מדוע מונה אדמו"ר הריי"צ לרב העיר מוסקבה? כתב המינוי נחשף
בתחילת שנת תרפ"ד פעלו הקומוניסטים בכל דרך לניתוק העם היהודי מתורה ומצוות. אדמו"ר הריי"צ שהתגורר ברוסטוב, היה היחיד שהפריע להם בפעילות ונלחם בהם ללא מורא וללא פחד. באותה תקופה נסע אדמו"ר הריי"צ למוסקבה במטרה לארגן ולחזק את הפעילות היהודית שם.
מנהלי הג.פ.או. של רוסטוב החליטו שהם אוסרים את אדמו"ר הריי"צ, כדי לשים קץ לפעילות היהודית ברוסטוב. הדבר נודע לחסידי חב"ד ולאחר משא ומתן עם עם ראשי הג.פ.או. הוסכם שאם אדמו"ר הריי"צ יעזוב את רוסטוב מרצונו הם לא יאסרו אותו.
את התקופה בה התגורר במוסקבה מתאר אדמו"ר הריי"צ נ"ע באגרת, וכך כותב:
"ותחת לבוא לביתי ברוסטוב חזרתי על עקבי למוסקבה, והנני יושב שם עד יעבור ואירע דבר על אופנו. במשך ימי שבתי במוסקבה, וביותר מכפר שמסביב למוסקבה, מטעם המובן הכינותי לי תירוץ, והכשר על נסיעתי, וקיבלתי הצעה כתובה וחתומה מאת בתי הכנסיות במוסקבה אשר הם מבקשים אותי לבוא אליהם בתור רב"
" אנחנו החתומים מטה, באי כח ומתפללים של בתי הכנסת ובתי המדרש בעיר מוסקבה החלטנו כולנו יחד למנות עלינו את כבוד מורינו ורבינו הרב ר' יוסף יצחק שליט"א באאמו"ר ליובאוויטש נבג"מ זי"ע שניאורסון לאב"ד רב ומורה בכל דיני איסור והיתר ובסידור גיטין וקידושין ובכל העניינים הדתיים בעירנו ואיש לא ימרה את פיו, ומתחייבים אנו סך עשרים אדומים לחודש ואם יתגבר היוקר מתחייבים אנו להוסיף כפי הערך. כן מתחייבים אנחנו להמציא לו דירה נאה ומרווחת ולשלם לו דמי שכירות", נכתב בכתב המינוי.
המינוי היה כדי להסביר לשלטונות את העובדה שהריי"צ נ"ע נשאר במוסקבה ולא חוזר לרוסטוב.
למעשה המינוי החזיק בדיוק חודש ימים, ובי"א ניסן תרפ"ד חזר לרוסטוב ובחודש אייר עבר ללנינגרד.