האם עונש ה'קנסות הכספיים' בישיבות רלוונטי? • מכתב כואב
אני אב לשני בנים הלומדים בישיבות חב"ד בארץ הקודש.
בניי הגדולים סיימו אף הם את מסלול הלימודים החב"די, 3 שנות ישיבה קטנה, 3 שנות ישיבה גדולה, ולאחר-מכן שנת ה'קבוצה' בחצרות קודשנו 770.
ראשית, חייב לציין: איני איש חינוך. אך ישנם נושאים רבים בהן כן הייתי מתערב, או מבקש להתערב, לולא הייתי מאמין שאנשי החינוך במוסדות שלנו, פועלים מתוך כוונה להעמיד תלמידים מוצלחים, יודעי ספר, חסידיים ומקושרים לרבי.
נושא אחד איני מצליח להבין ולרדת לעומקו. אולי אצליח לקבל את תשובתי מעל גבי במה זו. והוא - "הקנסות הכספיים" אותם משיתים משגיחים וצוות חינוך על תלמידים בישיבות.
בחור אשר איחר לשיעור, קם מאוחר, או נתפס על דבר אשר אסור על פי תקנון המוסד, יקבל "עונש" - לשלם "קנס" בסך עשרות שקלים או בפעמים רבות - סכום גבוה יותר.
ומכאן השאלה: האם למעשה, בשורה התחתונה, העונש הזה אכן מצליח לשנות את התנהגות התמים החב"די? האם העונש מוטל על הבחור עצמו או עליו הוריו שמשלמים שכר-לימוד כל-כך גבוה כל חודש בחודשו? מדוע אין תחליף ל'עונש' שלא הוכיח עצמו?
אני חושב, כי 'עונש' מסוג זה פוגע בכיס של ההורים ולא מחנך מספיק את הנער. הגיע הזמן כי יחשבו על משהו תחליפי - שינון פרק תניא בעל פה או מאמר חסידות.
לדעתי, אם התוצאה מקבלת ה'קנס' הייתה אפקטיבית, בחור בישיבה לא היה מקבל יותר מעונש אחד בחודש, מה שלא קורה בדרך כלל, אצל אותם הבחורים.
אך מה אשמים ההורים שעובדים קשה לפרנסתם - מממנים את לימודי בנם, ובנוסף לנסיעות, ביגוד ושאר הוצאות - צריכים להתמודד עם 'קנסות'?
•
חושבים אחרת? יש לכם רעיון אחר? נשמח לשמוע את הצעתכם.
כמו שכבודו שבמקום כנס יענישו בתניא בעל פה וכדומה זה בעייתי מאוד כי זה גורם לבחור לשנוא את החסידות התניא ואמאמרים ולא מצאנו מקום לזה בחב"ד ולהביא כנסות זה הברירת מחדל היחידה בישיבות כעת ולכן בחלק ממוסדות הלימוד התחילו ללת כנסות שחוזרים לבחור בהתנהגות טובה ככה הכנס לא על ההורים כי הם מקבלים את זה בסופו של זמן (כמו חיסכון בבנק על התנהגות טובה)
ומי שיש לו פיתרון יותר טוב תמיד מוזמן להציע אותו לרבני הישיבות . .
השאלה האמיתית בכלל מעבר לנושא הקנסות האם שיטת המשגיח, השוטר הרע , אולי כבר צריכה מזמן לחלוף מה עולםם כמו חלפה כבר שיטת המקלות כפשוטו
הצוות היום לא יודע לגשת לבחור!!
כ"כ תת רמה!
כל מילה זהב!
עד כדי לגנוב
והדברים ידועים לכל מחנך
אבל המשגיח מחפש עבודה קלה משמעת
ולא לחנך הבחור
מה המטרה ?
להכאיב בכיס לילדי העניים ?להורים ?
ואם יש לך אבא עשיר , אתה יכול להרשות לעצמך לוותר על שחרית ??
יותר קטנים בישיבות
והמשגיח מקבל כסף (לא משנה לאיזה מטרה קדושה)
הבחור היה מרוצה וגם המשגיח ושום דבר לא השתנה
בה הגעתי ממשפחה טובה שחזקה אותי ונשארתי על דרך המלך וכו וכו
אך מה יעשה בחור שלא מגיע ממשפחה כמו שלי???
לצערנו כולם יודעים איפה זה נגמר....
תכל'ס ברוב הישיבות קטנות וגדולות לא מתעסקים בחינוך.
זה מתחיל בסינון ההולך וגובר של תלמידים לישיבות הקטנות וגם לגדולות, שהשדר ברור- אצלנו רק המצויינים, ומי שאינו הולך בדיוק בתלם, ברוב המקרים יפלט מהמערכת.
עניין החינוך הוא ההובלה של המחונך מנקודה א לנקודה ב' טובה יותר זה תהליך שהקשר האישי בין המחנך לתלמיד הוא העיקר.
לכל מי שיש ילדים שסיימו ישיבות תעשו נסיון ותשאלו את הבן שאלה אחת- האם יש דמות אחת מאנשי הצוות שהשפיעה עליו באמת?
( לי יש שלושה שסיימו וכששאלתי הזכיר אחד מהם שזה היה שליח)
לכן לדעתי השאלה היא הרבה יותר עמוקה ובסיסית מקנס כספי כן או לא?
השאלה חינוך כן או לא?
נ.ב.
ממליץ בחום לכל מחנכ/ת והורה לצפות בסרט "מודה במקצת" של הרב א. מרדכי סגל
השנה הבן שלי הצטרף לישיבה שם ויש שם שיטה מדהימה! כל בחור מביא בתחילת הזמן שלו $30 ואז על התנהגות טובה זה עולה ( מבחנים מעל ציון מסוים , תלבושת תואמת...) ואם ההפך אז הסכום יורד מהכסף שהוא הפקיד. בחור מטבעו רוצה להרוויח ואז הוא משקיע בהתנהגות טובה. הבן שלי ב״ה מרוויח הרבה כסף כל זמן. אולי כדי שהישיבות יתחילו להתמקד בחיוב?
תודה רבה לרב ביסטריצקי על היוזמה הברוכה!!!
חשוב לך שהקנס יהיה תניא?
תגיד לו שבשביל לקבל ממך עוד כסף, הוא צריך ללמוד תניא.
תסביר לו שאתה נותן לו כסף בשביל עלויות מחיה ולא בשביל לחפות על התקלות שלו מול הנהלת הישיבה.
אני לא בא בשום צורה להצדיק את ההנהלה, למרות שאין לי ספק שאם יבקשו מהבחורים לשנן תניא בעל פה יהיו הורים שיקימו קול זעקה. אבל הצורה שבה אתה בעצמך מציג את הדברים מוכיחה בבירור שהחלק שלך בבעיה לא קטן מהחלק של ההנהלה.
היות שהמשגיח אוהב אותו וזה לטובת הבחור
או
המשגיח מחפש שקט תעשייתי
וכשנכנס לזאל הדו שיח שלו עם המשגיח נגמר בכסף?!
שיטתו של הרבי, שבדורנו; דרך החינוך היא אך ורק באופן של קירוב! (ולא להפך ח"ו...)
באופן אישי אני לא מצליח להבין מה ההבדל בין הכאה לבין קנסות (שניהם אינם ניגשים לעומקה של הבעיה, ולא גורמים למחונך לנסות להתמודד אם הבעיה עצמה, אלא אך ורק גורמים צער וכאב למחונך!)
אוסיף,שבאם אכן הנהלת המוסד אינה מוצא אף פיתרון אחר, עדין אין שום היגיון לקחת קנסות של מאות שקלים שזה עונש להורים!!!
(שמעתי שהיתה התבטאות של הרבי, שאמר שהיה מעונין לבטל את כל ענין העונשים, ואשמח שיאירו את עיניי בנושא...)
בברכת בשו"ט. ומשיח נאו!
זו רק דעתי...
בחור הנמצא במסגרת צריך לדעת שקיימים גבולות!!!
אם הוא רוצה להמשיך להיות במסגרת הוא צריך להישמע להוראות!
כמובן שדרך קנסות זה לא אנושי...
אבל כדי שתלמיד יתחנך ובכל מוסדות החינוך צריכה להיות משמעת וגבולות בדרך המתקבלת.
הלוואי והיו בנמצא כמה אנשי חינוך שנפש הבחורים חשובה להם....
נושא חשוב ובוער עלה כאן.
כואב ביותר....
ובלי קשר, בישיבה באלעד צוות מדהים!
ב. השאלה האם אנחנו מנסים לפתור את הבעיה או רק להתלונן? כהורים (לשעבר) אנחנו לא יכולים לזרוק את מלוא האחריות על הצוות, אנחנו אכן שולחים את ילדינו להתחנך, אבל זה לא יקרה בלי שיתוף פעולה מלא מצדינו! מתי לאחרונה אנו כהורים (המתלוננים כל הזמן, ומחפשים אשמים בבעיות שלנו) התקשרנו סתם כך ביום בהיר למשגיח/משפיע/ר"מ לשאול אותו מה שלום בנינו? איך הוא מתקדם, איך הוא לומד..., למה רק כשיש בעי' אנחנו - ההורים מתעוררים!
ג. מה עם הפתגם בהיום יום... שלכל הפחות חצי שעה ביום על כל הורה להקדיש לחינוך ילדיו?! זהו איפוא הפתרון האמיתי לדעתי לבעיה הנ"ל. הבה נתעורר ונתחיל להיות קצת יותר איכפתיים לגבי ילדינו, ולדעתי זה יפתור 95% מהבעיות. ואולי נתחיל מחצי שעה בחודש.
אולי קצת יותר אמון במערכת, גם יוסיף לחינוך בנינו
אין לשער היחס של הרבי לדבר הקדוש "הנהלת הישיבה". אין לי כח להאריך, אבל הרבי שינה כמה וכמה עניינים משום ההכרה והיחס הרציני לדעת ההנהלה
(הפסיק למשל את ההתוועדויות במוצ"ש, אחרי תשל"ט, וחזר לשבת)
ונפלאו הדברים, ויש להאריך, ואין לי זמן וכח
וגם היום בפרספקטיבה של מעל ל15 שנה לא מצאתי בזה שום דבר חיובי ולא הייתי רוצה שילדי יחוו חוויה מעין זו.
גילוי נאות: גם אני לומד בישיבה זו...
הורה שבחר לשלוח את בנו לישיבה מסויימת אמור לקבל את כל מרות ההנהלה ודרכיה
וצריך לשדר זאת לילד,
כך הילד יוכל גם להעריך ולקבל (גם מה שקשה..)
ואם קורה הפוך-
זה נזק חינוכי אדיר
הר
וזה אינו בסתירה לנושא הדיון האם לתת קנס כספי או סוג אחר של קנס.
ברור לכל שתלמיד צריך גבולות השאלה איך מציבים לו את הגבולות והאם מה שיטת חינוך שעזרה לפני 30 שנה תקפה גם להיום
כי אני למדתי שם
בחור תמים חסידי
ניתן להחזיר להורה את הקנס מאחורי גבו של הבחור, ואז הקנס יהיה רק על הבחור שיצטרך להשפיל את עצמו מול הוריו לבקש את הקנס.
ההורה יידע להקשות על הבחור לבל יחזור למשוגתו, לאחר מכן ההורה יקבל את כספו מהמשגיח / ר"מ.
ההורה צריך להיות חכם מספיק לא לשתף את בנו בתהליך.
מכיר ישיבות שנוהגים כך.
גנבתי כסף במקווה לשלם הקנסות
מה זה עזר לחינוך שלי
אולי זה עבד פעם לא היום.
אבל חשוב מאד להציע משהו משמעותי אחר שירתיע את הבחור מלעבור על כללי הישיבה או ההנהגה החסידית המצופה ממנו. בחור שלא קם לחסידות שלושה ימים ברצף כי הוא שם פס על הכללים, הציעו נא מה לעשות עימו? בחור הרים יד על חברו ושבר את אפו. הציעו נא כיצד נרתיע אותו מלגדול כאלים וכפורע חוקים וכללים.
זה לא מחנך הבחור ואם המשגיח לא יודע איך להתמודד ולא מתאים ל התפקיד הבחורים לא צריך הקרבן
ואני זוכר כשהיו כמה חיסורים הרב היה נותן פרקי תניא (אישי קיבלתי 7 פרקי תניא) או 200 ש"ח קנס,
לפעמים קורה שהבחור פשוט לא מבין ומגזים הרבה ולא קם אף פעם.. אז אין ברירה.. וגם קורה שהבחור לא מצליח ללמוד פרקי תניא בע"פ, אז חייבים לתת קנסות כספי (נכון שזה הרבה כסף)
כי רק זה עובד אצל הבחורים,וכך שבחור יבין שפה זה ישיבה וחייבים לקום לסדרים ! כי אם אף אחד לא קם אז מה יהיה.......?
גם כשמבינים שזה לא טוב
לדוגמה דיבור בנייד בשעת נהיגה
כשיש חשש להפסד כספי
זה גורם לשיפור ושינוי התנהגות.
לבחורים וההורים,
ובגלל זה הם לא אובקטיביים,
ואין כאן דיון האם זה חינוכי טוב ומועיל.
והדיון הוא,האם ההורים יכולים צריכים לשאת גם בנטל הכלכלי של הקנסות.
ה
כל מי שיש בו יראת שמים דברים נשמעים
ואם המשגיח היה דוגמא אישית עם יראת שמים
היה דבריו נשמעים ולא צריך יום יום קנסות ואיומים
זה לשון המכתב:
בני התלמיד דוד נ"י מסר לי כי חייבתם אותו קנס לירה אחת ושהוזהר שאם לא יביא את הקנס, לא יורשה ליכנס היום לכיתה.
הנני שולח לכם את הלירה, למרות שלא קיבלתי שום הודעה בכתב, אולם בעיניי יפלא על סמך איזה יסוד בהלכה חייבתם אותו קנס.
חסדא חסדא קנסא קא מגבית בבבל?
והאם היה בירור יסודי שהיה אשם בעבירה כל שהיא?
לדברי בני, אין עליו אשמה במה שעשה, ושחבריו הנוכחים שם יוכלו להעיד על כך.
על כל פנים, אינני יודע אם זוהי דרך ישרה וחינוכית לאיים על תלמיד שלא יורשה להיכנס לכיתה, אם לא יביא קנס.
ואני רוצה גם לדעת לשם איזה מטרה תשתמשו בלירה.
הכותב בצער,
ע. יוסף
חלקם של המורים במצב הילד ברור, ובישיבה זה מתפרץ במלאו וד"ל.
עה"ח
הורה כאוב
ונגרם נזק בעיקר לילדים.
ועם הבעיה המורים צריכים להתמודד ?
האם המורים יכולים לחנך את ההורים ?
הרעיון הכי טוב הוא שבהפסקות יצטרכו להישאר בזאל,
או בשבתות חופשה יצטרכו להיות בישיבה וכדומה..
כל פעם שצריכים לצאת מהישיבה אז הם ישארו בזמנים שלא צריכים להיות בישיבה..ובטח יהיה מדריך או משגיח שישגיחו עליהם,לדעתי זה העצה הכי טוב שיכול להיות..
וזה ממש יעצבן את הבחור.. ויתחיל לקום ולבא לסדרים !!.
נ.ב כל אותם אלה שרוטנים על כך שישנם המעיזים לפקפק בדרכי הנהלת הישיבות והרי הם מוסמכים וכו' וכו' אז שידעו שאף אחד לא חסין מביקורת (כנראה במוחש בימים אלה..) אף אחד לא מלאך. כולם בני אנוש ויכולים לטעות, וכל אחד שחושב שיש מה לשפר שם יכול להביע את דעתו (כמובן לא מתוך זלזול) ולהצביע על שיפורים נדרשים, ובפרט שהוא חווה על בשרו טעויות אלו.