שלמה זילברמן | יום ט"ז תשרי ה׳תש״פ 15.10.2019

הרב אשכנזי: לא ניתן לפקח על כשרות דוכנים ב"הקפות שניות"

תופעה מטרידה בכפר חב"ד: מידי שנה במהלך אירוע ההקפות השניות שנערך במוצאי שמחת תורה, מגיעים בעלי דוכנים לממכר מזון, ללא שום פיקוח כשרותי בסיסי • המד"א הרב מאיר אשכנזי: "לגבי דוכני המזון ב'הקפות שניות', מדובר בתופעה שאין יכולת לפקח ולאכוף אותה"  
הרב אשכנזי: לא ניתן לפקח על כשרות דוכנים ב
הרב מאיר אשכנזי (ארכיון COL)

תופעה מטרידה בכפר חב"ד: מידי שנה במהלך אירוע ההקפות השניות שנערך במוצאי שמחת תורה, מגיעים בעלי דוכנים לממכר מזון, ומתפרסים ברחבת האירוע וגם ברדיוס מרוחק יותר, ללא שום פיקוח כשרותי בסיסי. ממכירת 'פופקורן' 'ימבמבם' (- צמר גפן מתוק) ועד נקניקיות בלחמניה, 'הכל הולך'.

עפ"י עדויות ששמענו מתושב בכפר חב"ד, בשנה שעברה הגיע להשתתף באירוע ובנו ביקש ממנו לקנות עבורו לחמניה עם נקניק פרווה 'בהכשר בד"ץ' – בדיוק כמו שהכריז בעל הדוכן. כאב אחראי הוא ניגש לדוכן, ודרש את האריזה של 'נקניקיות ה'פרווה'. לתדהמתו הוא הבחין שעל האריזה התנוסס הכיתוב 'בשרי' ובהכשר 'רבנות'...

דוגמא למצב שכיח באירוע המוני כדוגמת ה'הקפות השניות', בו התופעה מוכרת ונפוצה: רוכלים למיניהם על עגלותיהם מגיעים מחוץ לכפר, מתמקמים ללא כל אישור ופיקוח, חלקם ללא שום תעודה\קבלות או אישור כשרות, ומוכרים את מכולתם להמונים שמגיעים להשתתף באירוע.

יש לסייג כי לא מדובר על דוכנים של תושבי כפר חב"ד, המוצבים באירוע מימים ימימה.

*

הרב אשכנזי: "תופעה שאין יכולת לפקח ולאכוף אותה"

פנינו למד"א הרב הגאון מאיר אשכנזי, להידרש לסוגיה: "מה קורה עם פיקוח כשרותי ב'הקפות שניות'? האם הרב יאכוף את הכשרות תוך כדי האירוע?

הרב אשכנזי: "יש לחלק בין שני סוגי אירועים", פותח הרב. "באירועי שמחת בית השואבה, מדובר ברוכלים קבועים שרובם ככולם תושבי הכפר, והפיקוח אפשרי. הם נדרשים להמציא את כל הקבלות של הרכישות, והפיקוח קל יותר. גם מוצרי מזון קלים כגון פופקורן ו'צמר גפן מתוק' מצריכים כשרות ופיקוח. היו מקרים שהרוכלים נדרשו לרכוש כלים חדשים, ולחלק מהכלים נעשית הגעלה בשטח לפני תחילת האירוע, בהתאם לצורך. (הרב מציין בדרך אגב, שהיום נערכה הגעלת כלים ליד 'בית מנחם' כהכנה לשמחת בית השואבה).

לגבי 'הקפות שניות', מדובר בתופעה שאין יכולת לפקח עליה ולאכוף אותה. מדובר ברוכלים המגיעים מחוץ לכפר חב"ד שחלקם אינו שומר תומ"צ לעת-עתה, המגיעים ללא התראה מוקדמת ומציבים את מכולתם. למיטב ידיעתי הם גם לא נדרשים להציג 'אישור רוכלות', כך שאין אפשרות לפקח עליהם".

בעלי דוכנים בכפר טוענים שמעבר לבעיית הכשרות החמורה, יש גם עניין 'השגת גבול'.
"בהזדמנות זו אני קורא לתושבי כפר חב"ד ולמבקרים באירוע הקפות שניות, לחשוב פעמיים לפני שניגשים לרכוש מזון במהלך אירוע המוני של הקפות שניות, והחכם עיניו בראשו", מסכם המד"א.

*

באותו עניין:
לאחר פגישה שערך ועד מקומי כפר חב"ד במשטרת ראשל"צ, נאסר על הצבת דוכנים ברחבת המרחב הציבורי מתחילת האירוע ועד לסיומו.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
הכנסת ס”ת ועוד
י"ז תשרי ה׳תש״פ
תודה רבה להרב אשכנזי שהעיר לכולם גם לא בכפר
לא לרכוש מכל הרוכלים למיניהם בשמחת בית השואבה
או הכנסת ס”ת ועוד בלי פיקוח כשרות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.