מערכת COL | יום כ"ט סיון ה׳תשע״ח 12.06.2018

במרוקו פרצה מהפכה, וברכת הרבי התגשמה • שניאור זלמן ברגר

הרבי בירך את ר' ישראל שיף מנהל הג'וינט במרוקו, שיהיה "מנהל גדול", ולאחר חצי שנה בלבד, במרוקו התחוללה מהפכה, מנהל הג'וינט גורש מהמדינה ומונה ל"מנהל גדול" באירן • כך נחשף בספר זכרונותיו "בשליחות העם היהודי" שיצא לאחרונה • ברכת הרבי התגשמה
במרוקו פרצה מהפכה, וברכת הרבי התגשמה • שניאור זלמן ברגר
שלוחי הרבי הרב פינסון והרב מטוסוב, עם מנהלי הג'וינט


הרבי בירך את ר' ישראל שיף מנהל הג'וינט במרוקו, שיהיה "מנהל גדול", ולאחר חצי שנה בלבד, במרוקו התחוללה מהפכה, מנהל הג'וינט גורש מהמדינה ומונה ל"מנהל גדול" באירן. כך נחשף בספר זכרונותיו "בשליחות העם היהודי" שיצא לא מכבר.

נתחיל מהתחלה. ר' ישראל שיף ע"ה, פעל במסגרת הג'וינט במדינות רבות, ובמשך שתי תקופות כיהן כמנהל הג'וינט באירן ובין התקופות ניהל את ארגון הג'וינט במרוקו. וכיצד הגיע למרוקו? ר' ישראל שיף מסיבות שלו, ביקש לסיים את תפקידו באירן ואז הוצע לו להגיע למרוקו, אך מאחורי הקלעים התחוללה סערה רבתי;

באותם ימים הרבי פעל בדרכים רבות, כדי לשכנע את ארגון הג'וינט להעניק תקציב מכובד למוסדות חב"ד במרוקו ודובר אז על מוסדות בלמעלה מחמישים ערים וכפרים בכל רחבי מרוקו.

השליח הרב שלמה מטוסוב מנהל מוסדות חב"ד במרוקו פעל מול אנשי הג'וינט במרוקו, ובא כח הרבי באירופה וצפון אפריקה, הרב בנימין גורודצקי ניהל משא ומתן עם בכירי הג'וינט בצרפת וארצות הברית, אך אנשי הג'וינט התעקשו להפסיק את התקציב לחב"ד, בגלל הקמת המוסדות בכפרים ובאיזורים מרוחקים, שם המוסדות התנהלו בסגנון ערבי ולא מערבי - דהיינו ילדים ומורים לבושים ג'לביות, מהם ישובים על הרצפה וללא לוח ומחברת.

אנשי חב"ד טענו בתוקף כי יש לדאוג לכל ילד יהודי ובעתיד יסודרו תנאי המקום והלימודים, ומנגד ארגון הג'וינט דרש לסגור את המוסדות בכפרים, וכבר דובר על הפסקת התקציב בפועל. הרבי פנה במכתב נרגש במיוחד אל הרב אליהו יונג, רב חרדי ובכיר בג'וינט [וגם קרוב משפחה של כותב השורות], וביקשו לפעול בכל דרך לאישור תקציב הג'וינט לכל מוסדות חב"ד במרוקו. בתקופה הבאה הרב יונג הגיע לביקור במרוקו, ובפגישה חשאית בארבע עיניים עם הרב מטוסוב, הודיע כי יביא למרוקו "איש דתי" שיכהן כמנהל סניף הג'וינט במרוקו. אומר ועושה, לאחר זמן קצר, הגיע למרוקו ר' ישראל שיף ומאז הכל בא על מקומו בשלום, והג'וינט אישר תקציב גדול וקבוע, המכסה שבעים אחוז מהוצאות מוסדות חב"ד במרוקו. וזה קרה בשנת תשט"ו, ותקציב הג'וינט זרם למוסדות חב"ד במרוקו מאז ובמשך עשרות שנים!

"זו הדרך שלנו"

חצי שנה חלפה מאז ר' ישראל שיף מונה לתפקיד, ובחודש תשרי תשט"ז נסע לניו יורק, ובסיוע הרב בנימין גורודצקי אותו הכיר עוד משנים עברו, נכנס ל'יחידות' אל הרבי וסיפר בפרוטרוט על מוסדות חב"ד במרוקו, וגם תמה על כך שבמוסדות לא לומדים לימודי חול בכלל.
ובמיוחד לא הבין כיצד לא לומדים חשבון, ונתן דוגמא - באחד מביקוריו במוסדות חב"ד, למדו על מפקד בני ישראל במדבר, וכאשר תלמידים היו אמורים לכתוב את גודלו של כל שבט, ומדובר בעשרות אלפים, לא ידעו כיצד לכתוב את המספרים הארוכים. הרבי השיבו בקצרה "דאס איז אונזער וועג" - זו הדרך שלנו.

ומה קרה בפועל? תוך תקופה קצרה במוסדות חב"ד במרוקו החלו ללמוד חשבון. ובני משפחת מטוסוב מספרים על הלימודים הנוספים על לימודי קודש שהם עצמם למדו במוסדות בקזבלנקה: קריאה, כתיבה, דקדוק וחשבון.

עיני הרבי צופיות למרחוק

באותה יחידות, הרבי בירך את ר' ישראל שיף שיהיה "מנהל גדול". וזאת למרות שהוא אך התמנה לתפקידו כמנהל הג'וינט במרוקו וסייע מאוד לחב"ד, אך עיני הרבי צופיות למרחוק, ובאותה תקופה התחוללה מהפכה במרוקו, וכעבור חצי שנה בלבד מה'יחידות', השלטון הצרפתי עזב את המדינה, מרוקו הפכה לעצמאית, וכל האזרחים הישראלים גורשו באופן מיידי, ובהם ר' ישראל שיף.
ולמרות שאך שנה קודם עזב את אירן, שב אליה בשנית ובה הקים בתי ספר וניהל פעילות חינוכית עניפה, ובזיכרונותיו מציין כי ברכתו של הרבי התגשמה, כאשר כיהן כ"מנהל גדול" באירן ובשנים הבאות במדינות נוספות.

את אירן עזב בשנית, בגלל המהפכה בה עלה לשלטון חומייני שהנהיג שלטון מוסלמי שמרני קיצוני ומאז, כיהן כאיש ג'וינט במדינות שונות ובתפקידו האחרון כיהן כמנהל הג'וינט באוזבקיסטן, ושם זכיתי להכירו כאשר במשך מספר שנים שהיתי לפרקים בשליחות הרבי בטשקנט בירת אוזבקיסטן. אז שמעתי ממנו כי היה ב'יחידות' אצל הרבי, אך הפרטים נודעו לי אך לא מכבר כאשר ר' יוסף חדש יד ימינו בתקופת אוזבקיסטן, פגש אותי בהשגחה פרטית וסיפר לי כי יצא ספר המתעד את פעילות ר' ישראל שיף שהלך לעולמו לפני מספר שנים, וכך נוצר הקשר עם הבת - פרופסור מרים שיף - אשר שלחה לי את הספר, ובאדיבות בני המשפחה הפרטים מתפרסמים כאן.

מקורות:
בשליחות העם היהודי - זכרונות ר' ישראל שיף, תולדות חב"ד במרוקו, מידע שהתקבל מר' יוסף חדש שי' יד ימינו של ר' ישראל שיף בתקופת אוזבקיסטן, משפחת מטוסוב ועוד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.