מערכת COL | יום ג' אלול ה׳תשע״ו 06.09.2016

המחנות שנוקמים בסטאלין ● גלריית ענק

5000 חניכים השתתפו ב-61 מחנות-קיץ ברחבי חבר העמים, ונטלו חלק במהפכה החינוכית הגדולה של ברית-המועצות לשעבר ● במעצמה שמנעה מתושביה היהודיים כל חיבור לעמם ולמורשתם, מתחנך דור צעיר על 'שמע ישראל' ועל ערכים יהודיים מלאים ● וגם: על הצוות החדש שמוביל את התנופה  המחנות שנוקמים בסטאלין
המחנות שנוקמים בסטאלין ● גלריית ענק
"אנחנו שונאים יהודים ובכלל לא רוצים להיות כאן!", אמרו שני הילדים במבטים יוקדים. הם עמדו בשערי מחנה-הקיץ 'גן ישראל' בעיר מרכזית באוקראינה, וסרבו להיכנס בשעריו.

האמירות הקשות הללו אינן סתמיות. למרבה הצער הן משקפות את שבעים שנות השלטון הקומוניסטי בברית-המועצות. מיליוני יהודים שהתגוררו בריכוז היהודי הגדול בעולם, במדינות חבר-העמים, נותקו בכוח מעַמָם ומדָתָם. הפחד הוטמע בדור השני והשלישי, וגם קריסת מסך הברזל לא סילקה לחלוטין את שאריות האימה והניתוק שנכפו על היהודים.

אבל מהפכת האור שמובילים שלוחי הרבי גוברת על הטראומות הקשות ביותר. יהדות חבר העמים כבר נמצאת בדרך חזרה. הקהילות שהוקמו מן האפר, מוסדות החינוך היהודיים החדשים ואינספור פעילויות ומפגשים עם היהדות המאירה והתומכת – כל אלו מחוללים את המהפכה.

מקום מרכזי בקו הפעילות מול הדור הצעיר תופסים מחנות הקיץ 'אור אבנר'. שני הילדים באוקראינה, כמו 5000 חניכים נוספים, לא רצו בסופו של דבר לעזוב את המחנה. היחס החם, הערכים שהוטמעו בהם והחוויות הרבות להן זכו שינו את תפיסת עולמם. השנאה העצמית התחלפה בגאוות השתייכות לעם הנבחר.

את ההצלחה חסרת התקדים השנה ניתן לזקוף לזכות צוות ההדרכה, שלראשונה הונהג בידי הדור השני של שליחי הרבי בחבר-העמים. הללו הביאו עמם, לצד החיות החסידית, גם שליטה מלאה בשפה הרוסית ובמנטליות המקומית. לצידם נבחרו מדריכים מקומיים – חניכי ומדריכי תנועת הנוער EnerJew, שעברו הכשרה מקצועית.

בסיכומו של קיץ מתבררים ממדי ההישג של מחנות הקיץ: ברחבי מדינות חבר העמים פעלו 61 מחנות קיץ שונים בשמונה מדינות, בהן רוסיה, אוקראינה, בלרוס, גיאורגיה, קזחסטן, לטביה ועוד. שמונה-עשר מתוכם כוללים שינה והיתר מחנות יומיים בהם מתחנכים חמשת-אלפים בנים ובנות בגילאי חמש עד חמש-עשרה.

הישג מרשים זה נזקף הודות למאמצים המתמשכים של 'איגוד הקהילות היהודיות בחבר-העמים' (FJC), בנשיאות מר לוי לבייב. יחד עם שותפיו לדרך, הקרן לידידות בראשות הרב יחיאל אקשטיין, קרן משפחת פינגר ופילנתרופים וקרנות נוספים, פיתח FJC צעד אחר צעד את רשת המחנות בהתאמה מלאה לצורכיהם הפיזיים והרוחניים של הילדים היהודים בעידן הפוסט-סובייטי; הפעלות ושיעורי יהדות חווייתיים, סיוע הומניטרי נרחב, ארוחות חמות ומזינות, אטרקציות וטיולים ייחודיים, סדנאות יצירה, ספורט ושחייה, צוות מיומן ואוהב – והכול במטרה להעניק לילדים חווית קיץ חיובית ומהנה, עשירה בתכנים יהודיים מלבבים והרחק מהסכנה הטמונה בשעמום ובשוטטות ברחובות.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.