מערכת COL | יום י"ח אלול ה׳תשע״ח 29.08.2018

לראשונה > פרק ל"ב של ספר התניא עם ביאורי רבותינו נשיאינו

לקראת יום הבהיר ח"י אלול, יום הולדת שני המאורות הגדולים כ"ק מורינו הבעש"ט (ה'תנ"ח) וכ"ק אדמו"ר הזקן (ה'תק"ה), הופיע פרק ל"ב מספר התניא מעוטר בפירושי וביאורי רבותינו נשיאינו לדורותיהם • הפרק המיוחד, העוסק ביסוד קיום מצוות אהבת ישראל, ערך מרכזי ויסודי בתורת החסידות, מקבל טעם נפלא ומתיקות מחודשת בשעה שלומדים את המילים המוכרות הללו, אותם אנו משננים בכל עת מצוא, כאשר כל אות וכל מילה זוהרת באור יקרות של תורת כל רבותינו החל מהמחבר עצמו ועד לתורת נשיא דורנו • בשורה משמחת ממכון ההו"ל: כל 32 הפרקים הראשונים של ספר התניא זמינים באתר המקוון, ללימוד לעיון ולהורדה, מתוך מהדורת "התניא השלם", בחסות הנגיד ר' יקותיאל-יהודה ראהר • לכתבה המלאה
לראשונה > פרק ל



שמחה רבה בקרב חסידי חב"ד ליובאוויטש, וכלל לומדי תורת החסידות, המציינים היום את יום הבהיר ח"י אלול יום הולדת שני המאורות הגדולים, כ"ק מורינו הבעל שם טוב וכ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע, עם הופעת הקונטרס ובו פרק ל"ב של ספר תניא קדישא, כשהוא מעוטר בפנינים וביאורים נפלאים של כל רבותינו נשיאינו.

כפי הידוע, במהדורה הראשונה של ספר התניא לא הופיע כלל פרק זה (כנראה משום שאין הוא נוגע באופן ישיר להמשך העניינים המבוארים בפרקים אלו), אולם במהדורה הסופית קבע אותו הוד כ"ק רבינו הזקן נ"ע במקומו ו"הכל הולך אחר החיתום", ובזה מודגש שאהבת ישראל צריכה להיות בהדגשה בכל מקום ומקום ולא ייתכן כלל בלעדיה.

ובהשגחה פרטית, בפרט על פי הידוע גודל הדיוק בספר התניא, נקבע מספרו של הפרק כפרק ל"ב, להדגיש שמצוות אהבת ישראל, היא מהיסודות העיקריים של תורת החסידות והיא היא ה"לב" של ספר התניא, כמו הלב הגשמי שבאדם שמקומו באמצע הגוף. ובפרט על פי המבואר באגרת הקודש בהמשך ספר התניא שעל ידי אהבת ישראל בלב בני ישראל הרי כתוצאה מכך גם "הלב" של הקב"ה בריא בתכלית.

אין מי שלא מכיר ובקי בתוכן הפרק, ולא זו אף זו אלא גם באותיות הפרק המופלא הזה - פרק ל"ב:
והנה ע"י קיום הדברי' הנ"ל להיות גופו נבזה ונמאס בעיניו רק שמחתו תהיה שמחת הנפש לבדה הרי זו דרך ישרה וקלה לבא לידי קיום מצות ואהבת לרעך כמוך לכל נפש מישראל למגדול ועד קטן. כי מאחר שגופו נמאס ומתועב אצלו והנפש והרוח מי יודע גדולתן ומעלתן בשרשן ומקורן באלקי' חיים. בשגם שכולן מתאימות ואב א' לכולנה ולכן נקראו כל ישראל אחים ממש מצד שורש נפשם בה' אחד רק שהגופים מחולקי'.

ולכן העושי' גופם עיקר ונפשם טפלה אי אפשר להיות אהבה ואחוה אמיתית ביניהם אלא התלויה בדבר לבדה. וז"ש הלל הזקן על קיום מצוה זו זהו כל התורה כולה ואידך פירושא הוא כו'. כי יסוד ושורש כל התורה הוא להגביה ולהעלו' הנפש על הגוף מעלה מעלה עד עיקרא ושרשא דכל עלמין וגם להמשיך אור א"ס ב"ה בכנסת ישראל כמ"ש לקמן דהיינו במקור נשמות כל ישראל למהוי אחד באחד דוקא ולא כשיש פירוד ח"ו בנשמות דקב"ה לא שריא באתר פגים וכמ"ש ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך וכמ"ש במ"א באריכות:

ומ"ש בגמ' שמי שרואה בחבירו שחטא מצוה לשנאותו וגם לומר לרבו שישנאהו. היינו בחבירו בתורה ומצות וכבר קיים בו מצות הוכח תוכיח את עמיתך עם שאתך בתורה ובמצות ואעפ"כ לא שב מחטאו כמ"ש בס' חרדים אבל מי שאינו חבירו ואינו מקורב אצלו הנה ע"ז אמר הלל הזקן הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום וכו' אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. לומר שאף הרחוקים מתורת ה' ועבודתו ולכן נקראי' בשם בריות בעלמא צריך למשכן בחבלי עבותו' אהבה וכולי האי ואולי יוכל לקרבן לתורה ועבודת ה' והן לא לא הפסיד שכר מצות אהבת ריעים וגם המקורבים אליו והוכיחם ולא שבו מעונותיהם שמצוה לשנאותם מצוה לאהבם ג"כ ושתיהן הן אמת שנאה מצד הרע שבהם ואהבה מצד בחי' הטוב הגנוז שבהם שהוא ניצוץ אלקות שבתוכם המחיה נפשם האלקית וגם לעורר רחמים בלבו עליה כי היא בבחי' גלות בתוך הרע מס"א הגובר עליה ברשעי' והרחמנות מבטלת השנאה ומעוררת האהבה כנודע ממ"ש ליעקב אשר פדה את אברהם [ולא אמר דהע"ה תכלית שנאה שנאתים וגו' אלא על המינים והאפיקורסים שאין להם חלק באלהי ישראל כדאיתא בגמרא ר"פ ט"ז דשבת]:

עתה לראשונה, ניתן ללמוד את הפרק מילה במילה, לצד תמצית ביאורי רבותינו נשיאינו, שדייקו בכל תג ובכל קוץ בפרק יסודי ומרכזי זה. בשולי הגליון מובא מראה מקום ישיר של הביאור, ולשם ניתן לפנות כדי ללמוד ולעיין בדברים במילואם.

חברי המערכת, בניהולו של הרב חיים שאול ברוק שיחי', מביעים את הערכתם והוקרתם בשם כלל אנ"ש וכלל לומדי ספרי התניא, לנגיד החסידי המפורסם ר' יקותיאל יהודה (ג'ורג') ראהר שיחי' ובני משפחתו שיחיו, על שמוזיל מהונו כפטרון הפרויקט כולו לע"נ הוריו היקרים הנגיד החסידי רודף צדקה וחסד ר' שמואל ב"ר יהושע אליהו ע"ה וזוגתו מרת שרה בת ר' יקותיאל יהודה ע"ה ראהר.

ל-COL נודע, כי באתר המיוחד של מהדורת "התניא השלם" ניתן באופן מיוחד לקראת יום הבהיר ח"י אלול, לעיין וללמוד בכל 32 הפרקים של ספר התניא מעוטרים בביאורי ופירושי רבותינו נשיאינו.

לכניסה לאתר המיוחד – לחצו כאן

 


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.