מערכת COL
|
יום י"ד אב ה׳תשע״ו
18.08.2016
המונית איחרה, מותר לנסוע במונית אחרת? ● פינת ההלכה
אדם הזמין מונית לשעה מסויימת והיא איחרה, האם מותר לו לנסוע במונית אחרת? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' מונית שאיחרה
אילוסטרציה
אדם הזמין מונית לשעה מסויימת והיא איחרה, האם מותר לו לנסוע במונית אחרת?
תשובה: הזמנת מונית מחייבת לא רק את חברת המוניות או הנהג, אלא גם את המזמין. עליו להמתין למונית שהזמין ולא להיכנס למונית אחרת.
ואולם אם המונית לא הגיעה בזמן שסוכם במפורש עם הסדרן או הנהג, ואם לא סוכם זמן מוגדר – אם איחרה מהזמן המקובל להמתנה בתנאים רגילים, מותר למזמין לנסוע במונית אחרת במקומה.
נוסע שהתעכב שלא מחמת אונס, חייב לשלם תמורת ההמתנה, כמקובל. אם העיכוב נבע מאונס גמור – פטור מלשלם, אבל אם הייתה בידו אפשרות להודיע לבעל המונית ולשחררו, ולא עשה כן ועיכבו (כגון שביקש ממנו להמתין לו בנסיעה חזור, והתעכב יותר מהמתוכנן) – לדעת כמה פוסקים יהיה חייב גם באונס גמור.
המזמין מונית בסכום קבוע ליעד מסויים וחל עיכוב (מהסוג המצוי) בשל עומס התנועה בכבישים – אם לא התנה הנהג מראש שיקבל תוספת על התארכות הנסיעה, ההפסד של הנהג.
המזמין מונית בסכום מסויים כדי שתביאנו עד רחוב פלוני, בלי לנקוב במספר הבית או ביעד המדוייק, וכשהגיעה המונית לתחילת הרחוב טען הנהג שהנסיעה נסתיימה וביקש תוספת תמורת ההגעה ליעד – הצדק עם הנהג, מכיוון שהמילה 'עד', בלשון בני-אדם, כוונתה – 'עד, ולא עד בכלל'.
מקורות: פתחי חושן הל' שכירות פ"ב הע' נא ופ"י הע' ה. שו"ת שבט הקהתי סי' שנה. הליכות בין אדם לחברו ס"פ יד.
תשובה: הזמנת מונית מחייבת לא רק את חברת המוניות או הנהג, אלא גם את המזמין. עליו להמתין למונית שהזמין ולא להיכנס למונית אחרת.
ואולם אם המונית לא הגיעה בזמן שסוכם במפורש עם הסדרן או הנהג, ואם לא סוכם זמן מוגדר – אם איחרה מהזמן המקובל להמתנה בתנאים רגילים, מותר למזמין לנסוע במונית אחרת במקומה.
נוסע שהתעכב שלא מחמת אונס, חייב לשלם תמורת ההמתנה, כמקובל. אם העיכוב נבע מאונס גמור – פטור מלשלם, אבל אם הייתה בידו אפשרות להודיע לבעל המונית ולשחררו, ולא עשה כן ועיכבו (כגון שביקש ממנו להמתין לו בנסיעה חזור, והתעכב יותר מהמתוכנן) – לדעת כמה פוסקים יהיה חייב גם באונס גמור.
המזמין מונית בסכום קבוע ליעד מסויים וחל עיכוב (מהסוג המצוי) בשל עומס התנועה בכבישים – אם לא התנה הנהג מראש שיקבל תוספת על התארכות הנסיעה, ההפסד של הנהג.
המזמין מונית בסכום מסויים כדי שתביאנו עד רחוב פלוני, בלי לנקוב במספר הבית או ביעד המדוייק, וכשהגיעה המונית לתחילת הרחוב טען הנהג שהנסיעה נסתיימה וביקש תוספת תמורת ההגעה ליעד – הצדק עם הנהג, מכיוון שהמילה 'עד', בלשון בני-אדם, כוונתה – 'עד, ולא עד בכלל'.
מקורות: פתחי חושן הל' שכירות פ"ב הע' נא ופ"י הע' ה. שו"ת שבט הקהתי סי' שנה. הליכות בין אדם לחברו ס"פ יד.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות