מערכת COL | יום ט"ז אדר א ה׳תשע״ט 21.02.2019

דמויות ההוד בישיבות, פרוייקט תקוע וחב"ד עם ג'? • סוגרים שבוע

מדור חדש ופופולרי ב-מגזין שישי של -COL, ובו משה כהנא ומנדי זילברשטרום במרכז התקשורת החב"די COL שמים 'הכל על השולחן' וסוגרים שבוע • הגיגים בעקבות פטירתו של המשפיע הרב משה אורנשטיין ע"ה, שהיה 'דמות' חסידית מיוחדת, ועל שילוב בין 'דמויות הוד' של משפיעים ו'כוח צעיר' בישיבות • "דירה או הימור": שאלות נוקבות בעקבות מסירת דירות בפרוייקט 'שערי העיר לוד', לאחר שנים של המתנה • ומה הם 'חלומות הביעותים' של חרדים שומרי שלמות הארץ? • הכל על השולחן >>>
דמויות ההוד בישיבות, פרוייקט תקוע וחב

בשבת שעברה נפטר משפיע ישיבת חח"ל הרב משה-מרדכי אורנשטיין ע"ה, והוא בן 68. הרב אורנשטיין ע"ה, היה יותר מכל 'דמות' מזוהה עם הישיבה במשך עשרות שנים, ונחשב גם ל'משפיע' בקהילת חב"ד בצפת, שנהנו ממנו עצה ותושייה. הגאונות שלו בפרט בתורת רבותינו נשיאנו היתה לשם דבר, הצניעות כמו גם אולי 'סגפנות' בלבושה החסידי, הנקי הטהור, ללא רבב של גאווה והתנשאות.

לדעת לפרגן

משה כהנא:
"בתגובה ל'מכתב למשפיע' ששלח תלמיד לשעבר ובו הוא כותב למורו ורבו בישיבה הרב אורנשטיין ע"ה, ופורסם כאן באתר, כתב לי מאן דהוא הערה מכוננת: בדיוק את המכתב הזה, היה התלמיד צריך לשלוח למשפיע הנערץ שלו, בחיי חיותו בעלמא דין... אולי מכתב כזה היה מוסיף לו בריאות בפועל, בגשמיות?... לא כדי לקנטר את הכותב חלילה, שכתב מכל הלב. יש כאן מסר: כשאתה מרגיש הכרת הטוב למורה\משפיע, או סתם לחבר טוב, למה לשמור את זה בבטן? צריך לדעת לפרגן ולשדר הכרת הטוב בצורה גלויה וישירה".

מנדי זילברשטרום:
'והחי יתן אל ליבו': כשאתה מעלה נושא כזה של הכרת הטוב, וכותב על משפיע שהיה 'דמות' בישיבה, חשבתי על נושא המשפיעים בישיבות, כדמויות לחיקוי מהבחינה החסידית".

"עובד", אבל כאחד מצוות הישיבה:

לאחר שהתמים החב"די חוגג בר-מצווה ומסיים את לימדו בתלמוד-תורה, הוא מגיע אל עולם הישיבות. משיעור א' ישיבה קטנה, ועד תום שנת ה'קבוצה' שלו, בחצרות קודשנו - 770, חולפות להן 8 שנים, כשהוא רכון, או לפחות אמור להיות, על ספרי הנגלה והחסידות - משעת בוקר מוקדמת ועד שעת לילה מאוחרת.

הבחור, עם כניסתו לישיבה מתרגל, כי בנוסף למשגיח הקפדני, יש גם ר"מ (רב שמלמד גמרא/נגלה), ויש משפיע (רב שמלמד חסידות). אך דבר אחד צריך חיזוק בעולם הישיבות החב"די (וזה לא שאין אותו לגמרי) אישיות חסידית, שתשב בין אותם התמימים, ושהם יראו - כיצד "חי" חסיד אמיתי. כזה שמתפלל ב'עבודה' ובאריכות. כזה ששקוע בלימוד מאמר חסידות. כזה ראשו מונח וחושב על עולם ה'אצילות'.


"כיצד חי חסיד". אילוסטרציה, ארכיון

משה כהנא:
"גדלתי בכפר חב"ד בשנות ילדותי שנות הממי"ם, ודמויות הוד כמו ר' בערקע חן, ר' מענדל פוטרפס, ר' משה וישצקי, ועוד ועוד היו חלק מ'הנוף'.

מאידך, דווקא כוחות צעירים שיש היום, עושים עבודת קודש בישיבות, ואני שמח מאוד על כך, ושולח ילד ראשון לשיעור א' בישיבה בלב שקט ורגוע. המודעות היום גבוהה יותר לצרכי הבחור התמים, ויש לכך חשיבות עצומה לדעתי במיוחד בישיבות הקטנות, במעבר מהילדות – לבגרות.

תלמיד הת"ת הופך באחת ל'תמים' עם סדר יום קפדני וחסידי, וכוח צעיר שזוכר היטב את התקופה של הבחרות – יודע היטב את נפש הנער\התמים הצעיר.

מנדי זילבשטרום:
"יש דברים בגו. בשנת ה'קבוצה' לדוגמא, כמעט ואין השגחה פיזית על התמימים. אין שיעורים על-בסיס יומי. אך הבחורים החב"דיים נתקלים, רוצים או לא, בדמויות מיוחדות, המכהנים פאר כאנשי צוות הישיבה המרכזית של חב"ד. בהם: אנשי הנגלה הגאונים החסידיים - הרב יעקב גולדברג והרב ישראל לאבקובסקי ועוד. המשותף - דמויות אלה, אינם בקשר תדיר עם הבחורים, אך דמותם, בעצם היותם, למי שכן מבחין בהם במהלך היממה - הוא נכס להמשך החיים.

ומכאן באה השאלה: מדוע בכל ישיבה, הנהלת המוסד לא 'חוטפת' דמויות הוד מ'חסידיה' של ליובאוויטש, גם מזקניה, ולא בהתנדבות אלא כמשרה לכל דבר, רק על-כך שהם ישבו בין התמימים, ויהוו דוגמא של 'חסיד', כזה שבדרך-כלל קוראים עליו רק בסיפורי-מעשיות של ההיסטוריה החב"דית?...

רק אציין - דעתי לא באה להוריד חלילה מערכו של כל איש חינוך כזה או אחר, העובד במוסדות חב"ד. אלא לעלות נושא - שניתן ורצוי להביאו אל הפועל.

ומה דעתך על-כך ר' משה?

משה כהנא:
אכן, חשובה 'דמות' בישיבה. בשנים תשנ"ב-תשנ"ה למדתי בישיבה בצפת (לא הפכתי ל'צפתי', נשארתי כנראה 'כפ"חי' עד היום...) ואני לא אשכח את מה שהיה ונשאר מזוהה יותר מכל עם הרב אורנשטיין ע"ה: שיעורי התניא המפורסמים שלו. הבקיאות שלו, העושר הפנימי בתוך כל שורה בתניא היו מפעימים. היו שרשמו במרץ כל מילה, אחרים הקשיבו בריכוז.

משום מה נבחרה שעה לא קלה: משהו כמו 18:30 בערב, לאחר יום רצוף בלימודים עיוניים במשך היום כולו... מהקימה בשעת בוקר מוקדמת, הכנות לתפילה מקווה חסידות, שיעורי עיונא וכו'.

שמש צפתית אדומה נחה בדיוק מעל הגגות האדומים העתיקים של פאתי העיר העתיקה, וקרניה האדומות חדרו דרך החלונות המקומרים של ה'זאל' (לפני כל סדרת ההרחבות שהוסיפו במשך השנים). קולו של הרב אורנשטיין והמונוטוניות גרמו למספר בחורים גם לנמנם פה ושם... למרות זאת, בכולם זה חדר לתוך הנשמה. שיעור תניא מכל הלב של הרב אורנשטיין ע"ה.

תמיד ידענו שהוא לא גדל בצעירותו בכרם חב"ד, ולמד בעבר בישיבות ליטאיות, עובדה זו דווקא הפליאה והפעימה אותנו על הדבקות העצומה שלו בתורת רבותינו נשיאנו והמנהגים של חב"ד על קוצו של יו"ד. לקבל גערה ממנו על התנהגות לא כדבעי, היה אצלינו גם סוג של 'זכינו'. חבל על דאבדין.

•••

"קבוצת רכישה", או "הימור מסוכן"

לקול צלילי וזמר, התאספו חלק מרוכשי הדירות בפרויקט 'שער העיר' בלוד, חסידי חב"ד ושאינם, לקבל את המפתח של ביתם, שאליו חיכו בציפייה כעשר שנים. גם אני הייתי שם. ולמה רק 'חלק'?, כי רק עשרות בודדים מתוך כ-260 דיירים זכו לקבל את המפתח. השאר, קיבלו את התשובה לה הסכינו כבר מאז: "בקרוב, נעדכן בהמשך".


אירוע מסירת מפתחות בחלק מפרוייקט 'שערי לוד'

שכונת 'אחיסמך' העתידה להיבנות בעיר לוד, גם היא תקועה למעלה מעשור שנים. יהיו שיגידו "בירוקרטיה", יהיו שיצעקו "קבוצת רכישה". בזמן הזה, רוכשי 'מחיר למשתכן' באותה השכונה, ובהם זוגות צעירים של חסידי חב"ד שהאמינו לשר האוצר כחלון - זכו תוך שנתיים וחצי לקבל מפתח לדירה חדשה, ובמחיר מוזל במאות אלפי ש"ח משכניהם המתוסכלים. אם כך, פנינו לאן?

מנדי זילברשטרום:
"לפני כמה שנים טובות שמעתי את אחד מוותיקי שכונת חב"ד בלוד אומר לאברך צעיר: 'עדיף ציפור אחת ביד, מאשר שתיים על העץ'. כוונתו הייתה - כדאי שתיקנה דירה שעומדת על תילה, ואל תכניס עצמך ל'קבוצת רכישה'. אני בטוח, כי אותו אברך ששמע ל'עצה' שקיבל, מודה על-כך יומיום. זוגות צעירים שסיימו לשלם משכנתא מחד, וזוגות צעירים שהמשכנתא עוד לפניהם. 'הרבה מזל' יגידו העומדים מסביב, אך המציאות הזאת הייתה כואבת.

מאידך, כיום, זוג צעיר ששומע על הצעתו המפתה של יו"ר כולנו, לרכוש דירה ב'מחיר למשתכן', בהנחה של מאות אלפי שקלים, עומד באותה ההתלבטות בה עמדו אותם אברכים לפני עשור. דירה ישנה, אך בטאבו, או להאמין בתכניתו של שר האוצר, שאוטוטו מן-הסתם יסיים את תפקידו, ולרכוש דירה 'על הנייר'. וכן, גם ה'הון העצמי' יכול לדחוף לכיוון השני.

ר' משה, מניסיונך, מה דעתך: דירה ישנה בטאבו, או לחכות לחדשה, ש'על הנייר'?

משה כהנא:
"אין כאן 'נוסחת קסם' מה לעשות ומה לא. אבל נסיון יש לי, בעיר מגורי ביתר. מה שאנו רואים במדינה הוא לא פחות מ'תעודת עניות'. לפני בסך הכל 10 שנים, דירה יפה בת 100 מטר עלתה 600 אלף שקלים... בלי סיפורי 'מחיר למשתכן' ובלי 'קבוצות רכישה'. המדינה היא המרוויחה הגדולה מכל העליית מחירים המטורפת, כשדורשת מחיר מופרז לכל 'זכות' לדירה בתוך קרקע.

לגבי קבוצות הרכישה: בעבר כתבתי פה באתר מכמה היבטים על הסיכונים הגדולים מאוד של רכישה כזאת. רק מי שיש לו 'כיסים עמוקים' ומוכן לשלם הרבה יותר, יכול להרשות לעצמו את התענוג המפוקפק הזה, ולמיטב ידיעתי ככל שעובר הזמן המדינה גם משיתה הגבלות על קבוצות אלו במכרזים החדשים.

"או-טו-טו מקבלים מפתחות"

"יש לי לא פחות משלושה מכרים קרובים שנכנסו לעניין כזה. אחד מהם רכש בקבוצת רכישה מסויימת, ולפני כשנתיים הוא כמעט נשבר. הוא פנה אלי והתייעץ איתי האם לפרוש ולמכור את זכויותיו. אמרתי לו חד וחלק: "אתה לא רוצה גם לאכול דגים מקולקלים וגם להיות מגורש מהעיר?! חיכית עד עכשיו כבר ארבע שנים, תחכה עוד שנה וחצי ותכנס כבר ל'דירת החלומות' שלך...."

זה בלתי נתפס. משפחה לוקחת משכנתא, טווה חלומות, ומעכלת חמש או שש שנים בדרך הקשה מה זה לשלם 'משכנתא כפולה' בדמות שכירות דירה ומשכנתא, לשלם סכומי עתק על "זכויות בקרקע" דמי טיפול ושאר מרעין בישין, והסכום הסופי לתשלום לא נסגר עד שהוא נסגר....

במרבית המקרים זה מטפס בעשרות אחוזים מההשערה הראשונית. הן בינתיים עברו כך וכך שנים ומחיר הבנייה עלה גם עלה... רחמנות. נכנסים למצב של 'אוטוטו מקבלים מפתחות'. לא לבלוע ולא להקיא. לצאת? נשארים בלא כלום. להישאר? ממשיכים לשלם כפול (שכירות ומשכנתא) ולא רואים את הסוף.

אומר בהסתייגות מה: יש מספר חברות אחראיות שכן מסרו מפתחות בזמן והרכישה דרכם היתה כדאית. כדי לדעת דבר כזה צריך פשוט מאוד לבדוק את ה'רקורד' של מנהל קבוצת הרכישה. כמו שעורכים בירור לפני 'שידוך'. זה בגדול, כמו שאומרים.

מנדי: "נכון, ישנם כמה פרויקטים כאלו שזכו לראות אור והביאו בשורה של ממש לאזרחים, אך רובם, עוד נמצאים בגדר 'חלום' של הקבלן, ובטח של הדיירים העתידיים.

•••

לאחר כל הלחצים, המגעים, ואפילו ה'איומים', עוצמה יהודית תרוץ עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי. למרות המאמצים הגדולים של נתניהו להביא את השידוך, נתניהו ממשיך להזיע: בכל רגע נחתמות הבנות חדשות, מפלגת 'כחול לבן' למי שלא התרגל, 'חוסן לישראל' לשעבר, שהפכה למפלגת רמטכ"לים, מאיימת 'לקצור מנדטים' ולקחת את השלטון מביבי: לפיד וגנץ כבר מחלקים תופינים לעצמם.

מקורות פוליטיים על חלוקת הרשימה: ‏"עד נובמבר 2021 למניינם גנץ רה"מ, לפיד שר החוץ, ויעלון שר הביטחון. אח"כ לפיד ראש הממשלה, גנץ ביטחון."

גם הסקרים שצצים כפטריות אחר הגשם מראים עד כמה האפקט כרגע בצד של מפלגת הרמטכ"לים. והג'ובניק.


מחלקים כבר את השלל: 'מפלגת הרמטכ"לים' בצילום משותף

ואיך כל זה משליך על המצביעים של המפלגות הדתיות והחרדיות לדבר ה'?

אמש פרסמה מפלגת יהדות התורה המאוחדת ג' את רשימת המועמדים שלה לכנסת ה-21.
עם כל הכבוד לסגן שר החינוך הרב מאיר פרוש, ויש כבוד, 'לא מסתדר לי בעין', ולעוד חסידי חב"ד רבים העובדה שאין ולו מקום אחד של כבוד לחסיד חב"ד בתוך הרשימה. הרי בראיון ב'קצר וקולע' פרוש דיבר מאוד נחרץ על כך שהוא יילחם על כל קול של חסידי חב"ד, והוא רואה עצמו, ויש לומר בצדק, כאחד שמייצג הכי נאמן של קהילת חסידי חב"ד בכנסת וכשומר על שלושת השלמויות.

וברור שמעבר למקום ה-7 אולי עם רוטציה, השאר זה לא ריאלי, וחב"ד מחוץ למשחק הפוליטי. אבל בכל זאת, רבים ראיתי שאמרו שזה צורם להם.

משה כהנא:
"אכן יש לציין שסגן שר החינוך הרב מאיר פרוש משמש ככתובת לחסידי חב"ד במשך שנים רבות, וכולם זוכרים זאת גם מימי היותו בתפקיד סגן שר השיכון. לדעתי יש סוג של 'ייאוש' מסויים ביהדות התורה מהקולות של חב"ד, ובאמת חבל מאוד שכך, ולכן הם לא משקיעים מספיק מאמצים וחשיבה לכיוון הזה.

הרי מעיון קצר בטבלת המצביעים בריכוזי חב"ד, המציאות לא מלבבת: באחת ממערכות הבחירות הקודמות, למפלגה כמו 'הליכוד' היו יותר מצביעים מליהדות התורה... וראשי מפלגות אחרות, ש'ששתו' תמיד קולות לחב"ד ולא עברו את אחוז החסימה, יודעים להגיע בעיקר לאירועים יפים בכפר חב"ד ולקבל נשיקות.
אבל אלו שדואגים לצרכי חב"ד והשלוחים במשך קדנציות שלמות, לא זוכים אפילו למבט. תשאלו כל עסקן ושליח חב"די, כשיש בעיה הוא יודע טוב מאוד למי לפנות...

העובדה שיש מפלגת גנרלים ש'מחלקת שלל' ומאיימת לכבוש את ראשות הממשלה, לא מוסיפה סיכויים למפלגות חרדיות כמו ש"ס ויהדות התורה, כי נתניהו מי כמוהו יודע לפרוט על הרגש של 'הסכנה לשלמות ארץ ישראל מהשמאלנים' וסוחף קולות מהימין מכל כיוון אפשרי.

שלא לדבר על כך, שיש חלומות ביעותים למצביעי הימין החרדיים: אפשרות שגנץ-לפיד ירכיבו ממשלה, ויהדות התורה וש"ס יצטרפו בצורה כזו או אחרת. נכון, כבר הערב הכחישו זאת בכמה מכלי התקשורת גורמים בכירים ביהדות התורה, וגם השר הרב אריה דרעי עצמו, אך זאת אפשרות מדאיגה, ולו בעלת היתכנות קלושה.

כמו שדיברנו בשבוע שעבר, רבני חב"ד צריכים לנווט פה את הספינה עבור חסידי חב"ד, אך בהחלט זו היא נקודה למחשבה.

בכל מקרה, כולנו מייחלים לבחירה הנכונה והבלעדית: בביאת משיח צדקנו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.