איש חינוך חב"די מגיב לדיון על ה'קנסות' בישיבות • טור דעה
אפתח בכך שמפעם לפעם עולים דיונים באתרים כאלו ואחרים, בענייני ישיבות חב"ד בארץ הקודש, שלדעתי אין המקום לזה כלל. דיונים אלו צריכים להתדיין אך ורק אצל הרבנים ובפורומים בתוככי הישיבות.
>>> האם עונש ה'קנסות הכספיים' בישיבות רלוונטי? • מכתב כואב <<<
ולעצם העניין: קראתי את הטור שכתב ה'אבא כואב' - ואני רוצה לשאול אותו: האם אי-פעם או אפילו בחודשים האחרונים התעניינת בכלל במצב של הבן שלך בישיבה? האם שאלת אותו איך הראש ישיבה שלו, איך המשגיחים, איך הר"מים? האם הוא מרוצה? האם הוא חושב שדואגים לו?
לצערי הרב, ואני אומר זאת מידיעה ומשיחות עם משפיעים אחרים - רוב ההורים לא מתעניינים בישיבה ובבן שלהם, אלא אם קרה משהו. להתקשר לתת מחמאה? חלילה, יש לי עיסוקים יותר דחופים. אבל כשמעלים נושא לדיון, פתאום אנשים מעורבים ויש להם מה להגיד.
אני בוש ונכלם, כשאנחנו יושבים, צוות הישיבה, ומרגישים שאנחנו נותנים את הנשמה, את הלב ואת החיים שלנו בשביל התלמידים - ובסוף מקבלים בוץ לפרצוף.
האם חשבתם פעם על צוות שמתחיל את היום בשעות הבוקר ומסיים מאוחר בלילה ובמשך כל היום משקיע את מרצו בתמימים? האם יש עוד עבודות כאלה מחייבות ומחוייבות?
כל הזמן מדברים אצלנו על האיכות של הצוותים בישיבות. לנו לא עושים כינוסי שלוחים, אנחנו אלו שעושים את העבודה הקשה והלא פשוטה, ונהיינו שקי חבטות. הילדים לא מרוכזים? הצוות אשם. הילד קיבל 60 במבחן - הצוות אשם.
אתה, האבא, מתי בפעם האחרונה ישבת ולמדת איתו בשבת חופשה? מידיעה רוב ההורים לא עושים זאת. אבל מצפים שה'תכשיט' יחזור אליהם אפוי.
עד עכשיו דיברתי מהלב, מדם ליבי. ועכשיו קצת להיגיון.
מה ההיגיון בלפרסם מכתב כזה, שגורם לבחורים הידרדרות במשמעת. יש להם עכשיו מה להגיד, הנה התפרסם מכתב על הקנסות, ואנחנו עכשיו ננופף בזה יחד עם ההורים, שגם להם יהיה מה להגיד. הרי אנחנו הצוות החינוכי ואתם ההורים שותפים ביחד בחינוך של הילד. הרי אם אשתך היתה נותנת עונש לילד - היית מגבה אותה, גם אם לא היית מסכים עם זה.
ומה אתה עושה פה? מחנך את הילד שהצוות לא מתאים, שהצוות לא מתנהל כמו שצריך?... קודם כל תתן גיבוי, תחנך את הילד שהצוות חי ונותן את הנשמה בשבילו.
יש לך השגות? כמובן שיש ואפשר לדון. אנחנו לא מלאכים ולא בטוח שכל מה שעושים בהנהלות הכל מוצלח. אבל קודם כל צריך להאמין שאנחנו רוצים את טובת הילד וטובת החינוך שלו.
אז קודם כל תבוא או תתקשר ותראה אכפתיות, תתקשר למשגיח, לראש ישיבה, תעלה את הנושא. אבל להפיץ את זה בפרהסיה ואז לראות איך כולם מצטרפים לחגיגה?
אני מקוה שדברים היוצאים מן הלב ייכנסו אל הלב, שהצוות החינוכי שאני חלק ממנו יקבל את הכבוד שמגיע לו ואת ההערכה שמגיעה לו, וגם את ההערות והטענות נקבל בצורה מכובדת ומכבדת.
•
גולשים נכבדים, רק תגובות ראויות ומכבדות יתפרסמו באתר!
דרך הענישה בטבעה שהיא מותירה צלקת בנפש הילד
עצם הטלת קנס כספי הינה פעולה פוגענית המותירה רושם בל ימחה ותחושת עוול בלב התלמיד.
חשוב מאוד שצוותי החינוך בכל מוסדות החינוך ישבו ויתנו את דעתם לדרכים חינוכיות המקרבות את לב התלמידים ומאהיבות עליהם את לימוד התורה הקדושה.
מעל לכל הנאמר
אנשי חינוך, קחו זאת לתשומת לבכם.
אבל מה אתה מציע?
בודאי צריכים גם עונשים בכדי לעודד התלמידים, ובנסיון אישי צריכים שניהם; ימין מקרבת ושמאל דוחה, ואי אפשר אחד בלא השני.
מה הנסיון האישי שלך - באופן שהצליח, בתור מחנך, בתור תלמיד?
נכון, שלא כל הבחורים שייכים למסגרת הישיבה ה'נורמלי', אבל לא על ההנהלה התלונה כי אם על ההורים ששלחו אותו לשם.
זה 'אן איידעלע' נושא, ומה שרואים מכאן לא רואים משם.
לכל מי שמרגיש לא נעים, אולי יש לו ליכנס לכותלי הישיבה בתור הנהלה לכמה ימים ולנסות להשגיח ולהשפיע על הבחורים, ואז יתחיל להבין.
אין ספק שאם היינו נוהגים כלפי המלמדים באלפית מאותו ביטול החינוך היה נראה אחרת...
ולעצם העניין, עובדה שהקנס הכספי עורר את ההורה לכתוב, אז כנראה שזה כן פעל משהו...
ולכן היה מן הראוי והנכון להציב סטנדרטים של התנהגות זהים עבור צוות ההוראה והתלמידים. נער הייתי וגם זקנתי, וכמו שראיתי תלמידים מאחרים ומחסירים, מתחצפים ולא לומדים - ראיתי גם מגידי שיעורים מאחרים ומחסירים, נוהגים בגסות ומכינים שיעור ברשלנות. כמובן מדובר במיעוט - בשני המקרים....
במידה והמחנכים רואים לנכון למשל לקנוס את התלמידים בממון, היה ראוי שיקנסו באותה מידה גם את המחנכים, ושהתלמידים יידעו על קיום הפרוצדורה הזו -.ובכך יקבלו דוגמה חיה לרצינות בלימוד והנהגה ראויה.
ופומה מכאן לכל הורה שיכוון ויציע לכל ההנהלות דרך להזיז את התנהגות הילד. לאחר שדברו איתו. ועושים את כל המאמצים (לא כפי שהיה פעם שלחו את הבן הביתה) לשלוח הביתה ירד לאפס.
אתם ההורים תשנו פאזה ותתחילו להסתכל ברוח טובה ונעימה.
אבל התלמיד הממוצע -אופי הלימודים והעומס הם הרבה למעלה מכחותיו.
אין לתלמיד הזה כל סיכוי לעמוד בעומס המוטל עליו
הוא מורתע מעצם כללי הישיבה , והחריגה מהכללים עבורו היא אוויר לנשימה . עבור תלמיד כזה הקנס או עונש אחר הוא הקש ששובר את גב הגמל.
כמו עוד הוכחה לכך שאין לו סיכוי להצליח בישיבה.
אנשי חינוך , רגע לפני שאתם נותנים קנס,
קראתם לתלמיד ?ביררתם איך הוא מרגיש בישיבה ??
האם טוב לו ? או אולי משהו מעיק עליו ?
ב. הפתרון הוא
לאהוב את התלמיד ולהביע אכפתיות ממצבו.
להביא את התלמיד למצב שלא יהיה לו נעים כלפי הר"מ והמשפיע
לעשות דברים בלתי רצויים.
ג. להגיד פרק תהלים באמת ולבקש ברכה מהרבי עבור התלמיד.
1. ברוב הישיבות ה'קנס הכספי', מגיע לאחר כמה אזהרות ו'תיקונים' אחרים שמן הסתם לא פעלו את פעולתם...
2. קנס כספי פועל את פעולתו כבדרך נס..
3. כמו שבעבירת תנועה וכו' מקבלים קנס כספי כי זה מה שפועל, וכך מחנך האזרח להחשיב את חוקי התנועה. רואים שהעניין פועל את פעולתו..
4. זה תלוי בדרך שבה דורשים את הקנס, כשהמשגיח מסביר את דבריו בנחת, ( וכך צריך להיות) דברים היוצאים מן הלב הדברים מתקבלים ללא עוררין. כשבחור שואל את המשגיח: למה דווקא קנס?
תשבות המשגיח אמורה להיות: מזעקתך מקירות ליבך למה דווקא קנס אני מבין את החשיבות שלך לכסף..
אני מציע לאבא הכואב 'שלא יכאב לו על הכסף אלא על המצב של בנו. 95 אחוז מההורים לא שואלים ולא מתעניינים ופתאום שזה מגיע לכסף מזדעקים...
.
אם יש בחור שלא שומר על הסדרים ולא עושה את מה שנדרש לעשות בישיבה בדרך כלל בפעם הראשונה הוא מקבל נזיפה על כך ואולי אפילו גם בפעם השנייה, ורק עם זה ממשיך לחזור על עצמו הוא מקבל את הקנס או את העונש שהמשגיח ראה לנכון.
למי שזה מציק וחושב שזה לא חינוכי א. יכול להיות שהישיבה הזאות לא בשביל הבן שלך, יש עוד ישיבות בחב"ד. ב. הורים טובים לא צריכים לתת לבן שלהם את הכסף עבור הקנס, דרך כלל אותם בחורים גם עובדים מחוץ או בתוך הישיבה, כך שיש להם מאיפה לתת, והקנס יגרום להם יותר להקפיד על כללי הישיבה.
כל הנ"ל נכתב על בחורים בישיבה גדולה.
בחורים של ישיבה קטנה זה סיפור אחר לגמרי, צריך ואכן יש דרכים אחרות לפעול.
זה הופך אותם לעיני התילמידים ובפרט לעיני תלמידי ילדי השלוחים לאנשים פחות מכובדים ולא מחשיבים אותם כשלוחים בכלל
ההבדל שישנו בעבודת השליחות בן שלוחים בחינוך ושלוחים בכלל היתה כדי שיהיה מצב שכל אחד יכיר את מקומו
אבל לא להביא מצב של "וניפלינו" ביןמהשלוחים עצמם.....
הסיבה היא פשוטה, הרבי ראה שהוא בא כדי להוציא את הקיטור ולא באמת חיפש תשובה.
כך גם כל ההורים הממורמרים למיניהם, אסור לענות להם ולו מלה אחת. מי שיש לו בעיה עם צוות הישיבה של בנו שילך וידבר אתם אישית, או שיוציא את בנו מהישיבה. אף אחד לא מכריח אותו להשאיר את בנו בישיבה.
די להפקרות הזאת, אחד מהיסודות הכי גדולים בחינוך הוא שלמחונך יהיה כבוד כלפי המחנך, והורה שמסית כנגד המחנך פוגע בבן שלו יותר משהוא פוגע במחנך.
אני קורא למחנכים ולמשפיעים, אל תתייחסו לכל הטענות ובלבולי השכל. תמשיכו לעשות את עבודתכם הנפלאה והמסורה, ואל תתפעלו.
הרעיון הכי טוב הוא: לתת לבחורים שמי שלא קם ולא בא לסדרים,עונש שהם יצטרכו להיות בזאל בשעת ההפסקה,
או אם זה שבת חופשה אז הם יצטרכו לישאר שבת בישיבה וכדומה... ובטח שיהיה מדריך ומשגיח שישגיחו להם בזמנים האלו,לדעתי זה הרעיון הכי טוב כי הבחור פשוט יתעצבן על זה שלא יוכל לצאת שבת חופשה ובהפסקות וכו׳.. ואז יתחילו לבא ולהיות בסדרים!
אמנם אתה כותב מקירות לבך , אבל אתה מוציא דבר מהקשרם ואפרט כדלקמן:
כל אזרח מהמדינה בחיים אזרחיים , עובד קשה לפרנסתו בחיי היום יום ובד"כ לא באים בתלונות כי אם מייחלים ומקוים שבעז"ה תמיד יהיה רק יותר טוב ולא רק אנשי חינוך עובדים קשה, גם בעניין אחריות המחנכים , נכון האחריות כבדה מאוד , אבל 1. זה בא מבחירה של המחנך. 2. כל עובד ואבא ואמא יש להם אחריות על הכל 24/7,
לגופו של עניין: לא צריך לפחד מהילדים , כי ממה נפשך, אם העונש מוצדק אין מה לפחד ממנו ובאם העונש אינו מוצדק , אז לא בגלל הפחד אסור לתת אותו אלא כי זה לא מוצדק.
מה שאתה כותב בקשר להורים על התענינות לילדים, זה נכון, אבל אין לזה כל קשר להתנהלות היומית מול המחונך.
בהצלחה לכולם.
אך גדלות אמתית נמדדת ביכולת לקבל ביקרות ולדון בצורה אמתית כשמתעורר קול זעקה.
ובטח שלא לקחת את הדבר כעלבון אישי ואם קיימת בעיה (נוספת) של חוסר התעניינות ההורים אז יש לטקס עצה כיצד לטפל בענין כי מניסיון ההורים לא מתעוררים להתענין מרצונם הטוב ובטח שלא כשמדובר במשפחות מרובות ילדים.
ואת המפתח לכל הנ"ל כבודו כתב בתוך דבריו שהצלחת החינוך של התמימים היקרים הינו אינטרס משותף הן להורים והן לצוות הישיבה.