מערכת COL | יום י' ניסן ה׳תשע״ז 06.04.2017

"בחב"ד אמיתית, לא מכניסים מוצרים קנויים בפסח" • שיחת חג

בשיחת חג מרתקת למגזין פסח של COL מציג הרב יוחנן גוראריה רבה של חולון וחבר בי"ד רבני חב"ד את משנתו הנחרצת ביחס להחמרות ורמת הכשרות הנדרשת מחסיד חב"ד • על החמרות והידורים, אכילה מחוץ לבית בפסח, מוצרים קנויים, ועוד • וגם: על ביעור ה'חמץ הפנימי' וחידוש ה'בן החמישי' של הרבי • מגזין פסח • שיחת חג
הרה"ג אליהו יוחנן גוראריה רבה של חולון וחבר בי"ד רבני חב"ד (ארכיון COL)


ראיין: משה בן-חיים

ל"ד שנה ברבות, כ"ז שנה בבי"ד רבני חב"ד: הרה"ג אליהו יוחנן גוראריה, שליח הרבי ורבה של העיר חולון. עומד בראש מכון המחקר התורני "אהלי שם", מחבר שורה ארוכה של ספרים, וזוכה להערכה רבה בעירו – חולון, בקרב כל המגזרים. הרב גוראריה משלב גאונות וידיעה הלכתית רבת היקף, עם התמצאות בשטח, וחולש ביד רמה על מערכת כשרות עניפה בעירו.

בשיחת חג מרתקת למגזין פסח של COL מדבר הרב גוראריה על התייחסות חב"דית לסוגיות הכשרות בפסח שעולות בכל שנה, על חומרות והידורים בחב"ד, אכילה מחוץ לבית בפסח, ועוד. וגם: על הקשר בין ביעור החמץ ל'חמץ הפנימי', ועניינים העומדים על הפרק.

הרב גוראריה התפנה לשיחה למרות העומס בימים אלו, בתפקידו כרב עיר גדולה, על כל המשתמע מכך ובמיוחד בערב פסח.

אנו פונים אל הרב בלב העשייה לקראת החג. אם הרב יוכל לשתף על הפעילות בימים אלו לפני חג הפסח?

הרב יוחנן גוראריה: "מכיון שחולון עיר גדולה, ויש בה הרבה חנויות, מפעלים ומרכזי קניות גדולים, צריך לעמוד על המשמר שיכשירו מה שצריך כדת וכדין. היה לנו השבוע כנס משגיחי כשרות להערכות בכשרות, בעיקר בעניינים הנוגעים לכשרות לפסח. בכנס עלה נושא יחס בעלי העסקים למשגיחים, בין-היתר. לצערינו יש כאלו שלא הולכים בתלם, ומנסים להערים על הכשרות.

"השנה אכפנו את המדיניות שלנו בצורה חדה, וגוף שלא ילך בתלם הכללים של הרבנות ושלנו, תוסר לו הכשרות לפסח ולכל השנה.

"השנה עפ"י הוראות הרבנות יש להכשיר כבר הכל במוצ"ש, ויש בעלי עסקים שלא אוהבים את העובדה הזאת, כי ביום האחרון לפני פסח יש היקף מכירות גדול מאוד. הקדמת ההכשרה היא תקנה גדולה וחשובה, ויש לעמוד על המשמר שכולם יקיימו אותה".

לגבי החמרות והידורים, כל אחד מגיע עם מסורת מביתו. מה המינימום שכל חסיד חב"ד צריך לנהוג בביתו בפסח?

"אלו שיש להם מסורת מההורים, עניין של דורות, הקפידו יותר מכולם. כידוע, בחב"ד החמירו יותר מכולם, ולא הכניסו הביתה שום דבר קנוי. יש הרבה שהולכים עם מסורת זו, ומה שפחות לקנות מוצרים מבחוץ, אפילו שיש עליהם הכשר בד"ץ ולנדא.

 
הרב יוחנן גוראריה (משמאל) בסיור במשחטת 'עוף ירושלים', לצד הרב מרדכי ביסטריצקי

"חב"ד אמיתית, לא מכניסים מוצרים קנויים הביתה בפסח"


"אני לא אומר כאן שהכשרים של בד"ץ ולנדא לפסח זה לא בסדר, אבל מצד שני זה לא חב"ד! חב"ד אמיתית, לא מכניסים מוצרים קנויים הביתה בפסח. מבשלים הסוכר לפני פסח, ותה לדוגמא, לא שתו בפסח. קפה ודאי שלא. לקנות מוצרים תעשייתיים זו לא חב"ד אותנטית.

"היום, יש דור חדש, לא כולם גדלו על זה, והלוואי שיקנו לכל הפחות מוצרים המקובלים על חב"ד, רק בהכשר הרב לנדא, כפר חב"ד והעדה חרדית.

"פעם דיברתי עם הגרמ"ש אשכנזי ע"ה המד"א של כפר חב"ד, ואמר לי בזעזוע: "קוקה קולה על השולחן בפסח, איפה נשמע כדבר הזה?..." פעם, לא היו מכניסים כלום. תמיד ידעו: חב"ד אוכלים רק בבית!

חב"ד אוכלים רק בבית. ומה לגבי בתי מלון בכשרות חב"דית מהודרת?

"יש לצערי הרב, שנותנים הכשרים למלונות בפסח. אספר משהו בדידי הווה עובדא: לפני כמה שנים המשגיח באחד מבתי המלון עם ההכשר וההשגחה המהודרת ביותר לפסח, סיפר לי שהגויים הכניסו חמץ למטבח. בכלל אצל יהודים דתיים לא אוכלים מחוץ לבית. אפילו מי שמגיע אלי להתארח בבית, הוא יכול לאכול, אבל נהוג שלא להגיש לו, אלא רק הוא לוקח לבד. שמים על השולחן, רוצה יאכל. אבל לא מגישים – כי לא נהוג לאכול בבית אחר בפסח.

"בעניין הזה יש שנכשלים. זה לא חב"ד, הרבי כותב על כך במפורש. יושבים משפחות חב"דיות בסעודת חג משותפת, ויש שם ילדים. הילדים של משפחה אחרת נניח, שפכו מיץ או יין על המצות. בבית שלי אוכל להקפיד, אבל שם? ומה עם כלים שנופלים על הרצפה? איך תוכל לשבת עם משפחות שהילדים עושים מה שרוצים, ונוצר שם 'שרויה'? אצלינו זה נחשב לעניין חמור.

"בבית שלי אוכל להקפיד ככל הנדרש, אבל לא אוכל לשמור על אחרים. סיפרו לי שיש מלונות שהצלחות לא כשרות, מפיות וצלחות שהצבע יורד, ויש שאלה גדולה. כנ"ל יש שאלות על כלים עם עמילן. האם כל הכלים נטבלו כדין לפני השימוש? מי יכול היום לקחת אחריות על בית מלון? כל השנה זה כמעט בלתי אפשרי, על אחת כמה וכמה בפסח!

מה לגבי אכילת מוצרי חלב? ומה לגבי ילדים קטנים, ומוצרי חלב כמו מעדנים וכדו'?

"בבתים של חב"ד לא אכלו חלבי. בלי להכנס לסיבות ולשאלות העלולות לצוץ סביב נושא כשרות הפסח במוצרי חלב, כך נהגו. לילדים קטנים יכולים לתת עם ההכשרים הטובים ביותר, רצוי המינימום, כלומר מוצרים חלביים, ולמעט במעדנים צבעוניים למיניהם.

כולם עסוקים לפני פסח בעבודות נקיון ובביעור החמץ. כיצד מתכוננים לפסח בפנימיות ומבערים את החמץ הפנימי?

"ידוע ומפורסם בשם רבינו האר"י זיע"א שהנזהר ממשהו חמץ בפסח מובטח לו שלא יחטא כל השנה. מי ששומר ההידורים וחומרות בפסח, ובפרט מה שבמסורת מדורי דורות, זה משפיע על פנימיות הנשמה שלו. זה לא דבר גשמי, זה עניין רוחני, ועושים הכל לשמור על הטהרה. והנה הקב"ה נתן בסה"כ שבוע ימים לשמור על זה, וצריך להשתדל ככל האפשר. מצה נקראת מאכל אמונה ומאכל רפואה. אם לא מקפידים, זה בעיה גדולה ברוחניות, ופוגם רח"ל בנשמה.

הרבי חידש לנו את ה"בן החמישי", אותו צריך להביא אל הסדר. מיהו כיום הבן החמישי של דורנו?

"החידוש של הרבי, בעניין הבן החמישי: כתוב בפוסקים לא להזמין גוי לסדר. יש יהודים חרדים שלא מזמינים יהודי שלא שומר לע"ע תומ"צ לסדר, כי כי מחלל שבת בפרהסיה דינו כגוי. והרבי אומר: אותו יהודי הוא לא יודע כי לא לימדו אותו, והוא בגדר 'תינוק שנשבה'. וע"י שמקרבים אותו, והוא שומע את כל הניסים, הוא חוזר בתשובה בגלל ליל הסדר. הרבה שהגיעו לליל הסדר לשלוחי חב"ד, הרוחניות של ליל הסדר פעלה עליהם והם הפכו לבעלי תשובה גמורים. זה החידוש הגדול של הרבי, שדווקא מי שלא יודע, עלינו לקרבו בליל הסדר, וזה פועל עליו אחר כך במשך השנה כולה!

הרב מכהן ב"ה, 34 שנים ברבנות, ו- 27 שנה בבי"ד רבני חב"ד. לאחרונה היו תקופות לא קלות בצומת מקבלי ההחלטות.

"אני רוצה לומר משהו: אני הרבה שנים בבי"ד, ובאופן טבעי במשך השנים היו פרשיות סבוכות ולא קלות. הבי"ד צריך להתמודד, וזה לא פשוט כי זה בנוגע לכלל, ובהתאם להוראות של הרבי. אבל לכל צרה - הקב"ה נותן סייעתא דשמיא. כך זה לכל רב ומנהיג. ודאי בתקופה הזו יותר קשה להחליט ולכוון מה הרבי היה אומר במקרה כזה, לא פשוט. אבל מכיוון שהרבי בחר את ביה"ד, הרבי נתן כח להצליח ולהתגבר על המכשולים. אנחנו מקווים שעושים רצון הקב"ה והרבי.

משפט סיכום.

"אני מברך את כאו"א מאנ"ש: כולם אהובים עלי, עם דעות כאלו ואחרות כולם בנים של הרבי, כולם רוצים לעשות את רצון הרבי. כל אחד עושה את זה בדרך שלו, אבל כולם מתכוונים לעשות נח"ר לרבי, ואני באמת מקווה שיש לרבי נח"ר מכל החסידים. והוא יגאלינו ויוציא אותנו מהגלות הזאת, ונזכה כבר השנה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים, ויוליכנו קוממיות לארצינו בגאולה האמיתית והשלימה תומ"י."








הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.