מערכת COL | יום ה' כסלו ה׳תש״פ 03.12.2019

איש חינוך חב"די מגיב לדיון על ה'קנסות' בישיבות • טור דעה

בעקבות הדיון ב-COL, לאחר פרסום ה'מכתב הכואב' של אב לתמימים הלומדים בישיבות חב"ד בארץ הקודש, ועל ההתמודדות של ההורים והבחורים עם ה'קנסות הכספיים' - שיגר איש חינוך מאחת הישיבות החב"דיות טור תגובה • "אני בוש ונכלם כשאנחנו יושבים, צוות הישיבה, ומרגישים שנותנים את הנשמה, את הלב ואת החיים שלנו בשביל התלמידים - ובסוף מקבלים בוץ לפרצוף"
איש חינוך חב
צילום: חיים טויטו, ארכיון COL

אפתח בכך שמפעם לפעם עולים דיונים באתרים כאלו ואחרים, בענייני ישיבות חב"ד בארץ הקודש, שלדעתי אין המקום לזה כלל. דיונים אלו צריכים להתדיין אך ורק אצל הרבנים ובפורומים בתוככי הישיבות. 

>>> האם עונש ה'קנסות הכספיים' בישיבות רלוונטי? • מכתב כואב <<<

ולעצם העניין: קראתי את הטור שכתב ה'אבא כואב' - ואני רוצה לשאול אותו: האם אי-פעם או אפילו בחודשים האחרונים התעניינת בכלל במצב של הבן שלך בישיבה? האם שאלת אותו איך הראש ישיבה שלו, איך המשגיחים, איך הר"מים? האם הוא מרוצה? האם הוא חושב שדואגים לו?

לצערי הרב, ואני אומר זאת מידיעה ומשיחות עם משפיעים אחרים - רוב ההורים לא מתעניינים בישיבה ובבן שלהם, אלא אם קרה משהו. להתקשר לתת מחמאה? חלילה, יש לי עיסוקים יותר דחופים. אבל כשמעלים נושא לדיון, פתאום אנשים מעורבים ויש להם מה להגיד.

אני בוש ונכלם, כשאנחנו יושבים, צוות הישיבה, ומרגישים שאנחנו נותנים את הנשמה, את הלב ואת החיים שלנו בשביל התלמידים - ובסוף מקבלים בוץ לפרצוף. 

האם חשבתם פעם על צוות שמתחיל את היום בשעות הבוקר ומסיים מאוחר בלילה ובמשך כל היום משקיע את מרצו בתמימים? האם יש עוד עבודות כאלה מחייבות ומחוייבות?

כל הזמן מדברים אצלנו על האיכות של הצוותים בישיבות. לנו לא עושים כינוסי שלוחים, אנחנו אלו שעושים את העבודה הקשה והלא פשוטה, ונהיינו שקי חבטות. הילדים לא מרוכזים? הצוות אשם. הילד קיבל 60 במבחן - הצוות אשם.

אתה, האבא, מתי בפעם האחרונה ישבת ולמדת איתו בשבת חופשה? מידיעה רוב ההורים לא עושים זאת. אבל מצפים שה'תכשיט' יחזור אליהם אפוי.

עד עכשיו דיברתי מהלב, מדם ליבי. ועכשיו קצת להיגיון.

מה ההיגיון בלפרסם מכתב כזה, שגורם לבחורים הידרדרות במשמעת. יש להם עכשיו מה להגיד, הנה התפרסם מכתב על הקנסות, ואנחנו עכשיו ננופף בזה יחד עם ההורים, שגם להם יהיה מה להגיד. הרי אנחנו הצוות החינוכי ואתם ההורים שותפים ביחד בחינוך של הילד. הרי אם אשתך היתה נותנת עונש לילד - היית מגבה אותה, גם אם לא היית מסכים עם זה.

ומה אתה עושה פה? מחנך את הילד שהצוות לא מתאים, שהצוות לא מתנהל כמו שצריך?... קודם כל תתן גיבוי, תחנך את הילד שהצוות חי ונותן את הנשמה בשבילו.

יש לך השגות? כמובן שיש ואפשר לדון. אנחנו לא מלאכים ולא בטוח שכל מה שעושים בהנהלות הכל מוצלח. אבל קודם כל צריך להאמין שאנחנו רוצים את טובת הילד וטובת החינוך שלו. 

אז קודם כל תבוא או תתקשר ותראה אכפתיות, תתקשר למשגיח, לראש ישיבה, תעלה את הנושא. אבל להפיץ את זה בפרהסיה ואז לראות איך כולם מצטרפים לחגיגה? 

אני מקוה שדברים היוצאים מן הלב ייכנסו אל הלב, שהצוות החינוכי שאני חלק ממנו יקבל את הכבוד שמגיע לו ואת ההערכה שמגיעה לו, וגם את ההערות והטענות נקבל בצורה מכובדת ומכבדת.
 


גולשים נכבדים, רק תגובות ראויות ומכבדות יתפרסמו באתר! 

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
32 תגובות
1.
איש החינוך הנכבד, הוצאת לי את המלים מהפה...
ה' כסלו ה׳תש״פ
2.
קרית גת
ה' כסלו ה׳תש״פ
תלמדו כולכם מהצוות המדהים והמסור באמת מישיבת קריית גת הגדולה. אין עוד דברים כאלה בעולם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! יחס אישי לכל תלמיד. שכויי"ח מכל הלב. ב. ק.
3.
מאיר
ה' כסלו ה׳תש״פ
אין שום תשובה עניינית. ההורה העיר את תשומת הלב לכך שקנס כספי לא נותן תוצאה מלבד קושי כלכלי להורים ותשובתו של איש החינוך ללא מענה ענייני. ההורה כתב באופן מכובד וענייני.
חוסר התאמה
ה' כסלו ה׳תש״פ
איש החינוך לא נתן תגובה כי מבחינתו זה לא הפורום המתאים לתת הסברים בנושאים כאלו. כפי שהוא כתב בתחילת המכתב
4.
תגובה
ה' כסלו ה׳תש״פ
אבל תשובה אמיתית לגופו של עניין הוא לא ענה, האם הקנסות זה דבר נכון וזה משפר את התנהגות התלמיד, הוא צודק בביקורת על ההורה אבל פיתרון אמיתי לשיפור בהתנהגות של התלמיד הוא לא נתן
5.
לבי עם אנשי החינוך
ה' כסלו ה׳תש״פ
אצלנו נותנים כבוד גדול לשלוחים (כבודם במקומם מונח.) אבל אנשי חינוך הם אסקופה נדרסת. לא פלא שקשה עד בלתי אפשרי למצוא מורים מתאימים בתלמודי התורה, מי ירצה את התפקיד כפוי הטובה הזה
6.
יישר כח!
ה' כסלו ה׳תש״פ
צודק מאוד! כאב לבנים בישיבת תות"ל בלוד אני נפעם בכל שנה מההשקעה העצומה. ולגבי הקנס הגם שזה לא העונש הכי אידיאלי אבל זה ברירת מחדל לגרום להרתעה! לא יתכן לבקר מצד אחד ולא לתת פיתרון מצד שני מעבר לטענה שזה לא חינוכי! כדי להרתיע בחור שמתנהג לא כדבעי חייבים עונש מיידי ומרתיע ואשמח לשמוע מכל הטוענים רעיון אחר. בטוחני שאם זה רעיון טוב הישיבות יקחו את זה בנפש חפצה.
7.
ישנם מגוון אפשרויות לחינוך מלבד ענישה
ה' כסלו ה׳תש״פ
ילד הינו כחומר ביד היוצר, וככל שישקיעו בו בדרך הנכונה כך הוא יתמיד ויצמח באופן משביע רצון.
דרך הענישה בטבעה שהיא מותירה צלקת בנפש הילד
כחומר ביד היוצר..
ו' כסלו ה׳תש״פ
להורים יש חלק לא מבוטל בעיצובו של הילד ולא ניתן לזרוק את כל האחריות על הצוות החינוכי.
8.
המשך
ה' כסלו ה׳תש״פ
ולא מעטים הם אנשי החינוך שידם קלה על ההדק וממהרים להטיל קנסות ושאר מרעין בישין על תלמידיהם ולעיתים הדבר גורר אחריו רתיעה מהמסגרת החינוכית ועד לנשירה ממנה בשלב זה או אחר. חינוך מתוך קירוב וגילוי אכפתיות לנפש הילד פועלת עשרות מונים טוב יותר ומניבה תוצאות ברוכות המהוות בסיס איתן יותר להמשך דרכו של התלמיד.
עצם הטלת קנס כספי הינה פעולה פוגענית המותירה רושם בל ימחה ותחושת עוול בלב התלמיד.
חשוב מאוד שצוותי החינוך בכל מוסדות החינוך ישבו ויתנו את דעתם לדרכים חינוכיות המקרבות את לב התלמידים ומאהיבות עליהם את לימוד התורה הקדושה.
מעל לכל הנאמר
9.
המשך
ה' כסלו ה׳תש״פ
חשוב לזכור כי לא כל התלמידים בנויים לאופי ואופן הלימוד הישיבתי והם למעשה סובלים בכל יום בו הם שוהים במסגרת זו. חלק בלתי מבוטל של מעשים פזיזים של התלמידים נובע ממצוקת אי התאמתם למסגרת ובעצם הטלת הקנסות עליהם גורמים להם לחוש שונים ונחותים, דבר שלבסוף תורם לנשירתם.
אנשי חינוך, קחו זאת לתשומת לבכם.
יפה, אבל....
ה' כסלו ה׳תש״פ
יפה כתבת
אבל מה אתה מציע?
בודאי צריכים גם עונשים בכדי לעודד התלמידים, ובנסיון אישי צריכים שניהם; ימין מקרבת ושמאל דוחה, ואי אפשר אחד בלא השני.
מה הנסיון האישי שלך - באופן שהצליח, בתור מחנך, בתור תלמיד?
נכון, שלא כל הבחורים שייכים למסגרת הישיבה ה'נורמלי', אבל לא על ההנהלה התלונה כי אם על ההורים ששלחו אותו לשם.
זה 'אן איידעלע' נושא, ומה שרואים מכאן לא רואים משם.
לכל מי שמרגיש לא נעים, אולי יש לו ליכנס לכותלי הישיבה בתור הנהלה לכמה ימים ולנסות להשגיח ולהשפיע על הבחורים, ואז יתחיל להבין.
10.
ללמוד מהרבי נ"ע
ה' כסלו ה׳תש״פ
הרבי הרייץ מספר סיפור מדהים שכשהיה בן9 אביו הרבי נ"ע נסע לנופש ורצה לקחת אותו- את הרבי הרייץ - עימו. מה עשה הרבי נ"ע? הלך לבקש רשות מהמלמד(!) . לא להודיע, לא לעדכן, לבקש רשות! אין ספק שמטרתו של הרבי נ"ע הייה נעלית ביותר ואין ספק שהוא הבין בחינוך יותר מהמלמד, ואין צורך לפרט את ריחוק הערך בין הרבי נ"ע לבין המלמד (שדרך אגב היה חסידו..)ד ובכל זאת בביטול גמור הלך הרבי הגדול לבקש אישור מהמלמד. ודרך אגב הוא לא קיבל את האישור והרבי הריי"ץ אכן נשאר בבית!!!
אין ספק שאם היינו נוהגים כלפי המלמדים באלפית מאותו ביטול החינוך היה נראה אחרת...
11.
צודק מאוד
ה' כסלו ה׳תש״פ
כאחד שלא מתעסק כלל בחינוך, אבל מחשיב את עצמו למבין גדול בכל תחום... כן, כן... אני סבור שלפני שנותנים ביקורת ראוי להיכנס שניה לנעליים של המבוקר. לא פשוט בכלל להיות איש חינוך. בכלל לא. נכון שלצופה מהצד לפעמים נראית עוולה כלשהי, אבל המתעסק, ששקוע בעניין מבוקר עד ערב וצבר ניסיון, לפעמים חושב אחרת, וצודק...

ולעצם העניין, עובדה שהקנס הכספי עורר את ההורה לכתוב, אז כנראה שזה כן פעל משהו...
12.
דוגמה חיה
ה' כסלו ה׳תש״פ
מבואר רבות בכתבי רבותינו שעיקר החינוך הוא מתן דוגמה חיה וזה מעודד המחונך ללכת בדרך הישרה יותר מכל.
ולכן היה מן הראוי והנכון להציב סטנדרטים של התנהגות זהים עבור צוות ההוראה והתלמידים. נער הייתי וגם זקנתי, וכמו שראיתי תלמידים מאחרים ומחסירים, מתחצפים ולא לומדים - ראיתי גם מגידי שיעורים מאחרים ומחסירים, נוהגים בגסות ומכינים שיעור ברשלנות. כמובן מדובר במיעוט - בשני המקרים....
במידה והמחנכים רואים לנכון למשל לקנוס את התלמידים בממון, היה ראוי שיקנסו באותה מידה גם את המחנכים, ושהתלמידים יידעו על קיום הפרוצדורה הזו -.ובכך יקבלו דוגמה חיה לרצינות בלימוד והנהגה ראויה.
13.
תגובה לקנסות
ה' כסלו ה׳תש״פ
חד משמעי כל הקנסות הם רק להרתעה ולא מתעשרים בזה, תלמיד שמשפר את ההתנהגות שלו. מחזירים את הקנס.
ופומה מכאן לכל הורה שיכוון ויציע לכל ההנהלות דרך להזיז את התנהגות הילד. לאחר שדברו איתו. ועושים את כל המאמצים (לא כפי שהיה פעם שלחו את הבן הביתה) לשלוח הביתה ירד לאפס.
אתם ההורים תשנו פאזה ותתחילו להסתכל ברוח טובה ונעימה.
14.
צודק...
ה' כסלו ה׳תש״פ
15.
כולם צודקים
ה' כסלו ה׳תש״פ
לא ראיתי את מכתב ההורים, אך המחנכים צודקים שקודם כל יש לחנך את הילדים וההורים לתת יחס מכבד ולהכיר תודה למחנכים. יש להזכיר וללההיר את המחנכים שיש להגביר את העידוד והתמיכה ואת יד ימין מקרבת, כי רק כך נעשה קניין אמיתי בנפש = חינוך אמיתי! ולא יראת העונש. רק במקרה הצורך יש להשתמש בעונשים. עונש בכסף = הרע במיעוטו. מה עדיף שיתנו עונש בגוף/בנפש? גערות, השפלות לפני התלמידים וכדו', ע"כ צריך לזעוק ולהזהיר!!! לצערנו, עדיין קיים (כי המחנכים חונכו ע"י הדור הקודם שכך נהג).
16.
הרתעה...את מי אתם רוצים להרתיע ???
ה' כסלו ה׳תש״פ
יש תלמידים שאופי הלימודים בישיבה והעומס תומים את יכולותיהם. אלא מה ? שלפעמים חורגים מכלל כזה או אחר . להם תועיל הרתעה בסיגנון קנסות וכו.

אבל התלמיד הממוצע -אופי הלימודים והעומס הם הרבה למעלה מכחותיו.
אין לתלמיד הזה כל סיכוי לעמוד בעומס המוטל עליו
הוא מורתע מעצם כללי הישיבה , והחריגה מהכללים עבורו היא אוויר לנשימה . עבור תלמיד כזה הקנס או עונש אחר הוא הקש ששובר את גב הגמל.
כמו עוד הוכחה לכך שאין לו סיכוי להצליח בישיבה.

אנשי חינוך , רגע לפני שאתם נותנים קנס,
קראתם לתלמיד ?ביררתם איך הוא מרגיש בישיבה ??
האם טוב לו ? או אולי משהו מעיק עליו ?
17.
פתרון
ה' כסלו ה׳תש״פ
א. הקנסות לא מועילות מאומה.

ב. הפתרון הוא
לאהוב את התלמיד ולהביע אכפתיות ממצבו.
להביא את התלמיד למצב שלא יהיה לו נעים כלפי הר"מ והמשפיע
לעשות דברים בלתי רצויים.

ג. להגיד פרק תהלים באמת ולבקש ברכה מהרבי עבור התלמיד.
18.
קנס- רלוונטי ביותר !
ה' כסלו ה׳תש״פ
ראשית, כמי ששימש בתפקידים מעין אלו מילותיך נכונות ומאומתות במציאות.


1. ברוב הישיבות ה'קנס הכספי', מגיע לאחר כמה אזהרות ו'תיקונים' אחרים שמן הסתם לא פעלו את פעולתם...
2. קנס כספי פועל את פעולתו כבדרך נס..
3. כמו שבעבירת תנועה וכו' מקבלים קנס כספי כי זה מה שפועל, וכך מחנך האזרח להחשיב את חוקי התנועה. רואים שהעניין פועל את פעולתו..
4. זה תלוי בדרך שבה דורשים את הקנס, כשהמשגיח מסביר את דבריו בנחת, ( וכך צריך להיות) דברים היוצאים מן הלב הדברים מתקבלים ללא עוררין. כשבחור שואל את המשגיח: למה דווקא קנס?
תשבות המשגיח אמורה להיות: מזעקתך מקירות ליבך למה דווקא קנס אני מבין את החשיבות שלך לכסף..

אני מציע לאבא הכואב 'שלא יכאב לו על הכסף אלא על המצב של בנו. 95 אחוז מההורים לא שואלים ולא מתעניינים ופתאום שזה מגיע לכסף מזדעקים...
.
לא דומה
ז' כסלו ה׳תש״פ
בעבירת תנועה- האדם משלם מעצמו- לא מרושש את ההורים שלו!
19.
תגובה
ה' כסלו ה׳תש״פ
לצערינו הרב הבחורים חייבים לפחד לאחר ולזלזל בכללי הישיבה ואם כל הכבוד להורים שמצבם הכלכלי קשה ואין ביכולתם לשלם תחנכו את ילדיכם ותתעניינו איך עבר עליהם היום כמו שאני עושה יום יום עם ילדי מהיום הראשון שהם בגן, ומנגד גם לצוות יש מה לשפר ולא להתייחס רק לבחורים החזקים ולראות את הבחורים הפחות חזקים כשקופים כאילו הם לא בני אדם וכאילו לא היו רוצים להיות חזקים כמו האחרים אין ספק שהם מחכים ומצפים לאותו י
20.
מדובר על בחורים שאינם חסידים
ה' כסלו ה׳תש״פ
בדרך כלל ולרוב הקנסות מקבלים בחורים שאינם חסידים, הבחורים החסידים שומרים על הסדרים ועל כללי הישיבה.
אם יש בחור שלא שומר על הסדרים ולא עושה את מה שנדרש לעשות בישיבה בדרך כלל בפעם הראשונה הוא מקבל נזיפה על כך ואולי אפילו גם בפעם השנייה, ורק עם זה ממשיך לחזור על עצמו הוא מקבל את הקנס או את העונש שהמשגיח ראה לנכון.
למי שזה מציק וחושב שזה לא חינוכי א. יכול להיות שהישיבה הזאות לא בשביל הבן שלך, יש עוד ישיבות בחב"ד. ב. הורים טובים לא צריכים לתת לבן שלהם את הכסף עבור הקנס, דרך כלל אותם בחורים גם עובדים מחוץ או בתוך הישיבה, כך שיש להם מאיפה לתת, והקנס יגרום להם יותר להקפיד על כללי הישיבה.
כל הנ"ל נכתב על בחורים בישיבה גדולה.
בחורים של ישיבה קטנה זה סיפור אחר לגמרי, צריך ואכן יש דרכים אחרות לפעול.
21.
שלוחים בחינוך
ו' כסלו ה׳תש״פ
חוסר הערך הניתן לאנשי חינוך
זה הופך אותם לעיני התילמידים ובפרט לעיני תלמידי ילדי השלוחים לאנשים פחות מכובדים ולא מחשיבים אותם כשלוחים בכלל
ההבדל שישנו בעבודת השליחות בן שלוחים בחינוך ושלוחים בכלל היתה כדי שיהיה מצב שכל אחד יכיר את מקומו
אבל לא להביא מצב של "וניפלינו" ביןמהשלוחים עצמם.....
22.
כשבא ראש ישיבה ליטאי ושאל את הרבי בתמימו...
ו' כסלו ה׳תש״פ
למה חב"ד לא ישנים בסוכה, צעק עליו הרבי במשך שעה ארוכה ולא ענה לו מאומה על עצם הענין!
הסיבה היא פשוטה, הרבי ראה שהוא בא כדי להוציא את הקיטור ולא באמת חיפש תשובה.
כך גם כל ההורים הממורמרים למיניהם, אסור לענות להם ולו מלה אחת. מי שיש לו בעיה עם צוות הישיבה של בנו שילך וידבר אתם אישית, או שיוציא את בנו מהישיבה. אף אחד לא מכריח אותו להשאיר את בנו בישיבה.
די להפקרות הזאת, אחד מהיסודות הכי גדולים בחינוך הוא שלמחונך יהיה כבוד כלפי המחנך, והורה שמסית כנגד המחנך פוגע בבן שלו יותר משהוא פוגע במחנך.
אני קורא למחנכים ולמשפיעים, אל תתייחסו לכל הטענות ובלבולי השכל. תמשיכו לעשות את עבודתכם הנפלאה והמסורה, ואל תתפעלו.
23.
עונש בלי קנסות כספי או תניא ולימודים בע"...
ו' כסלו ה׳תש״פ
לתת עונש בלי קנסות כספי ובלי תניא ולימודים בע"פ.
הרעיון הכי טוב הוא: לתת לבחורים שמי שלא קם ולא בא לסדרים,עונש שהם יצטרכו להיות בזאל בשעת ההפסקה,
או אם זה שבת חופשה אז הם יצטרכו לישאר שבת בישיבה וכדומה... ובטח שיהיה מדריך ומשגיח שישגיחו להם בזמנים האלו,לדעתי זה הרעיון הכי טוב כי הבחור פשוט יתעצבן על זה שלא יוכל לצאת שבת חופשה ובהפסקות וכו׳.. ואז יתחילו לבא ולהיות בסדרים!
24.
מילים כדורבנות!
ו' כסלו ה׳תש״פ
כאבא אני כואב מאוד את הביקורת המושמעת כלפי הצוות החינוכי שעושים עבודת קודש! ביננו! אנחנו הרי יודעים שלהרבה הורים אין אפילו את הזמן להשקיע את המינימום בחינוכו של הילד ופה עומד צוות חינוכי שמשקיע כוחות על בלחנך את הילדים שלנו לחסידישקייט אמתית וטהורה! אני מציע לפתוח קבוצות דיון אחרות לגמרי ואתן כמה דוגמאות. 1) האם אבא שמדבר באמצע תפילה מזיק לילד או לא? 2) האם זה שהילד לא רואה את אבא שלו פותח ספר תורני מזיק לילד או לא?! 3) האם הורים שמחזיקים ברשותם אינטרנט לא מסונן מזיקים לחינוכו של הילד או לא?! 4) האם ילד ששומע מהוריו ביקורת וזלזול על הצוות החינוכי מזיק לחינוכו של הילד או לא? והרשימה ארוכה... הורים יקרים! האם אתם חושבים שבדיון מהסוג הזה שכל ילד נחשף אליו אנחנו בכלל נותנים להם צ'אנס להצליח בחינוך?
25.
דב"ט של ממש
ו' כסלו ה׳תש״פ
וכמו שאמר הרבי מקוצק: " דברים בטלים, אלו דברים שלא יוצא מכך מעשה בפועל" (הרבי הזכיר זאת בהזדמנויות רבות)
27.
לצערי תשובה לא ענינית
ו' כסלו ה׳תש״פ
שלום.
אמנם אתה כותב מקירות לבך , אבל אתה מוציא דבר מהקשרם ואפרט כדלקמן:
כל אזרח מהמדינה בחיים אזרחיים , עובד קשה לפרנסתו בחיי היום יום ובד"כ לא באים בתלונות כי אם מייחלים ומקוים שבעז"ה תמיד יהיה רק יותר טוב ולא רק אנשי חינוך עובדים קשה, גם בעניין אחריות המחנכים , נכון האחריות כבדה מאוד , אבל 1. זה בא מבחירה של המחנך. 2. כל עובד ואבא ואמא יש להם אחריות על הכל 24/7,
לגופו של עניין: לא צריך לפחד מהילדים , כי ממה נפשך, אם העונש מוצדק אין מה לפחד ממנו ובאם העונש אינו מוצדק , אז לא בגלל הפחד אסור לתת אותו אלא כי זה לא מוצדק.
מה שאתה כותב בקשר להורים על התענינות לילדים, זה נכון, אבל אין לזה כל קשר להתנהלות היומית מול המחונך.
בהצלחה לכולם.

28.
מה הקשר??
ז' כסלו ה׳תש״פ
ראשית אני מלא הערכה לצוותי החינוך בישיבות וכאיש חינוך מבין את הקשיים וההתמודדויות ואין ספק שעבודת החינוך היא קשה ומאתגרת ואין נעלית ממנה.
אך גדלות אמתית נמדדת ביכולת לקבל ביקרות ולדון בצורה אמתית כשמתעורר קול זעקה.
ובטח שלא לקחת את הדבר כעלבון אישי ואם קיימת בעיה (נוספת) של חוסר התעניינות ההורים אז יש לטקס עצה כיצד לטפל בענין כי מניסיון ההורים לא מתעוררים להתענין מרצונם הטוב ובטח שלא כשמדובר במשפחות מרובות ילדים.
ואת המפתח לכל הנ"ל כבודו כתב בתוך דבריו שהצלחת החינוך של התמימים היקרים הינו אינטרס משותף הן להורים והן לצוות הישיבה.
29.
בחור ששילם הרבה קנסות
ז' כסלו ה׳תש״פ
בתור בחור שהיה לו מאוד קשה לקום בבוקר לחסידות, נקנסתי לא פעם קנס כספי (וזאת לאחר הרבה הסברים והתרעות) ולמען האמת מאוד כעסתי על ההנהלה וזכורני איך שאני עומד ומתווכח עם המשגיח שזאת לא שיטה וכו' והמשגיח עמד על שלו ואני המשכתי לכעוס... במבט לאחור אני יכול לומר בביטחון מוחלט שבסופו של דבר מה שגרם לי בבוקר לצאת המיטה החמה וללכת לשיעור חסידות אלו הקנסות! וע"כ אני אסיר תודה למשגיח ובמיוחד ע"כ שהוא לא התפעל מכל הטענות והתלונות של ילדון בגיל הטיפש עשרה... משגיחים יקרים חיזקו ואימצו אל תתפעלו מכל המבקרים למיניהם תמשיכו לעשות עבודת קודש הקב"ה והרבי מעריכים אתכם עד מאוד!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.