מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תשע״ו 15.09.2016

"הסיבה להתמקדות בי היא תעלומה" ● הרב הבלין בראיון נוקב

הרה"ג משה הבלין שליח הרבי מזה 45 שנה, ורבה של העיר קרית גת, מסכם את אחת התקופות הקשות בתפקידו ● בראיון למגזין שישי של COL מספר הרב הבלין על החיבוק אותו הוא מקבל מכל שכבות הציבור בעירו, מדבר בגילוי לב על ההסכם שנחתם עם שלטונות הצבא ועונה גם לשאלות הקשות ● "הרבי קבע שיש בי"ד רבני חב"ד וכל דבר צריך לעבור דרך הבי"ד. זה המינימום המתבקש, ובוודאי שלא לפעול ההיפך ולעורר גורמים חיצוניים", אומר הרב הבלין ● מגזין שישי  הרב משה הבלין
הרה"ג הרב משה הבלין רב העיר קרית גת וחבר בי"ד רבני חב"ד (צילום: יואל בליניצקי)

צבי סופר


נדמה כי תקופה לא קלה עוברת על העיר השלווה קרית גת. חן המקום על יושביו, וגם אוטובוס מאורגן של קנאים, לא יפר את השלווה והאחדות בקרב חסידי חב"ד והציבור בכלל בעיר הדרומית השקטה, אך גם הפורחת והמשגשגת.

ההתנכלות האישית לרב העיר הרב משה הבלין, לא מצליחה להניא אותו מהמשך הפעילות השוטפת כראש ישיבה גדולה, מוסדות פורחים, וקהילה חב"דית גדלה והולכת, בנוסף לענייני הרבנות היום-יומיים. "קיצונים לא ירפו את ידינו", אומר הרב בלהט. "אנחנו בשליחות הרבי כאן, ונמשיך הלאה למרות הכל".

תקופה לא קלה עברה על הרב.

"תקופה בהחלט לא קלה. גם כעת לא ברור לי מדוע דווקא אלי מכוונות התקפות כאלו ואחרות, שכביכול אני החלטתי משהו על דעת עצמי. בעניין ההסכם עם הצבא, ראשי ישיבות חב"ד ובי"ד רבני חב"ד החליטו והסכימו. באופן אישי, עברתי בתפקידי תקופות קשות גם בעבר, אבל לא עד כדי כך. לרעייתי הרבנית קשה מאוד לחזור לשיגרה".

לאחר התקיפה החמורה שהיתה בביתו של הרב ופינוי הרבנית לטיפול רפואי, פנה הרב למשטרה לחקור את פשר ההתנכלות אליו באופן אישי. "מבחינתי הסיבה להתמקדות בי היא תעלומה", אומר לנו הרב הבלין.

מי לדעתך עומד מאחורי המתקפה המאורגנת?

"אני לא יודע, לא יכול להצביע על אף אחד, חייבת להיות בדיקה מעמיקה בנושא הזה. אומר, שגורמים שהוציאו הכל החוצה, והצביעו על שמי, וכנראה זה מה שגרם. כמו בכל מקום "כשם שאין פרצופיהם וכו", כך גם אצלינו בתוך המחנה יש ויכוחים. אבל הרבי קבע שיש בי"ד רבני חב"ד וכל דבר צריך לעבור דרך הבי"ד. זה המינימום המתבקש, ובוודאי שלא לפעול ההיפך ולעורר גורמים חיצוניים וקיצונים."



"שכל ענייני חב"ד יתבררו רק בבי"ד רבני חב"ד"

"הרי ידוע שלחב"ד יש את השיטה שלה, כפי שהורונו רבותינו נשיאנו, והיא לא מתייחסת לכל מיני קנאות וכדומה. בזמנו, זימנו את הרב אפרים וולף לדין תורה ב'עדה החרדית'. הם פנו לרבי, והרבי כתב להם שהיות והרב זווין יש לו בי"ד לטפל בעניינים של חב"ד, אז לבי"ד אחר אסור להתערב. ובמכתב שני לרב זווין כותב הרבי: "אני מבקש ממך לטפל בעניין זה שח"ו לא יצא מכותלי חב"ד". הרבי דאג שכל ענייני חב"ד יתבררו רק בבי"ד בתוך חב"ד. זה צריך ללמוד לקח שאסור שיהיה דבר כזה להוציא ויכוחים החוצה. יש לך דעה אחרת? יש לך איפה לפנות, לגוף שהרבי קבע. (המכתבים של הרבי לעדה החרדית ולהרב זווין, מופיעים באגה"ק חלק ל' עמוד רס"א)

איך התקבל הדבר בעירכם, קרית גת? מורגשת תמיכה מהציבור?

"לא יאמן. כל אחד ואחד, חרדי, דתי, או מי שלע"ע אינו שומר תומ"צ, אפילו אנשי שמאל. כולם אומרים: "לא איכפת לנו מה הסיבה לרדיפה. אנחנו נשמור עליך, ואם צריך, גם נעמוד ליד הבית שלך". ישבו מפקדי המשטרה ואמרו לי: "כולם אוהבים אותך, אנחנו חוששים דווקא שהתושבים יפעלו". תושבים רצו לפעול על דעת עצמם ועצרנו אותם. דווקא ממה שקרה, נגרם קידוש השם גדול, וההערכה גדולה לחב"ד".


"מחאה נמרצת" של רבנים ומנהיגי קהילות בעיר קרית גת, נגד הפגיעה במרא דאתרא


"אני משתדל לעשות מה שהרבי אומר, והתחושה היא שהרבי מלווה אותנו כאן על כל צעד ושעל. 45 שנה אנחנו פה בשליחות של הרבי. אחרי פסח תש"ל הרבי קרא לנו לקבוצת אברכים, נתן לכל אחד 50 דולר, וביקש שחלק מהאברכים יצאו לישיבת תורת אמת בירושלים, וחלק לקרית גת. לאחר היחידות, הרב חודקוב קרא לנו ואמר שהרבי רוצה לדעת מי בדיוק הולך לירושלים, ומי לקרית גת. אני בחרתי בקרית גת, כי הגעתי מירושלים ודווקא חיפשתי אתגר. ומאז, השאר הסטוריה..."

מדוע הרב נתפס כאחראי להסכם עם הצבא, בעוד שלמעשה ההחלטה היא של בי"ד רבני חב"ד?

"אינני יודע, יתכן בגלל שכמה גורמים הפיצו מכתבים ברבים ובהם נכתב שאני עשיתי הכל. אבל זה פשוט שקר גס, ולכן אינני מבין מה פתאום הטילו עלי את האחריות להחלטה. ישבנו אני, הרב גולדברג והרב וילישנסקי וסוכם שבכל ישיבה ישבו כל הצוות, המשפיעים והר"מים, ויגיעו להחלטות.

"בשלב הבא הגיעו נציגי כל הישיבות בארץ, כולם באו, ישבו והחליטו. ביה"ד ישב 4 פעמים על הנושא הזה, עד שהגיעו להחלטה. יש לציין כי בזמנו ישבו גם הרב הגרמ"ש אשכנזי וראש הישיבה בכפר חב"ד הרב יעקב כץ ע"ה, וניסו להגיע להסכם, ואז היתה הפסקה.

"אח"כ קרה מה שקרה עם מאות בחורים שבוטל להם מעמד בן ישיבה, והם פנו במכתב לבי"ד, בטענה, למה לא דואגים להם? כאמור, בי"ד ישב והחליט מה שהחליט. אני וראשי הישיבות האחרים לא קיבלנו החלטות אלא רק הצגנו את הנושא על צדדיו וביה"ד קיבל את ההחלטה."

הרב משה הבלין מתייחס למכתב התמיכה של מזכיר בי"ד רבני חב"ד הרב ירוסלבסקי, שפורסם אמש:

"הנה יצא מכתב מהגה"ח הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי שכ"ק אדמו"ר נשיא דורינו מינה אותו כמזכיר בי"ד רבני חב"ד באה"ק. מרן הגאון הגדול הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל כתב ששאל את הרבי מי באה"ק אפשר לשאול בכל העניינים. וענה לו הרבי שאפשר לשאול את הגה"ח הרב ירוסלבסקי, שהוא המזכיר של בי"ד רבני חב"ד".

"והנה רואים ממכתבו מפורש שהכל נעשה עפ"י ביה"ד ולא על ידי, ושמי שלוחם נגדם כלוחם נגד הרבי."

למה הדברים לא נעשו בתיאום עם הנהלת הישיבה המרכזית בכפר חב"ד, ובכך נוצר קרע?

"תשאל אותם. מה שידוע לי, שנעשה מאמץ לשתף אותם, והם לא הסכימו."

בהזדמנות זו, איך הרב מסכם את שנות כהונתו, 15 במספר כרב עיר בקרית גת?

"
45 שנה אנו בשליחות בקרית גת, בתחילה כמגיד שיעור ומאוחר יותר כראש ישיבה. בשנים לאחר מכן, דובר שאכנס לכהן כרב שכונה. כך המליץ לי ה'פרטיזן' ר' זושא וילימובסקי ע"ה. שלחתי מכתב לרבי, ומיד זמן קצר לאחר מכן מתקשר אלי מזכיר הרבי ר' לייבל גרונר וסיפר את תגובת הרבי: "נכון, אזכיר על הציון".

באותו יום ערב ר"ח ניסן תשמ"ג. באותו יום בחרו את הרב אליהו והרב שפירא כרבנים הראשיים. הלכתי לראשל"צ הרב עובדיה יוסף ביום האחרון לכהונתו, ונתן לי מיד תעודת כושר. לפני 15 שנה, לאחר פטירת רב העיר האשכנזי הקודם, נבחרתי לרב העיר.

עוד לפני כהונת הרב הבלין בקרית גת כרב העיר, התקבלה דווקא הצעה מהעיר שדרות. "שאלתי את הרבי והתשובה שהתקבלה היתה: "מקומו ברבנות בקרית גת". עד היום אני חש בהמשכיות ובדחיפה של הרבי מאז", מספר הרב הבלין, ומציין את הפריחה הגדולה: "כשהגעתי לעיר היתה ישיבה עם 10 תלמידים. היום יש מתיבתא של 100 תלמידים, ישיבה קטנה בת כמאה בחורים, ישיבה גדולה עם 250 בחורים, חיידר גדול ומוסדות מפוארים.

לא רק מוסדות חב"ד בקרית גת פורחים ומשגשגים, אלא גם של חסידויות אחרות, שעם השנים מצאו בקרית גת מקום של שלווה והתפתחות גשמית ורוחנית. "לפני 20 שנה לערך הגיעו ראשוני חסידות גור, ועזרנו להם להכנס לעיר. האדמו"ר "הפני מנחם" הודה על כך", משחזר הרב הבלין. "אחר כך באו גם מחסידות סלונים, בויאן, בעלז, וגם קהילה ספרדית גדולה ויפה".

ביום ראשון יערך בקרית גת כנס 'הקהל' לבוגרים. מה המיוחד בכנס זה?

"הרבי כתב שבחודש האחרון של 'הקהל' יש לתפוס את ההזדמנות. היתה הצעה לעשות הקהל של כל הבוגרים מכל העולם: שלוחים, רבנים, ורבים שמתגוררים גם בארץ. המטרה של הכנס, היא להתחזק ולהמשיך את העניינים של הרבי. הרבי התייחס לקרית גת באופן מיוחד, בשיחות במכתבים ובהתוועדויות. יש מכתב שהרבי שלח לרב אפרים וולף ובו הוא כותב: "יצאתי מגדרי מבפנים ומבחוץ, מתומכי תמימים בקרית גת". הרבי יצא מגדרו, זה ביטוי יוצא דופן ומעורר התפעלות. והרבי הוסיף שהישיבה תהיה לשם ולתפארת בכל ארץ הקודש, ובלבד שישמרו על 'הציור הפנימי'."

בהזדמנות זו, מפנה הרב משה הבלין קריאה לכל בוגרי הישיבה בקרית גת:

"אני מפנה קריאה לכל הבוגרים להקהל להתחזק בתורה עבודה וצדקה ובכל העניינים. ושנזכה
תיכף ומיד ל'הקהל' האמיתי, בבית המקדש השלישי במהרה בימינו".


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.