מערכת COL | יום י"א אדר ב ה׳תשס״ה 22.03.2005

בירורי הלכה ומנהג - מוטב להישאר בבית

שאלה: מה דין ירושלמי הנוסע לשבת או ליום ראשון לערי הפרזות, לעניין 'על הניסים', משלוח מנות וסעודת פורים? תשובה: העניין נדון במשנה ובגמרא. נחלקו הראשונים והאחרונים בפרטים רבים, כמו: האם היום הקובע הוא יום החיוב באותו מקום, או תמיד יום י"ד? מה דינו של ירושלמי שיצא ליום י"ד לעיר פרזות וחזר לעירו ביום ט"ו? האם המקום שבו הוא נמצא בפועל היא קובעת, או מחשבתו ביוצאו מביתו או מחשבתו בתחילת ליל י"ד? מאת הרב יוסף-שמחה גינזוברג באדיבות 'שיחת השבוע'. המשך ב'כתבה מלאה'. נשמח לפרסם את תשובות הגולשים. ניתן לשלוח תגובות באמצעות מערכת התגובות שבאתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות העידכון, ואנו נפרסם אי"ה, באתר.
בירורי הלכה ומנהג - מוטב להישאר בבית
קריאת מגילה (ארכיון)

לכתחילה, על בן ירושלים להימנע מלנסוע ביום שישי לעיר פרזות כדי לשבות בה, כי יש חשש שבזה הוא עוקר את עצמו משאר מצוות היום (חוץ מקריאת המגילה ומתנות לאביונים שגם בני ירושלים מקיימים השנה בי"ד). אם עליו לשבות בעיר פרזות - יצא מירושלים ביום חמישי בלילה. ויש מחמירים לצאת עוד לפני כניסת הלילה.

כשחייב לצאת לשם ביום שישי, יאמר 'על הניסים' בשני הימים ב'אלוקיי נצור' ובברכת המזון ב'הרחמן', ויקיים סעודת פורים הן ביום שישי הן ביום ראשון, אף כשיהיה בעיר פרזות.

הנוסע מירושלים לעיר פרזות במוצאי השבת או ביום ראשון, יקיים ביום ראשון סעודת פורים ומשלוח מנות בכל מקום שהוא. אך לכתחילה עדיף שישלח (או ימנה שליח שישלח עבורו) מנות בירושלים, כי שם גם המקבל חייב במצוות פורים.

בן עיר פרזות שקיים מצוות פורים בעירו, ועלה לשבות בירושלים - יש פוסקים שדינו כירושלמי לכל דבר. אבל לדברי רוב הפוסקים הוא פטור מקיום מצוות פורים בשבת וביום ראשון. כדי לצאת לכל הדעות, נכון שיאמר 'ועל הניסים' בתפילה ב'אלוקיי נצור' ובברכת המזון ב'הרחמן', ויקיים ביום ראשון סעודת פורים ומשלוח מנות אף אם כבר חזר לעירו. ואם בא לירושלים במוצאי-שבת או ביום ראשון, פטור מסעודת פורים ומשלוח מנות.

מקורות: מגילה יט,א, רש"י רי"ף ורא"ש, ובירושלמי פ"ב ה"ג. רמב"ם הל' מגילה פ"א ה"י, טושו"ע או"ח סי' תרפח ס"ה, ונו"כ. משנ"ב שם, ופסקי תשובות סי' תרפח ס"ק ט' וי"ב וש"נ.

One who leaves Yerushalayim on Motsai Shabbos or on Sunday should have his Purim meal and give shalach monos wherever he is, but to begin with, it is preferable the he sends shalach monos in Yerushalayim (this may be done by a messenger).

Regarding a person who lives out of Yerushalayim who already fulfilled the mitzvos of Purim in his city and decided to spend Shabbos in Yerushalayim - some say that he should heed to all the Yerushalmi specifications, but according to most Halachic authorities he is exempt from fulfilling the Purim mitzvos on Shabbos and on Sunday. In order to comply with all of these opinions he should therefore say 'Vial Hanissim' in 'Elokai Nitsor' in the davening and in 'Horachamon' - in Grace after meals, and he ought to have an extra Purim meal  and give Shalach Monos on Sunday even if he had returned to his location out of Yerushalayim by then. But if he arrives to Yerushalayim on Motsai Shabbos or Sunday he is exempt from the Purim meal or Shalach monos.

We would be glad to publicize answers you may have to this question. Please use the red link to send your comments. If you have any halachic questions you wish to bring up,  you are welcome to use the 'send update' link to send it and we will im'h post it for you on the site.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.