שני ועדים, ועד האגודה כפר חב"ד וועד מוניציפלי? • מעקב
צבי סופר ומענדי זילבשטרום, COL
ביום שישי האחרון ו' אלול, קיבלו תושבי כפר חב"ד מכתב מטעם המועצה האיזורית שדות דן, ובו הודעה לתושבי כפר חב"ד, על כך שביום הבחירות למועצה ולעיריות ברחבי הארץ כ"א מר-חשוון, יבחרו תושבי כפר חב"ד בועד מקומי-מוניציפלי נפרד.
הסיבה להקמת הועד המקומי-מוניציפלי הנוסף, שלא היה עד היום, היא לכאורה פורצדורלית בלבד: "ביישוב שיתופי שבו מספר התושבים שאינם חברי האגודה השיתופית החקלאית עלה על מספר התושבים חברי האגודה, יורה השר\הממונה לקיים בחירות לוועד מקומי נפרד."
מדובר למעשה בועד חדש - מוניציפלי שיטפל בעיקר בכל ענייני הכפר השוטפים, וועד האגודה כפר חב"ד המוכר שפעל עד היום, יטפל בעיקר בענייני נכסי האגודה של כפר חב"ד. כל העניינים השוטפים, מוסדות, חשמל, מים, תחבורה כבישים וניהול שוטף, יהיו בעיקר בידי הועד המקומי-מוניציפלי החדש, שיוכפף ישירות למשרד הפנים.
האם ניתן כעת להחזיר את הגלגל לאחור, לבחור חברי אגודה נוספים לכפר חב"ד, ובכך לייתר את הקמת הועד המוניציפלי? התשובה היא: לא. המועד החוקי תם וחלף לו.
כמה חברים יהיו בועד המוניציפלי?
הועד המקומי ביישוב שאינו שיתופי נבחר בבחירות כלליות, ישירות, שוות וחשאיות. מספר חברי הוועד נקבע על ידי השר, בהתייעצות עם המועצה, בהתאם למספר התושבים ביישוב, הרשומים במרשם התושבים, ביום ט"ו באב שלפני היום הקובע: עד 1500 תושבים יבחרו 5–7 חברי ועד, מ-1500 תושבים ומעלה יבחרו 9–11 חברי ועד, מה שמשליך על כפר חב"ד, בו יש מספר תושבים גבוה יותר.
לא מדובר במשהו חדש, המצב הזה כבר קיים ביישובים נוספים: בכל ישוב מצביעים ביום הבחירות למועצה ב-4 פתקים: ראש הרשות, הרכב המועצה, ועד הישוב, וועד המקומי. בכפר חב"ד, מה שאנו מכירים עד היום, הבחירות לוועד היו בתאריכים אחרים, והיה רק ועד אחד, שטיפל בשני העניינים, המוניצפליים ונכסי האגודה, אם כי בחשבונות נפרדים. כעת הסיפור הולך להשתנות: אחת ל-5 שנים יצביעו ב-4 פתקים. בועד המקומי החדש, כמו המועצה, הקדנציה תמשך תהיה 5 שנים, ולא כמו בוועד המוכר שבכל שנתיים נערכו בחירות.
לדוגמא: יו"ר ועד כפר חב"ד יוכל להתמודד לתפקיד יו"ר הועד המוניציפלי, ואם יבחר יאלץ להתפטר בתפקידו כיו"ר ועד האגודה כפר חב"ד (בגלל חוו"ד משפטית של משרד המשפטים מחשש לניגוד עניינים). לעומת זאת הוא יוכל לשמש כסגן יו"ר ועד, ולא יוכל - כמו שאר חברי הוועד המוניציפלי האחרים - להתמודד למועצה.
מורכב, כבר אמרנו?...
דו"ח מבקר המדינה מתייחס לכפל כהונה במועצה אזורית:
"הוועדה לניגוד עניינים של נבחרים ברשויות מקומיות שבמשרד המשפטים קבעה בחוות דעת משנת 2005 כי "אין מקום שמי שמכהן בוועד יהיה גם חבר המועצה האזורית, בעלת סמכויות ההכרעה והפיקוח בכל הנוגע לענייני הוועד" (להלן - איסור כפל כהונה). היועץ המשפטי לממשלה צידד בעמדה זו והיא פורסמה בחוזר מנכ"ל משרד הפנים בשנת 2007. על פי הוראות המפקח הארצי על הבחירות במשרד הפנים, שהתבססו על חוות הדעת, חברי ועד מקומי שכיהנו גם כחברי מועצה אזורית התפטרו מאחד מתפקידיהם."
כמה שאלות שנותרו פתוחות סביב הקמת ועד מקומי-מוניציפלי בכפר חב"ד:
מה קרה לפתע שלא היה עד היום, הרי מספר חברי שאינם חברי האגודה עלה על מספר חברי האגודה זה עידן ועידנים, ומה נזכרו לפתע כעת?
האם חברי ועד כפר חב"ד ויו"ר הוועד \או חלקם יציגו מועמדות לועד המקומי-מוניציפלי? או לחלופין, לחברות במועצה? (כאמור, יו"ר ועד האגודה כפר חב"ד לא יוכל לכהן כיו"ר הועד המוניציפלי, ולא תתאפשר חוקית הגשת מועמדות לחברות בועד המוניציפלי ולחברות למועצה במקביל)
ובכלל: איך שני הוועדים יפעלו בשיתוף פעולה, לצד המועצה המקומית שדות דן? האם המהלך יקדם את ענייני כפר חב"ד?
*
במועצה המקומית שדות דן, מנועים מלהתייחס לכל מה שקשור בנושא הבחירות, בהתאם למוגדר בחוק. כשתתקבל תגובה ממנהל הבחירות, נשמח לפרסמה.