מערכת COL | יום י"ב תשרי ה׳תשע״ח 02.10.2017

5 שלוחים מ-4 יבשות: "הקושי בבניית הסוכה הראשונה" • מרתק

הַרָחֲמָן הוּא יָקִים לָנוּ: ראש העיר ניו-יורק מתערב, האוסטרלים מקפצים ומתעדים את הסוכה המוזרה, היהודים שיושבים קפואים בסוכה, והדפנות והסכך שנתקעו במכס ושוחררו בערב החג • בראיון מיוחד למגזין סוכות ב-COL, מספרים 5 שלוחים של הרבי - מאוסטרליה, ארה"ב, רוסיה ואירופה, על הקושי בו נתקלו בבניית הסוכה הראשונה וההבדל לבניית הסוכה כיום - שנת ה'תשע"ח • וגם: משתפים בחוויה יוצאת דופן מחג הסוכות שלהם • לראיון המלא >>>
5 שלוחים מ-4 יבשות:
השלוחים על רקע הסוכה של הרבי בחזית 770 / צילום: מנדי הכטמן, col

מאת: מנדי זילברשטרום - COL

***

אלפי שלוחי הרבי מנהלים כיום, שנת תשע"ח - בתי חב"ד וקהילות יהודיות בכל רחבי תבל. יהודי המתגורר או מטייל בגלובוס בחג הסוכות, ימצא בכל מקום סוכה, אוכל כשר, וד' מינים. אך לפני שנים, כאשר החל הכל - התמודדו שלוחי הרבי עם אתגרים לא פשוטים - בכדי לבנות סוכה או להשיג ד' מינים".

בראיון מיוחד למגזין חג סוכות ב-COL, מספרים 5 שלוחים הפזורים בעולם - על בניית הסוכה בשנה הראשונה וההבדל לבנייתה כיום, וכן חוויה יוצאת דופן בקהילתם.

***  

שתף את הגולשים בחוויה של בניית הסוכה הראשונה שבנית במקום שליחותך, ועל הקשיים בהן נתקלת?

הרב לוי וולף - סידני, אוסטרליה:

"את חג הסוכות הראשון שלנו באוסטרליה, חגגנו לפני 19 שנה. ב-3 שנים הראשונות שלנו ביבשת הגדולה הזאת, התגוררנו בעיר פרת' שבמערב אוסטרליה, שם - הסוכה הראשונה שבנינו, הייתה סוכה ניידת שנגררת על רכב. מאז - 16 שנים, אנו מתפקדים כשלוחי הרבי בעיר סידני, וכן, אני מכהן כרב בית הכנסת הגדול בעיר.

"אני זוכר את החג הראשון. הסתובבתי עם הסוכה הניידת ברחובות העיר פרת', שם היהודים גרים. בשנים ההם, לא היו מצלמות במכשירי הסלולרי, אך התושבים היהודים התלהבו נורא, ותיעדו את ה'ראביי' עם הסוכה הנגררת ברכב, עם המצלמות. זכור לי את האנשים שעמדו בטור, בכדי לעלות לסוכה המיוחדת ולברך על הד' מינים... אלו הזיכרונות הראשונים שלי".


בתמונה: הרב וולף והסוכה הניידת בפרת' - לפני 19 שנה.

הרב זלמן זקלס - נובוסיבירסק, סיביר - רוסיה:

"הסוכה הראשונה שבנינו הייתה בחצר של בניין משרדים, שם שכרנו מספר חדרים זמניים לבית הכנסת והקהילה היהודית, היות ולא היה עדיין בית הכנסת. גרנו די רחוק מבית הכנסת ונאלצנו בכל פעם ללכת מרחק על-מנת שנוכל לאכול בסוכה הכשרה היחידה בעיר.

"הקושי הגדול היה, כיצד לחמם את הסוכה, מפני שהטמפרטורות יורדות ומתחיל החורף.

" כמובן שבהתחלה לא ממש הצלחנו לחמם את הסוכה ואכן קפאנו מקור. ישבנו עם מעילים חמים וכמובן יותר בקבוקי וודקה - להתחמם, וקיימנו את מצוות שמחת החג בהידור".

הרב אוריאל ויגלר - מנהטן, ניו יורק:

"אני גר במנהטן שבה אין חצרות. בשנה הראשונה לשליחותי, התגוררתי בקומה רביעית של בניין מגורים. אין לנו את האפשרות לבנות סוכה פרטית במרפסת או חצר הבניין.

התלבטנו, האם להישאר בבית בחג, היות והמקום היחיד שקיבלנו את אישור העירייה לבנות סוכה - היה בפארק שנמצא במרחק הליכה מהבית, ואף נסגר למבקרים בשעה 9 בערב.

"זאת אומרת - שבכל פעם שארצה לשתות כוס מים, אאלץ לטפס על גדרות בלילה, או לחכות לבוקר וכו'. דרך-אגב, סוכה זו בניית מאז כבר 12 שנה ברצף".


בתמונה: סוכת השליח בסיביר - רגע לפני בואם של השלגים

הרב חיים שלום סגל - מלטה:

"הסוכה הראשונה הייתה בגג הדירה בו גרנו. שלחנו מישראל דפנות וסכך והיה עיקוב במכס, אבל ב"ה, יומיים לפני החג הצלחנו לשחרר את זה והיה חג שמח ומוצלח מאוד.

"באותו חג, הזמנו את המשכירים העתידיים של הבית חב"ד, שהיה להם מרתק לשמוע על הסוכה, דבר שהכשיר את הקרקע לעשות זאת בגדול אצלם".

הרב שייע מצגר - מנהטן, ניו-יורק:

"הסוכה הראשונה שבנינו הייתה בשנת 1995 (ה'תשנ"ה). הפארק שבו נבנית הסוכה - נקרא 'בריין-פארק, מקום מאוד יוקרתי בסמוך לספרייה הראשית של ניו-יורק. הפארק הנ"ל מנוהל ע"י קהילה יהודית רפורמית, שלא ענו לי לטלפונים ולא שיתפו פעולה במשך 4 שנים.

"לבסוף, נפגשנו עם מר אדמונד ספרא ע"ה, שהיה גזבר הפארק, מיודד עם הרבי ובעל צדקה מפורסם, והוא אכן התעקש שהסוכה תיבנה בכבוד רב. יתרה מכך, הוא שלח לנו מהקפיטריה שלו - מזון ושתיה, ומאז, הסוכה, שהיא מהמפורסמות בעולם - עומדת בגאווה בין ה'טיים-סקוור' לתחנה המרכזית - ואף מבקרים בה בכל יום אלפי יהודים, אשר מברכים על ה-ד' מינים וכן משתתפים בסעודות מצווה בימים הראשונים של החג".

"בהמשך השנים, הנהלת הפארק, שכאמור נוהלה ע"י יהודים רפורמים, התנגדו רבות לבניית הסוכה, עד אשר ראש עיריית ניו-יורק האיטלקי - מר רוברט ג'וליאני התערב אישית ואף היה מגיע להתארח בעצמו בסוכה. לאחריו, ראש העיר היהודי - מר מייקל בלומברג, גם דאג אישית להצלחת בניית הסוכה.

"באחת השנים, תקפו את מר בלומברג על-כך שהוא תומך בבניית מסגד ע"י מקום 'בנייני התאומים', והוא טען מצדו כי הוא תומך בכל מה שקשור לדת, ואז הצהיר כי הוא עוזר בבניית הסוכה של חב"ד. כיום, המצב בסעייתא דשמייא הסתדר, ואף המתנגדים לסוכה, באים בעצמם לברך על ד' המינים ולחוות את שמחת החג".

כיצד בונים היום את הסוכה. ישנם קשיים?

הרב לוי וולף - סידני, אוסטרליה:

"כיום המצב שונה והרבה יותר טוב, ברוך השם. לאחר החגים אנו מתחילים לבנות קמפוס לנוער הצעיר, ובתוך הקמפוס יהיה שטח גדול מאוד, שם נבנה סוכה כמו שהייתה לדוד ושלמה בשעתם.


בתמונה: הסוכה הניידת של הרב וולף, משמשת כאטרקציה לתושבים.

"ראש השנה ויום הכיפורים עברו בצורה מיוחדת. כ-2,000 איש (אלף גברים ואלף נשים), שהשתתפו בתפילות. 


הרב זלמן זקלס - נובוסיבירסק, סיביר - רוסיה:

"כיום, אנו בונים את הסוכה בחזית בית הכנסת ומרכז הקהילתי 'בית מנחם' המפואר במרכז העיר, כך שכולם רואים את הסוכה.

"אנו תולים שלט גדול ברוכים הבאים לסוכתינו. מגיעים המון יהודים ואורחים להתרשם מהסוכה ולהתארח. כמובן שמזכים את היהודים בארוחה ובקיום מצוות 4 המינים.

"בדיוק היום יצרו עמי קשר מארגון 'מרכז תרבות ישראלי' של הקונסוליה, ודיווחו לי, שנערים שבאים לפעילות אצלנו - מעוניינים לסייע בבניית הסוכה".


בתמונה: בית הכנסת ומרכז קהילתי 'בית מנחם' שבנובוסיבירסק במינוס 25

הרב אוריאל ויגלר - מנהטן, ניו יורק:

"השנים עברו והמצב השתפר. כאמור, השנה, יש לנו את אותה הסוכה שבנינו בשנה הראשונה, וזאת בנוסף ל-5 סוכות נוספות שאנו מקימים באזור, בהן - סוכה ניידת על אופניים המוכרת לכל התושבים. בכל חול המועד מגיעים אלי כ-30 תמימים לעזור ב'מבצעים' עם ה-ד' מינים".

הרב חיים שלום סגל - מלטה:

"היום יש סוכה קטנה בבית חב"ד וסוכה גדולה אצלנו בבית. הסוכה הגדולה ביותר, נמצאת במרכז הקהילה והתיירות".

לסיום. שתף אותנו בחוויה מיוחדת הזכורה לך מחג הסוכות בקהילתך!

הרב אוריאל ויגלר - מנהטן, ניו יורק:

ד. "לרוב חברי הקהילה שלנו, ישראלים המתגוררים במנהטן, אין סוכה. הם רגילים לשבת בחג בסוכה, ופה אין להם את זה. לכן, הסוכות שלנו הן פעילות בכל ימי החג, מכניסתה ועד יציאתה.

הרב זלמן זקלס - נובוסיבירסק, סיביר - רוסיה:

"בכל חג סוכות אנו עושים אירוע של שמחת בית השואבה לילדים. הילדים עושים יצירות שקשורים לסוכה וכמובן רוקדים ושמחים.

"שנה שעברה הופיע בעיר זמר ידוע של מקהלת טורצקיה. הוא הגיע לסוכה שלנו עם הרבה יהודים אחרי ההופעה שלו. כמובן שאמרנו 'לחיים' ונטלו את ה-ד' המינים, והיה קידוש ה' גדול.

"למרות הקור - שמחת החג מחממת את לבבות היהודים הרבים, שמתקרבים ומעוניינים לקיים את מצוות החג".


בתמונה: הסוכה המפוארת של הרב מצגר. ראשי ערים בניו-יורק תמכו בבנייתה.

הרב שייע מצגר - מנהטן, ניו-יורק:

"בשנה הראשונה שבנינו את הסוכה, נכנסה באחת הלילות הראשונות של החג, אישה בשם לינה מאודסה. היא הייתה בהריון ולא היה לה טיפת ידע על אידישקייט. היא התגוררה בבניין מעל הפארק, והיא הוזמנה להשתתף בסעודות.

"לאחר כמה חודשים היא ילדה בן בשם בנג'י. הנער הזה, כיום, הוא חלק יסודי מהקהילה שלנו, והוא כמובן חגג ברית מילה, בר-מצווה ועוד עם חברי הקהילה. הכל בזכות הסוכה שבנינו לאותה גברת - מול חלון ביתה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.