מערכת COL | יום כ"ה אב ה׳תשע״ז 17.08.2017

מה הפתרון למצוקת הדיור בקראון הייטס? ● העסקן החב"די מדבר

בעקבות סדרת הכתבות ב-COL בנושא מצוקת הדיור החב"די בארץ הקודש, חצינו את האוקיינוס והגענו אל הנקודה בה שוכנת קהילת חב"ד הגדולה בתבל - שכונת קראון הייטס, 'כאן ציווה ה׳ את הברכה' ● בראיון למגזין שישי ב-COL מספר העסקן החב"די ר' יעקב ברמן על מצב הדיור בקרב צעירי הקהילה ● וגם: מהו הפתרון לבעיה שנמצא אצל כמה משפחות חב"דיות? ● לכתבה המלאה כתבות בנושא:> מהפכת הדיור של 'שותפי': הרב ביסטריצקי מדבר> מיזם 'שותפי' - האם הוא יכול להצליח? ● חלק א' > משתפים את 'שותפי': סערת הדיור החב"די ● חלק ב'> ממשיכים ב'שותפי': האם יצליח בראשל"צ וברחובות? ● חלק ג'> לא יתכן שמעלים השכירות ואין פוצה פה ומצפצף! ● מכתב כואב> מוביל המחאה הארצית ל-COL: "'שותפי זה סוג של חרם" ● ראיון
מה הפתרון למצוקת הדיור בקראון הייטס? ● העסקן החב
ברמן על רקע קראון הייטס. (צילום: ישראל ברדוגו, ארכיון COL)

מאת: מנדי זילברשטרום - COL

***

ממשיכים בסדרת הכתבות שפורסמו כאן השבוע בנושא שוק הדיור החב"די בישראל, לאחר שרב קהילת חב"ד בצפת הרב מרדכי ביסטריצקי יצא במיזם נהדר - "שותפי". מיזם זה - הינו וועדה הדואגת למפות יחד עם שמאי מקצועי את רחובות האזור, ובכך להחליט ולקבוע מחיר לכל דירה - קניה או השכרה.

חצינו את האוקיינוס והגענו אל הנקודה בה שוכנת קהילת חב"ד הגדולה בתבל - שכונת קראון הייטס, 'כאן ציווה ה׳ את הברכה'. בראיון למגזין שישי ב-COL מספר העסקן החב"די ר' יעקב ברמן על מצב הדיור בקרב צעירי הקהילה.

ראשית. מה המצב של שוק הנדל״ן - שכירות ורכישת דירות/בתים כיום בקראון הייטס?

"מחירי הנדל"ן ב'שכונה' גבוהים מאוד. ולכן, אם אתה בעל נכסים, מצבך טוב מאוד. כי על מכירת בית תקבל כ-1.5 מיליון דולר, ועל שכירות ישלמו לך גם סכומים גבוהים.

"אבל אם אתה זוג צעיר שרוצה לרכוש דירה, או לשכור עבור מגורים - המחיר הוא לא לטובתך".

מה המחירים הממוצעים שזוגות צעירים משלמים על מגורים ב׳שכונה׳?

"עבור דירת חדר משלמים כ-1,500 $ בחודש. אלו ששוכרים בית מלא ישלמו כ-4,000 או 5,000 $ בחודש. משפחה שתסתפק בדירת שלושה חדרים - תיפרד כל חודש מ-2,400 $ לערך".



מהי כמות הדירות שלדעתך חסרות היום ב׳שכונה׳ בכדי שמחירי הנדל״ן ירדו, או לכל הפחות יתייצבו?

"אני לא חושב שדירות נוספות יורידו את יוקר הדיור, ואני אסביר מדוע: אם יבנו בקראון-הייטס בניינים נוספים -אזי הדירות יהיו חדשות ויבקשו עליהן סכומים גדולים.

"בעבר, כאשר חסידי סאטמר בנו בניין מגורים חדש ברחוב מונטגומרי על נוסטרנד - אז הדירות בתוכו היו יקרים. ויתירה מכך, כל מחירי הנדל"ן שסביב בניין זה - עלו בצורה משמעותית.

"צריך להבין, בקראון-הייטס מתגוררים לא רק חסידי חב"ד. כיום, ה'שכונה' נחשבת למקום מאוד מבוקש עבור כל אדם באשר הוא - יהודים ושאינם, שומרי מצוות ושאינם לע"ע ועוד. קראון-הייטס נוחה למתגורר בה, היא קרובה לרכבת התחתית (סאבויי), וסמוך למרכז העיר ניו-יורק.

נוסף לכך, ממה שראינו בשנים האחרונות, כשבנו דירות בברוקלין, הן נבנו ברמה גבוהה, ואיכות יקרה. מי שקנה אותן היו אנשים עם כסף. לכן אני לא חושב שדירות חדשות יורידו מחירים".

כעסקן, מה הפתרון עבור זוג צעיר שמעוניין לגור ליד הוריו, או להתגורר בשכונה חב״דית עם כל המוסדות?

"אם נאמר בצחוק - אז הפתרון הוא לגור עם ההורים. כמו שהיה בעבר בקהילות יהודיות לפני 70 שנה - 'שטעטל'.

"מהצד הרציני שבדבר - המצב לא טוב. אין מה לעשות. את הפתרון אנו רואים כיום שישנם אנשים שעוברים לגור בניו-ג'רזי, פייפ'-טאונס, מיאמי, מונסי ועוד מקומות ששם המחיר של הבית עולה הרבה יותר זול".

האם אתה חושב שמיזם ׳שותפי׳ אותו הקים הרב ביסטריצקי - הווי אומר, חרם צרכנים - ישפיע לטובה על המחירים הגבוהים. האם חרם על בעל בית יגרום לו להוזיל מחיר של שכירות או רכישה?

"לדעתי, בקראון הייטס זה לא יצליח. כי ב'שכונה' ישנם הרבה מאוד אנשים לא חב"דניקים שרוצים לגור פה. ואם חסידי חב"ד לא ישכירו את הדירות, לבעלי-הבתים לא חסר למי להשכיר.

"הפתרון צריך להגיע מהכיוון של בעלי הנדל"ן בקראון-הייטס. ישנם כמה משפחות שמחזיקות בנכסים רבים, ואם הם ירצו - הם יכולים להוזיל את המחירים.

"בעבר נפגשתי עם אריק אדמס, מאנשי הציבור של ברוקלין, ושוחחנו כיצד ניתן להוריד את המחירים של הנדל"ן עבור הקהילה החב"דית. הוא ענה לי: "לך תדבר עם האחים שלך שלהם שייכים כל הבניינים".

"דבר נוסף. יש בניו-יורק אופציה שנקראת (בעברית) - 'דירות בזול' (כדוגמת מחיר למשתכן בארץ) בכדי לדרבן קבלנים. קבלן שקיבל אישור לבנות 5 קומות ורוצה לבנות 7 קומות יקבל אישור מיוחד בתנאי שהוא מקצה כ-25 עד 50% עבור דירות שימכרו בזול, ע"י הגרלה. אבל על כל דירה ישנם אלפים שנרשמים, לכן הסיכוי שחב"דניק יזכה בדירה זולה, הוא לא גבוה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.