מערכת COL | יום ט"ו חשוון ה׳תשע״ו 28.10.2015

השטיבל הנוסטלגי שופץ ופתק בן 66 נחשף ● מיוחד

בית הכנסת "כתב סופר", השטיבל הישן שעל רחוב אמפייר שבקראון הייטס, עבר לאחרונה 'מתיחת פנים' ● "חלק גדול מהמתפללים הקבועים", מספרת הגב' תמי הולצמן שניצחה במיומנות רבה על מלאכת עיצוב המקום, "היו חסידים באים-בשנים שהתנגדו לרעיון השיפוצים מפחד שיאבדו את ה'שטיבל' האהוב עליהם. השקענו מאמץ רב כדי להשאיר את אותו השטיבל, וביחד עם כן למשוך קהל צעיר יותר" ● ומה היה כתוב בפתק שנחשף מאחורי הנפלים הנושנים? ● צפו במסמך בית-הכנסת כתב סופר פרויקט מיוחד ב-COL: כל בתי-הכנסת של קראון-הייטס בתיעוד ענק
השטיבל הנוסטלגי שופץ ופתק בן 66 נחשף ● מיוחד
בית-כנסת 'כתב סופר' - לפני ואחרי השיפוצים (צילומים: אריה ישראלי)
כתב COL בניו-יורק

בית הכנסת "כתב סופר", השטיבל הישן שעל רחוב אמפייר שבקראון הייטס, תחת רבנותו של הרב ניסן מנגל, מחשובי רבני חב"ד, עבר לאחרונה "מתיחת פנים".

זהו אחד אחרוני ה"שטיבלים" שנותרו, מבתי הכנסת שהשתייכו בעבר לחסידויות אחרות וננטשו בזמן השתלטות השחורים על השכונה. קראון הייטס, שהיתה עד אז פאר השכונות היהודיות, כמעט התרוקנה מיושביה היהודיים. חוץ מחסידי חב"ד שנשארו במצוות הרבי, התחילו שאר יהודי השכונה לברוח לשכונות אחרות.

בית הכנסת היה קטן ונושן, ורוב המתפללים עתיקים כמו הפנלים שעל הקיר. עזרת נשים לא היתה כלל, ובזמן החגים היתה מאולתרת מוילונות שסגרו חלק משטח בית הכנסת לפי הצורך.

השיפוצים כללו הוספת חדרי שירותים מרווחים, עזרת נשים מוארת ונעימה, מטבח חדש וכיור בכניסה.

"חלק גדול מהמתפללים הקבועים", אומרת הגב' תמי הולצמן שניצחה במיומנות רבה על מלאכת עיצוב המקום, "היו חסידים באים-בשנים שהתנגדו לרעיון השיפוצים מפחד שיאבדו את ה'שטיבל' האהוב עליהם. השקענו מאמץ רב כדי להשאיר את אותו השטיבל, וביחד עם כן למשוך קהל צעיר יותר לבוא להתפלל. ידענו שללא מתפללים צעירים יותר, ילך בית הכנסת ויגווע".

תקציב הבניה היה לא גדול ונשען רק על תרומות המתפללים. עיצוב בית הכנסת נעשה,  מחומרים בסיסיים ולא יקרים. כל הפרוייקט לא היה אפשרי לולא מסירותו ומאמציו של הגבאי הבלתי נלאה, ר' זלמן רקסין, שריכז את איסוף הכספים.

במהלך השיפוצים התגלתה הפתעה מרעישה: מאחורי הפנלים הנושנים מצאו הפועלים מכתב שנכתב לפני 66 שנה, בשנת 1949, בשפת האידיש להורי תלמידי בתי הספר שבשכונה, ובו מתווה מסלול האוטובוסים שאספו את הילדים מביתם וחזרה. מדהים לראות עד כמה גדולה היתה אז קראון הייטס היהודית - המסלול העובר בשטח גדול לפחות פי שלוש מהשכונה העכשווית!

כעת מתפאר בית הכנסת במיקום מרכזי, נוחות, יופי, כניסה נוחה לעגלות ולכסאות גלגלים, ומציע לקהל הצעיר להצטרף. בית הכנסת יהיה פתוח עתה גם לשמחות קטנות. לפרטים יש להתקשר לגב' תמי הולצמן.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.