מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תשע״ו 15.09.2016

האם מותר לצאת ידי חובת מהקידוש של מי שאינו שומר שבת?

שאלה שנשאלה בבית ההוראה של הרב מאיר אהרון ראש הכולל ברחובות: לאחרונה חזרתי בתשובה ב"ה, וע"פ המלצת הרב שלי אני ממשיך לשמור על קשר עם הורי, בליל שבת אבי תמיד עושה את הקידוש, והוא נפגע שאני רוצה לעשות בעצמי, האם מותר לי לצאת ידי חובה מהקידוש שלו, אע"פ שהוא עדיין לא שומר שבת?  קידוש בשבת
האם מותר לצאת ידי חובת מהקידוש של מי שאינו שומר שבת?
(צילום אילוסטרציה: יהדותון. למצולמים אין כל קשר לנאמר בכתבה)
שאלה שנשאלה בבית ההוראה של הרב מאיר אהרון שליט"א ראש הכולל ברחובות :

שאלה:

לאחרונה חזרתי בתשובה ב"ה, וע"פ המלצת הרב שלי אני ממשיך לשמור על קשר עם הורי, בליל שבת אבי תמיד עושה את הקידוש, והוא נפגע שאני רוצה לעשות בעצמי, האם מותר לי לצאת ידי חובה מהקידוש שלו, אע"פ שהוא עדיין לא שומר שבת?

תשובה:

שאלתך נוגעת במהות מחללי שבת בימינו, האם דינם כמומרים רח"ל, וזאת ע"פ הכלל שהמחלל שבת בפרהסיא "אפילו אינו מחללו אלא באיסורי דברי סופרים, הרי הוא כנכרי לכל דבריו (סי' שפה,ג)", וא"כ יש לדון האם אדם כזה יכול להוציא ידי חובה אחרים, ומסתבר לומר שהמומר שעושה איזה מצוה בעודו מומר, אכן אינו יכול להוציא אחרים במעשהו. אמנם גם הסוברים שיש למחללי שבת בדורנו דין מומרים, מודים הם שלא כל המחללים שבתות רח"ל הם בגדר זה, וישנם מאמינים אלא שמחללים שבת לתאבון והם בודאי אין דינם כגוי (ראה שו"ת דברי סופר סי' ח). וגם המחלל שבת שלא לתיאבון, אך הוא נמנע מלעשות זאת בפני אנשים חשובים, דנו הפוסקים להקל שאינו כמומר, (כמבואר במשנ"ב סי' שפה,ו. וכ"פ האור לציון כ, תשובה ה בביאורים. והגרשז"א בשלחן שלמה סי' ערב הערה ח).

ובפרט למה שמקובלנו לדון את אלה שלעת עתה אינם מקיימים תומ"צ בדורנו – כתינוקות שנשבו, שאזי ברור שאין דינם כגוי, וראה דברי הרבי בספר השיחות תנש"א פר' ויחי עמ' 228: "אלה שלעת עתה אינם מקיימים תורה ומצוות הם"תינוקות שנשבו", ודינם מפורש בפסק דין הרמב"ם שבני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו בין הקראים וגדלו אותם על דעתם הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו, ואינו זריז לאחוז בדרכי המצוות, שהרי הואכאנוס, ואף על פי ששמע אחר כך [שהוא יהודי וראה היהודים ודתם, הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם]".

אמנם למעשה אף שאנו דנים אותם כתינוקות שנשבו, אך אנו משתדלים שיהיה היין מבושל, ולכל הפחות יין מפוסטר. ואזי גם אם דינו של מחלל שבת זה שמגעו אוסר היין, הרי זה אינו אמור ביין מבושל (ולגבי הפסטור: כי י"א שמפוסטר דינו כמבושל).

לכן למעשה: אתה יכול בהחלט לשמוע את הקידוש מאביך, אם הוא מקפיד שלא תקדש בעצמך, ותשתדל שיהיה היין מבושל (ראה שלחן שלמה שם הערה ז). ובנוסף לכך אם תוכל (בלי שיבחין בכך) לומר אחריו את מילות הקידוש, מילה במילה, בלחש, ראוי ונכון הדבר (ראה סי' רעא,ז. וכאן הסיבה היא גם משום שמא האב לא אומר מילות הקידוש כראוי). וטוב שתסתכל תוך כדי כך על כוס הקידוש (כמ"ש בבא"ח שנה ב' בראשית סעיף טו).

ואחרי הקידוש צריך המקדש לשתות רוב רביעית, ואם אביך רק טועם מעט מהיין, אזי בדיעבד יכול אחד הנוכחים (גם אתה), שיצאו ידי חובה, לשתות רוב רביעית מהיין. ואם אין אחד מהנוכחים ששתה לבדו שיעור זה, כל הנוכחים לא יצאו ידי חובת הקידוש.

אתר "הלכה" - שאלות ותשובות בהלכה - http://halacha.co

השאלות המתקבלות באתר נשלחות על ידי צוות האתר לבית ההוראה שבנשיאותו של הרב מאיר אהרן שליט"א ברחובות, ונענות על ידי צוות בית ההוראה. כל התשובות חוזרות לצוות האתר לאחר שנבדקו ואושרו על ידי הרב אהרן שליט"א בעצמו.  הפסיקה בבית ההוראה הינה בעיקר לפי שו"ע הרב זצוק"ל, במקרה והשואל מעוניין לקבל תשובה למנהג עדה מסויימת, יש לציין זאת בפרטי השאלה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.