שחר וולף | יום כ"ד תשרי ה׳תש״פ 23.10.2019

הריבית במשק במגמת ירידה; ואיך זה ישפיע על הכיס שלנו?

בשבועות האחרונים מתרבות התחזיות שהריבית במשק עומדת לרדת. מהי הריבית במשק ואיפה זה פוגש כל  אחד מאיתנו? • סדרה כלכלית חדשה ובלעדית ב-COL עם ר' שחר וולף, חסיד חב"ד, בעל תואר שני במימון ומנהל עסקים, ביצע בעבר תפקידי ניהול בבנקים, וכיום בעל חברה לייעוץ משכנתאות וליווי עסקי בפרק הקודם: • הכללים הפיננסים שיעשו לכם את השנה הבאה מתוקה יותר
הריבית במשק במגמת ירידה; ואיך זה ישפיע על הכיס שלנו?
בקטן: שחר וולף

בשבועות האחרונים מתרבות התחזיות שהריבית במשק עומדת לרדת. במאמר זה, אני רוצה לנסות ולהסביר מהי הריבית במשק ואיפה זה פוגש כל  אחד מאיתנו.

היה או לא, הרעיון זה העניין:

לאחר ההצלחה המסחררת של שלושת מגדלי עזריאלי במרכז תל אביב, דוד עזריאלי יושב במשרדו בקומה ה-40 ומפנטז לו על מגדל נוסף, הפעם בצורת מעוין.

עוד באותו היום עזריאלי מכנס את כל היועצים שלו ומספר להם על הרעיון הגדול שלו. כולם נלהבים ושמחים, ורק איש הכספים (זה שתמיד נראה רציני)  מגמגם משהו, בהתחלה בלחש ואחר כך בקול רם.  הוא שואל האם מישהו בדק את הכדאיות הכלכלית של מגדל מעוין.

עזריאלי לא מוצא מנוח, מיד הוא מבקש מאיש הכספים לצאת לבנקים ולבדוק את הכדאיות הכלכלית והאם הרווח יכסה את העלויות ותוך כמה זמן.

איש הכספים הנמרץ יוצא לפגישה דחופה עם מנכ"לית הבנק האהוב עליו, ומגלה שהבנק מוכן לאשר לו הלוואה בריבית בנק ישראל. גובה הריבית עומד באותה תקופה על 7% לשנה,  הוא ממהר למשרדו ועושה חישוב מהיר של העלויות ומגלה שהעליות שלו לפרויקט מאד יקרות, למחרת הוא ניגש לעזריאלי וממליץ לו לגנוז את החלום בשל הריבית היקרה.

לפני כמה שבועות יושב לו עזריאלי בחדרו ומקבל שיחה מאיש הכספים, האיש מזכיר לו את הפרויקט שגנז ומסביר לו שהיום יש את התנאים האופטימליים במשק לבנות את המגדל: הריבית במשק ירדה מאד ולכן כדאי ללוות את הכספים ולהתחיל בבניית המגדל הרביעי של עזריאלי.

אז מהי הריבית במשק?

הריבית במשק, תפקידה לעודד צמיחה או לרסן אותה. כאשר הריבית נמוכה זה מעודד אותנו לא להשאיר את הכסף בבנק, לצרוך יותר, לרכוש יותר נדל"ן או ללוות ביתר קלות.

כאשר יש מצב בו המשק צריך לעודד יצרנות ותעסוקה, הריבית במשק תפחת.  זה מה שקורה היום: הריבית עומדת על 0.25%, מצב האבטלה בישראל נמוך מאד והכלכלה משגשגת.

אז איך זה נוגע לנו ולמה זה חשוב לנו לדעת?

כאשר הריבית נמוכה כולנו נשלם פחות על ההלוואות שלנו ועל המשכנתאות שלנו. הריבית הנמוכה במשק מחייבת את כל אחד מאיתנו לבדק את מסלולי המשכנתא וההלוואות שלנו. לרוב נגלה שאנחנו יכולים לשלם הרבה פחות על משכנתאות והלוואות שנלקחו בעבר.

לפני כשבועיים מחזרתי ללקוח שלי משכנתא שנלקחה לפני מספר שנים, הריביות שקיבל היום היו פחות מחצי ממה ששילם עד עכשיו. החיסכון הוא עצום.

ריבית נמוכה לא מעודדת השקעה בחיסכון בנקאי. אם יש לכם חיסכון בבנק, סביר להניח שלתקופה של שנה תקבלו סביב ה0.3%.  זה הזמן לבחון השקעה אלטרנטיבית בבנק או מחוץ לבנק. אם החלטתם על האפיק הבנקאי כדאי להתייעץ עם יועץ ההשקעות על קניית אג"ח או מק"מ.

ריבית נמוכה מעודדת את ההשקעה בנדל"ן או בבורסה. לכן אנחנו יכולים לראות את צמיחת המחירים בנדל"ן שנובעת מעודף ביקוש. בשבועות האחרונים מדברים על ירידה נוספת בריבית, דבר שגורם לשוק להגיע לנקודת רתיחה נוספת, הבורסה נוסקת ושוק המשכנתאות רק גדל.

לסיכום, הדבר שהכי חשוב לנו בסופו של דבר היא הריבית שאנחנו משלמים או מקבלים. ולכן חשוב שתבדקו ותוודאו שאתם אכן משלמים הכי פחות על המשכנתא וההלוואות שלכם או לחילופין מקבלים הכי הרבה על הכסף שלכם.

אל תהססו לשאול או להתייעץ
שחר וולף

0506442550  [email protected]

*
הבהרת מערכת: המאמר בגדר המלצה כלכלית על דעתו של הכותב, ואין המערכת אחראית לתוכן הדברים

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
11 תגובות
1.
COL, אחיטוב המליץ פה על אינפיניטי הלכה
כ"ה תשרי ה׳תש״פ
שמאז רק צוללת לעומת אלטשולר למשל. לא לקחתם אחריות ולא פרסמתם הבהרה. אם אתם מפרסמים טורים כלכליים של בעלי מקצוע אתם צריכים לדרוש מהם לקחת אחריות.
2.
שחר וואלף מקצוען אמיתי
כ"ה תשרי ה׳תש״פ
ממליץ מכל הלב על שחר וואלף עזר לי ולכמה ממכריי במאור פנים ובאופן מקצועי ביותר. העצות שלו חסכו לי מאות אלפי שקלים בלי כל גוזמה
3.
אחלה כתבה!!
כ"ה תשרי ה׳תש״פ
4.
למגיב 1 - חלק א'
כ"ה תשרי ה׳תש״פ
כאחד שעבר מאלטשולר לאינפיניטי בעקבות מה שכתב אחיטוב, ולמרות שאינני מכיר את מידת מקצועיותו - אכפת לי מפגיעה במוניטין שלו:

אחיטוב המליץ על מסלול אינפיניטי הלכה רק בקשר:
1. לתוכנית חיסכון לכל ילד, שהיא השקעה לטווח ארוך (משיכה ראשונה אפשרית רק בגיל 18), כי היא היחידה במסלולי ההלכה שמושקעת ברובה במניות (בחו"ל, ובנוסף יש לה מעלות נוספות). 2. ביחס לאופציות הקיימות כיום של מסלולי ההלכה. הוא בעצמו הבהיר באותה כתבה שביחס לתוכניות חיסכון מנייתיות אחרות של הגופים הגדולים (כמו אלטשולר) - כנראה שאינפיניטי לא תניב תשואה גדולה יותר.
[המשך בתגובה הבאה]
5.
למגיב 1 - חלק ב'
כ"ה תשרי ה׳תש״פ
ועכשיו לתגובתך:

1) אינפיניטי לא 'צוללת' באופן מיוחד. היא הניבה תשואה שלילית בחודש אוגוסט פחות או יותר כמו התשואות השליליות של מסלולי החיסכון המנייתיים (שאינם הלכה) של רוב הגופים הגדולים. היא כמובן 'צללה' בחודש זה יותר ממסלולי ההלכה האחרים, כי הם לא מורכבים כל-כך מ'מניות' (אלא מאג"ח ועוד). סביר לומר, שחודש ספטמבר שהניב תשואה חיובית טובה למסלולים המנייתיים - יניב תשואה חיובית לאינפיניטי הלכה בפער ניכר משאר מסלולי ההלכה, כפי שקרה בחודשים מאי-יוני (לדוגמה).

2) עד לחודש מאי-יוני ה'תחזית' של אחיטוב התגשמה במילואה: אינפיניטי הניבה את התשואה הגדולה ביותר מבין המסלולים ההלכתיים.

3) בין כך ובין כך: לא ניתן למדוד את ה'תחזית' הנ"ל עד שיעברו לפחות 7 שנים, כי כל הרעיון כאן הוא הטווח הארוך. תקרא שוב את דבריו ותבין.

בעזרת השם נעשה ונצליח.
6.
למגיב 4: תודה על תגובתך
כ"ה תשרי ה׳תש״פ
ראשית אין לי כל מידע או רצון לפגוע במוניטין של אחיטוב. יכול להיות שנכון לזמנו זו היתה המלצה טובה, אני מבין היטב מהו חיסכון לטווח ארוך, רק ביקשתי שיקח אחריות.
שנית אינפיניטי היחידה שהפסידה! מבין הקרנות ההלכתיות, כולל אלטשולר. זאת בעוד ש 2018 היתה שנה מאוד טובה לכל השאר. לא יודע מאיפה המידע שלך. מי ששם באינפיניטי פשוט יקבל פחות כסף ממה שחסך.
אז תקרא שוב, ותבין
כ"ז תשרי ה׳תש״פ
לגבי דבריך: "יכול להיות שנכון לזמנו זו היתה המלצה טובה" - רוב המומחים מציעים להשקיע בחיסכון לכל ילד בסיכון מוגבר (כלומר: עם אחוז מניות גבוה). מסלולי הלכה אינם כאלו, חוץ מאינפיניטי. זה שאוגוסט השנה או 2018 היה לא טוב - לא משנה את ההיגיון במדיניות ההשקעה והחיסכון לטווח הארוך.
לגבי דבריך: "אינפיניטי היחידה שהפסידה! מבין הקרנות ההלכתיות, כולל אלטשולר" - אמנם ב-12 החודשים האחרונים היא הפסידה, אך גם אלטשולר בסיכון מוגבר עשתה תשואה של 1.62%, שזה כלום. ואם מחשבים מתחילת שנת 2019 - הרי שאינפיניטי עשתה תשואה של 6.35% בעוד שאלטשולר הלכה עשתה תשואה של 9.08%, ובחודש ספטמבר הפער ביניהם אמור להצטמצם באופן ניכר (אפילו שאני לא נביא...). אינפיניטי הלכה 'צללה' באוגוסט פחות או יותר כפי שקרה לשאר המסלולים בסיכון מוגבר. מילת המפתח זה הטווח הארוך. סבלנות.
7.
אהבתי מאוד את המאמר
כ"ו תשרי ה׳תש״פ
מסביר נושאים מורכבים בצורה פשוטה!!
8.
שחר וולף הוא מקצוען ברמות הגבוהות שניתן...
כ"ט תשרי ה׳תש״פ
9.
ידע זה שם המשחק
ח' חשוון ה׳תש״פ
10.
ישר כח! מאוד מעניין
ט' חשוון ה׳תש״פ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.