מערכת COL | יום י"ח אב ה׳תשע״ו 22.08.2016

מעמד גדול באירוע התורני השנתי של ליובאוויטש ● גלריה נרחבת

מעמד גדול באירוע התורני השנתי של ליובאוויטש באה"ק: אלף משתתפים, שמונה נואמים, שבע שעות, כנס שישי, ומעמד כביר של נחת רוח רב לרבי נשיא דורנו – זהו סיכומו של כנס "הקהל" ומעמד "ירחי כלה" השנתי הארצי השישי, שנערך ביום ראשון י"ז במנחם אב תשע"ו, בהיכל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בכפר חב"ד ● הצלם שימי קוטנר היה שם ומגיש גלריה נרחבת ● ירחי כלה הארצי
מעמד גדול באירוע התורני השנתי של ליובאוויטש ● גלריה נרחבת
תמונות: שימי קוטנר, COL

מעמד גדול באירוע התורני השנתי של ליובאוויטש באה"ק: אלף משתתפים, שמונה נואמים, שבע שעות, כנס שישי, ומעמד כביר של נחת רוח רב לרבי נשיא דורנו – זהו סיכומו של כנס "הקהל" ומעמד "ירחי כלה" השנתי הארצי השישי, שנערך ביום ראשון י"ז במנחם אב תשע"ו, בהיכל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בכפר חב"ד.

היה זה מעמד גדול של תורה חסידות והלכה, לכבודו של בעל ההילולא כ"ק הגה"ח המקובל רבי לוי יצחק שניאורסאהן זצ"ל, לכבודו של בנו הרבי נשיא דורנו, ולכבודו של כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק", אשר מעמד זה קנה לו כבר מקום של כבוד בשנים האחרונות כמעמד התורני השנתי של חסידות חב"ד-ליובאוויטש בארצנו הקדושה.

במרכז המעמד עמדה השתתפותו הנדירה של אחד מגדולי רבני וחכמי ארץ הקודש, אשר זהו לו לראשונה שהוא משתתף באירוע תורני מרכזי חב"די, הגאון הגדול רבי מאיר מאזוז שליט"א, ראש ישיבת "כסא רחמים".

כאלף משתתפים מבין אנ"ש והתמימים חסידי חב"ד, תלמידי חכמים וצורבא מדרבנן, ראשי כוללים ואנשי מעשה, נענו לקריאת החיבה של הנהלת וראשי הישיבה לבוא ולהשתתף במעמד גדול זה. ואכן, בקהל הרב נראו רבים מקהילות אנ"ש מקרוב ומרחוק, מירושלים עיה"ק ומצפת עיה"ק, מלוד, רחובות, ראשון לציון, בני ברק, נתניה, תל אביב, ועוד מערי השדה, שבאו להשתתף במעמד הגדול.

בקהל גם נראו שלוחים רבים מחוץ לארץ, השוהים בימים אלו של תקופת בין הזמנים באה"ק, ושמחו לבוא וליטול חלק במעמד "ירחי כלה". גם קבוצת 'תמימים' צעירים, תלמידי ה"ישיבת קיץ", הפועלת בבית אגו"ח 770 בכפר, באו למעמד כזקנים וותיקים.

מעמד זה קנה לו כבר מקום של כבוד בקרב ציבור אנ"ש בארץ הקודש, כיום שכולו תורה הלכה וחסידות, כאשר ניתן לראות בקהל ציבור קבוע של מאות אברכים שעשו להם את יום זה בחופשת הקיץ לבוא למשך כל שעות המעמד, ורואים כזכות וחובה לעצמם להשתתף במעמד זה. המעמד הגדול החל בשעה שתים בצהריים, והסתיים כעבור שבע שעות לקראת השעה תשע בלילה, כאשר הקהל הרב נהנה בשורה ארוכה של הרצאות ושיעורים תורניים מרתקים.

את פניהם של הבאים, בהם רבים מתלמידי הישיבה בעבר ובהווה, קיבלו ראשי הישיבה שליט"א ועמם הרמ"ים המשפיעים והמשיבים בנגלה ובחסידות, וכן מנהלי הישיבה הרב מנשה חדד, הרב מנחם לרר והרב גרשון סודקביץ, הנושאים בעול הגשמי של ניהול המוסדות.

על השולחנות בזאל רחב הידיים, שהיה מסודר חגיגית, המתינו לציבור החוברת התורנית המיוחדת, החמישית במספר, שהופיעה לקראת ה"ירחי כלה", ובה מראי המקומות עבור השיעורים התורניים. כמו כן לרשות הקהל עמד במשך כל היום מזנון עשיר ומגוון לטעימה קלה להשיב את הנפש.

את האירוע פתח כמידי שנה המנחה הוותיק של מעמדים אלו, הגה"ח הרב מנחם קעניג, משפיע ומשגיח בישיבת "תומכי תמימים" בלוד. בשפתו הרהוטה ובסגנונו החסידי, עומד הרב קעניג על מעלת המעמד הגדול ומעלת יום זה, על החשיבות הרבה שהרבי ראה למעמדים אלו, על סגולתו המיוחדת של המעמד השנה בשנת "הקהל" ובמלאת 150 שנה להסתלקות ה"צמח צדק", תוך שהוא עצמו משלב ברעיונות מדברי תורתו של רבי לוי יצחק זצ"ל.

שלושה חלקים מרכזיים היו במעמד השנתי השישי של ה"ירחי כלה". המושב הראשון יוחד לעיונים במשמעה של שנה זו שנת "הקהל". במושב זה נשאו דברים הגה"ח הרב מאיר אשכנזי, מרא דאתרא דכפר חב"ד, אשר פלפל בטוב טעם ובהסברה נפלאה בעניין "הנחת תפילין על ידי אחר", תוך שהוא שוזר ועוסק בנושא מדברי רבינו הזקן, מחידושי אדמו"ר ה"צמח צדק" ומגישתו המיוחדת של הרבי נשיא דורנו בעניין; עוד דיבר במושב זה הגה"ח הרב מאיר צבי גרוזמן, ראש ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בכפר חב"ד, אשר פלפל וחידש בנושא "הקהל בתורה – גילוי ה'סתים' שב'גליא'", בפלפול מעמיק ששילב הן מתורתו של רבינו הזקן והן מדברי הרמב"ם, תוך שהוא מגלה את האחדות וה"הקהל" שבתורה, בשילוב בנפלא והאיחוד שבין הגליא והסתים שבתורה, שכולא חד.

מושב הלכה זה, כמו כל שאר המושבים ב"ירחי כלה", התאפיין ב"ריתחא דאורייתא" מצד רבים מהמשתתפים, תלמידי חכמים וצורבא דרבנן, לצד אברכים ובעלי בתים, שהתפלפלו עם המרצים השונים בדבריהם, והאולם הגדול הופך ללהבה תורנית.

המושב השני במעמד "ירחי כלה" יוחד לעיונים בתורת כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק", בקשר עם ציון מאה שנה להסתלקותו, ה'תרכ"ו – ה'תשע"ו. במושב זה נשאו שיעורים תורניים מעמיקים בתורתו של ה"צמח צדק" בנגלה ובחסידות, בנגלה עסק הגה"ח הרב משה הבלין, ראש ישיבת "תומכי תמימים" ורב העיר קרית גת, וחבר בי"ד רבני חב"ד בארץ הקודש, שעסק בעניין "יום הכיפורים שחל להיות בשבת" על פי שו"ת ה"צמח צדק" וכן ע"פ שו"ע רבינו הזקן תוך שהוא מחדש ומחלק בגדרי חיובי המצוות;

כמו כן דיבר במושב זה הגה"ח הרב אפרים דמיחובסקי משפיע בישיבה המרכזית, אשר הפליא לבאר את גישתו של אדמו"ר ה"צמח צדק" במהות ביאור עניין מידת הביטחון, זאת על פי ספר "ביאורי הזוהר" שלו, תוך שהוא משלב זאת גם עם גישתו של בעל ההילולא רבי לוי יצחק זצ"ל ב"ליקוטי לוי יצחק". הרב דמיחובסקי שילב את דבריו עם זכרונותיו כאחד ה"חוזרים" בבית חיינו בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה, ומה"ליקוט" הנפלא שיצא לאור בתקופה זו מהרבי, אשר נסך עידוד ובטחון בקרב תושבי ארץ הקודש.

בין הפרקים הוקרנו גם מראות קודש מהתוועדות כ"ף מנחם אב תשמ"ה, בהם הרבי מדבר אודות בעל יום ההילולא והלקחים אותם עלינו ללמוד מהליכותיו והנהגותיו בקודש.

בין המושבים נערכת אתנחתא לתפילת מנחה וטעימה קלה, ותיכף מזמין המנחה הרב קעניג את הציבור לפתיחת החלק השלישי והמושב המרכזי במעמד – "הלכה למעשה בתורת ה"צמח צדק"".

התרגשות מיוחדת עוררה בקהל בפתח המושב המרכזי הופעתו של אורח הכבוד של המעמד, הגאון הגדול רבי מאיר מאזוז שליט"א, ראש ישיבת "כסא רחמים", ממנהיגי יהדות ספרד בעולם אשר אלפים נשמעים לתורתו ולפסקיו. הרב מאזוז הגיע יחד עם משלחת נכבדה מתלמידיו, וכן מלווה ברב יוסף חדד מכפר חב"ד, אשר תיאם את הביקור בחצר הרב מאזוז.

את פניו של הרב מאזוז קיבלו ראשי הישיבה וצוות הרמ"ים והמשפיעים, יחד עם רבה של כפר חב"ד הרב אשכנזי, ותלמידי חכמים רבים נוספים שהיו במעמד.

משך כחצי שעה נשא הרב מאזוז דברים מאלפים בהיכל הישיבה, תוך שהוא פותח בדברים על מעלת היום ומעלת ההתכנסות, וציין את קשריו ההדוקים עם ליובאוויטש. הרב מאזוז נשא דברי הלכה מתורת ה"צמח צדק", כאשר הוא מציין את גדלות תורתו ופסקיו, וסיים בדברי התעוררות לציבור ללכת ולהוסיף חיל בלימוד התורה ובהפצת היהדות.

אחריו נשא דברים אורח כבוד נוסף שכיבד את המעמד בהשתתפותו, הגאון רבי יעקב אליעזרוב, אב בית הדין הרבני בירושלים עיה"ק. מול הקהל הגדול באולם, ומול ראשי הישיבה ותלמידי חכמים מופלגים, עסק הרב אליעזרוב משך שעה תמימה במשא הלכתי מאלף בשיטת ה"צמח צדק" בצוואות נחלות וזכויות יוצרים, תוך הבאת דוגמאות רבות מפסקי דינים הלכה למעשה שנידונו בבתי הדין הרבניים, כאשר פסקיו של ה"צמח צדק" מהווים מורה דרך בבתי הדין בסוגיות הסבוכות ביותר.

נאומו של הרב אליעזרוב עורר עניין רב בקרב מאות המשתתפים, אשר הפנו אליו שאלות רבות במהלך דבריו, והרב אליעזרוב משיב בטוב טעם ובבקיאות נפלאה לכל שואל, והתנצח בפלפולא דאורייתא אליבא דהלכתא עם המשתתפים.

הרב אליעזרוב גם ציין כי ביום זה בדיוק חל יום היארצייט של אביו הגה"ח רבי דוב אליעזרוב זצ"ל, מנכבדי רבני חב"ד באה"ק, ונכדו של רבי שלמה יהודא לייב אליעזרוב, שלוחם הראשון של רבותינו נשיאינו בבוכרה, אשר השתתפותו במעמד זה היא לעילוי נשמתו של אביו בעל היארצייט.

הנואם האחרון במעמד ה"ירחי כלה" השישי הוא הגה"ח הרב יוסף צבי הלוי סגל, ראש בית המדרש להוראה ולדיינות "צמח צדק" בעיר העתיקה בירושלים. במשך שעה תמימה עורר הרב סגל דיון ובירור מעמיק בנושא לימוד תורה לנשים – האם תואם את ההלכה. בשפתו העשירה ובמתק שפתיו ריתק הרב סגל את מאות הנוכחים עד לשעה תשע בלילה, כאשר הוא מחדש חידושים רבים בעניין זה, החל מדברי ה"צמח צדק" בנושא זה ועד לגישתו של הרבי הריי"צ וגישת הרבי בעניין.

הרב סגל הוסיף וחידש חידושים היסטוריים רבים בעניין זה, באשר ללימוד התורה על ידי ה"אור החיים" הקדוש לבנותיו, תוך שהוא מביא מובאות מרתקות בעניין, שעוררו עניין רב בציבור.
הרב סגל גם קרא לציבור הרחב להוסיף חיל ואומץ בעיסוק בתורתו של ה"צמח צדק" בקשר עם סגולת שנה זו, כאשר הוא מביא מדברי רבותינו נשיאנו בעניין, והדברים עוררו הד רב אצל השומעים.

רבים מהמשתתפים הביעו במהלך המעמד ולאחריו את הוקרתם בפני ראשי הישיבה וחברי ההנהלה, על המסורת הברוכה של עריכת המעמד חשוב של ה"ירחי כלה", אשר מהווה מידי שנה בשנה מעמד של קידוש שם ליובאוויטש.

ראשי הישיבה וחברי הנהלת הישיבה מבקשים להודות לכל אלו שטרחו ועמלו רבות למען הצלחת המעמד הגדול, לחברי וועדת ההיגוי של ה"ירחי כלה" הרב זושא וולף, הרב אליהו וולף, הרב לוי וילנקין, הרב מאיר רבינוביץ, הרב ישראל הלפרין, הרב משה הורביץ, הרב יוסף יצחק וויספיש על עזרתם הרבה, וכן להגב' עמית סודקביץ על התמסרותה שבועות ארוכים להצלחת המעמד בס"ד.

הנהלת הישיבה מודה גם למשפחת סודקביץ אשר תרמו את הוצאות המעמד לעילוי נשמת אבי המשפחה הרה"ח רב פעלים ר' אפרים זלמן סודקביץ, ולזכות כל בני משפחת סודקביץ, וכן לכל התומכים והמסייעים בממונם החפצים בעילום שמם, שנדבו למען המעמד הגדול שלבטח גרם נחת רוח מרובה לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.