מערכת COL | יום י"א אדר ה׳תשע״ז 09.03.2017

ראיתי במוחש: אורה זו תורה ● בנימין ליפקין

רשמי ביקור בלתי אמצעיים בשבעה מתוך כ-100 סניפים של 'כולל תורה' המחוללים מהפכת אדירים ברחבי חבר העמים ואירופה ● היהודי שהכריז בגאון: כאן נולדתי לפני כשישים שנה, וכאן נולדתי בפעם השנייה לפני שלוש שנים ●  בנימין ליפקין בטור מיוחד מאוקראינה  אורה זו תורה
ראיתי במוחש: אורה זו תורה ● בנימין ליפקין

בנימין ליפקין

בהיכלו של בית הכנסת הגדול בקרמנצ'וג – היכל מפואר ומרשים, בניצוחו של שליח הרבי, הרב שלמה סלומון, שמאות המתפללים בו אינם משים ממנו ומכל אשר ייצא מפיו – ציפו לי בשעת צהרים של יום שלישי השבוע, שישה יהודים. שלושה מהם היו מעוטרים בזקן וכשניגשנו לתפילת מנחה בתום שיחתנו המרתקת, הם חבשו מגבעת או כובע מצחייה טיפוסי (קסקט), חגרו עצמם באבנט (גרטל) ונעמדו לתפילה.

כששמעתי את הדבקות הקולנית שבה הם אמרו את י"ג מידות הרחמים לפני נפילת אפיים, איחלתי לעצמי שבקהילת אנ"ש בה אני חי ומתגורר תישמע כך אמירת י"ג מידות הרחמים בימים הנוראים.

במבנה האדיר והמרשים, שחזותו החיצונית היא תעתיק של 770, בדנייפרודרזינסק – עירו של שליח הרבי הרב לוי סטמבלר, רב הפעלים – ציפו לי בשעת ערב מאוחרת של יום רביעי, יותר משני מנייני אדם, בגילאים שונים. אחדים מהם רופאים, עורכי דין, סופרים ואנשי רוח. ברק ניצת בעיניהם כשהם סיפרו לי על החוויה המשמעותית ביותר שנוספה לחייהם בשלוש השנים האחרונות.

לפני המפגשים הללו, בשעות הבוקר של יום שלישי, בלב ממלכת החינוך בקייב בניצוחו של שליח הרבי הנמרץ וידיד נעוריי, הרב מרדכי לבנהרץ, פגשתי בשלוחים הנפלאים, הרב ברוך מנדלסון והרב דניאל לנאו, ובאחדים מצאן מרעיתם. שוחחתי אישית עם התלמידים השונים וגם מהם שמעתי עדות מדהימה שאי אפשר להישאר אדיש מולה.

בתווך, הייתה לי הזכות לבקר בממלכתו רבת ההשראה של ידיד נעוריי, הרב דב אקסלרוד, בצ'רקאס ולפגוש אישית פנים אל פנים בעורך שכגודל כשרונו כן גודל צניעותו, הרב עקיבא נימוי, בשעת לילה מאוחרת בבית מדרשו של שליח הרבי בברדיטשוב, הרב טאלעהר.

מכנה משותף אחד היה לכל מרתון ביקורי הבזק הללו שהעפילו אל שיאם בעיר שבה נכתבות שורות אלו, דנייפרופטרובסק, בראשות שליח הרבי העומד בראש אימפריית האדירים במקום, הרב שמואל קמינצקי.





המכנה המשותף הוא: כולל תורה. מדובר ברשת עוצמתית ובלתי נתפסת של לא פחות ממאה כוללים ברחבי מדינות חבר העמים ומדינות אירופה. בראש הרשת הזו ניצבים שני שלוחים אדירי מרץ ותושייה, שנטלו על עצמם את הפרויקט המאתגר הזה, הרב בנצי ליפסקר והרב משה וובר. הספקתי לקרוא פה ושם על הרשת הזו, והנני מתאר לעצמי שגם אתם, אבל דבר לא הכין אותי למפגש הבלתי אמצעי שלי עם הלומדים עצמם.

*

המפגש הזה הסביר לי היטב את ההצהרה: "כולל תורה חולל מהפכה בחבר העמים" – פרי ניסוחו של הרב קמינצקי, בשיחה שקיימתי עמו בלשכתו שבמרומי הקומה ה-18 בקומפלקס הענק של 'מנורה' בלב דנייפרופטרובסק, הלא היא יקטרינוסלב מלפנים, עיר מגוריו של הרה"ק רבי לוי יצחק, אביו של הרבי, והעיר בה עשה הרבי את שנות ילדותו ונעוריו.

ככה זה שאתה פוגש יהודי לא צעיר שעומד על רגליו בלב בית הכנסת בצ'רקס, ששימש בעבר הרחוק בית רפואה יהודי והוא אומר לך את המילים הבאות: כאן, בחדר הזה, אני נולדתי לפני קצת יותר משישים שנים. וכאן, בחדר הזה, נולדתי מחדש לפני שלוש שנים, כשהתחלתי ללמוד מדי יום ביומו ב'כולל תורה'.

שוו בנפשכם: לו הייתם נתקלים ביהודים הללו ברחוב, לא בטוח שהייתם מייחסים להם חשיבות מעבר למראה טיפוסי של יהודי חבר העמים, לטוב ולמוטב. היהודים הללו נפגשים מדי יום ביומו ולומדים: גמרא, משניות, הלכה, חסידות ושיחות של הרבי. הם לא סתם שומעים את השיעורים הללו ומשתתפים בהם באופן פעיל. הם עוברים מבחן מדי שבוע על החומרים הנלמדים ומקבלים מלגה בהתאם ללימודם והשתתפותם. כל אחד מהיהודים הללו יוצק תוכן של ממש לעצם עובדת היותו בן לעם היהודי.

הפעולה הנמשכת כתוצאה מההשתתפות היומיומיות ב'כולל תורה' ניכרת לעין. כבר דיברתי על בעלי הזקנים שפגשתי, אבל הדבר מוצא את ביטויו המרהיב בשורה של מובנים רבי משמעות: בריתות מילה, חופות כדת משה וישראל, שמירת שבת, הקפדה מלאה על כשרות, טהרת המשפחה – ועד למהפך מלא בהמוני בתים מקרב אותם תלמידים.

ועוד לא דיברנו על התמורה האדירה שחוללה רשת 'כולל תורה' בחייהם של השלוחים ובכל עולמם. בשורה של ערים ומקומות יישוב עצם קיומו של 'כולל תורה' הוא הערובה לקיומן של תפילות מנחה וערבית דבר יום ביומו. דיבוק החברים הזה שבא לידי ביטוי בהתכנסות היומיומיות ללימודי הכולל יצרו קהילות תוססות, טופחות על מנת להטפיח, בשורה של ערים ומחוזות.

ברכה מיוחדת קובעת לעצמה פעילותם הייחודית והבלתי מובנת מאליה של סניפי 'כולל נשים' על אלפי הנשים המשתתפות בהם. בז'יטומיר יכולתי לראות זאת במו עיניי. עשרות נשים, אינטליגנטיות ובעלות מודעות עצמית, ישבו רתוקות למשך יותר משעה לשיעורה של הרבנית וילהלם במחשבת היהדות.

המראות שקידמו את פניי בכל אחד מהמקומות הללו, שרק אפס קצה מהם ליקטתי הנה, ריגשו והפעימו אותי עד מאוד. הם גם העניקו לי מוחשיות אמת בקביעת חז"ל, רגע לפני הכניסה לפורים שבראשו מתנוסס פסוק המגילה "ליהודים היתה אורה" וחז"ל מפרשים אורה – זו תורה.

בקייב, בז'יטומיר, בברדיטשוב, בצ'רקסי, בקרמנצ'וג, בדיינפרודרזינסק ובדנייפרוטרובסק – הייתה לי הזכות לראות במו עיניי כיצד מביא לימוד התורה את האורה לנשמות יהודיות.

אשריכם, הרב ליפסקר והרב וובר. יהדות חבר העמים חבה לכם תנופה אדירה שאין ולא היה לה אח ורע. השעות הרבות של הנסיעות בין עיר לעיר והעמל הכרוך בכך היו כאין וכאפס לעומת ההתרגשות שצפן בחובו כל מפגש ומפגש. הביקור הזה הותיר בי טעם של עוד ואין לי ספק כי בעזרת ה' המשכים לו בוא יבואו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.