מערכת COL
|
יום ג' אלול ה׳תשע״ו
06.09.2016
האם מותר לעקור עץ פרי כדי לבנות במקומו בית מגורים?
האם מותר לעקור עץ פרי כדי לבנות במקומו בית מגורים? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' לעקור עץ פרי
אילוסטרציה
שאלה: האם מותר לעקור עץ פרי כדי לבנות במקומו בית מגורים?
תשובה: נאמר בפרשתנו (כ,יט): "לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן, כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות". מכאן שאסור מן התורה לעקור עץ פרי דרך השחתה וקלקול. כמו-כן נאמר בדברי חז"ל (וגם בצוואת רבי יהודה החסיד) שיש סכנה כשקוצצים עץ פרי.
אם עוקרים את העץ לצורך תיקון, ואי-אפשר לתקן בלי קלקול זה, העקירה מותרת. כגון עץ הגורם נזק לעצים אחרים, טובים ממנו, וכמו-כן אם זקוקים למקומו כדי לבנות שם, או שהוא מאפיל על החלון, או ששוויו לצורכי בניין יקר מערך פירותיו.
יש פוסקים הסוברים שגם במצב שמותר לעקור, לא ראוי לעשות זאת. אך לדעת אדמו"ר הזקן במצב שבו הדבר מותר גם אין חשש סכנה.
הרבה פוסקים מתירים (לפחות – כשאין אפשרות אחרת) לעקור לצורך מצווה, כמו להסקת תנור בישיבה או בבית הכנסת או כקורות לעשיית סוכה, וכתבו שאין בזה חשש סכנה.
עם זה מעדיפים למכור את העץ לגוי בקניין המועיל לפי ההלכה, כמו קניין כסף, ושהגוי יעקרנו.
מקורות: ב"ק צא-צב. שמו"ר פל"ה ס"ב. צוואת ריה"ח אות מה ובהגהות מקור חסד שם. שו"ע אדמו"ר הזקן חו"מ הל' שמירת גו"נ ובל תשחית סי"ד-טז (במהדורה החדשה כרך ו עמ' קמו). שלחן מנחם יו"ד (ח"ד) עמ' ל-לא, וש"נ. שמירת הגוף והנפש סי' רנ, וש"נ. וראה שו"ת יחוה דעת ח"ה סי' מו. אנציקלופדיה תלמודית ערך 'בל תשחית', כרך ב עמ' שלז, וש"נ.
תשובה: נאמר בפרשתנו (כ,יט): "לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן, כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות". מכאן שאסור מן התורה לעקור עץ פרי דרך השחתה וקלקול. כמו-כן נאמר בדברי חז"ל (וגם בצוואת רבי יהודה החסיד) שיש סכנה כשקוצצים עץ פרי.
אם עוקרים את העץ לצורך תיקון, ואי-אפשר לתקן בלי קלקול זה, העקירה מותרת. כגון עץ הגורם נזק לעצים אחרים, טובים ממנו, וכמו-כן אם זקוקים למקומו כדי לבנות שם, או שהוא מאפיל על החלון, או ששוויו לצורכי בניין יקר מערך פירותיו.
יש פוסקים הסוברים שגם במצב שמותר לעקור, לא ראוי לעשות זאת. אך לדעת אדמו"ר הזקן במצב שבו הדבר מותר גם אין חשש סכנה.
הרבה פוסקים מתירים (לפחות – כשאין אפשרות אחרת) לעקור לצורך מצווה, כמו להסקת תנור בישיבה או בבית הכנסת או כקורות לעשיית סוכה, וכתבו שאין בזה חשש סכנה.
עם זה מעדיפים למכור את העץ לגוי בקניין המועיל לפי ההלכה, כמו קניין כסף, ושהגוי יעקרנו.
מקורות: ב"ק צא-צב. שמו"ר פל"ה ס"ב. צוואת ריה"ח אות מה ובהגהות מקור חסד שם. שו"ע אדמו"ר הזקן חו"מ הל' שמירת גו"נ ובל תשחית סי"ד-טז (במהדורה החדשה כרך ו עמ' קמו). שלחן מנחם יו"ד (ח"ד) עמ' ל-לא, וש"נ. שמירת הגוף והנפש סי' רנ, וש"נ. וראה שו"ת יחוה דעת ח"ה סי' מו. אנציקלופדיה תלמודית ערך 'בל תשחית', כרך ב עמ' שלז, וש"נ.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות