מערכת COL | יום י"ג אב ה׳תשע״ח 25.07.2018

"מֵאֹתוֹת הַשָּׁמַיִם אַל-תֵּחָתּוּ": ליקוי ירח מלא ונדיר שיראה מארה"ק

בליל שבת-קודש הקרובה פרשת ואתחנן מוצאי ט"ו באב יתרחש ליקוי ירח מלא ונדיר אשר יראה במלוא הדרו ולכל אורכו ברחבי הארץ. הליקוי המלא יהיה ארוך במיוחד ויימשך כשעה ו- 43 דקות, למעשה חמש דקות פחות מהמקסימום האפשרי (שעה ו- 48 דקות) • מיוחד • מאותות השמים


בליל שבת-קודש הקרובה פרשת ואתחנן מוצאי ט"ו באב יתרחש ליקוי ירח מלא ונדיר אשר יראה במלוא הדרו ולכל אורכו ברחבי הארץ. הליקוי המלא יהיה ארוך במיוחד ויימשך כשעה ו- 43 דקות שזה למעשה חמש דקות פחות מהמקסימום האפשרי (שעה ו- 48 דקות). הליקוי המלא הארוך הבא שיראה כולו מארץ ישראל יתרחש שוב רק באלף השישי לבריאת העולם, בשנת ו'ו (6006) שזה עוד כ- 228 שנים... (אז כבר נהיה בעידן של "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים". ישעיהו ל')

תיאור האירוע:
ליקוי ירח מתרחש כאשר הירח נמצא בניגודיות לשמש על מישור המילקה ("מישור המילקה" - המישור עליו נעה השמש במהלך השנה. וכן - "מילקה" זה מלשון ליקוי), וחרוט הצל של כדור הארץ מסתיר את אור השמש מפני הירח. וכך למעשה, בעוד שעל כדור-הארץ מתרחש ליקוי ירח – על הירח מתרחש ליקוי חמה...

מכיון והשמש גדולה מכדור הארץ בכמה עשרות פעמים (אל-אף שגם רחוקה מאוד), כדור הארץ יוצר שני אזורי צל משמעותיים: 'הצל החלקי'. – שזה האזור בו רק חלק מהשמש מוסתרת. ו'הצל המלא'. – שזה האזור בו השמש מוסתרת במלואה. כשהירח נמצא באזור הצל החלקי צופים מכדור-הארץ לא יוכלו להבחין בשינוי הבהירות של הירח ללא אמצעי גילוי ומדידה מיוחדים, מה שאין-כן כשהירח נמצא באזור הצל המלא, כולנו נוכל להבחין בירידת הבהירות של הירח ובכך שהוא נצבע בגוון אדמדם.



בעת שהירח נמצא באזור הצל המלא הוא לא נעלם לגמרי כמו בכל מולד. אלא הוא נצבע בגוון אדמדם שהולך ומעמיק ככל שהירח מתקרב לשיא הליקוי. הסיבה נעוצה בכך שחלק מקרני השמש כן 'עוקפים' את כדור-הארץ במידה מסויימת בגלל תופעת השבירה באטמוספירה וזה מה שמקנה לקרני האור את הגוון האדמדם (למעשה זו גם התופעה שקורה בשקיעה ובזריחה אך אכמ"ל...)

מועדי האירוע – שעון מקומי:
כניסת הירח לצל החלקי של כדור-הארץ: 20:15
כניסת הירח לצל המלא של כדור-הארץ: 21:24
כניסה מלאה לצל המלא של כדור-הארץ: 22:30
שיא הליקוי: 23:22
יציאת הירח מהצל המלא של כדור-הארץ: 00:13
יציאה מלאה מהצל המלא של כדור-הארץ: 01:19
יציאה מלאה מהצל החלקי של כדור-הארץ: 02:29
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.