מערכת COL | יום ז' טבת ה׳תשע״ח 25.12.2017

הרבי מסביר: למה אמרתי 'לחיים' על בנדיקטין

מה ענה הרבי כשנשאל למה הוא אמר 'לחיים' על משקה בנדיקטין שנעשה על ידי הנזירים, וכיצד הוא יכול לדעת שהמשקה הינו כשר? ומדוע בכלל נהוג לומר 'לחיים' אצל יהודים? ● לסיפור המלא
הרבי מסביר: למה אמרתי 'לחיים' על בנדיקטין

בארכיונו של הרב ד"ר ניסן מינדל, מזכירו האישי של כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע, נמצאה שאלה שנשאלה לרבי בעניין אמירת 'לחיים' על משקה בנדיקטין. הארכיון מנוהל כיום על ידי חתנו, הרב שלום בער שפירא , והוא יפורסם בקרוב בספר חדש, הסוקר את פעילות חב"ד באמריקה בשנים 1940 עד 1994.

השאלה הראשונה שהרבי נשאל היא: מדוע בכלל אומרים 'לחיים'? 

תשובתו של הרבי: לפעמים כולנו תוהים מדוע אנו אומרים "לחיים". ישנן סיבות רבות, ובניהם, שנהוג היה לתת יין לאדם שמתאבל על אובדן קרוב משפחה. כדי להבדיל בין המאורע העצוב הזה לבין הרגעים המאושרים שבהם אנו שותים יין, אנו אומרים "לחיים".

הגמרא במסכת הסנהדרין מספרת על סיבה נוספת. בהתייחס להליך הוצאתו להורג של אדם שנידון למוות, אומר הגמרא, כי בדרך להוצאה להורג אנו מעניקים לאסיר כוס יין כמעשה של חסד, כדי שיהיה קצת מבוסם, ולכן הוא לא יהיה מודע לחלוטין לגורל העומד מולו. כדי להבדיל בין כוס המוות הזאת לבין יין החיים אנו אומרים "לחיים".

המהר"ם מינץ נתן סיבה נוספת, מדוע אנו אומרים "לחיים" על יין ולא על לחם. הוא אומר שהיין היה גורם הקללה שהגיעה לעולם בזמן שנח השתכר. כשאנו שותים יין במתינות ובמודעות, אנחנו מדגישים שאנחנו רוצים רק את כוחו הטוב של היין, ולא את כוחו המזיק.

יש סיבות רבות נוספות. הרעיון המתבטא בכל ההסברים האלה, הוא שביין גלום גם כוחם של טוב ורע, של חיים ומוות. כאשר אנו אומרים "לחיים" אנו אומרים לנו ולאחרים, שאנחנו רק רוצים לצרוך את הטוב, ולא את המזיק שביין.

השאלה השנייה שהרבי נשאל היתה: מדוע הרבי אומר 'לחיים' דווקא על בנדיקטין, שהמשקה הזה מיוצר, כידוע, על ידי הנזירים, והמתכון נשמר בסוד טוב, ואיך אנחנו יכולים להיות בטוחים שהוא כשר?

התשובה של הרבי היתה: "נהוג כבר מכמה שנים אצל מו"ח אדמו"ר, וגם אצל אביו, להשתמש בנדיקטין, והם היו כמה פעמים במדינה ששם מייצרים משקה זה, ולא היה אצלם שום פקפוק בעניין חשש תערובת יין, וגם ברור שלא השתנה אופן התוצרת, וליתר שאת, היתה חקירה ודרישה בעניין, עוד הפעם לפני איזה שנים, ונתאמת עוד הפעם. ברם, לולא שנהגו כן, בבית אבא משך דורות, ויש טעם בדבר שאין כאן מקומו, לא הייתי מחדש נוהג זה. והנני שמח שיש המדקדקים במצווה, כמו אלה המקשים, ומי יתן וידקדקו, כן בכל מצוות עשה ולא תעשה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.