מערכת COL | יום ה' אלול ה׳תשע״ו 08.09.2016

האם מותר להכות את הילדים ● דעה

בעבר הלא רחוק הייתה ענישה גופנית חלק אינטגרלי ומשמעותי בתפיסה החינוכית. מה דעת הרבי בנושא? האם יש מקום להשתמש בעונש השבט במסגרת החינוכית? ● דב הלמן מסכם את גישתו של הרבי בסוגיה הכאה בחינוך
האם מותר להכות את הילדים ● דעה

בעבר הלא רחוק הייתה ענישה גופנית חלק אינטגרלי ומשמעותי בתפיסה החינוכית. מעבר לכך שמדובר היה בהנהגה רווחת בבתים ובמוסדות רבים, הוצגו גם מובאות תורניות לחיזוק גישה זו.

במאמר זה אין מטרתנו לעסוק במקורות הללו ובמשמעותם. גם לא ייעשה ניסיון להסביר אותם בצורה כזו או אחרת. בשורות הבאות ננסה לעמוד על דעתו של כ"ק אדמו"ר בנושא זה.

המכתב המשמעותי ביותר של רבינו בסוגיה זו, מתייחס בצורה ישירה לשאלה זו – וכך כותב הרבי במכתב להרה"ח ר' שלמה קופצ'יק ע"ה מקרית אתא (אגרות קודש כרך י"ב עמוד רסו):

"...צודק אשר אין זו הדרך להשתמש בחינוך בעונש השבט, כי לפעמים הכי תכופות יצא שכרו – שמשתכרים עי"ז – בהפסדו, ודי למבין, ורואים במוחש אשר בתוקף המלובש בדרכי נועם פועלים יותר".

במכתב אחר מוסיף הרבי כי מעבר לתוצאה השלילית שבהכאת התלמיד, הנהגה זו גם עלולה לגרום לפרסום הסיבות הבלתי רצויות שהובילו לעונש חמור זה, וכך להוביל לנזק נוסף (אגרות קודש כרך כ"א עמ' קצה): "במ"ש ע"ד הלעז דעניני איסור סקילה ר"ל אשר יש סברא להכאה. הנה פשיטא, שבכותלי הישיבה דבר זה מופרך לגמרי, כי מלבד שהענין עצמו - התוכחה ע"י הכאה - הוא יותר שלילי מאשר חיובי, הנה בטח יתפרסם הן העונש והעיקר הסיבה, בין ההורים, ובפרסום יותר בין התלמידים, ואז יש מקום לחשש שגם אלו שאין יודעים ע"ד כללות הדבר יתענינו. וידוע מענין חטא עה"ד שהענינים הנמשכים בידיעה פועלים בדרך פנימי וכו'. ויש לחפש דרכי עונש אחרים, וכמו ריחוק מביה"ס למשך איזה זמן, או כולו".

התייחסות שלילית אנו מוצאים ביחס להכאת מחונכים במכתב הבא (אגרות קודש כרך י"ג עמוד ד): "ועל העיקר באתי במה שכתב בהנוגע לתלמידים... שנוהגים איתם בנזיפות וכו', ועד כדי הכאה... פשוט שהנהגה האמורה מופרכת היא בנוגע לתלמידים הקשישים ולולי מסתפינא הייתי אומר גם לתלמידים שאינם קשישים, וכמדומה שאמרתי לו עד"ז גם כן בפירוש בעת ביקורו כאן, ומהנכון שתיכף ומיד ישתנה הנ"ל".

ובמכתב נוסף (אגרות קודש כרך כ"א עמוד רס): "הנה כבר ידוע הכתוב בפי' המשניות להרמב"ם ומובא בחסידות, אשר התינוק מושכים אותו ללימוד לא ע"י ציווים ועאכו"כ שלא בשבטים, אלא ע"י שנותנים לו ממתקים וכו', ודוקא כאלו שיש לו חוש בהם בהמצב שהוא נמצא אז, ולא על שם העתיד, אף שתינוק בכלל מסוגל הוא לענינים דקבלת עול וכפי' וכו'. ועאכו"כ בנדון דידן, שכן צ"ל הסדר".

ההכאה היא לא הבעיה האמתית

אלא שנראה כי מיקוד הדיון סביב שאלת הענישה גופנית – מפספסים נקודה חשובה הרבה יותר, שהיא, למעשה, לב החינוך, כשההכאה היא רק פרט אחד במסגרת רחבה זו. לא די, איפוא, לשלול את ההכאה לכשעצמה, אלא יש להעמיד את שורשי הדברים על דיוקם.

כלפי מה הדברים אמורים? הצדקת ההכאה נובעת למעשה מגישה לא נכונה לחלוטין ביחס לחינוך באופן כללי. עידוד ההכאה מפי הורים ו"מחנכים" נובע מתוך הסברא כי גישה תקיפה וקשה כלפי המחונך סופה להוביל לשינוי ושיפור התנהגותו לטובה. בדיוק את התפיסה הזו שולל הרבי.

במכתב הראשון שצוטט לעיל מוסיף הרבי אחרי שלילת ההכאה את המילים הבאות: "כי לפעמים הכי תכופות יצא שכרו בהפסדו... ורואים במוחש אשר בתוקף המלובש בדרכי נועם פועלים יותר". זאת אומרת, אין להכות זאת כי אסור שעיקר החינוך יתמקד ביחס לא נעים כלפי המחונך – שאז הדבר יעורר רגשות שליליים של המחונך כלפי הדברים להם אנו מבקשים לחנך אותו, ו"יצא שכרו בהפסדו". אמנם, מדגיש רבינו, צריך המחנך להשתמש "בתוקף" – אך חייב הוא להיות תוקף כזה "המלובש בדרכי נועם", ודווקא אז "פועלים יותר".

למעשה, רעיון זה מופיע במפורש בשיחות ובמכתבים שונים של הרבי: עיקר החינוך צריך להתמקד ב"ימין מקרבת". גם אם מוכרחים להציב מסגרת ולהשתמש לעתים ב"שמאל דוחה" – צריך הדבר להיעשות באופן של "שמאל", אין "להדר" בכך ויש למעט בזה ככל האפשר, שכן בצורה כזו ההשפעה על הילד תהיה שלילית ומזיקה הרבה יותר מאשר ביכולתה להועיל. רק באהבה, ברכות ובנועם אפשר לחנך ולהעמיד את ילדינו על רגליהם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.