מערכת COL | יום כ"ה אייר ה׳תשע״ט 30.05.2019

החשש, הכסף והקשיים: מקווה באי מלטה • מאחורי הקלעים

השליח הרב חיים-שלום סגל ומשפחתו פועלים באי מלטה הסמוך לאיטליה מזה שש שנים בשליחותו של הרבי - והם עשו מהפכה יהודית במקום • בית כנסת, מסעדה כשרה למהדרין ובית חם לכל מטייל יהודי • בראיון למגזין שישי ב-COL הוא מספר: מדוע החליט לבנות 'מקווה טהרה' באי? מתי קיבל את ההחלטה ובעקבות מה? • וגם: משתף על הקשיים בהן ניתקל ואיש העסקים שביקש לתרום - והכל בכדי שיוכלו לטבול במים כהלכה • בפנים: מדוע הרב סגל ביקש להודות לגולשי COL? • 'מה מקווה מטהר' >>>
החשש, הכסף והקשיים: מקווה באי מלטה • מאחורי הקלעים
ארכיון COL


מאת: מנדי זילברשטרום, COL

*

מי שנכח השבוע באי מלטה שעל-יד מדינת איטליה, וביקר בבית חב"ד המקומי, שמע או ראה ששליח חב"ד הרב חיים-שלום סגל, עשה יציקה ראשונה למקווה טהרה יהודי ראשון. כעת, הספקנו לשוחח עמו בין עיסוק אחד למשנהו, ובראיון למגזין שישי ב-COL הוא מספר על השתלשלות העניינים.



*

הרב סגל. כמה שנים אתם במלטה, ובמה מתרכזת הפעילות שלכם?

"ובכן, אל מלטה הגענו לפני כ-6 שנים. אנו פועלים ככתובת לכל עניין יהודי עבור הקהילה והתיירים: בית כנסת, מסעדה, בית ספר אחה"צ לילדי הקהילה, מחנה-קעמפ בקיץ, שיעורי תורה, ערבי נשים. Cteen לנוער ועוד"...

חגגנו לאחרונה את ל"ג בעומר. כיצד חגגו אותו אצלכם - במלטה?

"ארגנו תהלוכה עם עשרות מילדי הקהילה שיצא מבית חב"ד. הילדים צעדו על גלגלים ברחוב הראשי "יחד כל ילדי ישראל" - לעבר אירוע הברביקיו הקהילתי, בו הדלקנו מדורה ושמחנו בשמחתו של רבי שמעון בר יוחאי".



השבוע פורסמה התמונה שלך יוצק בטון למקווה במלטה. האם הוא הראשון במדינה, ועד כמה הוא נצרך?

"הוא הראשון שנבנה על שטח קנוי. היו מקוואות זמניים ששימשו את הקהילה בעבר אבל הם לא קיימים יותר. אחד מההוראות של הרבי לשלוחים זה שבניית מקווה הוא תנאי בשליחות. אז לנו כשלוחים זה א.ב. בפעילותינו".

שתף על התהליך: מתי היה הרגע שהחלטת לבנות אותו? בגלל מה באה ההחלטה? ומהן הקשיים שהיו לך באמצע? 

"תראה. עם השנים הקהילה במלטה גדלה בגשמיות וברוחניות, וכשרוצים להשפיע על יהודים לחיות כיהודים צריכים לתת להם ולנו את התשתית, זה בדיוק מה שאנחנו פועלים מאז בואנו. בנינו ב"ה תשתית לחיי קהילה - עם אוכל כשר, חינוך יהודי, ועכשיו טהרת המשפחה.

"לא אחת יצא לנו לשמוע על משפחות ששמרו על טהרת המשפחה לפני שעברו לגור במלטה ועכשיו הם הפסיקו מחוסר ברירה, הרגשנו שחייבים לבנות מקווה ובהקדם. ה' זיכה אותנו וקנינו בית עם אפשרות שחלק מהקרקע עם כניסה נפרדת יוקדש לבניית מקווה. התחלנו לעבוד על תכניות עם האדריכל ר' שמואל לוין, שמלווה אותנו לאורך כל הדרך, יחד עם רבנים מארגון "מקווה טהרה", מחסידות סאטמר, שתרמו חלק נכבד מהמקווה וב"ה אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים בבניה.

"בהזדמנות זו אני רוצה גם להודות לגולשי האתר COL על-כך שתמכו בנו בקמפיין שעשינו בערב יום-כיפור"...



ימי הבראשית: בתחילת הדרך מן הסתם נתקלת בסיפור מעניין בנוגע ליחס שקיבלת באי. שתף

"כשהגשנו את הרישיונות לבניה, לא חשבנו שיש מקום לחשוש. הכל היה הגיוני, חוקי ומסודר. אלא שקיבלנו מכתב שיש משפט על הבקשה שלנו. הבנו שיש התנגדות משכנים וצריך סייעתא-דשמיא, לשכנע את השופטים שאין ממה לחשוש.

"התאריך היה כ"ג סיון, תאריך שבו נקראו סופרי המלך בסיפור המגילה לכתוב שהיהודים יעשו כטוב בעיניהם. והרבי הסביר בשיחה, שביום הזה יש ליהודי כוח להחליט על ענייני העולם, וב"ה היה 'דידן נצח' ואישרו את התכניות במלואם.

"גם בגיוס הכספים היו דברים שמימיים: יהודי, מנהל בנק, ביקר לצורך עסקים במלטה והתארח אצלנו בסעודות שבת. בדיוק באותה השבת באופן חריג עשינו את הסעודה אצלנו בבית, והוא ראה מקרוב את הבניה של המקווה. לאחר השבת הוא מתקשר ואומר, 'לא יצא כלום מהביקור העסקי שלי וחשבתי לעצמי למה אלוקים שלח אותי למלטה. בטח זה בשביל לראות את המקווה ולעזור לכם'. ומיד הוא תרם סכום מכובד להמשך הבניה. וכן עוד סיפוריים שמימיים שרואים שכאשר עושים את מה שנדרש - רואים סייעתא דשמיא גדולה".



בעוד שבוע אנו נחגוג את חג השבועות: כיצד אתם מתכוננים לחג - סעודות/אורחים/משהו מיוחד?

"אנו עושים תיקון ליל שבועות לקהילה. פעילות חווייתית לילדים, עם קריאת עשרת הדברות וסעודות חג לקהילה ותיירים".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.