מערכת COL | יום י"ב טבת ה׳תשע״ט 20.12.2018

"חוק משנה סדרי עולם": רו"ח עו"ד אבי קדוש עושה סדר • ראיון

ה'חוק להגבלת שימוש במזומן' מעבר לדלת, איך נערכים למציאות החדשה? • כיצד משלמים לבעלי אולמות אירועים לאחר השמחה, מה יעשו הגמ"חים הקטנים, ומה לגבי תשלום בצ'ק פתוח? • איך ההגבלות החדשות ישפיעו על עמותות ומלכ"רים, רכישת דירה, ומה עם משלמי שכירות למספר חודשים מראש? • רוב מה שרציתם ולא היה לכם את מי לשאול, עם ר' אבי קדוש, חסיד חב"ד, רואה חשבון ועו"ד, בעל משרד רו"ח בירושלים ומשרד עו"ד בלוד, עוסק בתחומי השכר והמיסוי כ-20 שנה • וגם: סדרת טיפים חשובים • מגזין שישי • חוק המזומן
רו"ח ועו"ד אבי קדוש, על רקע תמונת אילוסטרציה (דוברות המשטרה)


ראיין ומגיש: צבי סופר, COL


רקע כללי ל'חוק המזומן'

חוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018 הוא חוק שאושר בכנסת במרץ 2018, ונועד להגביל את השימוש במזומנים, כדרך להילחם בהון השחור. החוק ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019, ובהתאם לו בעסקה שמחירה עולה על 11,000 ש"ח יאסר על עוסק (מורשה או פטור) ועל מלכ"ר (לשם הפשטות – נשתמש להלן במונח "עוסק" כשהכוונה היא, תמיד, גם למלכ"ר) לשלם או לקבל תשלום במזומן שגובהו עולה על 10% ממחיר העסקה או 11,000 ש"ח, הנמוך מבין השניים אם מחיר העסקה כולה עולה על 11,000 ש"ח.

בעסקה בין מי שאינם עוסקים מורשים, הסכום של 11,000 ש"ח במגבלה זו גדל ל-50,000 ₪. האיסור – (בין אם מדובר בעסקה שמעורב בה עוסק ובין אם לאו) חל הן על הנותן והן על המקבל.

כדי לעשות סדר בדברים, ולהוריד את החוק לחיי היום-יום של האדם הממוצע, שוחחנו עם ר' אבי קדוש, רו"ח ועו"ד, בעליהם של משרד רו"ח בירושלים ומשרד עו"ד בלוד. 

ר' אבי קדוש עוסק בעיקר בעניינים הנוגעים בעיקר לדיני מיסים, עסקאות מורכבות במקרקעין (כולל מיסוי מקרקעין), שכר, דיני עבודה וקופות גמל.
משרד רואי-החשבון שבבעלותו הינו בעל התמחות מיוחדת בכל הקשור בייעוץ מסים, ליווי עמותות (כולל ביקורות עומק) ובתחומי השכר.

הוא עוסק בתחומי המיסוי והשכר קרוב ל-20 שנה – והחל דרכו כיועץ פנסיוני וחשב שכר. ובהמשך כיועץ מס, רואה חשבון ועורך דין. כיום הוא משמש בכובעו האחד – כיועץ משפטי לחברות ועמותות רבים בתחומי התמחותו, כמלווה בביקורות עומק (רשם העמותות, חשכ"ל ומשרד החינוך) וכעו"ד שמייצג בערכאות השונות (לרבות בתי דין רבניים) ובכובעו האחר – כרו"ח מבקר, כמבקר פנימי או גוף מבקר לעמותות רבות במגזר החב"די ובכלל.

רשות הדיבור לר' אבי קדוש:
"ליוויתי והנני מלווה – בתחומי התמחותי – מוסדות חב"דיים – בעיקר מוסדות חינוך גדולים. כמו"כ הנני מעניק שירותי עריכת דין וראיית חשבון לאנשים פרטיים רבים מאנ"ש.

"מטבע הדברים, מאז שפורסם החוק לצמצום השימוש במזומן, הנני נדרש אליו לא אחת על ידי לקוחות רבים של משרדיי, וחלק ניכר מהדברים שייאמרו להלן מבוסס על סוגיות שהגיעו לפתחי על ידי לקוחותיי כהכנה לקראת הבאות, ונדרשתי לייעץ ולהכריע בהם.

"בנוסף, זה שנים רבות שהנני משמש מומחה לענייני מסים, מסוי מקרקעין, שכר וקופות גמל – בחברת חשבים (אתרי כל מס, כל עובד וכל עתיד). בתפקידי זה הנני נדרש להשיב על שאלות ממשרדי עו"ד, רו"ח ויועצי מס רבים בכל התחומים הנ"ל ובשנה האחרונה גם לעניין החוק לצמצום השימוש במזומן.

"לחוק לצמצום השימוש במזומן, יש נגיעה חזקה מאוד לכל אחד ואחד מתחומי התמחותי האמורים. החוק גם כולל תיקונים, חלקם משמעותיים מאוד, בחוקים שנוגעים לתחומים האמורים ובנוסף הסמיך את רשות המיסים לאכוף את הוראותיו. ייתכן שמפקחי רשות המסים יבצעו את הביקורות בקשר לחוק זה, ביחד עם ביצוע ביקורות שוטפות שהם מבצעים בעסקים.

"חשוב מראש להבהיר שהדברים הבאים נועדו לשם הבהרת המצב המשפטי בכללותו והם נוגעים רק לעיקרי הדברים. מטבע הדברים, כיון שהדברים נועדו לכלל הציבור שאין לו מומחיות מיוחדת בנושא, הם ייערכו בלשון השווה לכל נפש ומבלי להיכנס לסוגיות מורכבות שהחוק מעלה. לכן, אין בדברים אלו בשום אופן משום מתן ייעוץ משפטי כלשהו וכל מי שעושה בהם שימוש כזה, עושה זאת על אחריותו בלבד.

חוק משנה סדרי עולם

"בנוסף, צריך לזכור שמדובר בחוק חדש שמשנה סדרי עולם במשק. ייתכנו לחוק פרשנויות שונות וכנראה יחולו בו ובאכיפתו תמורות ושינויים עם הניסיון ופסיקות של הערכאות השונות. האמור להלן משקף את האופן בו כותב השורות מבין את החוק. לעיתים תתאפשרנה גם פרשנויות אחרות.

החוק לצמצום השימוש במזומן, תופס את רובנו לא מוכנים: מה יקרה כשנגיע לשלם עם מזומן בקניית מוצרי חשמל או ריהוט, מה נעשה אם קיבלנו לרגל שמחה סכומי כסף גדולים, איך משלמים ברכישת דירה, ובכלל: מה צריך לדעת לגבי החוק החדש שנכנס או-טו-טו לחיינו?

רואה החשבון ועורך הדין החב"די ר' אבי קדוש, עושה סדר:

הורים שערכו בר מצווה לילד, ורוצים לשלם באמצעות מתנות הכסף שקיבלו במנהלך השמחה, לבעלי האולם, לצלם, לתקליטן, וכו'. איך עושים את זה?

"
כאן צריך לערוך שתי הבחנות שונות: ראשית – הבחנה בין עסקאות שמחירן עולה על 11,000 ₪ לכאלו שלא. שנית – הבחנה לעניין אמצעי התשלום – מזומן או שיקים שנתקבלו כמתנה.

לעניין ההבחנה הראשונה - אם מחיר העסקה כולה נמוך מ-11,000 ₪, ניתן לשלם את כל הסכום במזומן. לכן, אם מדובר בעסקאות שנסגרו עם כל אחד מבעלי המקצוע האמורים בנפרד, צפוי כי לפחות לגבי חלק מהם – מחיר העסקה לא יעלה על הסכום הנ"ל ולכן ניתן יהיה לשלם לו את כל הסכום במזומן.

לעומת זאת – אם מחיר העסקה גבוה מ-11,000 ₪, ניתן לשלם במזומן עד 10% ממחיר העסקה או עד 11,000 ₪ (לפי הנמוך מבין השתיים).

אתן 3 דוגמאות שימחישו את האמור לעיל:
א. הזמנת שירותי צילום במחיר 10,000 ₪ - ניתן לשלם את כל הסכום במזומן.
ב. הזמנת שירותי קייטרינג במחיר 25,000 ₪ - ניתן לשלם במזומן לא יותר מ-2,500 ₪ (10%).
ג. הזמנת אירוע ממפיק אירועים (כשהעסקה היא רק בין המפיק לבין מזמין האירוע) במחיר 200,000 ₪ - ניתן לשלם במזומן לא יותר מ-11,000 ₪ (הנמוך מבין 10% ל-11,000 ₪).

לשר האוצר סמכות לעדכן את הסכום בעוד שנה (1.1.20) ל-6,000 ₪ בלבד.
סטייה מההוראה הנ"ל – מהווה עבירה על החוק הן מצידו של הנותן והן מצידו של המקבל.

לעניין ההבחנה השניה – אמצעי התשלום – נראה לי שמרוב התעסקות באיסור לשלם במזומן, קצת שכחו את החלק בחוק שמתייחס לתשלום באמצעות שיקים ללא שם הנפרע או הניסב (להלן נקרא להם "שיקים פתוחים"), כאשר דווקא בחלק הזה הוראות החוק יותר "קרדינליות" ומחמירות לעומת תשלום במזומן. להלן מספר דוגמאות:

א. בעוד תשלום במזומן מותר בתנאים שתוארו לעיל, הרי שתשלום בשיקים פתוחים לעוסק אסור בשום אופן ובשום סכום שהוא וללא תלות במחיר העסקה.

ב. בעוד תשלום מזומן מותר בין קרובי משפחה (למעט אם הוא "שכר עבודה"), הרי שהתשלום באמצעות שיקים פתוחים אסור גם בין קרובי משפחה. אם מדובר בתשלום "במסגרת עסק" בין קרובי משפחה – האיסור הוא מוחלט, ואם לא – האיסור הוא על שיק בסכום של מעל 5,000 ₪.

ג. אם אדם מסב שיק לאדם אחר (השיק ניתן לפקודתו והוא מעביר אותו לאחר), הוא חייב לציין את שמו ומס' ת.ז. שלו, וכן את שם הניסב (האדם שאליו הוא מעביר את השיק).

ד. שיק שסכומו מעל 10,000 שקל, בתנאים מסויימים לא יהיה ניתן להסב אותו יותר מפעם אחת.

ה. החוק אוסר על בנקים וכד' לכבד שיקים שאינם עומדים בהוראות החוק.

שורה תחתונה לגבי מתן מתנה ע"י משתתף באירוע לבעל האירוע:

א. בעל אירוע שקיבל שיק מתנה (בכל סכום שהוא) מבלי שנרשם בו שמו, כאשר הוא ירצה להסב אותו לנותן שירות כלשהו, יידרש לרשום את שמו (של בעל האירוע) בשורת ה"לפקודת" וכן את תעודת הזהות שלו ובנוסף את שם נותן השירות כניסב בשיק.

ב. מהאמור לעיל נובע שייתכן שנותן המתנה, יעדיף דווקא לתיתה במזומן ולא באמצעות שיק. את המזומן יוכל בעל האירוע להעביר ביתר קלות לנותני השירותים. אם יקבל שיק – הוא יידרש לבצע את הפרוצדורה הנ"ל.

ג. בעל עסק שמגיע לאירוע של עובד שלו, (אם ירצה להכיר בהוצאה או בחלקה כהוצאות בעסקו) לא יהיה רשאי לתת לו שיק במתנה מבלי שירשום בו את שמו של מקבל המתנה. דווקא מזומן הוא כן יוכל לתת לו במתנה.

ד. אין לתת שיק שרשום לפקודתו של נותן המתנה, תוך הסבתו ע"ש בעל האירוע, אלא אם נרשם בו מס' ת.ז. של נותן המתנה.

שורה תחתונה לגבי תשלום לנותני השירותים באירוע:
- אם מחיר העסקה עם נותן השירות היא עד 11,000 ₪ אפשר לשלם הכל במזומן. אחרת – אפשר לשלם במזומן עד 10% או עד 11,000 ₪ (לפי הנמוך – בהתאם לדוגמאות לעיל).
- בכל מקרה, יהיה אפשר לשלם בשיקים – אם הם רשומים לפקודת בעל האירוע וכשהוא מיסב אותם – ירשום בהם את מס' הת.ז. שלו ואת שם נותן השירות כניסב.
- לעיתים, אם השיק שניתן במתנה רשום לפקודתו של אדם אחר והוא הוסב לבעל האירוע – לא ניתן יהיה להשתמש בו כאמצעי תשלום לנותן השירות. יהיה צורך להפקידו בבנק.

מה קורה ברכישת דירה או בשכירות דירה, שההורים נניח לצורך העניין, הביאו סכום נכבד לתשלום מקדמה גדולה. אלו בעיות יכולות לצוץ מול הרשויות? מה הבעיה לשלם במזומן וזהו?
ר' אבי קדוש: "נבחין בין רכישת דירה לשכירות דירה.
ברכישת דירה – ניתן יהיה לשלם לכל היותר סכום של 11,000 ₪ במזומן. בנוסף – החוק קובע שרוכש הדירה צריך להצהיר מראש באיזה אופן הוא מתכוון לשלם כל סכום שהוא חייב בו על פי החוזה. אם הוא לא יודע כיצד ישלם כל תשלום, יצהיר מראש שאינו יודע ובתוך שישה חודש מסיום העסקה ידווח איך שילם בפועל. רשות המיסים לא תיתן אישור לטאבו, ללא הצהרה זו. על פי חוזר שפירסמה רשות המסים, על הרוכש לשמור את כל האסמכתאות לתשלומים ולאופן ביצועם ולהציגם בפני הרשות אם וכאשר יידרש לכך.

החוק גם קובע איסור מיוחד על עו"ד לקבל כספי מזומן לחשבון נאמנות עבור הלקוח, בסכום שעולה על הסכום שהיה מותר ללקוח שלו לשלם לצד השני.

לגבי שכירות דירה יש הוראה מיוחדת בחוק שכאשר התמורה משולמת מעת לעת ולא לשיעורין יראו כל תשלום שיש לשלם כ"מחיר עסקה" נפרד. לכן אם מדובר בעסקה בין אנשים פרטיים וכל תשלום אינו עולה על 50,000 ₪, אפשר יהיה לשלם את כולו במזומן. אם השכירות היא מעוסק במסגרת עסקו – אזי אם התשלום אינו עולה על 11,000 ₪ ניתן יהיה לשלם את כולו במזומן. אם הסכום עולה על האמור (50,000 או 11,000 – לפי העניין) – ניתן יהיה לשלם עד 10% או עד הסכום הנ"ל – לפי הנמוך).

שוכר ומשכיר שמעוניינים שהעסקה תהיה במזומן – ייתכן שיידרשו לקבוע את תקופת תשלום דמי השכירות (כל חודש / שלושה חודשים / שנה וכד') בהתחשב בהוראות החוק.
הוראות החוק יחולו גם על שכירויות קיימות (שחוזה השכירות נחתם לפני כניסת החוק לתוקף).

מה קורה לגבי גמ"חים קטנים? האם החוק החדש עלול לגרום לאלו להסגר?

"לגבי גמ"חים שנותנים הלוואות ללא ריבית, יש הוראה בחוק שדוחה את הוראות החוק לעניין תשלום או תקבול במזומן (אך לא לעניין תקבול או תשלום בשיקים פתוחים. הוראות אלו יחולו גם על גמ"חים כרגיל) עד לחקיקת חוק חדש שיסדיר את עניינים או עד תום שנתיים (1.1.21) – לפי המוקדם.

"בכל מקרה, הגמ"חים יוכלו להמשיך לקבל ולתת סכומים במזומן אם הסכום שלהם נמוך מ-11,000 ₪. כמובן, שגם יוכלו לקבל ולתת סכומים, כרגיל, בשיקים (שאינם פתוחים) או בהעברות בנקאיות, בלי שום בעיה.
לכן, לא צפוי שנראה כאן סגירה סיטונית של גמ"חים, אבל בהחלט יהיה שינוי מרחיק לכת בדרכי פעולתם.

באלו תחנות בחייו של האדם שמרוויח משכורת ממוצעת, חוק זה עלול לצוץ ולהשפיע על התנהלותו?
"החוק הינו בעל השפעה רחבה ומרחיקת לכת על ההתנהלות הכספית במשק, הן על בעלי עסקים והן על אנשים פרטיים. אם כי, כמובן, בעלי עסקים יפגשו את הוראות החוק בצמתים רבים יותר מהאדם הפרטי.
גם האדם הפרטי שמשתכר שכר ממוצע עושה בימי חייו עסקאות גדולות יחסית – רכישת דירה (או שכירות דירה לאורך זמן), רכישת רכב, ריהוט ומוצרי חשמל יקרים וכן אירועי שמחה במשפחתו.

כמו"כ, השיקים הם עדיין אמצעי תשלום מקובל במשק. הנוהג לשלם בשיק מבלי לרשום את שם מקבל התשלום, הפך להיות אסור במקרים רבים (לבעל עסק – באופן מוחלט ולאדם פרטי – מעל 5,000 ₪).

מה קורה לגבי מוסדות? האם חוק זה משפיע?
"כאמור, מלכ"רים נחשבים ל"עוסק" לעניין חוק זה לכל דבר ועניין. לכן לא זו בלבד שהחוק משפיע, אלא שההתייחסות לתשלומים ותקבולים שמלכ"ר מעורב בהם, היא מחמירה יותר מאשר לאלו שמעורבים בהם רק אנשים פרטיים.

זאת למעט גמ"חים קטנים – שיחוקק חוק נפרד שיסדיר את התנהלותם (או עד ליום 1.1.21).

מה צריך לדעת לפני שאני מקבל סכום כסף גדול?
גם אם מדובר בהלוואה או במתנה – אסור לקבל את הכסף במזומן, אם הסכום עולה על 50,000 ₪ אם עוסק אינו מעורב (גם המשלם וגם המקבל אינם "עוסקים"). אם עוסק מעורב – אסור לקבל את הכסף במזומן, אם הסכום עולה על 11,000. האיסור הוא לא רק על הנותן, אלא גם על המקבל.
בעתיד הקרוב הסכומים הנ"ל כנראה יעודכנו ויעמדו על 15,000 ₪ ו-6,000 ₪ בהתאמה.

מה הן הסנקציות שהרשויות עלולים לנקוט במקרים של התנהלות שלא עפ"י החוק?
"החוק כולל סנקציות אזרחיות-כספיות וגם סנקציות פליליות-עונשיות.
הסנקציה האזרחית כוללת עיצום כספי בשיעור של בין 15%-30% בתלות בסכום המזומן (או השיק הפתוח) ששולם – בתלות בגובה הסכום (מסכום שעד 25,000 ₪ ועד סכום שמעל 50,000 ₪).
אם מדובר בהפרה חוזרת של אותה הוראה בתוך תקופה של פחות משנתיים – הסכום עשוי להיות אף כפול.
העיצום יוטל הן על המשלם והן על המקבל.


יוטלו סנקציות על מפירי החוק: צילום אילוסטרציה, דוברות המשטרה

הסנקציה הפלילית כוללת קנסות בגובה סכומי העיצום הכספי ובמקרים מסוימים (בעיקר – פיצול עסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה – במרמה, במטרה להתמחק מהוראות החוק) אף עונש מאסר של 3 שנים.

עם זאת, הסנקציות (הן האזרחית והן הפלילית) ייכנסו לתוקף רק ביום 01.10.19 (תשעה חודשים לאחר כניסת החוק לתוקף), אלא אם מפר קיבל התראה בכתב על הפרתו והוא הפר את אותה ההוראה בשנית בתוך תקופה זו. במקרה כזה, ניתן יהיה להטיל עליו סנקציות גם בתוך התקופה הזו.
ככלל – לא תוטלנה גם הסנקציה האזרחית וגם הפלילית. תוטל רק אחת מהן.

לסיכום, עצת זהב להתנהלות נכונה:
ראשית – אני מציע שלא לנסות ולפצל עסקאות, הלוואות וכו' – לכמה חלקים רק על מנת להימלט מהוראות החוק, כשאין שום היגיון כלכלי מאחוריהם. מאידך – אם יש היגיון כלכלי מאחורי פיצול העסקאות והדבר לא נעשה על מנת להימלט מהוראות החוק – אין בכך שום פסול, גם אם בשל כך העסקה יוצאת מהוראות החוק.

שנית – חובה להפנים את הוראות החוק ולהימנע מתשלום במזומן או בשיקים פתוחים במקרים שהחוק אוסר את. הסנקציות הן חמורות
וכואבות.

שלישית – כשמדובר בעסקאות גדולות – מומלץ מאוד (וגם חובה) לתעד ולשמור את כל ההוכחות לגבי אמצעי התשלום. הביקורת יכולה להיות גם מס' שנים לאחר התשלום ולעיתים יהיה קושי ניכר להשיגם במועד הביקורת.
הצלחה רבה לכולנו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.