהם לא דתיים, איך ילד חסידי מדבר בשפה נקייה ומכובדת. וגם: מה עושים אם ילדים בכיתה משתמשים בשפה לא נאותה.

באתר הפנסאים תוכלו לרכוש, בקלות ובמהירות, ובמחיר שווה לכל נפש, מנוי משפחתי לעיתון (אפשרות מיוחדת לשלוחים בחו"ל: מנוי למהדורה הדיגיטלית).

ושימו לב! היום אתם מקבלים מתנה מיוחדת, לכבוד חנוכה: חודשיים חינם לרוכשים מנוי כעת!

היכנסו ל >כאן <

תוכלו גם ליצור קשר בטלפון עם בעריש ביר, במספר 058-770-88247

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
יפה מאד
כ"ז כסלו ה׳תש״פ

מהווה תחליף ראוי לכל עיתוני הילדים שלא ממחזוותינו
עלו ונצליחו
2.
מקורי!
כ"ח כסלו ה׳תש״פ
מגזין הילדים המקורי ביותר שראיתי עד היום.
הילדים אצלינו פשוט להוטים ומחכים לזה כל שבוע מחדש.
תמשיכו להוביל ולהצליח!
3.
יפה מאוד מאוד!!
כ"ח כסלו ה׳תש״פ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.