מערכת COL | יום ל' תשרי ה׳תשע״ז 01.11.2016

חוק הפיצול ישפיע בשוק הדיור החב"די? ● יצאנו לבדוק

הצעת חוק חדשה, אושרה ע"י וועדת השרים לענייני חקיקה בכנסת. עפ"י הצעת החוק, כהוראת שעה למשך חמש שנים יותר פיצול דירות צמודות קרקע למספר יחידות ● כמה עולה דירת שלושה חדרים בריכוזים החב"דיים לקנייה והשכרה, והאם אפשרות פיצול דירות תמלא את השוק בהיצע חדש, ותקל על מצוקת הדיור החב"דית? יצאנו לבדוק ● ר' חיים גלינסקי סוקר את מצב הדירות להשכרה בשיכון חב"ד בלוד, ר' יקי הרשקופ מדבר על המחירים בביתר ועל המוסדות, ור' חיים שטיינר קובע: נחל'ה זה הפתרון ● בשורה התחתונה: האם השלושה בעד או נגד הצעת החוק?  חוק הפיצול ישפיע?
חוק הפיצול ישפיע בשוק הדיור החב
ר' חיים גלינסקי, ר' יקי הרשקופ, ור' חיים שטיינר על רקע תמונת אילוסטרציה (צילום: COL)


מערכת COL

הצעת חוק חדשה, אושרה ע"י וועדת השרים לענייני חקיקה. עפ"י הצעת החוק, כהוראת שעה למשך חמש שנים יותר פיצול דירות צמודות קרקע למספר יחידות.
האם אפשרות פיצול דירות תמלא את השוק בהיצע חדש, ותקל על מצוקת הדיור החב"דית?

כינסנו לכתבה זו, עפ"י סדר א' ב': ר' חיים גלינסקי, מנכ"ל חברה קדישא ומעסקני השכונה בשיכון חב"ד בלוד, ר' יקי הרשקופ נציג חב"ד ומחזיק תיק שפ"ע בעיר ביתר עילית, ור' חיים שטיינר, סגן ראש העיר קריית מלאכי.

לאור הצעת החוק החדשה, שנועדה להקל על מצוקת היצע הדירות להשכרה. מה המצב אצלכם, האם יש דירות להשכרה במחירים סבירים? ואיפה מרבית הזוגות הצעירים מתגוררים?

ר' חיים גלינסקי, לוד: "בתוך שיכון חב"ד לוד קשה מאוד למצוא דירות להשכרה וגם שמוצאים המחירים התחילו כבר לעלות, 3000 ₪ לחודש ומעלה. לעומת זאת זוגות צעירים מוצאים בפריפריה ושם המחיר בסביבות 2500 ₪ לשלושה, ושלושה וחצי חדרים. במרבית המקרים גם בשכונה וגם בעיר מדובר בדירות נורמליות ולא מחסנים חללים או עליות גג. קיימות גם דירות שפוצלו אך הן ראויות למגורים.

ר' יקי הרשקופ, ביתר עילית: "יש חוסר בדירות להשכרה וגם לקניה לזוגות צעירים. וזה לדעתי בגלל שהממשלה לא מאשרת בנייה חדשה בתחומי העיר, ולא משחררת קרקעות למכרזים".

ר' חיים שטיינר, קריית מלאכי: "הזוגות הצעירים רובם ככולם מתגוררים בדירת 3 חדרים פלוס מינוס. המחירים סבירים יחסית לכל מקום בארץ, ויש היצע, זה תלוי בתקופה. מי שמחפש מוצא. אצלנו אפשר לומר ששכונת חב"ד התפזרה בכל העיר. אפשר לראות זוגות צעירים ומשפחות שמתגוררת בכל חלקי העיר.

"דוגמא לרמת המחירים הסבירה שיש כאן בנחל'ה: הגיעה משפחה חב"דית ממרכז הארץ ושכרה וילה של שתי קומות וגינה גדולה, במחיר זהה לשכירות ששילמה בדירה הקודמת... הם התאקלמו כאן במוסדות הלימוד, ונקלטו היטב."

מה מחיר דירת שלושה חדרים ממוצעת להשכרה, ומה מחירה לקניה?

ר' חיים גלינסקי: "להשכרה בשכונה: 3000 ₪ לחודש ומעלה. לעומת זאת זוגות צעירים מוצאים דירות בפריפריה ושם המחיר בסביבות 2500 ₪ לשלושה, ושלושה וחצי חדרים. דירות לקניה: בשיכון חב"ד קשה מאוד למצוא ואם מוצאים המחיר בסביבות 850,000 ש"ח, כשמתרחקים למרכז העיר ניתן למצוא דירות ב 650-700 אלף ₪. עדיין מדובר במחיר אטרקטיבי למרכז הארץ."

ר' יקי הרשקופ: "המחירים עלו בביתר באופן משמעותי. היום מחיר דירת 3 חדרים לקנייה, כ-90 מ"ר: בין 1,250,000 ל-1,350,000. לשכירות: 3 חדרים 3000-3500 ₪.

ר' חיים שטיינר: "בשכירות, דירת שלושה חדרים סביבות 2000 שקלים או מעט יותר. דירה לרכישה יד שניה: בסביבות 600,000 ש"ח, תלוי באיכות הדירה. מה שמשפיע על רמת המחירים הנוחה לרכישה ושכירות, היא העובדה כי בצמוד לנחל'ה יש בניה רוויה חדשה, הן של קבלנים והן של קבוצות רכישה, מהן חב"דיות. כאשר יש בניה חדשה זה יוצר היצע בשוק הדירות."


בניה חדשה בקרית מלאכי


על כמה דירות באיזורכם, יכול חוק כזה להשפיע? האם הצעה זאת ברת מימוש בשטח?

ר' חיים גלינסקי: לפי איך שאני מכיר בלוד, יש אולי דירות בודדות בלבד שיכולות להכלל בחוק החדש, וזה מינורי. זה לא שיש מאה דירות שמושכרות בקומות קרקע ועליהם יחול החוק החדש. אין כמעט צמודות קרקע, ואלו שכן, חלקן לא בגודל המתאים, או שלא מיועדות להשכרה. החוק לדעתי לא יעזור יותר מידי."

ר' יקי הרשקופ: "יתכן שהחוק המוצע חל רק על תחומי הקו הירוק. הרעיון כשלעצמו יכול לסייע להיצע בשוק הדירות להשכרה. בכל אופן, בביתר עילית, זה פחות רלוונטי היות וההצעה מדברת רק על בתים צמודי קרקע, ויש בביתר רק כמה עשרות כאלה.

ר' חיים שטיינר: "אם חוק הפיצול אכן יכנס לתוקף, הוא לא ישפיע בצורה משמעותית כי אין הרבה דירות צמודות קרקע שמיועדות לפיצול והשכרה. מדובר בעשרות לדעתי, וזה לא ישפיע באופן משמעותי על ההיצע. מה גם שבחלק מהמקרים בעלי הווילות ודירות צמודות קרקע הם בעלי הכנסה גבוהה ומחפשים רמת חיים ולא פיצול הדירה.

אז מה כן אפשר לעשות למען דיור בר השגה לחסידי חב"ד באיזורכם, הן לשכירות והן לרכישה?

ר' חיים גלינסקי: ללכת ולמצוא הזדמנויות ברחבי העיר. עדיין אפשר למצואדירת 3-4 חדרים במחיר שבין 600 ל800 אלף שקל. היות ומאות חסידי חב"ד והם נמצאים מחוץ לשכונה, יש כבר סביבת תורה וסביבה אוהדת, זה הפתרון. רוצים דירה במרכז הארץ במחיר שפוי, זה הפתרון. בלוד יש את כל המוסדות."

ר' יקי הרשקופ: "התשובה, היא להגדיל את ההיצע, ואחד הדברים שיכולים להשפיע הוא הוצאת מכרזים במחיר למשתכן לזכאים. בתקופות שהיו מכרזים, מאות זוגות צעירים זכו בדירות חדשות במחירים זולים, וזה יצר השפעה על השוק. בביתר יש את כל המוסדות שחסיד חב"ד צריך: בתי כנסת בכל השכונות, חיידרים, בתי ספר, וקהילה חב"דית מצויינת."


"להגדיל את ההיצע": בנייה חדשה בביתר 

ר' חיים שטיינר: "אציין שוב: נבנות עכשיו אלפי יחידות דיור. בשנה הקרובה כ-400 משפחות - לאו דווקא חב"דיות – יקבלו מפתח לדירה חדשה. בעשור הקרוב קרית מלאכי תכפיל את עצמה מכ-10,000 בתי אב לעוד 11 – 12 אלף יח"ד חדשות. נחל'ה היא פתרון מצויין לחסידי חב"ד מחוסרי או משפרי דיור: בנחל'ה יש את כל מה שחב"דניק צריך: ראשית כל אהבת ישראל, מוסדות מצויינים, הכל בכל מכל.

"אני קורא למי שיש בעיות דיור שיבוא לנחל'ה. הרבי אמר על נחל'ה: 'כאן ציווה ה' את הברכה". וב"ה אנו רואים לנגד עינינו איך הדבר מתגשם". בהזדמנות זו אודה לראש העיר מר אליהו 'ללו' זוהר שמשקיע בעיר, בשכונה ובמוסדות וב"ה יש שיתוף פעולה לטובת כל תושבי העיר".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.