מערכת COL
|
יום כ"ד סיון ה׳תשע״ט
27.06.2019
האם מותר להורים שאינם כוהנים לברך את ילדיהם בברכת כוהנים?
האם מותר להורים שאינם כוהנים לברך את ילדיהם בפסוקי ברכת כוהנים? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' • לכתבה המלאה
שאלה: האם מותר להורים שאינם כוהנים לברך את ילדיהם בפסוקי ברכת כוהנים?
תשובה: בגמרא אמרו, שזר (שאינו כוהן) הנושא את כפיו ומברך, עובר ב'איסור עשה', וזאת ממה שנאמר לאהרון ובניו (במדבר ו,כג): "כה תברכו את בני ישראל", ודרשו חז"ל: "אתם, ולא זרים".
ואולם מנהג ישראל שההורים מברכים את ילדיהם בליל שבת (בקהילות שנהגו בכך, ובקהילות רבות יותר בערב יום הכיפורים), וכן לפני חופתם, ואף כשמלווים אדם ההולך לדרכו, בנוסח ברכת כוהנים: "יברכך...". ויש בזה שלמות הברכות שיכולים לברך, בדרגה העליונה ביותר.
כנראה סמכו על דעת הב"ח, שרק כשהזר מברך בפרישת ידיו (כמו הכוהן על הדוכן) אז הוא עובר באיסור זה. לפי טעם זה, יש מקום שלא להניח את שתי הידיים על ראש המתברך, וכן נהגו הגר"א מווילנא ותלמידיו, אבל רוב הציבור לא קיבל הנהגה זו, וחכמי וצדיקי הדורות (הנהגה זו הייתה גם אצל נשיאי חב"ד) היו מברכים את בניהם ותלמידיהם בהנחת שתי הידיים על ראש המתברך ואמירת פסוקי "יברכך". אך יש להימנע מחלוקת האצבעות כדרך שהכוהנים עושים בעלייתם לדוכן, וכן יש לכוון במפורש שאין רוצים לקיים בזה את מצוות נשיאת כפיים.
מקורות: כתובות כד,ב ורש"י. משנ"ב סי' קכח ס"ק ג, ביאור הלכה ד"ה דזר, ופסקי תשובות ס"ק ו, וש"נ. 'אוצר מנהגי חב"ד' תשרי, עמ' קצד-קצה, וש"נ. התוועדויות תשמ"ז ח"א עמ' 132.
תשובה: בגמרא אמרו, שזר (שאינו כוהן) הנושא את כפיו ומברך, עובר ב'איסור עשה', וזאת ממה שנאמר לאהרון ובניו (במדבר ו,כג): "כה תברכו את בני ישראל", ודרשו חז"ל: "אתם, ולא זרים".
ואולם מנהג ישראל שההורים מברכים את ילדיהם בליל שבת (בקהילות שנהגו בכך, ובקהילות רבות יותר בערב יום הכיפורים), וכן לפני חופתם, ואף כשמלווים אדם ההולך לדרכו, בנוסח ברכת כוהנים: "יברכך...". ויש בזה שלמות הברכות שיכולים לברך, בדרגה העליונה ביותר.
כנראה סמכו על דעת הב"ח, שרק כשהזר מברך בפרישת ידיו (כמו הכוהן על הדוכן) אז הוא עובר באיסור זה. לפי טעם זה, יש מקום שלא להניח את שתי הידיים על ראש המתברך, וכן נהגו הגר"א מווילנא ותלמידיו, אבל רוב הציבור לא קיבל הנהגה זו, וחכמי וצדיקי הדורות (הנהגה זו הייתה גם אצל נשיאי חב"ד) היו מברכים את בניהם ותלמידיהם בהנחת שתי הידיים על ראש המתברך ואמירת פסוקי "יברכך". אך יש להימנע מחלוקת האצבעות כדרך שהכוהנים עושים בעלייתם לדוכן, וכן יש לכוון במפורש שאין רוצים לקיים בזה את מצוות נשיאת כפיים.
מקורות: כתובות כד,ב ורש"י. משנ"ב סי' קכח ס"ק ג, ביאור הלכה ד"ה דזר, ופסקי תשובות ס"ק ו, וש"נ. 'אוצר מנהגי חב"ד' תשרי, עמ' קצד-קצה, וש"נ. התוועדויות תשמ"ז ח"א עמ' 132.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות