מערכת COL | יום ט' חשוון ה׳תש״פ 07.11.2019

איך מימנו ההתנתקות, מה זה אג"ח ואיך משפיעה על חיינו?

לא רק למשקיעים בניירות-ערך: הידעתם עד כמה אגרות החוב משפיעות על חיינו? וגם על המשכנתא? • סדרה כלכלית חדשה ובלעדית ב-COL עם ר' שחר וולף, חסיד חב"ד, בעל תואר שני במימון ומנהל עסקים, ביצע בעבר תפקידי ניהול בבנקים, וכיום בעל חברה לייעוץ משכנתאות וליווי עסקי
איך מימנו ההתנתקות, מה זה אג


• בפרק הקודם: הריבית במשק במגמת ירידה; ואיך זה ישפיע על הכיס שלנו?


שחר וולף

איך מימנו את ההתנתקות, מה זה אג"ח ולמה הוא משפיע על חיינו?

השנה תשס"ה. מעט לאחר פסח, נוחת מטוסו של אריאל שרון בוושינגטון בירת ארה"ב, בדרכו לפגישה עם הנשיא האמריקאי בוש. לאחר שעות ארוכות בהם נפגשו בחמימות יוצאת דופן, הנשיא בוש ואריאל שרון נפגשים מול המצלמות ומכריזים על הוצאה לפועל של התוכנית האיומה, תוכנית ה'התנתקות'.  לאחר מספר ימים שב שרון לישראל ובידו הבשורה המרה. 

עשרת אלפים איש יאלצו לעזוב את בתיהם בתוך תקופה קצרה, ארה"ב מחבקת, אירופה מתייחסת בביטול לתוכנית ומושיטה כתף קרה. אך שרון נחוש להעביר את התוכנית לביצוע – באופן מיידי.  

שאלה אחת נשארת פתוחה: "מאיפה הכסף"? יש לסלק מתיישבים וליישבם מחדש, לפצות חקלאים   במליארדי שקלים. יש לדאוג לפריסה מחדש של הצבא, תוכנית שעלותה למשק הישראלי, מליארדים על גבי מליארדים.

שר האוצר דאז נכנס לפעולה ויחד עם בכירי בנק ישראל, מוציאים לשוק אגרת חוב מיוחדת שמטרתה לממן את התוכנית. את האגרת הזו כולנו קונים... 


אז בואו נבין, מהי אגרת-חוב? 

אגרת חוב הינה הלוואה שלוקחת הממשלה או חברה מהציבור. ההלוואה  נעשית בצורה של הנפקת נייר ערך, אשר נסחר באופן חופשי בבורסה.  בעת הנפקת האג"ח מוכרז על הריבית אותה הוא ישלם בזמנים קבועים מראש (בכל שנה) או בתום התקופה. המסחר באג"ח הינו תוצאה של ביקוש והיצע ומחירה של האג"ח נובע מאמונה של המשקיע בלווה וביכולתו לפרוע את החוב. 

משקיע פרטי שרוצה לצבור רווח נאה, לשמור על יציבות יחסית ולאפשר לעצמו לצאת בכל רגע מההשקעה, יעדיף קניית אג"ח על פני מניות . בדיוק כמו המשקיע הפרטי ככה גם המשקיע הציבורי. לכל אחד מאיתנו יש קרן פנסיה, קופת גמל, קרן השתלמות , "חסכון לכל ילד" או משכנתא. כל הדברים האלה מושפעים מאגרות החוב שהמדינה מנפיקה. 

קרנות הפנסיה ודומיהם משקיעות את כספנו באג"חים השונים במטרה לצבור רווחים נאים ולשמור על ביטחון ההשקעה.

כאשר בחרנו חסכון לכל ילד או כאשר חתמנו על קרן פנסיה בחרנו במסלול עם רמת סיכון מסוימת. כאשר בחרנו ברמת סיכון נמוכה בחרנו בכך שהקרן שלנו תנהל עבורנו את מרבית ההשקעה באג"ח ממשלתי. כאשר בחרנו בסיכון מוגבר בחרנו באג"ח של חברות מסחריות (אג"ח קונצרני) ובמניות. 

האג"ח הממשלתי בד"כ מושפע מצפי לעליה או ירידה בריבית המשק. מאחר שכולנו מושקעים באג"ח כ"כ הרבה, שהמדינה רוצה לממן את הגרעון שלה או את ההשקעות שלה היא מנפיקה אג"ח וכולנו קופצים על המציאה כמוצא שלל רב. 


איך זה משפיע לנו על המשכנתא?

הדבר שהכי נוגע לנו ובשליטתנו הוא המשכנתא שלנו. כמעט כל אחד שנוטל משכנתא נוטל חלק שהבסיס שלו הינו אג"ח ממשלתי. לכן כדאי לראות מה המגמה שלו,  מי שמתעניין בכלכלה יכול לשמוע את הנגיד מכריז על כיוון לריבית ולהבין מה הצפי להמשך.

השנה פנה אלי לקוח לייעוץ משכנתא, 'ישבנו על הגדר' וחיכינו... ראינו איך האג"ח יורד ויורד וככה הבנו מה מגמת הריבית. כשהגיע לשפל הנכון לקחנו את המשכנתא. החיסכון הכולל עמד על כמעט מאה אלף ₪...

מזמין אתכם  לשאול ולהתייעץ בכל שאלה.

 [email protected] 0506442550

 

 

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
מדור חשוב!
י' חשוון ה׳תש״פ
נשמח לטור מה המלצתך לחיסכון לכל ילד.
תודה רבה
בתגובה לחיסכון לכל ילד
י"ב חשוון ה׳תש״פ
כתבתי טור כזה לפני כחודש וחצי ממליץ לך לחפש כאן . באופן כללי אני ממליץ ממש על חיסכון במסלול סיכון מוגבר .
בטווח של 10 שנים ומעלה זה המור להוכיח את עצמו כנכון ולהכפיל את התשואה . כמובן עליך לקחת את המלצתי כהמלצה בלבד שכן אינני נביא לדעת מה השוק עתיד לעשות אלא אני כותב עפי הידע שלי והתחזיות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.