מערכת COL | יום כ' אלול ה׳תשע״ו 23.09.2016

לקראת יום השותפות של נשי חב"ד: פאנל מרתק

לקראת יום השותפוֹת של ארגון נשי ובנות חב"ד, מתכנסות הנשים שמאחורי הארגון ועונות על כל השאלות: מה המיוחד בארגון 'נשי חב"ד', מהו הפאזל על כל חלקיו ובכלל, למה יצאו ב'יום השותפות'?  בשורה הראשונה
לקראת יום השותפות של נשי חב


מראיינת: חני א.

לקראת יום השותפוֹת של ארגון נשי ובנות חב"ד, מתכנסות הנשים שמאחורי הארגון ועונות על כל השאלות:

הרבי מאמין שאת יכולה! זהו המסר של "יום השותפות" של ארגון נשי ובנות חב"ד. מהי השותפות ובמה, איך, כמה ולמה? לקראת המיזם, כינסנו את הנשים העומדות בראש העשייה האדירה של הארגון, שאלנו את כל השאלות, וגם קיבלנו תשובות.

פגשנו את: הרבנית דבורה בוטמן מהנהלת הארגון, הגב' צפורה וישצקי, יו"ר הארגון, הרבנית הינדה גרליצקי, יו"ר הכנס וחברת ועד הפועל, גב' שרה זילברשטרום מהוועד הפועל. לצד הפעילות הוותיקות הללו – שוחחנו גם עם שתי נשים שכרתו עם הארגון ברית שותפות עמוקה ומיוחדת: הגב' רחל בולטון, יוזמת חוג הידידות "הנשים מהשורה הראשונה", הגב' שיפי נפתלין, רכזת "הנשים מהשורה הראשונה".

בעיצומן של הכנות קדחתניות למיזם, עצרנו את הרבנית הינדה גרליצקי וביקשנו תשובה. מה הרעיון של יום שותפות?

הרבנית גרליצקי עונה במרץ אופייני: "כבר שמענו על פרויקטים של צדקה, תרומות ושותפוּת בארגונים ובמפעלים למען הקהילה, אבל לראשונה, נעשית פנייה ייעודית וייחודית – נשית. זהו המיזם הראשון והיחיד מסוגו של שותפוֹת. יום השותפות מגלה את העוצמה הנשית והאחדות של נשים חסידיות למילוי רצונו הק' של הרבי".

תרומה כספית? צדקה? זה לא התחום של הבעל...? אני מתפרצת בשאלה, והרבנית גרליצקי מפתיעה: "הרבי אומר שבנוסף להשפעת האישה על בעלה וילדיה לתת צדקה מרווחיהם, אצל אישה עוֹבדת מודגשת מצוות הצדקה במיוחד בכך שהיא נותנת צדקה מרווחיה שלה. האישה מראה דוגמא חיה, שהצדקה קודמת לכול, ורק לאחר שהיא תרמה ו'קופת הצדקה כבר מלאה' רק אז היא משתמשת בכסף להוצאותיה, הוצאות הבית, הבעל והילדים (התוועדויות תנש"א ח"ג עמ' 247). הינה, גם בצדקה מתגלה כוחה של האישה. וכאן, לא מדובר על צדקה בלבד, אלא גם על התאחדות מרגשת סביב הארגון שנוסד ונועד עבור כל אישה ובת חב"דית, על הזדמנות מיוחדת לשותפות בארגון שהרבי הקים עבורך, עבורי, עבור כולנו".

הבנו מה, אבל יש גם למה. מדוע בעצם הוחלט לצאת ב"יום שותפות"? תהינו באוזני הרבנית בוטמן. במילים מלאות רגש, נוקבות וישירות, פורסת הרבנית בוטמן את התמונה כולה: "מי שמכיר ולו במעט את מאחורי הקלעים, רואה פאזל ענק הכולל אין סוף חלקים של עשייה אדירה וקדושה, שנעשית מתוך התמסרות אמתית לשליחות הרבי. לא מדובר פה על עבודה שנתחמת בשעות ובתנאים מסוימים, אלא על הירתמות בלב ונפש, יומם ולילה. למה? ובשביל מה? הכול נעשה כדי למלא את המשימה שהרבי הטיל עלינו! הרבי הקים את הארגון, ונתן לנו את ההוראות והשליחות לפעול, ואנחנו צריכות לפעול ולהוסיף ולהרחיב את הפעילות, בלי להרפות, עד שנזכה למטרה, לגאולה האמתית והשלמה.

הפאזל הזה של ארגון נשי ובנות חב"ד, לא יכול לנוע ולפעול לבד... כל חלק וחלק בפאזל דורש את המשאבים שלו, וביחד מדובר על משאבים עצומים, שאנחנו הנמצאות כאן בשליחות בארגון לא יכולות לעמוד בהם בכוחות עצמנו בלבד... לכן אנחנו פונות מלב נרגש לכל חברות הארגון, שהן כל אישה ובת חב"דית, שהרי עבור כולנו ייסד הרבי את הארגון, ואנחנו מבקשות ומציעות להן בעת הזאת את הזכות להיות שותפה, לקחת חלק בהנעת הגלגלים של המכונה האדירה הזו, ולזכות לברכות הרבי, כפי שהבטיח באינספור אגרות קודש ובהזדמנויות שונות, שהשותפות בארגון נשי ובנות חב"ד היא צינור לברכה בבני, חיי ומזוני".

כשהרבנית בוטמן מדברת – אני מתרגשת. ניכר כי הדברים יוצאים מתמצית ליבה של האישה המיוחדת הזו, שהיא והארגון חד הם, כבר עשרות בשנים. ובכל זאת, אני לא מוותרת – ומה היה עד היום? איך נארג לו הפאזל הזה עד עתה, מבלי השותפות של כל אחת ואחת?

הרבנית בוטמן לא מסתירה דבר: "במשך שנים רבות הוכר הארגון כזכאי לתמיכה ממשלתית, ומתקציבים שנכנסו יכולנו לקבל את הבסיס העיקרי, עליו נוספו תרומות של אלה שתמיד ראו לעצמם את הזכות להיות שותפים. עם השנים, חלה מגמה מתמדת של צמצום בתקציבים, גזרות וקיצוצים עד שכבר לא נשאר מאיפה לקצץ... כיום אין לנו שום תמיכה, שום בסיס חיצוני למשאבים, הכול עומד עלינו, ולכן כולנו שותפות, כולנו נושאות בעול, כל אחת ואחת תיקח על עצמה לתת בעין יפה כפי יכולתה כדי לקחת חלק בארגון של כולנו, וביחד נבצע את השליחות שהרבי הטיל עלינו".

השתכנענו. גם אנחנו נתאמץ לגרום נחת רוח לרבי, ניקח חלק, נתרום...

אבל רגע, עבור מה תשמש התרומה שלנו? זו השאלה שהפנינו לגב' צפורה וישצקי, היו"ר. גב' וישצקי נותנת הצצה קטנה למערך פעילות גדול, מגוון ובעל זרועות רבים: "לפני שנפרט את המחלקות המגוונות של הארגון ואת היוזמות השונות, חשוב להבין, שהבסיס שלנו הוא תכנית העבודה שטווה הרבי, באגרת קודש מיוחדת לארגון. בתכנית העבודה, הרבי מנחה אותנו להביא את אור החסידות ורוח החסידות לכל אחת, ואנחנו רואים שאכן הארגון מוביל את הרוח הזו בעוצמה. הארגון מפיח את הרוח ואת הכוח בקרב רבבות נשים חסידיות, להתחזק בהתקשרות לרבי, ובקיום הוראותיו הקדושות, ובשני קווים, כפי שהרבי חילק זאת בתכנית העבודה – עם עצמן, ועם זולתן. החל בזולת הקרוב, בני הבית, ועד לסביבה הרחבה, ובהתמקדות בשלוש המצוות המיוחדות לנשים.

ומה בפעילות?

"ארגון נשי ובנות חב"ד מלווה אותנו בכל מעגלי החיים, החל מגיל צעיר, בפעילויות ארגוני הנוער בת מלך ובנות חב"ד. כאישה הבונה את ביתה – עומד לצידה מכון צופיה לטהרת המשפחה, הפועל ומתחדש כל העת ביוזמות ושדרוגים לחיזוק בניין הבית החסידי ולהפצת הטהרה. המכון פועל בקרב המדריכות לכלות, הכלות הצעירות וכלל הנשים, דרך קורסים, כנסים, ימי עיון מקצועיים, הפקות אמנותיות, הוצאת חומרי עיון והעמקה עשירים, ועוד.

ועדת הצניעות הפועלת לחיזוק וקידום הנושא החשוב, שפעילותה החלה בהתמקדות בבתי הספר העל יסודיים - דור העתיד, ובהמשך בעז"ה תפעל בקרב גילאים וקהלים נוספים. כנסים ארציים כמו "שבת קודש לרבנית" ועוד, ובראשם הכנס הארצי – "יום שיא" מאחד לכל נשי ובנות חב"ד.

פעולותיהם הנמשכות של כנסים אלה נוגעות בנשמות, הופכות משפחות שלמות ובונות בתים חסידיים. ה"קייטנופש" שפועל עשרות שנים, ונוסד בברכתו הק' של הרבי, ומטעין אימהות ונשים בעוצמות ובכוחות בגשמיות וברוחניות. ארגון "שפרה ופועה" הארצי – ארגון הגג המסייע ומעצים את פעילות הסניפים למען היולדות, מחלקת נש"ק בשיתוף עם פעילי חב"ד, הפועלת בתנופה להגברת המבצע המאיר. מחלקת הוצאה לאור המפיקה חומרי עזר, הסברה והעשרה מגוונים, לעזרת השליחות והנציגות ולכלל הנשים, בדגש על שלוש מצוות האישה, כשרות, נש"ק, וטהרת המשפחה.

כל אחת שתורמת – שותפה בכל אלה, בפעילות הקיימת, במיזמים החדשים שכעת יוצאים לדרך ובכל התוכניות הרבות שעוד תצאנה מהתכנון אל הפועל.

אם מדברים על שותפות, אני פונה לשתי נשים שבחרו להיות שותפות מלאות והתייצבו בכל מאודן לימין הארגון. הגב' רחל בולטון, היוזמת והמחוללת של "הנשים מהשורה הראשונה"- חוג הידידות, והגב' שיפי נפתלין, הרוח החיה המרכזת במסירות ובכישרון את קבוצת חוג הידידות.

"הנשים מהשורה הראשונה" – זה מוכר לנו מבנות העל יסודי... משם שאבתם את הרעיון? רחל בולטון מחייכת: "רעיונות כל אחד יכול לשאוב, אבל אנחנו הלכנו על המקור. מהם דברי הרבי הריי"צ שמביא הרבי בספר היום יום? הבה נתבונן: חובת נשי ובנות החסידים לעמוד בשורה הראשונה בכל מפעל של חיזוק היהדות וטהרת המשפחה מי מקיים את החובה הזו? מי עומדת בשורה הראשונה, מלבד השליחות העומדות בחזית ועוסקות בכך יום יום ושעה שעה? המטרה שלנו בחוג הידידות הייתה לתת הזדמנות לכל אישה חב"דית שרוצה לענות על הפנייה של הרבי הריי"צ, להצטרף בעצמה לשורה הראשונה, לקחת חלק. הנהלת הארגון, העומדות בראש - הן קבוצת נשים בודדות, חוג הידידות מהווה גוף לראש הזה, הגוף מאפשר לראש את הביצוע והורדת הדברים לפועל, הראש לא יכול לבד. בתמיכתן ובתרומתן של הנשים מהשורה הראשונה, נוצר החיבור ויחד הן מבצעות את המטלות שהטיל עלינו הרבי, זוהי שותפוּת! מי שמצטרפת, מקיימת כפשוטו את דברי הרבי הריי"צ, היא עומדת בשורה הראשונה בחיזוק המפעלים שהרבי הקים ורוצה לראותם פורחים!

ושלא תטעינה לחשוב, השורה הראשונה היא לא אליטה מצומצמת, אין מספר מקומות מוגבל, להיפך, המטרה היא שכל אחת שיכולה תצטרף ותעמוד שם! תממש את החובה שהיא זכות וגאוות יחידה".

הגב' שיפי נפתלין משלימה את הדברים: "זה בדיוק מה שקרה! בחוג הידידות התגבשה קבוצת נשים הכי מגוונת שיכולה להיות, כי אלה אנו, נשי ובנות חב"ד- מבוגרות וצעירות, מצפון, ממרכז ומדרום, מכל העדות והמבטאים, עם ותק של כמה דורות בחב"ד או של כמה שנים בודדות ואפילו כאלה שעדיין בתהליך של התקרבות... זה המדגם הכי מייצג שלנו. וכולן מתוך אחדות נפלאה. מה שמודגש בקבוצה הזו, היא שכולן מרגישות זכות וכבוד לעמוד בשורה הראשונה ולתמוך בארגון, מרגישות שזו ברכה אישית עבורן ועבור משפחתן".

האמת? הייתי רוצה להצטרף אבל אף אחד לא פנה אליי...

שיפי לא נשארת חייבת: "תשאלי את עשרות הנשים מהשורה הראשונה, איך חברה הביאה חברה ואיך רבות מתוכן הן אלה שהרימו טלפון ופנו... זה בלתי אפשרי להתקשר אישית לכל אחת ואחת. אנחנו מצפות למסר של התעניינות ממך, בטלפון, במסרון, בהודעת מייל, אלי אישית או לנשי חב"ד ונחזור אלייך עם כל הפרטים. והאמת, שפונים אלייך. הרבי הריי"צ פונה אלייך, הרבי פונה אלייך!"

"זה מדהים, לא? נשי ובנות חב"ד הן משהו מיוחד!" מסכמת בחיוך לבבי הגב' שרה זילברשטרום מהארגון. אבל אני חייבת לשאול אותה... משהו קצת מבלבל אותי...

אם יש חוג ידידות, יש כבר שותפות... אז לשם מה יום השותפוֹת?

"שתי תשובות לדבר", גב' זילברשטרום עדיין מחייכת (כתמיד): "ראשית, הפעילות היא כל כך רב תחומית ועצומה, שהמשאבים אדירים, ואנו זקוקות לתמיכתה של כל אחת, כפי יכולתה. בנוסף, פגשתי נשים רבות, שמשתוקקות להצטרף ל"נשים מהשורה הראשונה" אך אין ביכולתן הכלכלית לעשות זאת, מדוע ייגרע חלקן? לשם כך יש את יום השותפוֹת בו כל אחת שותפה, וכל אחת מתאמצת לפתוח את ליבה, בהתאם לאפשרותה. כמובן, שאישה שתורמת ביום השותפות את הסך של 1000$ מתחברת אוטומטית ל"נשים מהשורה הראשונה", ותצטרף לכל פעילויות והמפגשים המיוחדים להן.

"וכל אחת שתורמת כל סכום שיהיה, מזכה הן את עצמה, והן את הארגון בתרומה של פי ארבע ממה שהוציאה... אנחנו בטוחות שבסיום שנת הקהל, אף אחת לא תוותר על ההשתייכות להקהל הנשי העוצמתי הזה. כי נשי ובנות חב"ד הן משהו מיוחד! הן אלה שמביאות את הגאולה!
ובקרוב ממש.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.