מערכת COL | יום כ"ו כסלו ה׳תשע״ח 14.12.2017

שביתה בפתח: מה זכויות העובדים והמעבידים?

משבר הפיטורים בטבע הוביל להחלטה דרמטית של ההסתדרות: המשק יושבת ביום ראשון הקרוב ● השביתה תכלול את נתב"ג, משרדי הממשלה, קופות חולים, הבנקים, הבורסה, תחבורה ציבורית ועוד. השביתה הכללית במשק, מעלה שאלות רבות בכל הנוגע לזכויות העובדים והמעבידים בישראל בשביתה ● עו"ד שרון גושן עושה סדר בזכויות העובדים בעת שביתה ●  למאמר המלא ● מאמרים משפטיים נוספים במדור "חוק ומשפט" >>>
שביתה בפתח: מה זכויות העובדים והמעבידים?
שביתה בנתב"ג. צילום ארכיון: ישראל ברדוגו ● מימין: עו"ד שרון גושן

עו"ד שרון גושן

משבר הפיטורים בטבע הוביל להחלטה דרמטית של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: המשק יושבת ביום ראשון הקרוב. השביתה תכלול את נתב"ג, משרדי הממשלה, קופות חולים, הבנקים, הבורסה, תחבורה ציבורית ועוד.

השביתה הכללית במשק, מעלה שאלות רבות בכל הנוגע לזכויות העובדים והמעבידים בישראל בשביתה, לא רק לעובדים שיפסידו שעות עבודה, אי אפשרות להגיע לעבודה בהיעדר תחבורה ציבורית, וכלה בעיכוב בתשלום שכר והעברות בנקאיות שונות, עקב השבתת הבנקים.

למרות שבישראל אין חוק המעגן את זכות השביתה, זכות השביתה הוכרה בפסיקה כזכות יסוד של העובד. ראשית, בעניין תשלום שכר לעובדים בשביתה, קבע נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, כי שביתה אינה מזכה בשכר עבודה, ועובד השובת ממלאכה, לא יהיה זכאי לשכר בגין אי ימי עבודתו בשביתה. לרוב, מתפרסמות הנחיות מהממונה על השכר באוצר, בעניין ההתייחסות לימי השביתה מבחינת הניכוי השכר לעובדים.

בחוקי העבודה אין התייחסות למקרים של היעדרות מהעבודה כתוצאה משביתה ביחס לעובדים שאינם שייכים למגזר השובת. בחוק ישנה התייחסות ברורה כי עובד זכאי לשכר, גם כאשר נעדר ממנה וזאת ממחלה, חופשה, בהסכמים קיבוציים, בצווי הרחבה או בחוזה אישי, ועוד, אך אין התייחסות למקרה בו עובד אינו יכול להגיע לעבודה בגלל שביתה בתחבורה הציבורית.

על כן, בהיעדר כל הוראה חוקית, המעביד לא יהיה מחויב בתשלום שכר עבודה בגין היעדרות עקב שביתה, אלא אם כן קיים הסדר אחר, המעוגן בהסכם קיבוצי, צו הרחבה, חוזה אישי או נוהג. זאת ועוד, הגעה במונית לא תחייב את המעסיק לשלם לעובד בגין המונית עימה הגיע לעבודה, בהיעדר תחבורה ציבורית.

שביתה בבנקים, עשויה אף לעכב שכר, והעברות בנקאיות דחופות שונות, שעיכובם עשוי לגרום נזק ללקוח. חוק הגנת השכר קובע, כי המועד לתשלום שכר עבודה הוא עד ל-9 בחודש שלאחר החודש שבעבורו משולם השכר. כך שבשביתה הנוכחית, אנחנו שבוע לאחר המועד האחרון להעברת השכר של חודש נובמבר, אולם מעסיק שטרם העביר את שכר החודש הקודם, וחושש מיום נוסף של הלנת שכר, יוכל לשלם לעובדיו את השכר במתן המחאה, או במזומן, למרות שעקב השביתה בבנקים לא יהיה ניתן להפקיד את הכסף.

יושם אל לב, כי סעיף 18 לחוק הגנת השכר מאפשר לבית הדין לעבודה להפחית פיצוי הלנת שכר או לבטלו, אם נוכח כי שכר העבודה לא שולם במועדו בשל טעות כנה, או בגלל נסיבה שלמעביד לא הייתה שליטה עליה.

לפי סעיף 5 לחוק חופשה שנתית, ימי שביתה אינם באים במניין ימי החופשה. כך שאם פרצה שביתה בעת שעובד נמצא בחופשה, יראו את החופשה כנפסקת באותם ימים ויש להשלימה ככל האפשר תוך אותה שנת עבודה. כלומר, לא ניתן להוציא עובד לחופשה בעת השביתה. אם העובד יצא לחופשה לפני הכרזת השביתה, הרי בעת השביתה תופסק חופשתו, והוא לא יקבל דמי חופשה עבור ימי השביתה, והמעסיק לא ינכה ימים אלה ממכסת ימי החופשה הצבורים לזכותו.

לחילופין, עובד הנמצא בחופשת מחלה יהיה זכאי לתשלום דמי מחלה גם במהלך תקופת שביתה. חוק דמי מחלה אינו קובע כי תקופת המחלה מופסקת בעת שביתה (בניגוד לחופשה שנתית).

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

מאמרים משפטיים נוספים:
+
בימ"ש: כלה חב"דית ביטלה שידוך וחוייבה בעשרות אלפי ש"ח
+ מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי גם בתביעות קטנות? ● מאמר
+ ילדים רוצים לצאת לחו"ל? הגבול פרוץ ● מאמר
+ "בחור, תגיד לחיים!" – עבירה פלילית? ● מאמר 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.