מערכת COL | יום כ"ז טבת ה׳תשע״ט 04.01.2019

מהיכן נובע הכוח של ה'תמימים' לדרוש ללא מורא?

אחד המאפיינים את תלמידי התמימים, הינה היכולת לעמוד בפני קהלים ממגזרים שונים, ובלי פחד ומורא ולהצליח להעביר מסרים סביב פרשת השבוע או 'יומא דפגרא הסמוך'. אין ספק שמציאות זאת הינה ייחודית לדורנו ● עלינו לתת את הדעת על תופעה ייחודית – כיצד מצליחים בני - 'העשרה', כל שבת לצאת באופן תמידי סביב ל'גלובוס' ולהעביר את המסר, הנאמר בכל השפות... לסוגים ומגזרים שונים של מאזנים • המחנך הרב ישראל זלמנוביץ בטור אקטואלי על פרשת השבוע • לטור המלא
מהיכן נובע הכוח של ה'תמימים' לדרוש ללא מורא?
צילום: שניאור רייניץ, ארכיון COL
הרב ישראל זלמנוביץ

אחד המאפיינים את תלמידי התמימים, הינה היכולת לעמוד בפני קהלים ממגזרים שונים, ובלי פחד ומורא ולהצליח להעביר מסרים סביב פרשת השבוע או 'יומא דפגרא הסמוך'... אין ספק שמציאות זאת הינה ייחודית לדורנו.

עלינו לתת את הדעת על תופעה ייחודית – כיצד מצליחים בני - 'העשרה', כל שבת לצאת באופן תמידי סביב ל'גלובוס' ולהעביר את המסר, הנאמר בכל השפות... לסוגים ומגזרים שונים של מאזנים..

מהיכן שואבים בחורי חמד אלו, כוחות פיזיים, נפשיים ובמיוחד את היכולות מנטליות להצליח כל פעם מחדש לדרוש בפני קהל ללא מורא ופחד ובושה ולבצע בהצלחה שליחות שכלל אינה קלה אפילו למרצים מהשורה הראשונה?!

בפרשת שמות טענת משה רבינו בסירובו לבצע את השליחות היא באי יכולת לתקשר שפתית עם פרעה...

משה רבינו מנסה בכל מחיר לברוח ולהתחמק מקבלת השליחות שנכונה לו, ואת הסיבה תולה הוא על פי פשטן של כתובים, ברמות התלויות בקשיים שפתיים.

הפעם הראשונה שבה משה רבינו מתייחס לקשייו, הינה בפרשה הקודמת, פרשת 'שמות'. שם הוא טוען:

'וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֣ה אֶל־ה' בִּ֣י אֲדֹנָי֒ לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי גַּ֤ם מִתְּמוֹל֙ גַּ֣ם מִשִּׁלְשֹׁ֔ם גַּ֛ם מֵאָ֥ז דַּבֶּרְךָ֖ אֶל־עַבְדֶּ֑ךָ כִּ֧י כְבַד־פֶּ֛ה וּכְבַ֥ד לָשׁ֖וֹן אָנֹֽכִי'

הפרשנים הפשטניים מסבירים את כוונת משה:
רשב"ם שמות פרק ד
'... כִּ֧י כְבַד־פֶּ֛ה וּכְבַ֥ד לָשׁ֖וֹן אָנֹֽכִי'- איני בקי בלשון מצרים בחיתוך לשון, כי בקטנותי ברחתי משם ועתה אני בן שמונים...'

מבאר הרשב"ם: אמנם אני יכול לדבר אך לא מצרית ...וזאת הכוונה: כִּ֧י כְבַד־פֶּ֛ה וּכְבַ֥ד לָשׁ֖וֹן אָנֹֽכִי'
כידוע, ה' עונה לו בתשובה הידועה! 'וַיֹּ֨אמֶר ה' אֵלָ֗יו מִ֣י שָׂ֣ם פֶּה֘ לָֽאָדָם֒ א֚וֹ מִֽי־יָשׂ֣וּם אִלֵּ֔ם א֣וֹ חֵרֵ֔שׁ א֥וֹ פִקֵּ֖חַ א֣וֹ עִוֵּ֑ר הֲלֹ֥א אָנֹכִ֖י ה':

אך הדין ודברים ממשיכים בין ה' למשה רבינו, עד שה' מצווה את הציווי הבא:
'...וַיֹּ֙אמֶר֙ הֲלֹ֨א אַהֲרֹ֤ן אָחִ֙יךָ֙ הַלֵּוִ֔י יָדַ֕עְתִּי כִּֽי־דַבֵּ֥ר יְדַבֵּ֖ר ה֑וּא....וְדִבַּרְתָּ֣ אֵלָ֔יו וְשַׂמְתָּ֥ אֶת־הַדְּבָרִ֖ים בְּפִ֑יו וְאָנֹכִ֗י אֶֽהְיֶ֤ה עִם־פִּ֙יךָ֙ וְעִם־פִּ֔יהוּ...וְדִבֶּר־ה֥וּא לְךָ֖ אֶל־הָעָ֑ם וְהָ֤יָה הוּא֙ יִֽהְיֶה־לְּךָ֣ לְפֶ֔ה וְאַתָּ֖ה תִּֽהְיֶה־לּ֥וֹ לֵֽאלֹקים'

מהו א"כ הפתרון שמציע ה' בתשובתו שריצה והניח את דעתו של משה?

מסביר האלשיך הקדוש:
'...ואחרי אומרו כִּֽי־דַבֵּ֥ר יְדַבֵּ֖ר ה֑וּא, אמר, ושמא תאמר מי הכניסני בכל זה? ולא אדבר עם אהרן לבדו והוא יעשה הכל.(ואם משה ישאל שוב מדוע אני בתוך כל העניין?)- הלא הוא, כי הנה באמצעותך ישתלשל בו הכח, לקבל שפע לשליחות הצלחת הגאולה. וְאָנֹכִ֗י אֶֽהְיֶ֤ה עִם־פִּ֙יךָ֙ וְעִם־פִּ֔יהוּ...'
הורדת הציווי האלוקי חייבת לעבור דווקא – דרכך משה! והקדוש ברוך יסייע בידי שניכם בהצלחת השליחות להעביר את מסר הגאולה אל העם וזקני ישראל... 'וְדִבֶּר־ה֥וּא לְךָ֖ אֶל־הָעָ֑ם וְהָ֤יָה הוּא֙ יִֽהְיֶה־לְּךָ֣ לְפֶ֔ה וְאַתָּ֖ה תִּֽהְיֶה־לּ֥וֹ לֵֽאלֹקים'

מהלך הדברים מבחינת ישראל, לכאורה מסתבך מאז שמשה ואהרון ניצבים לפני פרעה ומצווים בפניו את ציווי ה':

'וְאַחַ֗ר בָּ֚אוּ מֹשֶׁ֣ה וְאַהֲרֹ֔ן וַיֹּאמְר֖וּ אֶל־פַּרְעֹ֑ה כֹּֽה־אָמַ֤ר ה' אֱלֹקי יִשְׂרָאֵ֔ל שַׁלַּח֙ אֶת־עַמִּ֔י וְיָחֹ֥גּוּ לִ֖י בַּמִּדְבָּֽר'.
תשובת פרעה לדברי משה ואהרון היא - סירוב מוחלט והכבדת השעבוד! 'תִּכְבַּ֧ד הָעֲבֹדָ֛ה עַל־הָאֲנָשִׁ֖ים וְיַעֲשׂוּ־בָ֑הּ וְאַל־יִשְׁע֖וּ בְּדִבְרֵי־שָֽׁקֶר'!

התוצאה: טענה קשה עולה בפי משה כלפי כביכול ה':'וַיָּ֧שָׁב מֹשֶׁ֛ה אֶל־ה' וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנָ֗י לָמָ֤ה הֲרֵעֹ֙תָה֙ לָעָ֣ם הַזֶּ֔ה לָ֥מָּה זֶּ֖ה שְׁלַחְתָּֽנִי'!

תשובתו של ה' הינה ישירה לטענת משה ובה פותחת פרשתנו בה מבטיח ה' למשה שעוד יראה ובני ישראל את הגאולה שתבוא תוך כדי לימוד לקח את פרעה ועמו.... ותשבר את קשיות לבו.
להפתעתנו, מעלה משה טענה חדשה המנסה שוב להסביר את קשייו ... מה חידש משה, הפעם?
לאחר שמשה קיבל ציווי בראשית הפרשה ברוח סיכום הדברים שהזכרנו לעיל: 'בֹּ֣א דַבֵּ֔ר אֶל־פַּרְעֹ֖ה מֶ֣לֶךְ מִצְרָ֑יִם וִֽישַׁלַּ֥ח אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאַרְצֽוֹ' חוזר שוב בשנית ומעלה טענה של קושי: 'וַיְדַבֵּ֣ר מֹשֶׁ֔ה
לִפְנֵ֥י יה לֵאמֹ֑ר הֵ֤ן בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ לֹֽא־שָׁמְע֣וּ אֵלַ֔י וְאֵיךְ֙ יִשְׁמָעֵ֣נִי פַרְעֹ֔ה וַאֲנִ֖י עֲרַ֥ל שְׂפָתָֽיִם'

ועל כך עונה ה': וַיֹּ֤אמֶר ה' אֶל־מֹשֶׁ֔ה רְאֵ֛ה נְתַתִּ֥יךָ אֱלֹקים לְפַרְעֹ֑ה וְאַהֲרֹ֥ן אָחִ֖יךָ יִהְיֶ֥ה נְבִיאֶֽךָ...אַתָּ֣ה תְדַבֵּ֔ר אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר אֲצַוֶּ֑ךָּ וְאַהֲרֹ֤ן אָחִ֙יךָ֙ יְדַבֵּ֣ר אֶל־פַּרְעֹ֔ה וְשִׁלַּ֥ח אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאַרְצֽוֹ'
רש"י הקדוש עושה סדר בחלוקת התפקידים שבין משה לאהרון, שבכך אמור משה לקבל עזרה וסיוע לאותן קשיים.

תפקיד משה - נְתַתִּ֥יךָ אֱלֹקים לְפַרְעֹ֑ה - שופט ורודה לרדותו במכות ויסורין'

משה הוא זה האמור לשבר ולייסר את פרעה - היא הקליפה הקשה של מצריים! – את ביצוע שליחות שבירת קליפת פרעה - יכול לבצע רק משה רבינו, על ידי ניתנת הכוח שיקבל מה'!
תפקידו של אהרון -וְאַהֲרֹ֥ן אָחִ֖יךָ יִהְיֶ֥ה נְבִיאֶֽךָ '.... לשון נבואה אדם המכריז ומשמיע לעם דברי תוכחות ... אַתָּ֣ה תְדַבֵּ֔ר אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר אֲצַוֶּ֑ךָּ - פעם אחת כל שליחות ושליחות כפי ששמעתו מפי, ואהרן אחיך ימליצנו ויטעימנו באזני פרעה' - לעומת משה, אהרון לאחר שקיבל את דברי ה' במדויק מפי משה יסביר את הדברים באופן שפרעה יבין את המסר הנדרש על שינון והטעמה עד שיבין!
כאן מתעוררות להן כמה שאלות, כפי שמעלה אותם הרבי בליקוטי שיחות חלק ט"ז עמ' 74(מתורגם)
א. מדוע על התורה מפרטת פירוט יתר(כפי שראינו בפירוש פשטו של מקרא ברש"י) שמשה יהיה הרודה ומעניש את פרעה ואהרון הוא הוא יהיה המתורגמן.... כבר ראינו בפרשה הקודמת את הצורך בשניהם, וא"כ היה ניתן לכתוב: 'וידבר ה' אל משה ואל אהרון' ללא צורך בחזרה על תפקידיהם...?
ב. הרבי מעלה שאלה נוספת וקשה יותר: הרי משה טען כבר בפרשת 'שמות':'...כִּ֧י כְבַד־פֶּ֛ה וּכְבַ֥ד לָשׁ֖וֹן אָנֹֽכִי'
וה' ענה לו: '...וְהָ֤יָה הוּא֙ יִֽהְיֶה־לְּךָ֣ לְפֶ֔ה...'! מדוע מעלה משה שוב בפרשתנו קושי שפתי אחר –
'...וְאֵיךְ֙ יִשְׁמָעֵ֣נִי פַרְעֹ֔ה וַאֲנִ֖י עֲרַ֥ל שְׂפָתָֽיִם'?
ג. אם אכן ישנו קושי חדש שלא העלה משה עד עתה, כיצד תיפתר הבעיה בכך שה' עונה: '...אַתָּ֣ה תְדַבֵּ֔ר אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר אֲצַוֶּ֑ךָּ וְאַהֲרֹ֤ן אָחִ֙יךָ֙ יְדַבֵּ֣ר אֶל־פַּרְעֹ֔ה וְשִׁלַּ֥ח אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאַרְצֽוֹ'? אם הוא ערל שפתיים מה יעזור דיבורו אל פרעה?

תפקיד משה רבינו להיות שופט ורודה לפרעה!

ראשית, נענה על התמיהות שהעלנו כפי שהדברים מובאים בשיחתו הקדושה של הרבי!
טענת משה בפרשתנו: 'וַאֲנִ֖י עֲרַ֥ל שְׂפָתָֽיִם'בדבריו מוסיף כאן משה על פי פירושו של רש"י, לא רק שינוי לשוני אלא ישנה כאן הדגשה תכנית חשובה ביותר, שאותה מביע משה רבינו לפני ה'. כִּ֧י כְבַד־פֶּ֛ה וּכְבַ֥ד לָשׁ֖וֹן אָנֹֽכִי' - הכוונה על פי הסברו של רש"י :'כי בכבדות אני מדבר... אני אמנם יכול כן לדבר אך דברי יוצאים באופן עילג ולא ברור! ועל לעומת זאת בפרשתנו טוען משה: '...וַאֲנִ֖י עֲרַ֥ל שְׂפָתָֽיִם' כותב רש"י':'אטום שפתיים'.

טוען משה רבינו לפני ה' חשבתי שיש ביכולתי כן לדבר, אך הדבר היה כרוך בקושי רב!
עתה התברר לי שאיני יכול לדבר כלל! אני הרי- 'אטום שפתיים'! האם אבוא לפני פרעה ואעמוד בשתיקה? שואל משה?

על כך בא הציווי בפרשתנו ציווי שהיא בעצם ה-ב-ט-ח-ה! אתה אכן בדרגתך כלפי פרעה הינך ערל שפתיים! אך המציאות שאתה, משה תדבר ועוד איך... את הכוח לכך תקבל ממני! אל שדברך לא יובנו לפרעה, עצם אמירתם בכוח שליחותי תשבר את הקליפה...!
התקשרותנו ל'נשיא הדור' שהוא 'משה' שבדור, היא הנותנת כוח להכנעת הגלות...ולהבאת הגאולה...

כמו אז, על ידי משה רבינו שנשברה קליפת מצריים הקשה- קליפת פרעה וזאת על ידי הבטחה של ה': 'רְאֵ֛ה נְתַתִּ֥יךָ אֱלֹקים לְפַרְעֹ֑ה'.

כך גם היום, בעת שחושך הגלות מכסה ארץ פתרון אחד לנו: הידבקות להתפשטותא דמשה רבינו בכל דרא ודרא... ובכך שאנו יוצאים ברייאש גלי, ומביאים את דבר ה'מלך' לכל קצוות תבל ללא מורא ופחד, ביודעינו כי קשורים אנו לנשיא הדור.

זהו הכוח שטבע הרבי בילדיו התמימים ללכת בראש מורם ובשפה ברורה ואף נעימה לכל קצוות תבל ולהביא את בשורת הגאולה ללא חת ופחד ומתוך שמחה וטוב לבב... לקראת הגאולה האמתית והשלמה! נאו!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.