מערכת COL | יום א' סיון ה׳תשס״ה 08.06.2005

פון רוסטוב ביז ליובאוויטש...

מסע תלמידי הישיבה שבבית רבותינו נשיאינו ברוסטוב לליובאוויטש שבת פרשת נשא מברכים חודש סיון תשס"ה.ט"ז מר-חשון שנת תרע"ו, כ"ק אדמו"ר הרש"ב עוזב את ליובאוויטש בדרכו לרוסטוב שעל נהר דון. הימים ימי מלחמת העולם הראשונה. הצבא הגרמני מתקרב במהירות לעבר ליובאוויטש. מצב היהודים המתגוררים קרוב לחזית הופך להיות מסוכן. הסכנה לרבי גדולה אף יותר מאשר לכל היהודים. הרבי מחליט לעזוב את ליובאוויטש ולמצוא מקום רחוק מהחזית. ראשי הקהילה ברוסטוב, שהיו באותם ימים בליובאוויטש, מציעים לרבי לעבור לעירם. ביום ט"ז מר-חשון הרבי, ובני ביתו יוצאים את ליובאוויטש. בגלל המלחמה, נמשכת הנסיעה ימים רבים. ביום ח' בכסלו מגיע הרבי לרוסטוב. את 1350 הק"מ מליובאוויטש לרוסטוב שהיום עושים את זה בעשרים וארבע שעות, עשה הרבי ב- עשרים ושתיים ימים. (כשבאמצע הוא עוצר לתחנת ביניים בעיר אריול). המשך וגלריית תמונות ב'כתבה מלאה'
פון רוסטוב ביז ליובאוויטש...
צילום: שמואל בן צבי
בשנת תרע"ט קונה אדמו"ר הרש"ב את הבית ברח' ברטסקי 44 ביום ב' ניסן שנת תר"פ הסתלק הרבי באותו בית. לפני הסלקותו אמר הרבי: "איך גייאין הימל די כתבים לאז איך אייך".

באותם ימי אימה, כשהטרור הקומוניסטי משתולל בכל רחבי רוסיה, מדכא, הורס ומחריב כל דבר הקשור ליהדות, מקבל על עצמו כ"ק אדמו"ר הריי"צ את עול הנשיאות. עד קיץ תרפ"ד מנהל אדמו"ר הריי"צ את נשיאותו מהבית ברח' ברטסקי 44 ברוסטוב. עד שבחודש אייר באותה שנה גורש הרבי מהעיר ע"י אנשי הג.פ.או.

עד כאן היסטוריה.

בשנים האחרונות, לאחר שהבנין ברוסטוב נגאל ע"י אגודת חסידי חב"ד בחבר העמים, נוסדה במקום ישיבה גדולה לתלמידים מצטיינים מכל רחבי תבל. הנהלת הישיבה הבטיחה לתלמידים שאם ישמרו על הסדרים וישקדו על לימודם במשך השנה הם יזכו לשהות בשבת מברכים חודש סיוון, כהכנה לקראת קבלת התורה, בליובאוויטש.

ההיסטוריה חוזרת:

תלמידי הישיבה שבבית רבותינו נשיאינו שברוסטוב שיחזרו את מסעו של אדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש לרוסטוב, אך הפעם הם נסעו בכיוון ההפוך: מרוסטוב לליובאוויטש. הם עברו באותם ערים בהם עבר הרבי בדרכו. אך כאמור הפעם הדרך הייתה קצרה בהרבה: יום וחצי הספיקו לשחזר את אותו מסע היסטורי של אדמו"ר הרש"ב. (עם הפסקה של מספר שעות באמצע הדרך, לשם מנוחה קצרה וטבילה במקווה)

כ-35 תלמידי הישיבה עם ראש הישיבה הרב לימא וילהלם יצאו ביום חמישי בבוקר מרוסטוב למסע מרתק שהגיעה לסיומו בליובאוויטש ביום שישי לאחר חצות היום. בדרך עבר המסע בכל אותם ערים בהם עבר הרבי הרש"ב בעת נסיעתו מליובאוויטש לרוסטוב.

הנסיעה הייתה מעין התוועדות ארוכה, בה שמעו תלמידי הישיבה בקשב רב את סיפור תולדות חב"ד מפי החוקר החב"די ר' יוסף יצחק קמינצקי, מחבר הספר "קיצור תולדות חב"ד שהתלווה למסע.

מיד עם הגיעם לליובאוויטש התכנסו באוהל הקדוש בו טמונים כ"ק אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר המהר"ש. נשאו תפילה ותחינה לזירוז הגאולה ולקץ הגלות.

לאחר צאתם מהאוהל התכנסו תלמידי הישיבה בחצר רבותינו נשיאינו בליובאוויטש., בבנין המוזיאון שנבנה במקום. התלמידים הצעירים עמדו מרותקים שעה ארוכה מול תמונותיהם של תלמידי התמימים שזכו ללמוד בישיבת תומכי תמימים שבליובאוויטש. כל אחד חיפש את סבו וסב סבו. מי שהצליח לאתר את אחד מזקניו קרן מאושר. הנה חוט השני השזור שראשיתו לפני יותר ממאה שנים נמשך ללא הפסק עד היום הזה.

לפני כניסת השבת הוקם בחצר רבותינו נשיאינו מחנה אוהלים בהם שוכנו התלמידים.

שבת של התעלות רוחנית.

מכיוון שקדושה לא זזה ממקומה, הרי האוויר והאווירה של ליובאוויטש הורגשו מכניסת השבת (בשעה 10.30) עד ליציאת השבת ( בשעה 12.10), אווירה של התעלות נפשית ורוחנית. השבת החלה בשיעורי חסידות עד שעה מאוחרת. סעודת השבת נמשכה בהתוועדות מרגשת עד השעה 5 לפנות בוקר. לאחר מנוחה קצרה קמו כולם כאחד לטבילה בנהר ולאמירת תהילים של שבת מברכים. שוב תפילה במתינות והתוועדות עם ראש הישיבה הרב וילהלם, שתבע מהתלמידים לנצל עד תום את ימי הנעורים ללימוד תורה, לעבודת התפילה ולהפצת המעיינות. ההתוועדות הופסקה לשעה קלה כשראש הישיבה והתלמידים הלכו לערוך 'גלגול' בבוץ של ליובאוויטש. לאחר שספגו לתוכם את אדמתה של ליובאוויטש המשיכו להתוועד עד לצאת השבת בשעה 12.10. "התוועדות ללא הפסקה".

לאחר תפילת ערבית החל 'סדר ניגונים' שנמשך עד לשעה 3 לפנות בוקר. או אז עלו תלמידי הישיבה, העייפים, הסחוטים, אך מאד מאד מרוצים, לאוטובוס שלקח אותם חזרה לרוסטוב, מרחק של 1350 ק"מ.

הת' שלום דובער שטערנבערג אחד מהשלוחים לישיבה ברוסטוב, היטיב לבטא את רגשותיהם של חבריו: "כזאת שבת חווים פעם בחיים!".

הנסיעה חייבה תיאום והכנה לוגיסטיים שנמשכו מספר ימים, בראשה עמד הרב ר' אהרן פרוס האחראי על הישיבה, ר' פנחס וישצקי המנהל הגשמי של הישיבה ור' גבריאל גורדון מקייב שהכין את חצר רבותינו בליובאוויטש לקראת השבת.

תלמידי הישיבה חזרו לרוסטוב, אבל המלווים נסעו לבקר ולתעד את היישובים, שבעבר הרחוק היו מרכזים חב"דיים מובהקים, כגון העיירה מלחובקה, העיר ייגורבסק ועוד. על כך בכתבות הבאות.

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
7 תגובות
1.
מרגש, מעודד ומזכיר ימים טובים יותר!
ב' סיון ה׳תשס״ה
שמולי'ס טוב לראות אותכם,
מזכיר את המסע להאדיטש, מקווה לראות אותכם שוב בשמחות, ביס.
2.
STERN
ב' סיון ה׳תשס״ה
Good to see you. We missed you,butg at least you had a good time

AC
3.
good to see you
ב' סיון ה׳תשס״ה
Eli R.
4.
עכשיו ניתן לאשר....
ב' סיון ה׳תשס״ה
בבי"ס חב"ד בנות נתניה, הכינו תערוכה על ליובאוויטש... ובתמונות רואים איך שהמבנים מדויקים.
ישר כח!
5.
ישראל נח הלוי
ב' סיון ה׳תשס״ה
מרוגש ומעודד לראות מעכת"ה

חברותא לשעבר
הכהן הגדול מאחיו
6.
וואו
ג' סיון ה׳תשס״ה
איזה מבצע! נראה כי היה הרבה כיף שם. ואיזו זכות היתה להם על כי זכו להיות במקומות קדושים אלו.
כל הכבוד לרב פנחס וישצקי על העבודה הנפלאה שלו תמיד.
14.
יישר כח פיני וישצקי
י"א תמוז ה׳תשס״ה
יישר כח פיני וישצקי על כל העבודה הנפלאה שלך.
הרבה הצלחה
מתגעגעים מרחוק
משפחת לנדו קנדה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.